FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.07.17, 22:49

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kotiohjaamot / Home Cockpits (Moderators: Jari Mikkilä, Joni Öfverström, Tuomas Kuosmanen)
| | |-+  Cessna 172/182 ja Garmin G1000
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Cessna 172/182 ja Garmin G1000  (Read 2328 times)
Harri Kontturi
Offline Offline

Posts: 449
Date Registered: 25.08.09

Cessna 172/182 ja Garmin G1000
« on: 27.11.10, 22:54 »

Hei

Ajattelin tässä alkaa sorvaamaan suomalaisia vanhoja lentäjiä uudelle aikakaudelle.
Eli ajatuksena olisi tehdä cessnan simulaattori, jossa olisi lasiohjaamo.
Ilmeisesti Garminin näytöt on 10,4 tuumaisia, eli ihan normaalin kokoisia.
Nappuloita näytön laidalla on, joten niiden ohjelmointiahan olisi luvassa. Kateellisena olen katsellut OH-CKU projektia, joten tämä ajatus heräsi, kun näin hallissamme lähes korjauskelvottomaksi ajetun Cessna 182:n. Kaiken lisäksi täältä itäisestä Suomesta puuttuu aktiivinen moottorilentäjäväki, joten tämä simulaattori voisi toimia ensimmäisenä portaana hyvän harrastuksen pariin nousulle.
Ja todellakin ajatuksena olisi nostaa lentäminen lasiohjaamojen pariin, kun se on jo yhden vuosisadan pyörinyt siinä höyrymittareiden parissa.


Lentokelejä odotellessa
-Harri


PPL(A) + FI(A) + NF

hkontturi@gmail.com
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Cessna 172/182 ja Garmin G1000
« Reply #1 on: 28.11.10, 11:03 »

Terve Harri,

Hienoa kuulla, että tälläistä projektia ollaan aloittelemassa ja että sinulla olisi ehkä mahdollista käyttää aitoa Cessnan runkoa projektissa.

Mycockpit.org nettisivulla ollaan rakentamassa vastaavia G1000 lasiohjaamoja joten kannattaa rekisteröityä sinne ja ottaa suoraan yhteyttä näihin
rakentajiin.

Alla kuva yhdestä projektista:
http://s3.directupload.net/file/d/2055/23y3g495_jpg.htm

Tässä linkki keskusteluun (vaatii ensin rekisteröitymisen foorumille):
http://www.mycockpit.org/forums/showthread.php/20058-Garmin-G1000

Lähettele vaan postia, jos sinulla on muuta kysyttävää projektisi toteutuksesta. Ja olisi myös tosi mielenkiintoista nähdä kuvia mainitsemastasi koneen rungosta. Smiley)

/OP
robots@jippii.fi
« Last Edit: 28.11.10, 11:17 by O-P Pietila »
Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: Cessna 172/182 ja Garmin G1000
« Reply #2 on: 28.11.10, 11:14 »

Olen joskus törmännyt pariin G1000-softaan:

http://www.mindstarprods.com/aviation/

http://www.fs2x.com/G1000%20Web%20Page.htm

Tarkemmin en ole noita tutkinut.

Oikean koneen käyttäminen simulaattorin lähtökohtana on jossain asioissa ongelmallista, mutta mikäpä olisi hienompi tapa hyödyntää lentokelvoton lentokone, kuin simulaattori  thmbup

Onnea projektille!
Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Cessna 172/182 ja Garmin G1000
« Reply #3 on: 28.11.10, 11:19 »

Etupaneelit pystyisi suunnitella ja tilaamaan täältä:
http://www.schaeffer-ag.de/index.php?id=97&L=1

Meidän avioniikkapaneelin etulevyt on tehty samassa firmassa.

Alla oleva firma leikkaa merialumiinista vesileikkauksella mittaripaneelien rungot tosi edullisesti CAD-piirustusten mukaan.
http://www.tampereenvesileikkaus.com/

http://www.lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/assorted+construction+pictures/Simkits+%2C+Instrument+panel/04.JPG
Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: Cessna 172/182 ja Garmin G1000
« Reply #4 on: 28.11.10, 11:42 »

X-planellekin tarjolla lasiohjaamoa:
http://www.flythissim.com/FTS1000.aspx
Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
Ville Pietilä
Offline Offline

Posts: 745
Date Registered: 17.05.06

WWW
Re: Cessna 172/182 ja Garmin G1000
« Reply #5 on: 28.11.10, 17:50 »

En tosiaan usko että tuo g1000:n tekeminen olisi todellakaan vaikeaa.

