FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.11.17, 18:42

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Pilkunviilausta
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 23 Reply Print
Author Topic: Pilkunviilausta  (Read 68108 times)
Kai Lilja

Date Registered: 10.01.02

Re: Pilkunviilausta
« Reply #120 on: 16.09.08, 20:40 »

Joo. Tarkoitin tuolla itse-sanan käytöllä asiaa hieman laajemmin tyyliin: Itse syön puuroa aamuisin, Itse matkustan bussilla, Itse viilaan pilkkua internetissä... Mihin unohtui "minä" tästä kielestä?  Shocked

"Minä Itse?"  Grin

-Kaitsu
Jarmo Lumiaho

Date Registered: 29.03.06

« Reply #121 on: 16.09.08, 22:31 »

Kun foorumeilla ei ole soveliasta puuttua oikeakielisyysseikkoihin, pannaankin pystyyn tällainen aiheelle pyhitetty ketju. Kielen raiskaaminen erityisesti internetin keskustelupalstoilla on kiistämätön tosiseikka. Tekstiviestikieli on vielä aivan oma juttunsa. Molemmista tämä tahtoo levitä niin lehtiin kuin muihinkin teksteihin. Ajattelinpa, että tähän sopii kirjoittaa, mikä kielenkäytössä ärsyttää. Kysymyksiäkin voi kenties esittää. Ehkäpä me jokainen opimme jotakin pientä - tai sitten emme.

.....

Näillä pääsee alkuun. Lisää saa keksiä. Tarkoitus ei olekaan nettikeskustelun muuttaminen täydellisen virheettömäksi, vaan lähinnä pohtia miten oppia säännöt, ennen kuin niitä voi rikkoa  Wink

Antin eo. heräte ja siitä kummunnut 'itse' teeman pohdiskelu (puolesta ja vastaan) toivat mieleen seuraavan ikivanhan ärsytteen, jota kukaan ei näytä vielä ainakaan tässä tuoneen esille:

Tarpeetonta mitättelyä ei ehkä esiinny niinkään internetin keskustelupalstoilla kuin mitä tiedotusvälineissä, esimerkiksi radiossa, usein vielä uutisissa, vaikka niissä yleensä pyritään oikeakielisyyteen. Joka kerta se kuitenkin ärsyttää kuin mikä! Siis jos esimerkiksi sanotaan: "Inflaatio on ollut nopeampaa kuin mitä vuosi sitten oletettiin"! Vaikka saman asian ajaisi: "Inflaatio on ollut nopeampaa kuin vuosi sitten oletettiin"

Tuo ilmaisu pitäisi kokonaan mitätöidä! Vai mitä / eikö mitä? Vaiko vielä mitä?
Jarmo Lumiaho

Date Registered: 29.03.06

« Reply #122 on: 16.09.08, 22:50 »

Päättökoe. Lopputulema. Huomasin äsken ilokseni, että monet minua nuoremmat FlightForumille kirjoittavat ovat huolissaan suomenkielestä. Omalta osaltani lainaan entistä pääministeriä Anneli Jäätteemäkeä. Minä kirjoitan niin hyvää suomea kuin osaan.   

Eräässä haastattelussa ennen vuoden 2003 eduskuntavaaleja Anneli taisi painottaa toimittajalle, että hänen sukunimensä kirjoitetaan kahdella ä:llä!  Siis Jätteenmäki!?

Niin hyvin laskettu kuin osattiin? Vai oliko jotain tullut 'yllätyksenä ja pyytämättä'?  laugh
Boris Grahn

Date Registered: 14.03.08

« Reply #123 on: 16.09.08, 23:32 »

Aikanaan taisteltiin myös sanasta mitätöidä, jota ei pitäisi olla olemassakaan. Sehän edellyttäisi suomenkielistä kantasanaa mitätö ja koska sellaista ei ole, ei siitä pitäisi johdannaisiakaan muodostettaman.

