FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.07.17, 18:43

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Taivaskuvia
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 31 32 [33] 34 35 ... 62 Reply Print
Author Topic: Taivaskuvia  (Read 256637 times)
Janne M Laaksonen

Date Registered: 02.10.07

Re: Taivaskuvia
« Reply #640 on: 06.09.09, 08:14 »

[ attachment removed / expired ]

Antti Havukainen

Date Registered: 04.04.04

« Reply #641 on: 20.09.09, 11:34 »

Eilen oli varsin hieno auringonlasku.

Aleksi Hämäläinen

Date Registered: 06.08.07

« Reply #642 on: 03.10.09, 14:54 »

Muutamat tähtitaivas kuvat !

1359 sec tähtiviiruja  thmbup

Ja tähtitaivasta  thmbup

1025 sec valotus ja viiruja tulee

- Allu -

Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

« Reply #643 on: 03.10.09, 15:15 »

Tosi hienoja kuvia olette ottaneet!

thmbup

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Jani Salo

Date Registered: 05.07.01

« Reply #644 on: 03.10.09, 15:47 »

Missä ne Jupiter kuvat viipyy ??  Wink

Jani Salo
"No flying machine will ever fly from New York to Paris." -- Orville Wright
"My soul is in the sky." -- William Shakespeare
Espoo, 02230
http://openflights.org/user/777-300ER
Tarmo Lindroos

Date Registered: 17.11.06

« Reply #645 on: 03.10.09, 16:32 »

Missä ne Jupiter kuvat viipyy ??  Wink

Eilen yrtin ottaa mutta kun ei ole kaukolaukaisinta Sad niin ei saa tärähtämättömiä kuvia ja edes 500 millinen putki ei tuntunut riittävän kunnolla.
Kaiken lisäksi parkkipaikan valosaaste hiritsee Angry kuvien ottamista juuri siltä suunnalta missä tuo planeetta näkyy yötaivaalla.

MIK - Malmi, Lennuklubi, DC-3 Yhdistys, Pelastamalmi.org,
rsuomi
Former member
« Reply #646 on: 04.10.09, 05:57 »

Linnunrataa Joutsenen tähtikuvion suunnassa. Näkyy myös Pohjois-Amerikka sumu... pienenä, ylhäällä,keskellä...  Smiley

50mm/ f2 /400 ASA Kodak Ektachrome, n.5min/ Piggyback seuranta
.

terv.risto
« Last Edit: 04.10.09, 10:26 by Risto Suomi »
arttula
Former member
« Reply #647 on: 04.10.09, 07:50 »

Ohohh !! Onpa upea kuva Ristolta ! Tuossa on vissii kerrottukin, millä ja miten tuo on otettu, mutta suomentaisitko sen vielä... Tongue
rsuomi
Former member
« Reply #648 on: 04.10.09, 08:04 »

Ohohh !! Onpa upea kuva Ristolta ! Tuossa on vissii kerrottukin, millä ja miten tuo on otettu, mutta suomentaisitko sen vielä... Tongue

Jo, vain Arttu. Eli naapurissahan tuo on otettu eli Nagussa. Siellä ei vielä valot häiritse. Tuo on aika vanha kuva eli otettu 400 ASA diafilmille, joka saattaa olla prässätty 800:ASA:n mukaan. Toi Piggyback tarkoittaa sitä, että laitetaan kamera kaukoputken päälle, jossa on seurantalaitteisto.

Tästä näkee idean http://www.company7.com/questar/products/quest35piggy.html

Ei tarvitse edes kaukoputkea jos käyttää ns "barn door" systeemiä pienillä polttoväleilä. Löytyy varmasti netistä
rakennus ohjeita...

Tälläinen viritelmä löytyi pikasella haulla. http://starnamer.blogspot.com/2005/09/my-single-arm-manually-driven-barn.html

Joo, ihan tavallisilla obiskoilla saa yllättävän hienoja kuvia!!
(es juuri nuo "viirutähtikuvat")

terv. risto
« Last Edit: 04.10.09, 08:14 by Risto Suomi »
arttula
Former member
« Reply #649 on: 04.10.09, 09:34 »

Joo, kiitoksia ! Minulla oli joskus 11,2 cm peiliteleskooppi. Haaveilin silloin tuollaisista kuvista, mutta senaikainen tietotekniikka olisi tehnyt tuonkaltaiset seurantasysteemit hankaliksi. Pitäisi varmaan alkaa uudelleen tutustumaan moderneihin teleskooppeihin, ja kuvaustekniikoihin, josko tuollaisia voisi itsekin joskus ottaa. thmbup