Tekniikka ja softapuoli on jo periaatteessa tehty ja toteutettu jo tuossa meidän cessnassa. (eli rotaryt yms.)

Ensimmäinen asia mikä kannattaa tarkistaa softasta jota aikoo käyttää on näppäinkomentojen tukeminen.

Vrt esim gns530, jossa on kaikki toiminnot voidaan valita myös näppäimillä->Helpompi ja varmatoiminen koodaus Esim Siocilla.


Toínen asia jolla on merkitystä heti alkuun, on näytot joita aikoo käyttää. On parempi että on fyysinen näyttö jo käsillä kun aloittaa suunnittelun.





//Vipu
Harri Kontturi
Offline Offline

Posts: 449
Date Registered: 25.08.09

Re: Cessna 172/182 ja Garmin G1000
« Reply #6 on: 31.12.10, 20:34 »

Hiljalleen ajatuksia eteenpäin...


G1000:ssa näyttöinä on 10,4" XGA paneelit (1024x768)
-Näille kontrollerin löytäminen vähän vaikeampaa.
FSB-300U tyyppinen kontrolleri ja CMO:n valmistamat paneelit (G104X1-L01 v.2) näyttäis löytyvän, mutta ei mitään tietoa hinnasta

Toistaiseksi on sattunut silmään vasta yksi paketti näytöistä, hintaan $650/kpl

Yhtenä vaihtoehtona on tietysti se, että tiputtaa resoluutiota pienemmäksi, jolloin löytyy esimerkiksi Lilliputin autokäytöön tarkoitettuja 800x600 resoluutiolla olevia näyttöjä. Hintaa moisilla noin $200/kpl

Simkitsiltä tietysti löytyisi valmis G1000 paneeli hintaan 6950 euroa, mutta... Cheesy


PPL(A) + FI(A) + NF

hkontturi@gmail.com
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Cessna 172/182 ja Garmin G1000
« Reply #7 on: 01.01.11, 19:42 »

Eiks se nyt toimis melkein millä vaan about sopivan kokoisella monitorilla?

Mua mietityttää enemmän se softapuoli, garminin trainerillahan tekis G1000-harjoittelulaitteen helposti, mutta silläpä ei lennetä FS:llä eikä verkossa..muutenhan se olisi ihan hyvä projektinsa sdekin, mut olis kiva tehdä se ihan "oikeeksi" kianssa..

//Tuomas

Robin Karinen
Offline Offline

Posts: 1139
Date Registered: 12.03.05

Re: Cessna 172/182 ja Garmin G1000
« Reply #8 on: 02.01.11, 13:42 »

Hiljalleen ajatuksia eteenpäin...


G1000:ssa näyttöinä on 10,4" XGA paneelit (1024x768)
-Näille kontrollerin löytäminen vähän vaikeampaa.
FSB-300U tyyppinen kontrolleri ja CMO:n valmistamat paneelit (G104X1-L01 v.2) näyttäis löytyvän, mutta ei mitään tietoa hinnasta

Toistaiseksi on sattunut silmään vasta yksi paketti näytöistä, hintaan $650/kpl

Yhtenä vaihtoehtona on tietysti se, että tiputtaa resoluutiota pienemmäksi, jolloin löytyy esimerkiksi Lilliputin autokäytöön tarkoitettuja 800x600 resoluutiolla olevia näyttöjä. Hintaa moisilla noin $200/kpl

Simkitsiltä tietysti löytyisi valmis G1000 paneeli hintaan 6950 euroa, mutta... Cheesy
XGA paneelit tuossa koossa näköjään maksavat hunajaa. 800x600 resoluution näyttöjä taas saa huomattavasti halvemmalla:

 http://cgi.ebay.de/26cm-10-4-LCD-TFT-Touchscreen-Monitor-Touch-VGA-Cinch-/300475848597?pt=DE_Elektronik_Computer_Computer_Monitore_Flachbildschirme&hash=item45f5c19795#ht_5549wt_1139

