Ilmastonmuutos

<< < (37/215) > >>

Esa:
Mutta kukin pystyy parhaiten vaikuttamaan omaan toimintaansa, seuraavaksi parhaiten lähiseutujensa jne. On tyypillistä vastuun väistelyä sanoa, ettei meidän toimillamme ole muka väliä, kun ne kiinalaiset kumminkin on ilkeitä. Kyllä joka bensalitra vaan vaikuttaa juuri täsmälleen yhden bensalitran verran. Juuri tuolla "ei minun kannata, kunnei muutkaan kummiskaan" -asenteella tähän liemeen ollaan jouduttu. Totta kai USA:ssa asiat ovat vielä huonommin ja johdossa istuu idiootteja, jotka eivät tajua mistään mitään. Totta kai Kiinan talouskasvu on suuri uhka ympäristölle. Mutta jokaikisen omilla toimilla on juuri tasan niin paljon vaikutusta kuin kuuluukin olla. Eurooppalaiset ovat asioiden nykytilaan syyllisiä, koska eurooppalaiset juuri ovat levittäytyneet maailmalle sikailemaan, joten kohtuullista on, että täältäpäin näytetään esimerkkiä myös jälkien paikkaamisessa.

Barbro:
Mutta Joona, miksi kiinalaisten tarvitsee tuottaa esim niitä muovileluja, jos koko muu maailma, EU siinä sivussa, ei niitä osta? Kiinan tuotannosta niin suuri osa menee nimenomaan vientiin, että jos joku on vastuussa kiinan kasvihuonepäästöistä, se on länsimaailma. Muuhun Aasiaan pätee sama.
Vetämällä rajoja ja toteamalla aina, että tämän rajan sisällä meillä ei ole syytä huoleen/toimintaan, välttelet vain omaa vastuutasi. Tässäkin asiassa on helppo vetää rajat tarpeellisen suuriksi/pieniksi, ja todeta, että en voi tämän rajan sisällä vaikuttaa asiaan. Se, että ajattelee vain EU:n tai Suomen (tai minkä tahansa muun omassa harkinnassa olevan rajan) sisällä asiaa, on täysin keinotekoista. Kiinalainen, joka asuu jossain 200 asukkaan kylässä vuorilla, voi vetää oman "vaikutusrajansa" siihen kylään ja tuohtua moisista väitteistä, että ilmastonlämpeneminen on hänen syytään. Loppujen lopuksi, ainoa raja, jonka sisällä mitään muutosta tapahtuu, on oma itse tai maksimissaan oma perhe.

Joona:

Mutta Joona, miksi kiinalaisten tarvitsee tuottaa esim niitä muovileluja, jos koko muu maailma, EU siinä sivussa, ei niitä osta? Kiinan tuotannosta niin suuri osa menee nimenomaan vientiin, että jos joku on vastuussa kiinan kasvihuonepäästöistä, se on länsimaailma. Muuhun Aasiaan pätee sama.
Vetämällä rajoja ja toteamalla aina, että tämän rajan sisällä meillä ei ole syytä huoleen/toimintaan, välttelet vain omaa vastuutasi. Tässäkin asiassa on helppo vetää rajat tarpeellisen suuriksi/pieniksi, ja todeta, että en voi tämän rajan sisällä vaikuttaa asiaan. Se, että ajattelee vain EU:n tai Suomen (tai minkä tahansa muun omassa harkinnassa olevan rajan) sisällä asiaa, on täysin keinotekoista. Kiinalainen, joka asuu jossain 200 asukkaan kylässä vuorilla, voi vetää oman "vaikutusrajansa" siihen kylään ja tuohtua moisista väitteistä, että ilmastonlämpeneminen on hänen syytään. Loppujen lopuksi, ainoa raja, jonka sisällä mitään muutosta tapahtuu, on oma itse tai maksimissaan oma perhe.

Me elämme muutenkin jo niin puhtaalla alueella, etten kykene näkemään mitään torjumista siinä, että poljen pyörällä töihin auton sijasta. Totta kai sillä on merkitystä päästöihin, jos ei osteta kiinalaisia tuotteita mutta täytyy muistaa myös se, että kiinalaiset tuotteet ovat paljon halvempia. Riippuu tietysti tuotteesta, että kannattaako ostaa kiinalaista vai eu:n alueella valmistettua. En minä ainakaan itse ole niin hyvätuloinen, että voin maksaa ylimääräistä kotimaisesta tuotteesta, jos saan vastaavan kiinassa lapsityövoimalla tuotetun tuotteen alle puoleen hintaan.

Kyllä Kiinan vienti on merkittava, mutta ei sillä vielä saavuteta tarpeeksi tuloksia. Pelkästään Kiinan oma energiantarve on järkyttävä ja kasvaa vuosi vuodelta, kun maa pikkuhiljaa modernisoituu. Kiinalaiset ostavat autoja koko ajan enemmän ja enemmän ja polttoaineen kulutus tulee monikymmenkertaistumaan. Sama toistuu koko Aasiassa. Maailman 6,6 miljardista ihmisestä yli 4 miljardia elää Aasiassa. Voimme siis vain yrittää kuvitella, kuinka paljon siellä ruvetaan maapalloa tuhoamaan seuraavien vaikkapa 30 vuoden aikana. Suurin osa Aasialaisista tuskin on ikinä edes kuullut koko ilmastonmuutoksesta.

Entäpä sitten USAssa. Samat tehtaat suoltaa paskaa taivaalle minkä ehtiää, öljy-yhtiöt tuntuvat hallitsevan maan poliittista johtoa, ketään ei tunnu kiinnostavan Al Goren lisäksi koko aihe. Eikä asiaan vaikuta juurikaan, vaikka emme jenkkien tavaroita ostaisi yhtään. Kyllä hekin sitä energiaa ja polttoainetta ja turhia hyödykkeitä sun muuta tarvitsevat itse.

Jo tässä on minulle tarpeeksi syitä olla kiinnostumatta koko ilmastonmuutoksesta.

Henkka:
Me "länsimaissa" elävät olemme sikäli etuoikeutetussa asemassa, että juuri meillä on halutessamme varaa tehdä valintoja ja vaikuttaa asioihin. Pienessäkin mittakaavassa. Näin helppoa se ei ole kaikilla maailmassa.

Siksi itse yritän käyttää tätä mahdollisuutta välillä hyväkseni, vaikkei minua miksikään "viherpiipertäjäksi" voi mitenkään kutsua.

Etsijä:

En tilannut X5sta, vaan tuo Audi Q7 on nyt tilattu. Saapuu heinäkuussa. Oli mielestämme ylivoimaisin noista kokeilluista autoista (X5, XC90, Touareg, Q7).

Ja minä tilasin eilen Toyotan hybridin. Saapuu heinäkuussa. Vie löpöä 4.2 l / 100 km. Ihan periaatteesta, vaikka tässäkin ketjussa on jo todistettu meille, jotka haluaisimme jotenkin vaikuttaa ilmastonmuutosta ehkäisevästi, että se on ihan turhaa touhua.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page