FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
25.11.17, 09:35

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Pilkunviilausta
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 23 Reply Print
Author Topic: Pilkunviilausta  (Read 68120 times)
Pekka Raninen

Date Registered: 26.07.06

Re: Pilkunviilausta
« Reply #100 on: 15.09.08, 11:07 »

Näin kuvapuolella sanat jotka saivat minut hämmästymään: "hyvejä kuveja" -kyllä ymmärsin ja samalla en ymmärtänyt sitä mistä moinen ilmaisu on peräisin.

1970-luvun alussa isälläni oli jokin AUK:n tms. kurssikirja. Sen lopussa oli sponsorien mainoksia. Niistä yksi kuului näin: "Spede tekee hyvejä elokuveja, joita on pakko käydä katselemassa".

Peräisin siis ainakin tuolta ajalta, luulenpa että jostain vielä kauempaa. Sinänsä ihan hauskaa sanaleikittelyä.

P

- P -
Boris Grahn

Date Registered: 14.03.08

« Reply #101 on: 15.09.08, 13:12 »

Tämä aihe kun nyt puskee lekan lailla otsaan joka kerran esiintyessään, olen tässä viime vuosien saatossa havainnut jopa korkeasti kunnioitettujen lyyrikkovainaiden Gösta Sundqvistin ja Juice Leskisen käyttäneen itseä. Lyriikassa tietty tehokeinoina sallitaankin aivan muita asioita, ja näissäkin valinta on perusteltu. Mutta miettikääpä, niin ette voi enää koskaan kuunnella paria kappaletta ajattelematta tätä aihetta Cheesy

Pari otetta Juicesta:

Mies tuli vuonolta tuoksuen huonolta... ONNEKSI ei tullut vuorilta - ainakaan riimitellen. Wink

Kuin hullu huudan rakkauteni perään... Shocked Ei onnistuisi ainakaan meillä. Voisi tulla haiseva vastalause. Sad

Karaokessa 6 A 1 Anna mulle tähtitaivas sai jo aikoja sitten toimestani tällekin foorumille yhteensopivat uudet sanat. K-H ja lennonjohtaja Matti Turunen pitivät jonkin aikaa yhtä. Alkoivat puhelinlangat laulaa ja taisi K-H jo paljon ennen K-konsernia keksiä Pirkka pihtauslinjan - ei sopinut Matille.

Niinpä lennonjohtaja Matti Turusen versio (minun keksimä) samaiseen:

Anna mulle taivaan tähden - onhan nyt jo pimeää.
Anna mulle aamuruskoon, silloin uskon emäntään.
Anna mulle rohkeasti - kyllä jaksan huomiseen.
Anna edes vähän rakkautta tähän yksinäiseen sydämeen.

Lauluissa tapahtuu muutakin kummallista. Joe on ilmeisesti jotenkin vastenmielinen tyyppi. Joelle kerran (ei sen koommin) tulee esimerkiksi Riki Sorsa.

Oikein kun karaokeillaan ja kehnosti tauotetaan, niin yhdestä vanhoista suosikkihäävalsseistakin (Metsäkukkia) löytyy esiaviollista perheväkivaltaa. On hällä morsius kimpussaan...

Kehno tauotus tai tauottomuus voi johtaa ikärasismiinkin. Lyhyt on ikäihmisen... MIKSI ikäihmisen olisi lyhyempi? laugh

Business as usual is not enough and kills you in the long run!
Boris Grahn

« Reply #102 on: 15.09.08, 13:16 »

Voin sanoa luettuani tätä ketjua että jos kaikki tähän ketjuun kirjoittaneet siirrettäisiin poriin asumaan vuodeksi joutuisi aika moni napsimaan psyykelääkkeitä ennen kuin puolivuotta olisi kulunut, senverta omalaatuinen höpötystapa meillä Grin

Älä mee Porii. Poris pannaa pärekorii ja veetää pitkin torii, ett' pers' sanoo horilorii...

Piru oot, jos Porist' oot ja koko ***kele jos Kokemäeltä!

Wink Grin

Ilkka Mäkelä

Date Registered: 02.04.04

« Reply #103 on: 15.09.08, 14:30 »

Siis, jos ei saa sanoa "itse", täytyy tehdä minämurha? Tee-se-minä-mies? Älkää viitsikö  Tongue

Itse tuon sanoiksi virkki, sanotaan Kalevalassa.