Pidemmälle kun etsii, niin tälläisestä tabletin näytöstä:

http://cgi.ebay.de/10-4-XGA-TFT-Panel-LG-PHILIPS-LP104S5-B2AP-/370420452755?pt=Notebook_Komponenten&hash=item563ec78d93#ht_889wt_1139

Saisi mahdollisesti tämän avulla tehtyä VGA -liitännäisen EDIT: ei näytä olevan oikeasti XGA:

http://cgi.ebay.de/5251-Audio-LCD-Controller-Board-laptop-LVDS-DVI-VGA-/270683493972?pt=COMP_EN_Networking_Components&hash=item3f05fe5654#ht_7114wt_1139

Myös tuohon controlleriin varmasti käyviä LCD-näyttöjä voi etsiä. Ainakin esimerkiksi Toshiban http://www.screentekinc.com/Toshiba_Matsushita-LTD104EA5W.shtml , näyttää olevan XGA ja 10,4"
Näyttöjä kannattaa etsiä ensin ebaysta, sieltä ne saa luultavimmin halvimmalla. LTD104EA5W:aa ei kuitenkaan löydy ebaysta ainakaan nyt.
« Last Edit: 02.01.11, 14:08 by Robin Karinen »

Canon, You can I can't.
Harri Kontturi
Offline Offline

Posts: 449
Date Registered: 25.08.09

Re: Cessna 172/182 ja Garmin G1000
« Reply #9 on: 02.01.11, 18:30 »

XGA paneelit tuossa koossa näköjään maksavat hunajaa. 800x600 resoluution näyttöjä taas saa huomattavasti halvemmalla:

 http://cgi.ebay.de/26cm-10-4-LCD-TFT-Touchscreen-Monitor-Touch-VGA-Cinch-/300475848597?pt=DE_Elektronik_Computer_Computer_Monitore_Flachbildschirme&hash=item45f5c19795#ht_5549wt_1139


Jep - Huomasin saman. Laitoin kuitenkin noiden kontrollereiden myyjälle mailia kyselynä, että mitä ne maksaisivat. Mikäli hinta ei hyppää tuhansiin, niin voidaan harkita tätä oikeaa kokoa.

Toisaalta pitänee miettiä sitä, että onko vanhoissa piloteissa niin paljon höyryn käyttäjiä, eli olisiko nyt vielä aika tehdä höyrymittarein tämä systeemi ja alkaa sitten hiljalleen päivittämään kohti tuota G1000 systeemiä. Alkuun olisi tämän käyttö helpompi saada toimimaan kunnolla, mikäli simun toteuttaisi höyryllä ja vanhoja konkareita saisi sitä käyttämään. Rinnalle voisi Malmin porukan TWN:n tyyliin tehdä toista simua, johon todella implementtaisi tuon lasiohjaamon ja sitä kautta alkaisi opettamaan paikallista vanhaa väkeä nykyaikaan.

Saa nähdä, mitä saamme aikaan.

-Harri


PPL(A) + FI(A) + NF

hkontturi@gmail.com
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Cessna 172/182 ja Garmin G1000
« Reply #10 on: 02.01.11, 18:55 »

Joo, se kannattaa miettiä mitä tuolla olisi tarkoitus treenata ja tehdä ja miettiä sen pohjalta sitä avioniikkaa ym.

Simussa on kuitenkin vähän sama kuin lentokoneessakin, että ohjaimet ja niiden mekaniikat ovat yksi juttu ja niissä on oma hommansa tehdä kunnolla, avioniikkaahan voi sitten aina päivittää.

Sinänsähän tuon avioniikan voi tehdä kahdella monitorilla joka tapauksessa, ja jos sen haluaa tehdä "höyryillä", suosittelen Reality XP:n Flight Line T:tä mittaristoksi, erittäin hyvät ja tarkat perusmittarit jotka liikkuvat paljon pehmeämmin kuin simun perussetti. Ja tuo saman firman GNS430/530 -härpäke on ollut aika toimiva myös, siinä on tuon OH-TWN:n avioniikan perusta. Tuo Pietilöiden uusin avioniikkasetti on kyllä aika mielenkiintoinen, ja eikös ALPsilla ollut jotain tuplarotary-encodereita mitkä peräti voisivat toimia monitorin päälle tulevassa paneelissakin. Silloin paneeli voisi olla periaatteessa vain pelkkää monitoria jonka päälle rakennetaan napeista ja encodereista ym mittarit ja "radiot", ja reikiä niihin kohtiin missä pitää olla jotain simun näyttämää asiaa, esim radiojaksoja tai mittaritauluja..

