Pilkunviilausta

(1/90) > >>

andy1:
Kun foorumeilla ei ole soveliasta puuttua oikeakielisyysseikkoihin, pannaankin pystyyn tällainen aiheelle pyhitetty ketju. Kielen raiskaaminen erityisesti internetin keskustelupalstoilla on kiistämätön tosiseikka. Tekstiviestikieli on vielä aivan oma juttunsa. Molemmista tämä tahtoo levitä niin lehtiin kuin muihinkin teksteihin. Ajattelinpa, että tähän sopii kirjoittaa, mikä kielenkäytössä ärsyttää. Kysymyksiäkin voi kenties esittää. Ehkäpä me jokainen opimme jotakin pientä - tai sitten emme.

Alkuun muutama perusesimerkki:

- Kaikkien perusmokien äiti: enään. Muistakaamme siis, että jos vielä sanot enään, vedän sua nenään.
- Uusi kumma ilmiö on harjoittaa tupla-ällän käyttöä siellä, mihin se ei kuulu: Vai kuulluvatko ne viellä jonakin päivänä?
- Itse-sanan käyttö persoonapronominina. Tämähän on yleistynyt aivan järkyttävässä määrin aivan kaikkialla. Siis tyyliin: Itse olen sitä mieltä, että...
- Ä:n ja E:n sekakäyttö ruotsityyliin: Seitsämän ja kyynerpää...
- Vanha kumma ilmiö on harjoittaa tupla-koon käyttöä siellä, mihin se ei kuulu: Itsekkin olen sitä mieltä, että ollakko tässä nyt vai ei...
- Vanha kumma ilmiö on harjoittaa tupla-peen käyttöä siellä, mihin se ei kuulu: Otappa ja haeppa kahvia.
- Lähes enäänin laajuinen perusmokien äiti ja isäpuoli: Nyt on pakko alkaa tekemään asiat toisin.

Näillä pääsee alkuun. Lisää saa keksiä. Tarkoitus ei olekaan nettikeskustelun muuttaminen täydellisen virheettömäksi, vaan lähinnä pohtia miten oppia säännöt, ennen kuin niitä voi rikkoa 

B777:
Ihan hyvä idea

Minua ei haittaa jos mukaan eksyy muutamia kirjoitusvirheitä tai pronomineilla ei viitata oikein tms. Mikä ehkä tosiaan on hieman sitä pilkunviilausta, mutta sen verran tosiaan saa ja voi keskittyä, että tekstissä olisi ne pisteet ja isot alkukirjaimet jne.

andy1:
Joo. Tarkoitin tuolla itse-sanan käytöllä asiaa hieman laajemmin tyyliin: Itse syön puuroa aamuisin, Itse matkustan bussilla, Itse viilaan pilkkua internetissä... Mihin unohtui "minä" tästä kielestä? 

Ilkka:
Ja asiahan on muuten niin, että koska tekijän persoona paljastuu jo verbin taivutusmuodosta, niin sanan "minä" voi jopa jättää kokonaan pois. Syön puuroa, jne.

Tämähän ei suinkaan kaikissa kielissä onnistu.

PekkaK:

Joo. Tarkoitin tuolla itse-sanan käytöllä asiaa hieman laajemmin tyyliin: Itse syön puuroa aamuisin, Itse matkustan bussilla, Itse viilaan pilkkua internetissä... Mihin unohtui "minä" tästä kielestä? 

Itselläni on se käsitys, että suomalaiselle kansanluonteelle on syntiä korostaa omaa itseään vielä sanomalla "minä". "Minä" on oikeasti aika vahva sana. Enkä minäkään tajunnut ennen, että sanaa "itse" ei voisi tai saisi em. tavalla käyttää. Liekö niin paljon yleistynyt, että ilmaisua pidetään aivan normaalina.

Tulen usein kiinnittäneeksi huomiota toistenkin oikeinkirjoitukseen (näppäilyvirheet sallittakoot, teen niitä itsekin runsaasti), mutta liian tiukkapipoinen ei aina pidä olla. Samalla, kun tässä luetteloidaan virheitä, voisiko ketjuun myös laittaa ne oikeat muodot? Siltä varalta, jos ei joku oikeasti tiedä. 

Liian usein näkee kirjoitettavan: "Alkaa tapahtumaan" po. "alkaa tapahtua". Samoin "Rupeaa tapahtua" po. "rupeaa tapahtumaan".
Samoin ärsyttää se, kun "joku koittaa tehdä" jotain. Siis aamu koittaa. Minä koetan.

Navigation

Up one level

Next page