Antti Laukkanen

Date Registered: 11.11.03

« Reply #104 on: 15.09.08, 15:23 »

Ei siinä mitään vikaa ole, mutta se ei ole merkitykseltään aivan sama. "Itsellä" korostetaan laumasta eriytymistä. Eikä se muuten ole edes aina "minä". Esim: "Ekonomit haukkuvat insinöörejä, vaikka itse eivät erota pulttia mutterista". Tuohan lienee sinustakin oikein? Ihan sama on: "Minä ekonomina haukun insinöörejä, vaikka itse en erota pulttia mutterista" ja edelleen: "Insinöörit ovat fiksuja. Itse en erota pulttia mutterista". Huomannet eron minä-sanan synonyyminä käyttämiseen?

No kyllähän sinulla on vinhoja pointteja asiassa. Insinööriesimerkeissä itse on selkeästi puolustettavissa kahdessa ensimmäisessä tapauksessa. Viimeiseen en menisi sitä tunkemaan. Ilkalle tiedoksi, ettei kieltäminen ole tavoitteena, vaan ylenpalttinen väärinkäyttö ja koko hienon tehokeinon tuhoaminen massaväkivallalla. Tämä asia ilmeisesti vaatii aika hyvää kielikorvaa auetakseen. Hassua sinällään.

Mitä sitten tulee laumasta eriytymiseen, foorumikirjoittelussa on sitten ilmeisesti tarkoitus aina erottua laumasta, asettaa jotenkin itsensä(!) muiden yläpuolelle, pitää muita vähän tyhmempinä ja tarkkailla maailmaa kaikkivaltiaan näkökulmasta tuosta itse-sanan yliviljelystä päätellen. Kummaa, kun lähes samoja termejä käyttäen eräs nimeltä mainitsematon psykologi kerran teilasi pyrkimykseni ilmailualan koulutukseen. Ihan vaan niitä kirjoittamiani tarinoita lueskeltuaan. Taas oli siinäkin kallis koulutus mennyt tyystin hukkaan. Itse en päässyt, joo...  laugh

-A-

Fournier pilots of the world - unite!
Boris Grahn

« Reply #105 on: 15.09.08, 16:13 »

Siis, jos ei saa sanoa "itse", täytyy tehdä minämurha? Tee-se-minä-mies? Älkää viitsikö  Tongue

Itse tuon sanoiksi virkki, sanotaan Kalevalassa.

Itse lausui - noin nimesi!

Hieman samaa kamaa Helkavirsistä - edelleen 4-polvista trokeeta. Ylermi (ylpeä isäntä) rehvassteli aika reippaasti siellä ja tuolla. Viimein alttarilta hevosineen katosi helv**** liekkeihin, mutta:

Ylermi ylpeä isäntä
(tuntiessaan lattian vajoavan jne)
Heitti kintahan kivehen.
Huuti suulla huikealla
aika toinen tulkohonkin
aika toinen ankarampi
ennen kuin kinnas kivestä irki
Viell' on kivessä kinnas...

Esa Lehtismäki

Date Registered: 26.09.03

« Reply #106 on: 15.09.08, 16:19 »

Mitä sitten tulee laumasta eriytymiseen, foorumikirjoittelussa on sitten ilmeisesti tarkoitus aina erottua laumasta, asettaa jotenkin itsensä(!) muiden yläpuolelle, pitää muita vähän tyhmempinä ja tarkkailla maailmaa kaikkivaltiaan näkökulmasta tuosta itse-sanan yliviljelystä päätellen.

Tämä tietenkin on totta, itsellä tai ilman. Foorumikirjoittelussa tahti on verkkainen, joten yhteen puheenvuoroon halutaan ladata tuhdimmin ruutia. Yritetään kerralla vaientaa se vastaväittäjä. Huomaan usein itsekin (sic) kirjoittavani ensin jyrkemmin kuin on tarpeen ja lievennän vähän ilmaisua ennen lähettämistä. Ja joskus vissiin en, vaikka pitäisi.

Boris Grahn

« Reply #107 on: 15.09.08, 16:30 »

Tämä tietenkin on totta, itsellä tai ilman. Foorumikirjoittelussa tahti on verkkainen, joten yhteen puheenvuoroon halutaan ladata tuhdimmin ruutia. Yritetään kerralla vaientaa se vastaväittäjä. Huomaan usein itsekin (sic) kirjoittavani ensin jyrkemmin kuin on tarpeen ja lievennän vähän ilmaisua ennen lähettämistä. Ja joskus vissiin en, vaikka pitäisi.

