kaareva kangas & yksi tykki, neuvoja tarvitaan.

(1/7) > >>

Makoy:
Moi,

Siis,
visuaali mielessä.
Tämä olis tarkoitus hoitaa yhdellä tykillä kaarevalle kankaalle.
Eikös nämä näkymät saa yhdellä tykillä heijastettua kankaalle, ( etu, etuvasen ja etuoikea ).
Siis näkymät avattua omiksi ikkunoikseen vierekkäin yhdelle screenille?
Tykki olisi edessä, joka heijastaa kuvan kaarevan peilin kautta kaarevalle kankaalle.
Tällä lailla kai noita vääristymiä ei tule ja tykille tulee tuplaten heittoetäisyyttäkin.
Näytön leveys pitäs olla jotain 2-2,5m ja korkeus 1-1,5m ?

Ohjaamon ja screenin väliin jää noin metri ympäriinsä, enempää ei tilaa ole, eikä mahdollista käyttää kolmea tykkiä.
Näyttöjä en halua laittaa, vaan siis yhden tykin ja sille sit näkymää sivuillekkin päin, niin paljon kun on mahdollista.

Marco



Transisto:
Quote

Moi,

Siis,
visuaali mielessä.
Tämä olis tarkoitus hoitaa yhdellä tykillä kaarevalle kankaalle.
Eikös nämä näkymät saa yhdellä tykillä heijastettua kankaalle, ( etu, etuvasen ja etuoikea ).
Siis näkymät avattua omiksi ikkunoikseen vierekkäin yhdelle screenille?
Tykki olisi edessä, joka heijastaa kuvan kaarevan peilin kautta kaarevalle kankaalle.
Tällä lailla kai noita vääristymiä ei tule ja tykille tulee tuplaten heittoetäisyyttäkin.
Näytön leveys pitäs olla jotain 2-2,5m ja korkeus 1-1,5m ?

Ohjaamon ja screenin väliin jää noin metri ympäriinsä, enempää ei tilaa ole, eikä mahdollista käyttää kolmea tykkiä.
Näyttöjä en halua laittaa, vaan siis yhden tykin ja sille sit näkymää sivuillekkin päin, niin paljon kun on mahdollista.

Marco



Yhden tykin heijastusalue ei mielestäni riitä leveydeltään näyttämään kolmea ikkunoitua etunäkymää.
Lisäksi näiden ikkunoissa ajettavien maisemanäyttöjen ongelmana on se, että aina kun koneella kaarretaan,
tulee maisemasta ikkunoiden rajakohdissa sahalaitaa. Tässä voisi toimia parhaiten joku sopivasti zoomattu etunäkymä, ajettuna yhdessä maisemaikkunassa.

tigert:
Jokuhan oli viritellyt taannoin sellaisen missä tykin kuva heijastettiin peiliin joka oli taivutettu kaarelle. Siitä se sitten heijastui valkokankaalle. Aika viritelmä joka saattaisi ehkä toimia mutta haasteita varmasti on tuon saamiseksi toimimaan kunnolla.

//T

Makoy:
Kiitos O-P ja Tuomas.

Ok, heijastan sit tässä vaiheessa vain tuon etunäkymän ja ehkä myöhemmin sit hommaan lisää tykkejä.
Mä kyllä kokeilen tuon peili tsydeemin, jos en onnistu, niin sitten vaan suoralle screenille.
Joka tapauksessa saan ohjaamon levyisen kuvan ja on sekin parempi kuin tää mun 17" visuaali 
Olisko toi wide tykki parempi vai ihan normi short throw?

Marco

Transisto:
Kaarevalle visuaalille tarvitset myös vääristymien korjaukseen ohjelmiston. Meillä käytössä Nthusim. Toimii tosi hyvin ja on erittäin helppokäyttöinen.
Myyvät softasta kolmen ja yhden tykin versiota.

etunäkymästäkin saa reilusti enemmän sivunäkymiä esiin, kun zoomaa riittävästi maisemaa taaksepäin. Meillä on visuaalissamme pelkästään yksi kokonaan taakse
zoomattu ikkuna.

Nthusim:lla voit myös korjata peilin aiheuttamia vääristymiä tietyistä kohtaa maisemanäyttöä. Käytännössä se tapahtuu niin, että haluttua aluetta ristikkonäytöltä
vaan raahataan haluttuun suuntaan ja tallennetaan.
http://www.mycockpit.org/forums/attachment.php?attachmentid=3432

Tässä setupissa on muuten käytetty yhtä tykkiä ja peiliä:
http://www.mycockpit.org/forums/showthread.php/1164-Curved-Screen-with-Mirror

Kannattaa hankkia yksi mahdollisimman hyvällä resoluutiolla oleva short throw tykki. Vaikka tykin kuva menisi yli fyysisen kaaren, voi sen Nthusimilla rajata tarkasti
visuaalikaaren muodon ja koon mukaan. Rajaus tosin toimii vasta, kun FS2004 tai FSX on käynnissä. Esim. Windowsin työpöytänäkymässä ohjelman asetuksista
ei ole hyötyä. Tykki kannattaa kuitenkin suunnata niin, että se menisi yli visuaalin reunoilta. Windowsin kuvakkeet yms. voi sitten raahata reunoilta keskemmälle näyttöä.
Näin simussa visuaali sitten kattaa koko fyysisen kaaren.

Kankaan sijaan tekisin kaaren kiinteäksi, esim. kolmesta toisiinsa pultattavasta elementistä. Päälystys mdf-levyllä ja Tikkurilan tms. videotykkimaalia pintaan.
http://www.lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/Visual+system+testing/visu2.jpg
http://www.lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/Visual+system+testing/16102009355.jpg
http://www.lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/Visual+system+testing/IMG_1612.JPG

Kankaan huono puoli on se, että siitä on vaikea saada täysin tasaista.

Navigation

Up one level

Next page