Jumpseat-film MD80

(1/4) > >>

browneye:
Hej!

Hittade denna mycket välgjorda och intressanta film på Youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=bw1SaqafuM4&feature=related
Den är uppdelad i 5 delar, samtliga i Full HD!

Har tre frågor hittills som kanske någon mer kunnig kan svara på:

Varför startar de utan EPR Limit? Eller är det en såkallad reduced takeoff eller vad det heter?
Vid descent kopplar man ur VNAV och kör VERT SPD, är det pga den bristande beräkningsförmågan för VNAV vid descent i MD80 eller vad?
I samma sekvens (del tre) kopplar F/O ur A/T och ökar throtteln manuellt för att nå 280 knop. Varför gör man så?

Hoppas det smakar och att denna inte varit uppe tidigare.

Edit: Kanske ska tillägga att det är en SAS-flygning från Kastrup till Charles de Gaulle...

alexander96:
Mycket intressanta videor. Men har tyvärr inga svar till dina frågor.

Nexus82:
Helt korrekt Oskar, besättningen gör en "Flex" take-off till 50 grader, alltså en take-off med reducerad motoreffekt. Runt 0:25 i det första klippet ser du hur kaptenen ställer in FLEX-temperaturen.
Jag tror att anledningen till att vi inte ser någon EPR-limit är antagligen att besättningen ännu inte stängt av Automatic Reserve Thrust-systemet (som ger full effekt till ena motorn vid ett motorbortfall) som måste vara avslaget vid en FLEX T.O.
Vid 04:30 i del 1 så har besättningen stängt av ART och således fått en EPR-limit på 2.00, tror jag det står.
Som kuriosa så slår kapten på ART igen vid ca 07:00.

Dina andra frågor rör handhavande av planet, vilket jag tror Micke Jernberg är bäst lämpad att svara på.

SAS570:
ang. Vnav, så är detta mest att det fungerar i en "perfekt" värld, ATC kommer nästan alltid att trassla till den planerade descenden som Vnav uträknar, vilket blir resultatet av att man får gå in manuellt. Vnav profilen fungerar, vad jag har hört, helt ok för MDn givetvis är systemen äldre än de nyare kärrorna och lämnar lite att önska.

Vet inte faktiskt vart du menar på klippet när han kopplar ur A/T.

AnteK:
ska tilläggas att om ni kollar hans profil på youtube (mmmpetersen) så har han 3-5 olika MDflighter i HD 1 eller 2 i A319/A321 samt en A330 till Chicago..

Navigation

Up one level

Next page