Tilanne helpottuisi oleellisesti, ellei jotkut sitkeästi yrittäisi väittää vastaan. Grin Saataisiin vielä verkkaisempi tahti ja vähemmän intrigejä. Wink

Vastustajan vaientaminen taas - valitettavasti - ei ole kiinni omien argumenttien erinomaisuudesta, vaan korreloi enemmänkin vastustajan luupäisyyteen tms. Tongue

Juha Lampi

Date Registered: 10.10.07

« Reply #108 on: 15.09.08, 20:06 »

"Kai muistat kannella kun fregatin..."
"Miksi minun pitäisi muistaa kannella sinun fregattamisistasi?"

"Mist sä sait noi korvikset?"
"Pöllin äidiltä..."
"Kuka on Pölli?"

Ja sanoitusten & aika-arvojen hallintaa:

" ...eiveettäraahantaahaarakkaampaa, kuinkootimaatääpohjoineeen... "
FireHawk
Former member
« Reply #109 on: 15.09.08, 21:17 »

Vai Lappeen rannan sanakirjasta? Grin

Enpä ole moista slangi- sanaa kuullutkaan käytettävän Smiley piti oikein googlettaa...  noh mut enivei "sanakirja" on yhdyssana Cheesy
Antti Laukkanen

« Reply #110 on: 16.09.08, 09:58 »

Itse lausui - noin nimesi!

Hieman samaa kamaa Helkavirsistä - edelleen 4-polvista trokeeta. Ylermi (ylpeä isäntä) rehvassteli aika reippaasti siellä ja tuolla. Viimein alttarilta hevosineen katosi helv**** liekkeihin, mutta:

Ylermi ylpeä isäntä
(tuntiessaan lattian vajoavan jne)
Heitti kintahan kivehen.
Huuti suulla huikealla
aika toinen tulkohonkin
aika toinen ankarampi
ennen kuin kinnas kivestä irki
Viell' on kivessä kinnas...

Tuosta on nyt kyllä nelipolvinen trokee kaukana paria yksittäistä riviä lukuunottamatta Wink

-A-

Antti Laukkanen

« Reply #111 on: 16.09.08, 10:06 »

Totta totta. Sinun teksteistäsi kyllä näkeekin oitis, että homma on pääsääntöisesti hallussa ja ajatus on aina taustalla. Olkoon kukin sitten mitä mieltä hyvänsä ajatusten sisällöstä Wink Silloin ollaan hyvällä pohjalla ja pikku kämmejä ja tarkoituksellisia tehokeinoja on helppo katsoa suopeasti. Joku toinen sen sijaan kirjoittaa nelivirkkeisen kommentin, jossa lukee kuusi kertaa itse, kahdeksasta yhdyssanasta kuusi on väärin ja kaksi erikseen kirjoitettavaa on yhdessä sekä alkeellisimmat ala-asteella opetettavat asiat, kuten välimerkit ja isot alkukirjaimet ovat päin vittua. Ei semmoista katsele äidinkielenopettajan lapsi, joka itsekin(!) on saanut jonkinlaisen arvosanan äidinkielen yo-kokeesta. Niin, yhdysviivan käyttö on myös aika vaikea asia näemmä.

-A-

PS. Puuta heinää minäkin kirjoitan, mutta olenpahan vaan kova jätkä huomaamaan muiden mokia  laugh

Esa Lehtismäki

« Reply #112 on: 16.09.08, 11:40 »

Totta totta. Sinun teksteistäsi kyllä näkeekin oitis, että homma on pääsääntöisesti hallussa ja ajatus on aina taustalla. Olkoon kukin sitten mitä mieltä hyvänsä ajatusten sisällöstä Wink Silloin ollaan hyvällä pohjalla ja pikku kämmejä ja tarkoituksellisia tehokeinoja on helppo katsoa suopeasti. Joku toinen sen sijaan kirjoittaa nelivirkkeisen kommentin, jossa lukee kuusi kertaa itse, kahdeksasta yhdyssanasta kuusi on väärin ja kaksi erikseen kirjoitettavaa on yhdessä sekä alkeellisimmat ala-asteella opetettavat asiat, kuten välimerkit ja isot alkukirjaimet ovat päin vittua. Ei semmoista katsele äidinkielenopettajan lapsi, joka itsekin(!) on saanut jonkinlaisen arvosanan äidinkielen yo-kokeesta. Niin, yhdysviivan käyttö on myös aika vaikea asia näemmä.

