35mm

(1/2) > >>

SAS1148:
Hejhej
Tittat på ny kamera och undrar bara nu hur jag ska veta vilken brännvidd de är. Den nya har som det står 28-140mm i 35mm kamera Det som är den egenliga frågan är hur kan jag räkna ut i 35mm kamera då mitt objektiv till min systemkamera är 28-75mm objektiv. Är det så att jag bara ska ta det x1,6 för att få fram det? Eller hur ska jag räkna ut så jag vet om de har ungefär samma område med zoom?

/Axel

markust:
Hej!

35mm är lika med fullformat, annars kallas det, tex DX-format om man har Nikon.

Alltså är objektivet tex 17-55mm är det zoomen om du har fullformat. På kameror som inte är fullformat (DX om du har Nikon) så multiplicerar med en "konverteringsfaktor" 1.5. Då blir 17-55mm 25.5-82,5mm. Vilken konvertingsfaktor du har beror på vilken kamera du har.

Om jag missat något väsentligt, full gärna i ni som kan mer.

Hoppas det var detta du menade!

/Markus

SAS1148:

Hej!

35mm är lika med fullformat, annars kallas det, tex DX-format om man har Nikon.

Alltså är objektivet tex 17-55mm är det zoomen om du har fullformat. På kameror som inte är fullformat (DX om du har Nikon) så multiplicerar med en "konverteringsfaktor" 1.5. Då blir 17-55mm 25.5-82,5mm. Vilken konvertingsfaktor du har beror på vilken kamera du har.

Om jag missat något väsentligt, full gärna i ni som kan mer.

Hoppas det var detta du menade!

/Markus

Det låter som det är det jag söker. Har en Sony A200 tveksam om det är fullformat. Men kanske är objektivet som ska vara fullformat? För det som jag egentligen undrade då var bara ifall den nya kameran som skulle ha zoom mellan 28-140mm i 35mm format då är jämförbart rent zoommässigt mot mitt 28-75 objektiv jag har nu.
Det låter dock som att det är det om jag förstår rätt. Eller är jag helt ute och cyklar.

/Axel

jonasherjeby:

Det låter som det är det jag söker. Har en Sony A200 tveksam om det är fullformat. Men kanske är objektivet som ska vara fullformat? För det som jag egentligen undrade då var bara ifall den nya kameran som skulle ha zoom mellan 28-140mm i 35mm format då är jämförbart rent zoommässigt mot mitt 28-75 objektiv jag har nu.
Det låter dock som att det är det om jag förstår rätt. Eller är jag helt ute och cyklar.

/Axel

Dagens fullformatkameror ( ex Canon 5D mk II, Nikon D700 osv) har en sensorstorlek som motsvarar storleken på vanlig 35mm-film som används i analoga kameror. Så därför kallas det 35mm-format. A200 har en mindre sensor som beskär bilden en aning, vilket gör att brännvidden ändras en aning. (Egentligen är det bildvinkeln och sånt onödigt kunnande som blandas in, men sånt är bara krångligt  ) Så det har med sensorn i kameran att göra och inte optiken. Vill man räkna på en A200 så tar man brännvidden på optiken x1,5 som på Nikon. (x1,6 brukar stämma för de flesta Canonmodeller). Så det 28-75 du har motsvarar ca 42-112 mm på din Sonykamera.

Hoppas det inte blev kaka på kaka av mitt svar.

/Jonas

SAS1148:
Absolut inte.
Det gjorde det hela lite mer klarare. Men är lite osäker på om man ska göra sig av med Systemen, då blir det att sluta spotta helt i princip eller om man bara ska köpa ett roligare teleobjektiv.
Fotar ju mest från Cockpit och när jag är ute och flyger själv och då tänkte jag att en Canon G12 eller en Nikon P7000 kunde duga eftersom då får jag ungefärligen samma zoom som jag har på mitt "lilla" objektiv och fortfarande bra kvalitet.
Har Jonas eller någon annan något bra förslag om hur man ska göra och ifall systemkameran försvinner, vilken av G12 eller P7000 man ska välja?

/Axel

Navigation

Up one level

Next page