Ilmastonmuutos

<< < (205/215) > >>

dc10-30:
Joo. olen ymmärtänyt että tämä IPCC on kyllä ihan asiallisesti tuonut esille sen olevan äärimmäisin ennuste. Ei kyllä anna hyvää kuva median laadusta katastrofi otsikoiden repimiminen tästä aiheesta.

Mutta minä vaan en sulata semmosenaan tätä kaikkea aiheeseen liittyvää. Pitäisi uskoa ilmaston lämpenevän joskus tulevaisuudessa, mutta voisin samantien uskoa ufojen saapumiseen nekään eivät ehkä koskaan saavu mutta uskoa saa jos tahtoo. Miksi käyttää aikaansa semmosen asian odoittamiseen mitä ei ehkä koskaan tapahdu tai tapahtuu hyvin pienessä ja huomaamattomassa mittakaavassa.

Minä en kuitenkaan kieltäydy uskomasta enkä pakene asiaa, minua ei vaan kiinnosta, mutta se että minua ei kiinnosta ei tarkoita ettäkö olisin itsekäs totta ihmeessä jos jotain tapahtuu oikeasti niin silloin tilanne ja kantani asiaan on eri. Mutta niin kauan kun mitä ei tapahdu niin ei ole syytä myöskään kantaa huolta.

Mutta koska mitään ei ole tapahtunut olikos viimeiseen 16 vuoteen niin nyt pitäisi rauhassa istahtaa alas ja palata asiaan 10-50 vuoden päästä riippuen siitä tapahtuuko mitään vai ei. Jos 50 vuoden päästä ei ole mitään tapahtunut niin tuskin myöskään tapahtuu ja eiköhän silloin ole jo jokin uusi villitys muutenkin.  

leppäkeihäs:

Joo. olen ymmärtänyt että tämä IPCC on kyllä ihan asiallisesti tuonut esille sen olevan äärimmäisin ennuste. Ei kyllä anna hyvää kuva median laadusta katastrofi otsikoiden repimiminen tästä aiheesta.

Mutta minä vaan en sulata semmosenaan tätä kaikkea aiheeseen liittyvää. Pitäisi uskoa ilmaston lämpenevän joskus tulevaisuudessa, mutta voisin samantien uskoa ufojen saapumiseen nekään eivät ehkä koskaan saavu mutta uskoa saa jos tahtoo. Miksi käyttää aikaansa semmosen asian odoittamiseen mitä ei ehkä koskaan tapahdu tai tapahtuu hyvin pienessä ja huomaamattomassa mittakaavassa.

Minä en kuitenkaan kieltäydy uskomasta enkä pakene asiaa, minua ei vaan kiinnosta, mutta se että minua ei kiinnosta ei tarkoita ettäkö olisin itsekäs totta ihmeessä jos jotain tapahtuu oikeasti niin silloin tilanne ja kantani asiaan on eri. Mutta niin kauan kun mitä ei tapahdu niin ei ole syytä myöskään kantaa huolta.

Mutta koska mitään ei ole tapahtunut olikos viimeiseen 16 vuoteen niin nyt pitäisi rauhassa istahtaa alas ja palata asiaan 10-50 vuoden päästä riippuen siitä tapahtuuko mitään vai ei. Jos 50 vuoden päästä ei ole mitään tapahtunut niin tuskin myöskään tapahtuu ja eiköhän silloin ole jo jokin uusi villitys muutenkin.  

Ajattelussasi on sellainen aukko, että entäs sitten, kun huomataan ja on jo liian myöhäistä?

dc10-30:
Ilmastohan ei muutu radikaalisti ja äkkiä sormia napsauttamalla. Maapallo ei ajaudu väistämättömään tuhoon vaikka lämpötila nousisi 6 astetta kasvillisuus vain muuttuu vähän. Ihminen on kotoisin päiväntasaajalta ja sietää oikein hyvin korkeata lämpöä, itse asiassa ihminen kaipaa lämpöä ja ihminen tarvitse lämpöä viihtyäkseen, siksi etelän matkailu on suosittua ja asunnoissa on lämmitys joka pitää sisälämpötilan suurinpiirtein trooppisena ympärivuoden ja talvella käytetään paksuja takkeja jne. Ihminen on trooppinen laji, joten lämpö tuskin on ongelma. 

