Repartion av joystick

(1/1)

LBQ360:
Hej !
I ett tidigare inlägg "Motorer ger inte full effekt" trodde jag att det rörde sig om kalibrering av min joystick. Jag hade även problem med centreingen och olika utslag på sidoroder.
Trottelproblemet försvann efter omkalibrering, men sidoroderproblemen kvarstod.
Jag kunde konstatera att det fel i joysticken genom att prova med en av samma sort(jag har två stycken)
Då trodde jag att jag behövde köpa en ny.

Envis och nyfiken som jag är så försökte jag reparera den.

Joysticken är en Logitech EXTREME 3D PRO.

Jag gjorde på följande sätt:
Vridgivaren sitter i skaftet!

Skruvade isär skaftet  5 skruvar varav två sitter under gummiskyddet längst ner

Tog ut vridgivaren och "gymnastiserade den samtidigt som jag mycket sparsamt förde in 5-56 på både över och undersidan.

Stardade datorn och provade att givaren fungerade och det gjorde den!
Lika bra år båda hållen.

Monterade givaren och satte ihop skaftet.
Tips  Montera skaftet med sidoknappen neråt och sätt fast den på axeln
Lägg sedan försiktigt på den andra halvan

OBS se till att du får piggen till vridgivaren i rätt läge i den undre halvan annars får du bara utslag åt ena hållet.
Skruva ihop halvorna.
Provkör.

Ta det lungt och försiktigt så går det bra

Nu fungerar min joystick utmärkt!

Hurra!

Hälsningar
Lennart

Swesim:
Vad kul att det löste sig! Jag har en likadan joystick, fick problem med sidorodersaxeln då den glappade något så otroligt så att sidorodret sprätte åt alla håll i FS. Nyfiken och klåfingrig som jag brukar vara så skruvade jag isär den för att kika lite under skalet. Syntes ingen fysisk skada på något sätt (inte för att förväntade mig det heller men...) så jag satte ihop den ganska snabbt genom att klämma allt på plats och tvinga in skruvarna på sin rätta plats.

Nu pekar spaken ett par grader fel i sidorodersaxeln och går inte att vrida på överhuvudtaget, så man kan säga att jag tog bort sidorodersaxeln av misstag. Köpte sedan en ny joystick, av Saitek denna gång.

Dagens styrenheter är för klena helt enkelt, helst ska det vara robust mekanik bestående av styrstångar och vajrar. Inte massa kablar, plast och datachip.

Navigation

Up one level