...Muistelen noita GT Suzukeja, 550 ja 750 kuolanneeni mopoikäisenä että tollasen kun sais..... GT 750:hän kuten kaikki suunnilleen senikäiset muistavat, oli se kuuluisa "vesipyssy" eli nestejäähdytteinen versio pienemmästä ilmajäähdytteisestä 550 koneesta. Kumma kyllä, vesivaipan mekaanisia ja paloääniä vaimentava vaikutus on koneen käyntiäänessä kyllä kuultavissa....
Nyt on Orvo tuonut meidät Suzukien paratiisiin (vaikka oli siellä muitakin..). .. itse taisin aikoinaan kuitenkin kuolata 750cc kaksitahti Kawasta...
Hieno esitys sutkujen äänistä! Siinähän videolla se ero äänissä tuli sitten esille... Kiva kuulla pitkästä aikaan...
Kaverilla oli tuollainen 750cc vesipyssy (vaikka oli sillä sitä ennen myös Suzukin "javetti" 500cc, kaksisylinterinen.. omine äänineen...).
Tottahan se, että se vesipyssy on hiljaisempi... mutta sillä on myös ajettava rauhallisemmin... Ei pärjännyt kaarteissa GT 550:lle, ottaa sivusta kiinni.. Muutoinkin tuota GT 550 voi kaupungissa risteyksissä 'ruhjoa' miten
haluaa.. se vaan jää kallistettaessa seisontatuen rautojen/jalkatapin varaan, kääntyy ja nousee kantiltaan taas pystyyn... niinkuin moottoripyöräpoliisien Gutzi... tai kuin lasten leikkimotskari… eihän se tietysti ajamista ole vaan ruhjomista... jotkut
käyttivät pyörää "hyppimiseen"... en minä...(... kerran vain vahingossa yhden traktorin yli tuli hypättyä kun se traktori tuli eteen juuri kun kokeilin paljonko se pyörä 'kääntää'... tiessä oli sellainen hyppyri.. joku mahdollisesti on
väittänyt tämän hypyn traktorin yli, itse en ko. hyppyä niin tarkkaan muista... oliko sitä edes...)
Sen Suzuki 550GT:n putkirunko ja teleskooppijouset/takajouset varaavat energiaa ja laite pomppaa korkealle hyppyristä...
Oman lisukkeen GT 550 ääniin antoi kahisevat kampiakselin laakerit... niitä oli muistaakseen 5 kappaletta ja hyvin kesti, vaikka 2 laakeria kahisikin...
Laitteen sai käymään suhtkoht siististikin, kun sääti päivän sytytyksiä ja kaasuttimia... Mutta jo seuraavalla viikolla taas kävi niin kuin kävi...
Huomaa myös edistyksellinen ja salainen tekniikka GT 550 moottorin jäähdytyksessä: Ram Air System sylinterien päällä... Oikea Ram Jet infralämpösäteillä ja ilmanahtimella jo silloin aikoinaan jäähdytykseen?... Käynnistysääniin oman
lisän toi usein viallinen startin kitkaratas... ja käyntiääniin vielä helisevät Ram Air System kannet.. jos niistä puuttuu pultteja tai oli löysällä... ajoääniin vielä rasahtava vaihteisto vaihdettaessa vaihetta oli
normaalia...
Mutta täässä jo uudempia tuulia...
http://www.youtube.com/watch?v=rUiTNiiHqd0 // Suzuki RG 500 engine animation
http://www.youtube.com/watch?v=fT5IFVwPVaQ // RG500 GAMMA Suzuki 2 stroke Gp replica
EDIT:
Entä jos sylintereitä onkin 6 kappaletta kolmen sijaan? (vaikkakin vehe on jo kyllä 4-tahtinen... liika olisi jo liikaa tehopuolella jos olisi vielä 2-T...)
http://www.youtube.com/watch?v=ZwNGz-xucbA // Benelli 900 Sei / 6 Zylinder Sound vs ZZ Top (ne varsinaiset Sein äänet alkaa 3:20 paikkeilla...)