Ilmaston mahdollinen lämpeneminen ei tuhoa maapalloa, se vain muuttaa kasvillisuutta vähäsen. Ihmiselle siitä ei ole mitään haittaa. Ennusteet sanovat että maapallon napojen lähellä olevat alueet lämpenevät eniten, joten päiväntasaajalla ei tule olemaan kuin ehkä maksimissaan 1-2 asteen nousu vaikka pahin skenaario toteutuisi. Siellä ei siis muutu mikään, lämpeneminen olisi suurempaa mitä lähempänä ollaan napoja jolloin ainostaan kylmät vyöhykkeet siirtyvät kauemmas. Mahdollinen lämpeneminen tekisi maapallosta paremman paikan ihmiselle jolle kylmä ilmasto on täysin väärä. Kylmää vaativat lajit ja kasvit taas siirtyvät pohjosemmas.

Suomen ilmasto muuttuisi lauhatalviseksi, tämmöinen ilmasto löytyy monesta paikasta maapallolta ja niilläkin alueilla ihmiset elävät ja viihtyvät oikein hyvin.

timopartanen:
Jos kaikki mannerjäätiköt sulaisivat (Grönlanti ja Etelämanner), niin meren pinta nousisi muistaakseni noin 6 metriä, mikä tietysti olisi aika ongelmallista kaikille niille kaupungeille, jotka sijaitsevat meren rannalla. Melkein koko Bangladesh ja esim Florida jäisivät meren alle. Vaikka Suomen lämpeneminen kuulostaa aika mukavalta, niin ilmaston lämmetessä maailman säätilojen ääripäät ilmeisesti voimistuisivat, eli kuumuus ja kuivuus joissain paikoissa tekisi inhimillisen elämän mahdottomaksi. Suomen osalta kaiketi lämpeneminen voisi olla periaatteessa positiivista, mutta varmaan myös meillä sääilmiöden ääripät voimistuisivat. Tämä ilmeisesti toisi mukanaan voimakkaita myrskyjä ja paljon lunta lyhyenä talvena. Vaikka, ei kai näistä kukaan mitään varmaa voikaan sanoa.

Ehkä kannattaisi ostaa merenrantatontti Hyvinkäältä...

Timo

dc10-30:
Ei se meri taida nousta kuutta metriä kaikkialla. Ylinmääränen vesi valuu Itämeren ja Välimeren kaltaisiin sivumeriin. Välimerellä pinta on alempana kuin Atlantin valtamerellä, mahtaakohan Itämerenkin pinta olla. Lisäksi se sulaminen ei tapahdu muutamassa vuodessa vaan vie aikaa kymmeniä vuosia, siinä ajassa ehditään rakentamaan tulvavalleja ja tekemään muitakin muutoksia.

Lisäksi sekin taitaa olla niitä äärimmäisiä skenaarioita, totuus lienee ehkä maks 2-3m jos meren pinta nousee.

Sääilmiöiden äärevöityminen on sarjaa "kaikki mahdollinen johtuu ilmastonmuutoksesta". En ainakaan itse ole huomannut muuta muutosta kuin että yhä herkemmin uutisoidaan luonnonilmiöistä, Suomen sääilmiöistä taas sen verta että vasta pari vuotta sitten FMI (Ilmatieteenlaitos) kehitti kunnollisen varotusjärjestelmän joten sitä kautta saadaan paljon aiempaa enemmän varotuksia mahdollisista vaarallisista sääilmiöistä. Ne äärisäät eivät ole lisääntyneet vaan niistä uutisoiminen ja tiedoittaminen on laajentunut ja parantunut sekä määrällisesti kasvanut.

Lisäksi on kiva liittää ilmastonmuutokseen kaikkea negatiivista, pimeistä talvista myrskyihin jotta saadaan ihmisten asenteet ohjattua oikeanlaisiksi.

Iltalehdet repivät yhä suurempia otsikoita aivan kaikista sääilmiöistä. Johtuukohan siitä että kaikki säälmiöt yhdistetään ilmastonmuutokseen nykyään ja sillä saa komeat otsikot aikaa vaikka normi syysmyrskyn jälkeen: "Ilmastonmuutos tuo tappajamyrskyt Suomeen!".

Tänä vuonna ei muuten omalle kohdalle ole osunut yhtään myrskyä, vähän satanut vettä välillä tunnin verran kerran pari viikossa. Ukkosetkin jäi pariin kertaan. Että tänä vuonna ei ainakaan ole näkynyt mitään tappajamyrskyjä.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page