Sitten vaan aivopesemään minua oikeistokonservatiiviksi, että saadan tuokin epäkohta järjestykseen Grin

Kieltämättä välillä on vaikea ymmärtää pahimpia kielivirheitä. Ilmeisesti nykyään voi kielen oppiminen jäädä enemmän muiden asioiden jalkoihin kuin minun kouluaikoinani.  Tai sitten jotkut runtelevat kieltä ihan vaan piruuttaan. Pilkkuvirheet ymmärtää, puhumattakaan tuosta kummajaisten kummajaisesta, puolipisteestä, jota tuskin montakaan prosenttia suomalaisista hallitsee. Mutta kummalli simmat kieli-Virheet ovat ,niin Outoja.etten minä tajua, yhtään mistäne tulevat ?!

Antti Laukkanen

« Reply #113 on: 16.09.08, 12:38 »

Sitten vaan aivopesemään minua oikeistokonservatiiviksi, että saadan tuokin epäkohta järjestykseen Grin

Kieltämättä välillä on vaikea ymmärtää pahimpia kielivirheitä. Ilmeisesti nykyään voi kielen oppiminen jäädä enemmän muiden asioiden jalkoihin kuin minun kouluaikoinani.  Tai sitten jotkut runtelevat kieltä ihan vaan piruuttaan. Pilkkuvirheet ymmärtää, puhumattakaan tuosta kummajaisten kummajaisesta, puolipisteestä, jota tuskin montakaan prosenttia suomalaisista hallitsee. Mutta kummalli simmat kieli-Virheet ovat ,niin Outoja.etten minä tajua, yhtään mistäne tulevat ?!

Joo, ja ilmastonmuutokselle naurajaks. Kyllä se ajatus vielä kääntyy  laugh Yksi ongelma on tuntimäärien raju supistaminen. Se alkoi jo kauan sitten, eikä liene muuksi muuttunut. Toinen seikka on asennekasvatus. Suuri osa ihmisiä ei vain ymmärrä koko äidinkielenopetuksen merkitystä. Valitettavan usein matemaattisesti suuntautuneita asia ei kiinnosta vähääkään, minkä saavat sitten aikanaan alaiset huomata, kun DI-tittelin hommannut pomo ei osaa alkeellisinta tiedotetta kirjoittaa (eikä edes ymmärrä teettää sitä assistentillaan). Ilmeisesti kuuluisaa pakkoruotsia parempi asia olisi lukea tuplamäärä pakkosuomea.

Tahallaan raiskaaminenkin on jollain tapaa hyväksyttävää, jos sen tekee joku homman hallitseva. Muuten se ei oikein olekaan tahallaan runtelemista.

Tuo esimerkkisi on valitettavaa kyllä aivan kuvavaava. Todennäköisesti tuossa kyllä lukisi "kummalisimmat", koska tuplaällä kuuluu kuullemma laittaa vain niihin sanoihin, joihin se ei kuulu. Viellä mitä, joku sanoisi tuohon.

-A-

Juha Lampi

« Reply #114 on: 16.09.08, 13:08 »

"Myöskin enään montaa..." Wink

Auuts! Tuplapartitiivi oli noista kuulemma jo hyväksytty  Shocked

"Vähintään" on oikein, mutta myös "vähin täin" on oikein, jos syöpäläisistä puhutaan. "Paneeli" ja "paneli" ovat molemmat oikein, mutta jälkimmäinen on verbi. "Luuta-akka" ja "luutaakka" eivät tarkoita samaa ja eroa on myös sillä, puhutaanko "saarnaajan" vai "saarna-ajan" lopusta.

Kumpi on oikea partitiivimuoto: "arkkitehtia" vai arkkitehtiä"?  Cool
Antti Laukkanen

« Reply #115 on: 16.09.08, 13:57 »

Kumpi on oikea partitiivimuoto: "arkkitehtia" vai arkkitehtiä"?  Cool

Etteivät vain olisi verbejä nuokin  Tongue

Rohkenisin väittää, että sana taivutetaan jälkimäisen yhdyssanan osan "tehti" mukaan. Koskapa e ja i ovat etuvokaaleja, partitiivi on ä-päätteinen, siis "arkkitehtiä". Mikäli sanan jostain kumman syystä mieltää yhtenäiseksi sanaksi, ei siis yhdyssanaksi (mikä helkkari se tehti  on?), silloin takavokaali a on merkitsevä ja partitiivi kuuluu "arkkitehtia". Minen kuitenkaan tähän usko.