Kantasana on mitätön ja siitä virheettömästi muodostettu verbi taas mitätöntää. Mitätöity taas kuuluisi olla mitätönnetty jne.

Suomalainen kielimafia - professori Sadeniemi & Co. - puuttui näihin ankaralla kädellä. Nyttemmin lienee annettu periksi näin mitättömässä asiassa. Grin

Business as usual is not enough and kills you in the long run!
Boris Grahn

Date Registered: 14.03.08

« Reply #124 on: 17.09.08, 05:38 »

Sitten vaan aivopesemään minua oikeistokonservatiiviksi, että saadan tuokin epäkohta järjestykseen Grin

Ranskalaiset - nuo vallan kumoukselliset ja kapinalliset - sanovat, että ellei mies alle kolmekymppisenä ole sosialisti, häneltä puuttuu tunnetta, mutta jos vielä viisikymppisenäkin, puuttuu järkeä. Tuota sanontaa sorvattaessa eivät tainneet tasa-arvolait olla ihan voimissaan ainakaan sukupuoliasioissa, vaikka maassa onkin jo pitkään vannottu, vapauden, veljeyden ja tasa-arvon nimiin.

Kaikkea ne ranskalaiset keksivät, kuten nopean, tehokkaan ja pysyvän lääkkeen päänsärkyyn. (Giljotiini)  Wink

Business as usual is not enough and kills you in the long run!
Antti Laukkanen

Date Registered: 11.11.03

« Reply #125 on: 17.09.08, 08:33 »

Antin eo. heräte ja siitä kummunnut 'itse' teeman pohdiskelu (puolesta ja vastaan) toivat mieleen seuraavan ikivanhan ärsytteen, jota kukaan ei näytä vielä ainakaan tässä tuoneen esille:

Tarpeetonta mitättelyä ei ehkä esiinny niinkään internetin keskustelupalstoilla kuin mitä tiedotusvälineissä, esimerkiksi radiossa, usein vielä uutisissa, vaikka niissä yleensä pyritään oikeakielisyyteen. Joka kerta se kuitenkin ärsyttää kuin mikä! Siis jos esimerkiksi sanotaan: "Inflaatio on ollut nopeampaa kuin mitä vuosi sitten oletettiin"! Vaikka saman asian ajaisi: "Inflaatio on ollut nopeampaa kuin vuosi sitten oletettiin"

Kyllä muuten esiintyy! Ja runsaasti. Tuo menee vähän samaan kategoriaan lauseenvastikkeiden käyttämättä jättämisen kanssa. Tungetaan aivan turhaan joutavanpäiväisiä sidesanoja ja relatiivipronomineja ja tehdään tarpeettomia sivulauseita, jotka vain mutkistavat tekstiä.

-A-

Fournier pilots of the world - unite!
Juha Lampi

Date Registered: 10.10.07

« Reply #126 on: 17.09.08, 08:42 »

Kaikkea ne ranskalaiset keksivät, kuten nopean, tehokkaan ja pysyvän lääkkeen päänsärkyyn. (Giljotiini)  Wink

Joo-o, vaikka kyllä siinäkin tarvitsivat saksalaista insinööritaitoa (Tobias Schmidt, joka cembalonrakentamisten välillä pykäsi prototyypin).

"Kaekkee se saksalaenen keksii, sano savolaenen kun kirahvin näkj!"
Esa Lehtismäki

Date Registered: 26.09.03

« Reply #127 on: 17.09.08, 09:03 »

Ranskalaiset - nuo vallan kumoukselliset ja kapinalliset - sanovat, että ellei mies alle kolmekymppisenä ole sosialisti, häneltä puuttuu tunnetta, mutta jos vielä viisikymppisenäkin, puuttuu järkeä. Tuota sanontaa sorvattaessa eivät tainneet tasa-arvolait olla ihan voimissaan ainakaan sukupuoliasioissa, vaikka maassa onkin jo pitkään vannottu, vapauden, veljeyden ja tasa-arvon nimiin.