Eivät liene mahdottomissa hinnoissa enää tuollaiset valmiit laitteet ? Rakentaa en itse osaa Sad
rsuomi
Former member
« Reply #650 on: 04.10.09, 10:10 »

Joo, kiitoksia ! Minulla oli joskus 11,2 cm peiliteleskooppi. Haaveilin silloin tuollaisista kuvista, mutta senaikainen tietotekniikka olisi tehnyt tuonkaltaiset seurantasysteemit hankaliksi. Pitäisi varmaan alkaa uudelleen tutustumaan moderneihin teleskooppeihin, ja kuvaustekniikoihin, josko tuollaisia voisi itsekin joskus ottaa. thmbup

Eivät liene mahdottomissa hinnoissa enää tuollaiset valmiit laitteet ? Rakentaa en itse osaa Sad
Terve!

Ei tuo kuva ole otettu teleskoopin läpi, joten se sunkin kaukoputki  (Instrumentarium Wink ) olisi ihan hyvin käynyt tohon Piggyback hommaan.  Tosin kunnollinen jalusta maksaa tai ainakin joskus maksoi, saman verran kuin itse putki. Teleskoopin kautta kuvaaminen vaatii jo ihan toisen suuruusluokan tarkkuutta... Itse rakensin tuon 15 cm putken ja jalustan ja seurannan itse, kun tykkään "nysvätä"...
Mutta sen olen antanut jo parikymmentä vuotta sitten pois ja "keskityn" noiden  "viirutähtien" ja muiden ilmäkehän ilmiöiden kuvaamiseen.  Cool Ei jaksa enää värjötellä pakkasessa Wink Nythän kaikki on kehitynyt noiden CCD kennojen ja digikameroiden myötä ja niistä en tiedä hittoakaan...  Hyvä kun löydän taivaalta Otavan Grin

Moni pettyy, kun näkee hienoja Hubblen ottamia kuvia ja sitten ne ei näytäkkään siinä omassa 7 cm linssiputken kuvassa samalta...
Kiikarilla on hyvä aloittaa ja sillä näkee hienosti ja ehkä nimenomaan sillä, avoimia tähtijoukkoja ja andromedankin. Jos vielä innostaa ehkä tuo 15 cm on hyvä peilin koko.
terv. risto
arttula
Former member
« Reply #651 on: 04.10.09, 10:23 »

Terve!

Ei tuo kuva ole otettu teleskoopin läpi, joten se sunkin kaukoputki  (Instrumentarium Wink ) olisi ihan hyvin käynyt tohon Piggyback hommaan.  Tosin kunnollinen jalusta maksaa tai ainakin joskus maksoi, saman verran kuin itse putki. Teleskoopin kautta kuvaaminen vaatii jo ihan toisen suuruusluokan tarkkuutta... Itse rakensin tuon 15 cm putken ja jalustan ja seurannan itse, kun tykkään "nysvätä"...
Mutta sen olen antanut jo parikymmentä vuotta sitten pois ja "keskityn" noiden  "viirutähtien" ja muiden ilmäkehän ilmiöiden kuvaamiseen.  Cool Ei jaksa enää värjötellä pakkasessa Wink Nythän kaikki on kehitynyt noiden CCD kennojen ja digikameroiden myötä ja niistä en tiedä hittoakaan...  Hyvä kun löydän taivaalta Otavan Grin

Moni pettyy, kun näkee hienoja Hubblen ottamia kuvia ja sitten ne ei näytäkkään siinä omassa 7 cm linssiputken kuvassa samalta...
Kiikarilla on hyvä aloittaa ja sillä näkee hienosti ja ehkä nimenomaan sillä, avoimia tähtijoukkoja ja andromedankin. Jos vielä innostaa ehkä tuo 15 cm on hyvä peilin koko.
terv. risto

Joo, taivasta on tullut tiirattua paljain silmin, kiikarilla ja teleskoopilla. Mutta halu kuvata teleskoopin läpi on ollut jo pitkään. Nykyinen CCD-tekniikka ja muutenkin laitteiden kehitys on tuonut sen ehkä vihdoinkin mahdolliseksi minullekin. Pitääpä tutustua...
Tape
Former member
« Reply #652 on: 04.10.09, 10:31 »

Eilen oli varsin hieno auringonlasku.

