Ilmastonmuutos

<< < (5/215) > >>

laurindo:
Itse olen miettinyt tuota ilmastonmuutosta jo pidempään. Jos on tammikuussa +5 lämmin ja maassa ei ole lumesta merkkiäkään niin eiköhän ilmasto ole jo nyt muuttunut hieman lämpimämmäksi. Tosin yhdestä talvesta ei voi vielä vetää johtopäätöksiä. Varsinaisesti ilmaston voidaan katsoa lämmenneen jos 30 vuoden päästä on samanlaista kuin nyt koska ilmastohan on pidempiaikaisten säätilojen keskiarvo.
Itse olen sitä mieltä että nyt viimeistään pitäisi alkaa tehdä jotain. Esim. vähentää yksityisautoilua. Ihan pistää vihaksi kun miettii niitäkin ihmisiä jotka istuvat yksin autoissaan aamuruuhkassa ja ihmettelevät kun ei ole lunta. Kannattaisiko ehkä kokeilla joukkoliikennettä? Itse ainakin yritän välttää autolla ajamista aina kun mahdollista, sillä yksityisautoilu on yksi suurimmista ilmastonlämmittäjistä.

Edit: Vaikka olenkin melko huolestunut ilmastoasioista niin kuulun kuitenkin siihen ihmisryhmään joka ei valita lämpöä. Paljon mukavampaa kun on +5 eikä -20 vaikka se olisikin normaalia.

Henkka:
Jokin aika sitten oli Hesarissa artikkeli, jossa kerrottiin mm. Lapista löytyneen selviä merkkejä siitä, että siellä on ennen kasvanut sankkoja havumetsiä ja esimerkiksi lajike, jota nyt tapaa Californiassa.
Itse en enään syytä muutoksesta (mikä on myös mielestäni tapahtumassa) vain elintapojamme, vaan se on ehkä pitkälti myös "luonnonlista" tapahtumaa.
Maapallolla on ollut tuhansien vuosien aikana lämpimämpiä ja kylmempiä jaksoja ja nyt olemme siirtymässä taas lämpimämpään suuntaan, pois pienestä jääkaudesta, joka vallitsi noin 700-200 vuotta sitten. Sitä ennenhän oli myös lämpimämpi ajanjakso.

Uskon toki myös että nykymaailman päästöillä ja elintavoilla on vaikutusta lämpenemiseen, mutta se ei ole kuitenkaan estettävissä mitenkään, ihmisen toimin.
Ehkä toimemme kärjistävät janopeuttavat muutosta kuitenkin?

Itse muistan talvia joten kuten 80-luvun taitteesta ja säästä aina kiinnostuneena olen seurannut sitä ja joskus jopa kerännyt joitain muistiinpanojakin siitä.
Tämä talvi on ollu tähän mennessä aikalailla samanlainen kuin 2000-2001. Joulukuun alussa oli hyvin leutoa ja lämpötilat samanlaisia kuin nyt. 2001 alkoi samoin harmaana ja sumuisena. Taisi olla jopa niin, että silloin oli melkein kuukausi täällä Helsingissä niin ettei aurinkoa näkynyt. Tammikuun lopussa lähdin etelään ja juuri ennen sitä saatiin pikkusen pakkasta ja lunta. Talvi alkoikin tuona vuonna vasta kunnolla helmikuun puolella.

80-luvun lopusta lähtien on ollut usempia erittäin leutoja talvia, mutta myös "normaaleja", lumisia talvia, täällä etelässäkin. mm. 97-98 lunta riitti ja ei ne ihan viimeisetkään talvet ole olleet poikkevia. 2002-2003 oltiin kunnon paukkupakkasissa.
Mieleen vain jää usein nämä poikkevat muutokset ja hetket sääoloissa. Tästäkin talvesta voi tulla vielä luminen ja kylmä, pitkälle kevääseen ja mielikuvat muistoissa muuttuvatkin ehkä aivan toisenlaisiksi. Mutta miltei joka vuonna talvissa on ollut kylmemmät ja leudommat hetkensä.
Oli kyllä minun lapsuudessa "joka talvena" hyvät hokkari- ja stiigakelit täällä Helsingissä, mutta oliko se normaalia vai sattumaa että juuri tälle ajanjaksolle sattui sellaista?

Ja ehkä osa tästä muutoksesta johtuu myös siten, että nyt näitä asioita seurataan tarkemmin. Mediassa ja kahvipöydissä. Lisäksi tiedonkulku on muuttunut paljon hiljattain.
Mm. trombeista saa nyttemmin lukea joka kesä lehdistä. Pienenä ollessani  sukulaisemme kertoi nähneensä sellaisen vesipyörteen mökillään rannassaan ja se tuntui ennenkuulumattomalta. Puita oli katkennut ja vene kieppunut ilmassa.
No, nyt tämä tapahtuma olisi ehkä päässyt lehteen tai kuvat nettiin, usean tietoisuuteen, joka osaltaan ruokkisi nyt sitä tunnetta että näitä tapahtuu paljon useammin kuin ennen.

Varmasti epavakaampia säitä ja talvia on tulossa jos ennusteet lämpenemisestä pitävät paikkansa. Maapallon keskilämpötila on ainakin noussut pikkuhiljaa, toistaiseksi. Siinä on puolensa ja haittansa meidänkin leveysasteilta katsottuna.

Jossain oli sellainen teoria että meillä muutos ei välttämättä olisikaan niin suuri, jos Golfvirta tyrehtyy tai heikkenee olellisesti jäätiköiden sulamisen myötä. Nythän se on ainakin heikkenemään päin. Eli sen lämpövaikutus meille heikkenee, mutta sitä kompensoisi taas yleinen maan lämpötilan nousu.

Mene ja tiedä. Teorioita on monia ja mielenkiintoisia. Jotain kuitenkin on tapahtumassa. Mutta mitä, mistä johtuvaa ja missä määrin, on edelleen kaikkea muuta kuin 100% varmaa.

Rikuuho:

Maapallon ilmastossahan on historiallisesti ollut kylmiä kausia ja lämpimiä kausia joten varmasti se ilmasto muuttuu ainakin jollain aikavälillä. Isossa kuvassa vaan se ei kerro YHTÄÄN mitään että mimmoinen yksi talvi täällä pohjoisesssa on...

Tämä on minunkin uskomukseni, jota ainakaan ei vielä (tietääkseni) olla  kumottu. Uskon kyllä että ihminen avittaa ilmastoa lämpenemisessä, mutta kyllä se ihan luontoäidistä on lähtöisin.

odo:

Tämä on minunkin uskomukseni, jota ainakaan ei vielä (tietääkseni) olla  kumottu. Uskon kyllä että ihminen avittaa ilmastoa lämpenemisessä, mutta kyllä se ihan luontoäidistä on lähtöisin.

Joo, siis itse olen kyllä sillä kannalla että ihan varmasti ihmisten toimet *jotain* tekee, mutta vielä ei ole kukaan voinut oikeasti todentaa että miten paljon todellisuudessa ihmiset muutosta tekevät ja mikä on "luonnollista". Muutosta kyllä tapahtuu, se on varmaa.

arttula:
Terve

Kiistämätön tosiasia kuitenkin on, että ilmakehän CO2 -pitoisuus on jyrkästi noussut, ja nousu jyrkkenee koko ajan. Ja hiilidioksidi on myös kiistatta "kasvihuoneilmiötä" aikaansaava. Se vaikuttaa varmasti maapallon ilmastoon - se tiedetään, mutta se missä tulee lämmintä, missä kylmää, on vielä avointa.

Arttu

Navigation

Up one level

Next page

Previous page