Tuon avioniikanhan voi päivitellä halutessaan sitten myöhemminkin, ja voihan sitä näppärä värkkääjä tehdä myös vaikka vaihdettavat etulevyt paneeliin jolla tarvittaessa saa vaikka vaihdettua eri härveleiden välillä..

//Tuomas
« Last Edit: 02.01.11, 19:02 by Tuomas Kuosmanen »

Robin Karinen
Offline Offline

Posts: 1139
Date Registered: 12.03.05

Re: Cessna 172/182 ja Garmin G1000
« Reply #11 on: 02.01.11, 18:59 »

Jep - Huomasin saman. Laitoin kuitenkin noiden kontrollereiden myyjälle mailia kyselynä, että mitä ne maksaisivat. Mikäli hinta ei hyppää tuhansiin, niin voidaan harkita tätä oikeaa kokoa.

Toisaalta pitänee miettiä sitä, että onko vanhoissa piloteissa niin paljon höyryn käyttäjiä, eli olisiko nyt vielä aika tehdä höyrymittarein tämä systeemi ja alkaa sitten hiljalleen päivittämään kohti tuota G1000 systeemiä. Alkuun olisi tämän käyttö helpompi saada toimimaan kunnolla, mikäli simun toteuttaisi höyryllä ja vanhoja konkareita saisi sitä käyttämään. Rinnalle voisi Malmin porukan TWN:n tyyliin tehdä toista simua, johon todella implementtaisi tuon lasiohjaamon ja sitä kautta alkaisi opettamaan paikallista vanhaa väkeä nykyaikaan.

Saa nähdä, mitä saamme aikaan.

-Harri
Eikös kontrollereiden hinta näy tuossa ebay -kohteessa ihan suoraan?

Canon, You can I can't.
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Cessna 172/182 ja Garmin G1000
« Reply #12 on: 02.01.11, 19:33 »

Linkittele ihmeessä kuvia myös tuosta lentokoneen rungosta.
Jetro Eemeli Rouvali
Offline Offline

Posts: 948
Date Registered: 15.01.11

Re: Cessna 172/182 ja Garmin G1000
« Reply #13 on: 08.05.11, 19:10 »

Hei

Ajattelin tässä alkaa sorvaamaan suomalaisia vanhoja lentäjiä uudelle aikakaudelle.
Eli ajatuksena olisi tehdä cessnan simulaattori, jossa olisi lasiohjaamo.
Ilmeisesti Garminin näytöt on 10,4 tuumaisia, eli ihan normaalin kokoisia.
Nappuloita näytön laidalla on, joten niiden ohjelmointiahan olisi luvassa. Kateellisena olen katsellut OH-CKU projektia, joten tämä ajatus heräsi, kun näin hallissamme lähes korjauskelvottomaksi ajetun Cessna 182:n. Kaiken lisäksi täältä itäisestä Suomesta puuttuu aktiivinen moottorilentäjäväki, joten tämä simulaattori voisi toimia ensimmäisenä portaana hyvän harrastuksen pariin nousulle.
Ja todellakin ajatuksena olisi nostaa lentäminen lasiohjaamojen pariin, kun se on jo yhden vuosisadan pyörinyt siinä höyrymittareiden parissa.


Lentokelejä odotellessa
-Harri




Joo ! todella hyvä idea, olen itsekin ajatellut että voi vitsit kun tosta vois tehä hienon simun !

Jos sitä aletaan työstämään...niin minä lupaan pysyä aktiivisena käyttäjänä  ja vielä IVAO-ohjelmat siihen päälle, niin johan on PAM !  eli hieno simu



-Jetro

Canon EOS 600D + EFS 18-55mm + EFS 55-250mm + Sigma 150-500/5-6.3 APO DG OS.
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Cessna 172/182 ja Garmin G1000
« Reply #14 on: 20.05.11, 13:06 »

Tällaista uutta muuten on tullut G1000-rintamalla..

http://www.flight1tech.com/Products/GarminG1000StudentSimulator.aspx

//Tuomas

Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1