Kiero kieli tämä suomi vaan on. Miksi tehti taivutetaan tehtiä ja lehti lehteä (sekä rehti rehtiä)? Siinäpä seuraava kielioppipähkinä pureksittavaksi...

-A-

Boris Grahn

« Reply #116 on: 16.09.08, 15:05 »

Tuosta on nyt kyllä nelipolvinen trokee kaukana paria yksittäistä riviä lukuunottamatta Wink

-A-

Valitettavan totta. Embarrassed

Helkavirsissä ON nelipolvista trokeetakin, mutta eipä todellakaan onnistunut osumaan tuohon paria riviä enempää. Ylermi on kyllä aika jäyhä. Äijä ei pahemmin hötkyile. Roll Eyes

Juha Lampi

« Reply #117 on: 16.09.08, 18:39 »

Etteivät vain olisi verbejä nuokin  Tongue

Rohkenisin väittää, että sana taivutetaan jälkimäisen yhdyssanan osan "tehti" mukaan. Koskapa e ja i ovat etuvokaaleja, partitiivi on ä-päätteinen, siis "arkkitehtiä". Mikäli sanan jostain kumman syystä mieltää yhtenäiseksi sanaksi, ei siis yhdyssanaksi (mikä helkkari se tehti  on?), silloin takavokaali a on merkitsevä ja partitiivi kuuluu "arkkitehtia". Minen kuitenkaan tähän usko.

Kiero kieli tämä suomi vaan on. Miksi tehti taivutetaan tehtiä ja lehti lehteä (sekä rehti rehtiä)? Siinäpä seuraava kielioppipähkinä pureksittavaksi...

-A-

Noin se arkkitehti taipuu ja taittuu. Tekniikkaanhan tuo "tehti" viittaa. Jos tuolintekijä alkoi rahista, vasunpunoja korista, suolamaakari kalista, kersantti kurista, kapteeni hytistä, jne. niin mistä arkkitehti alkoi?

Arkkitehti ei alkanut ollenkaan - arkkitehti vain piti kyniä Grin

On kielen kieroutta muuallakin, vrt. englannin lausumissäännöt sanoille "through", "tough", "though" ja "thorough" Tongue
Esa Lehtismäki

« Reply #118 on: 16.09.08, 20:21 »

On kielen kieroutta muuallakin, vrt. englannin lausumissäännöt sanoille "through", "tough", "though" ja "thorough" Tongue

Jaa mitkä säännöt? Onko englannissa sääntöjäkin? Grin Kyllä se on parasta vaan sinnitellä niin kauan että kielitaju potkaisee itsensä käyntiin, ja sitten sen vaan tietää miten mikäkin sana lausutaan, enimmäkseen. Kauheaa olisi yrittää sääntöjä miettimällä yrittää lausua englantia. Koulussa tankattiin epäsäännöllisten verbien listaa ulkoa. Paljonkohan hyötyä siitäkin oli? Sen vaan tietää, että think on imperfektimuodossa thought, mutta mahtoikohan se ulkoluku juurikaan auttaa asiaa. Ne sanat oppii muutenkin, mitä käytetään ja muut unohtuvat pian.

Antti Laukkanen

« Reply #119 on: 16.09.08, 20:31 »

Nyt joudun olemaan Esan kanssa eri mieltä. Minä ainakin opin ne epäsäännölliset siksi, että niitä listoja luettiin ulkoa ja tankattiin. Osannnen edelleenkin käytännössä jokaisen. Se helpottaa elämää lähes päivittäin, kun ne kaikki ovat hakematta läsnä. Niissä kun on sellaisia verbejä, joista ehkä sittemmin perusmuoto on tullut tutuksi. Menneet muodot olisivat menneet pieleen pahan kerran. Saksasta löytyy hyvä esimerkki. Niistä listoista muistaa edelleen jonkun verran sanoja, joita tuli opetelluksi silloin, mutta kun into lakkasi, loput menivät aivan hukkaan. Nyt jos täytyy miettiä jotakin saksan verbin taivutusta (ei onneksi usein tarvitse), siitä ei tule juurikaan mitään.

Ja englannissa on sääntöjä. Liuta aika selkeitä. Mutta ongelman tekevät poikkeukset, joita on vielä enemmän Smiley

-A-

Pages: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 23 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1