Poliittiseen (tai muuhun) ideologiaan uskominen vielä keski-ikäisenä kertoo minusta kesken jääneestä henkisestä kypsymisestä. Sillä ei ole mitään merkitystä, onko ideologia oikeistolainen vai vasemmistolainen. Viisas näkee molemmat puolet ja ymmärtää molempien olevan sekä väärässä että oikeassa. Mutta jatketaan tässä ketjussa kielestä.

Kyllä muuten esiintyy! Ja runsaasti. Tuo menee vähän samaan kategoriaan lauseenvastikkeiden käyttämättä jättämisen kanssa. Tungetaan aivan turhaan joutavanpäiväisiä sidesanoja ja relatiivipronomineja ja tehdään tarpeettomia sivulauseita, jotka vain mutkistavat tekstiä.

Niin että mitä että, ottiatuota? Siis tota kyllähän noin noin tietty puhekieli niinku on silleen vähän eri ku toi kirjotettu kato. Kirjoittaessa pitäisi pyrkiä jättämään tarpeettomat sanat pois. Tiivistämisen onkin sitten taitolaji. Sen mestareita kutsutaan runoilijoiksi.
« Last Edit: 17.09.08, 09:08 by Esa Lehtismäki »

Joel Kajas

Date Registered: 08.06.07

« Reply #128 on: 17.09.08, 09:34 »

Ei se oikein toimi.

Viilataan nyt sitten. Miten minkään sanan korvaaminen toisella toimii? Sanat ja lauseet eivät toimi. Koneet toimivat jos toimivat.

No, tuo on pientä ja kuulunee puhekieleen. Minua (itseäni) ärsyttää suunnattomasti kun joku käyttää tuota "toimii" -ilmaisua sille täysin sopimattomissa tilanteissa. Esim. "...sienikastike ja porsaanleike...toimii!" Ei se s**tana toimi, se on hyvää!

Tis is hjuumor, eli en menetä yöuniani. Korkeintaan yhden nettiavautumisen arvoinen asia.

JAA PPL (A), NF, FAA PPL
Antti Laukkanen

« Reply #129 on: 17.09.08, 18:20 »

Bullocks. Minulla ei satu olemaan sanakirjaa tässä lähettyvillä, mutta teksti tai lauserakenne voi aivan oivallisesti olla toimiva, jolloin se toimii. Tai sitten ei, jolloin se ei toimi. Eikä tämä kuulu puhekieleen. Sieni ja possuesimerkin osalta olen kyllä samaa mieltä, joskin pienellä varauksella, koska yleensä toimiminen johtaa haluttuun lopputulokseen, mikä lienee tuon possuherkunkin perimmäinen tarkoitus  Cheesy

-A-

Esa Lehtismäki

« Reply #130 on: 17.09.08, 20:28 »

Ainakaan possu ja kärpänen eivät toimi, kuten kaikki Kummelinsa katsoneet tietävät Grin

"Toimii" merkitysessä "olla hyviä yhdessä" on samanlainen uusioilmaisu kuin vanhempi "makea" merkityksessä "hieno". Tuollaiset ovat usein muoti-ilmaisuja, joita käytetään hetken runsaasti, kun idea on tuore ja tuntuu hauskalta. Jotkin niistä sitten jäävät kieleen pysyvästi uutena sivumerkityksenä. Tuohan on justiin sitä kielen elämistä, mihin usein kielivirheissä vedotaan.

Mika B Virolainen

Date Registered: 03.05.06

« Reply #131 on: 18.09.08, 03:31 »

Päinvastoin, possu ja kärpänen nimenomaan toimii, nehän on kavereita! laugh

Noin yleisesti, nettikeskustelut ovat mielestäni siinä määrin epävirallisia, ettei täydellistä partitiivien kohdalleen osumista kyllä tarvita. Nämä jutskat ovat huono korvike naamasta-naamaan keskusteluille, ja kieli on sen mukaista. Kyllä keskustelu köyhtyy kovasti, jos täytyy ruveta miettimään menikö nyt verbin taivutukset oikein vai väärin. Veikkaanpa, että iso osa pitäisi "mölyt näppiksessään". Samahan pätee naamatusten keskusteltaessa, ihmiset puhuvat erilailla värikkäästi. Se on rikkaus.

