Trip Report – Air Sweden MD80

(1/2) > >>

simonbrygg:
Klockan var efter 0700 när Jonas Bodell hämtade upp mig i lägenheten för att senare åka till Solna och börja planera för dagens flygning. Det är en charterflygning med maskinen SE-DMT från Arlanda till Amsterdam, vidare till Manchester och tillbaka till Arlanda med flygnummer SNX3072 och SNX3073.

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]
Klockan är strax efter 08:30 när vi får ut informationen om dagens flygning i form av väder, notams, färdplan och så vidare och det hela går vi igenom tillsammans med en  efterlängtad frukost.

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]
Väl ute i maskinen som jag ska flyga ner till Amsterdam så börjar jag räkna på vikt och balans samt skriva ihop load sheet och se att vi klarar oss viktmässigt. Under tiden börjar Jonas att starta upp och få in lite värme till maskinen som stått i gaten över natten.

[ attachment removed ]
När alla papper är klara, FMSen programmerad och final load sheet har anlänt så är vi klara för start. Det är bana 19R först start idag, blåser egentligen för 08an men banan var stängd mellan 10-14 idag lokal tid så fick bli en start i sidvind.

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]
Väl uppe på höjd gick det hela lugnt och det var bra väder så vi kunde sätta oss tillbaka en stund och få in lite fika!
När vi sedan började närma oss Amsterdam så blev det ganska molnigt och sikten blev sådär under inflygningen. Bana 27 som var aktiv för landning så blev en ganska enkel inflygning till finalen när vi anslöt oss på ILSen.

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]
Väl nere på Amsterdam var det snabba ryck, en del passagerare släpptes av men resterande 52 skulle vidare till Manchester och med 30 minuter tills nästa avgång så började vi med arbetet direkt igen. Jag räknade återigen på vikt och balans och Jonas gick igenom maskinen så allt annat var klart för start. Det var nu Jonas som skulle flyga maskinen och han började briefa mig på utflygningen från bana 27 som nu var aktiv för starter. Redan när vi tittade på vädret så såg det ut att kunna bli en guppig resa och väl uppe på höjd mot Manchester så började molnen att byggas upp. När vi började sjunka så kom även regnet och sikten var minimal, på flygnivå 200 så började vi även stöta på åska under inflygningen till bana 23 Höger. På grund av terrängen så får man gå norr om flygplatsen för att sedan svänga söderöver och till slut svänga västerut igen för att ansluta till banan. Det var en otroligt guppig inflygning men får säga att Jonas gjorde ett mycket bra jobb med att få ner maskinen lugnt och försiktigt.

[ attachment removed ]
Blev tyvärr inga bilder från inflygningen och landningen på Manchester då det blev fullt upp att göra med att flyga maskinen genom åskovädret!

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]
När vi kommit ner på Manchester så hade vi i alla fall 45 min stop så man kunde sträcka på benen och ta det lugnt någon minut i väntan på våra 152 passagerare som skulle tillbaka till Sverige, När väl alla var ombord, alla papper var klara så knuffade vi från gaten på tid.

[ attachment removed ]
Banan 23 vänster för start här för att sedan följa SIDen Desig 1Y ut från flygplatsen. Startade och flög på bankursen till distans 3.2 från Manchester sen svängde man upp på kurs 345 för att möta upp radial 083 från Wallasay och sen direkt desig. Då denna gamla maskinen har ett AIRAC-minne på 256kb så finns inte mycket inlagt utan denna fick man flyga manuellt men bara roligt! Sen låg vi kvar i åskan upp till flygnivå 250 där vi bryter igenom till klarblå och lugn himmel!

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]
Turen sen gick lugnt upp mot Arlanda och en otroligt efterlängtad lunch serveras!  Den uppskattades väl av oss båda kan jag intyga! Efter lunchen och lite efterätt i form av en delikat chokladboll så var det dags att börja titta på inflygningen.

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]
Banan 08/26 var nu återigen öppnad och det var 26an som var aktiv för landningen. Vi ropar upp Sweden Control och får klart in till Stockholm via Eltok 2T, dock när vi kommer in på Stockholm Control så får vi high speed och en kortare vektorering in till banan. Även över Stockholm låg en norrgående front med kraftigt regn och dålig sikt men inga problem för styrman Jonas Bodell att sätta ner henne lugnt och försiktigt.

Tillbaka på Arlanda var det dags att packa ihop för några timmars sömn innan morgondagens flygning men innan vi gick hem följde vi med våran fotograf på en tur runt maskinen.

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]
På väg upp till terminalen och lämnar SE-DMT kvar i gaten, hon skulle sedan vidare på en våra flygningar till Irak men Jag och Jonas tackar för dagen och hoppas att det var intressant läsning!

//Simon Brygg & Jonas Bodell

jhz94:
Gillar alltid den här typen utav trådar. Snygg modell är Maddogen, och era Screenshots var också dem snygga. Good work! 

markust:
Snyggt jobbat! Får man fråga vilket program ni har printat ut rutten med?

/Markus

Razeers:
Mycket fint och bra gjort! Ni får gärna göra mer sånt här! Ett nöje att få läsa och se på era bilder 

OttoPOI:
Cool report, guys. Nice to have some shots from the "flightdeck" as well 

Navigation

Up one level

Next page