Sama reikä taivaassa. Eri parveke.

« Last Edit: 04.10.09, 10:39 by Tarmo Häme »
rsuomi
Former member
« Reply #653 on: 04.10.09, 10:35 »

Joo, taivasta on tullut tiirattua paljain silmin, kiikarilla ja teleskoopilla. Mutta halu kuvata teleskoopin läpi on ollut jo pitkään. Nykyinen CCD-tekniikka ja muutenkin laitteiden kehitys on tuonut sen ehkä vihdoinkin mahdolliseksi minullekin. Pitääpä tutustua...

Joo, en tiedä tarkalleen mikä on tilanne, mutta kyllähän ne on nykyään tietokone systeemejä. Syötät tietyt "koordinaatit tai nimen" ja putki hakee itse kohteen. Hienoja ovat ja niissä on hyvät seurantasysteemit, joten putken läpi kuvaus ei ole ongelma. Yleensä ovat vielä noita  Schmidt-Cassegrain putkia, joten ovat ihan näppärän kokoisa. Jos ois vaan rahaa....

Toisaalta... Hienoja kuvia on täälläkin nähty, ilman teleskooppia Wink

Esim Meade:ltä
http://www.meade.com/lx200-acf/index.html

terv. risto
« Last Edit: 04.10.09, 10:40 by Risto Suomi »
rsuomi
Former member
« Reply #654 on: 04.10.09, 10:49 »

Sama reikä taivaassa. Eri parveke.

Hiano..

Pekka Parviainen, saatta olla tuttu nimi, on kuvannut usemman vuosikymmenen ilmakehän ilmiöita ja tähtia, tietty. Saattaappi saada itsekukin ideoita.

http://www.polarimage.fi/

Noissa "viirutähdissä" muuten tulee hyvin tähtien värit ja siten  tähden lämpötila hyvin näkyville.

terv. risto
« Last Edit: 04.10.09, 10:53 by Risto Suomi »
Tuomas Tuppurainen

Date Registered: 06.01.08

« Reply #655 on: 04.10.09, 13:53 »

Tosi hieno kuva Ristolta. Oon aina miettiny, että näyttääkö se tähtitaivas oikkestit tuolta, jos on kirkas sää, ja semmoinen paikka missä ei valot häiritse?  Grin
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #656 on: 05.10.09, 06:31 »

Tosi hieno kuva Ristolta. Oon aina miettiny, että näyttääkö se tähtitaivas oikkestit tuolta, jos on kirkas sää, ja semmoinen paikka missä ei valot häiritse?  Grin

Voi sen hesuksen netti-, playstation-, ja kaupunkilaissukupolvet  Shocked

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Tarmo Kallio

Date Registered: 29.07.09

« Reply #657 on: 05.10.09, 14:48 »

Aleksin keskimmäinen kuva on aika lähellä sitä, minkä näki paljain silmin 1960 -1970 luvulla  Smiley
Mikko Heimo

Date Registered: 25.11.05

« Reply #658 on: 05.10.09, 19:19 »

Eilen yrtin ottaa mutta kun ei ole kaukolaukaisinta Sad niin ei saa tärähtämättömiä kuvia ja edes 500 millinen putki ei tuntunut riittävän kunnolla.
Kyllä kai siitä sun kamerasta saa ajastimen päälle? Eli kun luulet, että tarkennus olis suht kohdilla niin sitten vaikka 5s viiveellä laukaisu. Ei ainakaan tärähdä. Varmaan joku 10-sekuntia olis maksimi valotus, jottei tuu soikeutta tähteen Tongue Tyyliin f10 ja ISO1000 ehkä vois toimia jotenkin..

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
rsuomi
Former member
« Reply #659 on: 05.10.09, 20:26 »

Moi!

Jos ottaa vähänkin pidemmällä valotusajalla kuvia, yks konsti on laittaa linssin eteen musta pahvi tms., laukaisee kameran ja ottaa pahvin linssin edestä pois. Ennen kun suljin sulkeutuu laittaa taas mustan pahvin linssin eteen. Varmasti ei tärähdä.

terv. risto
« Last Edit: 05.10.09, 20:33 by Risto Suomi »
Pages: 1 ... 31 32 [33] 34 35 ... 62 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1