Teleobjektiv till Canon 450D

(1/2) > >>

ekepeke:
Hej!

Nyss införskaffat en Canon EOS 450D och är mycket nöjd med kameran. Min pappa åker till USA om en dryg månad och jag tänkte be honom importera ett teleobjektiv till mig. Jag har kollat runt lite efter olika teleobjektiv och har fastnat på Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS. Jag har en ganska begränsad budget och tyckte därför att detta objektiv borde passa. Jag kan väldigt lite om just objektiv och tänkte höra om någon har någon åsikt om detta objektiv. Tror ni att 250mm räcker för flygbilder?

Tacksam för svar !

Erik

Nigge:

Hej!

Nyss införskaffat en Canon EOS 450D och är mycket nöjd med kameran. Min pappa åker till USA om en dryg månad och jag tänkte be honom importera ett teleobjektiv till mig. Jag har kollat runt lite efter olika teleobjektiv och har fastnat på Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS. Jag har en ganska begränsad budget och tyckte därför att detta objektiv borde passa. Jag kan väldigt lite om just objektiv och tänkte höra om någon har någon åsikt om detta objektiv. Tror ni att 250mm räcker för flygbilder?

Tacksam för svar !

Erik

Jag har själv både ett 70-300 och ett 70-200(till Nikon) och tycker att 70-200 räcker gott och väl(i de allra flesta fallen) för flygfoto(fotar främst på Arlanda). Dock så tycker jag att det vore smartare att satsa på ett lite ljuskänsligare objektiv mitt 70-200 har 2.8 i ljuskänslighet. (f2.... jag tycker att f/4-5.6 är lite i minsta laget... Men i övrigt så bör det fungera

jonasherjeby:

Jag har själv både ett 70-300 och ett 70-200(till Nikon) och tycker att 70-200 räcker gott och väl(i de allra flesta fallen) för flygfoto(fotar främst på Arlanda). Dock så tycker jag att det vore smartare att satsa på ett lite ljuskänsligare objektiv mitt 70-200 har 2.8 i ljuskänslighet. (f2.... jag tycker att f/4-5.6 är lite i minsta laget... Men i övrigt så bör det fungera

Har man inte råd kan ett ljusstarkt objektiv som Canons 70-200/2.8 vara lite väl dyrt att börja med om man är bland de mer oerfarna användarna. Sen är frågan också hur ofta man använder en så pass stor bländare som f/2.8 eller ens f/4 när man fotograferar flygplan. Med de korta skärpedjupen är det inte så praktiskt om man bara är ute efter flygbilderna. Men fotograferar man annat också kan ett snabbare objektiv vara att föredra. Egentligen är det ju en kostnadsfråga i slutändan.

/Jonas

ekepeke:
Och jag har fortsatt med funderingarna... Just nu står jag och väger mellan Canon EF 70-300/4,0-5,6 IS USM eller Canon EF 70-200mm f/4,0 L USM. Eftersom jag ska använda objektivet till främst flygfoto funderar jag på om 70-200 är för lite brännvidd samt om det är bra att ha IS på objektivet.

Vore tacksam för synpunkter!

Erik

nighty142:
Har klarat mig riktigt bra på 200mm sen 2007, trots att man ibland blir lite lidande vid vissa spottingplatser så är det knappt något jag tänkt på. Speciellt när man på lite billigare 70-300 objektiv undviker att gå över 200-250mm. Kvalitén man får för pengarna är riktigt bra måste jag säga.

Navigation

Up one level

Next page