Letar projekt.

<< < (5/6) > >>

MarkkuS:

Ok, vilka summor pratar man om?, om man vill göra ett fotosceneri?

Du kan ju själv kontrollera priserna hos Lantmäteriet.

Kostnad från 61 kr/per kvadratkilometer

/Markku

kapten_joel:
Ok. Det lät inte så jättefarligt, men sen gäller det ju också att veta på vilken höjd fotona skall vara tagna på för att vara bra.

Ofta är det ju så att när man närmar sig marken så blir det oskarpt.

/Joel

MarkkuS:
På Lantmäteriets sida finns uppgifter om upplösningen. Dvs. hur mycket en pixel motsvarar. Den billigaste varianten är 1 meter/pixel.

marcusnyberg:
Jag tror fortfarande att vi pratar om samma sak

För att göra högupplösta markbilder, alltså fotorealistiska mark, grund, asfalt, landningsbana, och så vidare, behöver man flygbilder över området. Dessa finns att köpa men de finns likaså hos många flygplatser som använder dessa för att göra flygplatskartor. Åtminstone har de flygplatser jag varit i kontakt med gett mig dessa. Att fotografera från ett flygplan själv är inte att föredra då dessa kameror monteras under planet för att det ska bli rakt uppifrån. Om jag nu inte missförstått processen helt?

Däremot kan man, som du sa, även hitta bilder från exempelvis Eniro och dessa är rättighetsskyddade och får inte och bör inte användas för att göra marktexturer till Flightsim, de har inte tillräckligt hög kvalitet och det är ett lagbrott.

Vilket gör att man sitter med två val, det ena är att genom lantmäteriet se om de har flygbilder och då köpa, eller som jag återkommande försöker säga; ring flygplatsen de har oftast dessa bilder som de själva betalat för och har rättigheterna till.

Exempelvis har jag i tidigare projekt inte fått sälja min produkt vidare då det antagligen blir konflikt med deras avtal, men att göra gratis versioner har de gått med på. Dessutom har jag båda gångerna gått med på att inte ge dessa bilder vidare i deras ursprungliga format utan bara i den nedbantade versionen som återges i flightsim.

marcusnyberg:
Jag visste inte att priset var så billigt! Det är ju helt ok, även om 1 px/m  är för lite.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page