Samalla myönnän ajattelevani, että jos jonkun mielestä lauseet ei tarvitse pilkkuja ja pisteitä ja että kaikki substantiivit alkavat isolla mutta virkkeet ei, olisi syytä palata kouluun...

Antti Laukkanen

« Reply #132 on: 18.09.08, 12:30 »

Korostettakoon puhekielen olevan puhekieltä ja kirjoitetun kirjoitettua. Niillä on huimaava ero. Kirjoitettaessa on mahdollista pohtia tekstinsä sanomaa ja sisältöä olennaisesti pidempään ja vieläpä jälkeenpäin korjata havaittuja virheitä. Täydellisyys ei kuitenkaan ole tavoitteena, vaan semmoinen mukava ja jollakin mittapuulla korrekti teksti. Kunhan pahimmat perusknopit olisivat edes jollain tapaa hallussa, tulisi hyvä lopputulos. Jos vaikka ajattelee kuinka paljon opettajaraukat yrittivät tehdä töitä, ettei kukaan kirjoittaisi "enään", oikean muodon esiintyminen on silti hämmentävän harvinaista - vaikka se on lyhyempi kuin virheellinen versio. Joskus aika paljon luokanopettajan sijaisen tointakin harjoittaneena ymmärrän turhautumisen määrän jokseenkin hyvin Cheesy

-A-

Esa Lehtismäki

« Reply #133 on: 18.09.08, 16:15 »

Mikä muuten on enäänin tausta? Onko se joskus kirjoitettu niin, vai kuullaanko sen lopussa vaan olematon 'n'?

Toisaalta varmaan monet pitävät näitä "enää eikä enään" -korjauksia turhana pilkun kanssa iloitsemisena (edesmenneen ystäväni käyttämä Mika Waltarin innoittama painokelpoinen muoto tutusta slangi-ilmaisusta), niinkuin ne tietysti voivatkin olla liiallisuuteen mennessään.

Joel Kajas

« Reply #134 on: 19.09.08, 18:28 »

Mikä muuten on enäänin tausta? Onko se joskus kirjoitettu niin, vai kuullaanko sen lopussa vaan olematon 'n'?

Toisaalta varmaan monet pitävät näitä "enää eikä enään" -korjauksia turhana pilkun kanssa iloitsemisena (edesmenneen ystäväni käyttämä Mika Waltarin innoittama painokelpoinen muoto tutusta slangi-ilmaisusta), niinkuin ne tietysti voivatkin olla liiallisuuteen mennessään.

Välimerkkierotiikkaa?

JAA PPL (A), NF, FAA PPL
Hanna Räihä

Date Registered: 16.07.07

« Reply #135 on: 19.09.08, 19:42 »

mä en nyt lukenut koko ketjua, mutta saanen huomauttaa ärsyyntyväni suunnattomasti siitä, kun joku alkaa pitämään puhetta, esitelmää tms. ja aloittaa sen sanoilla no niin. Toinen niskakarvoja nostattava "muoti-ilmaisu" on elikkä. elikkä sitä ja elikkä tätä. Mikä V)(/%n ELIKKÄ?Huh Se on ELI!!!

kirjoitetussa palstakielessä ei niinkään osu hermoon muuta kuin se, kun ITSE viljelen liialti hymiöitä Wink

Älä koskaan lähesty härkää edestä,  hevosta takaa äläkä idioottia mistään suunnasta.

This user may use sarkasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Esa Lehtismäki

« Reply #136 on: 19.09.08, 20:17 »

Välimerkkierotiikkaa?

Sitä ihteään

mä en nyt lukenut koko ketjua, mutta saanen huomauttaa ärsyyntyväni suunnattomasti siitä, kun joku alkaa pitämään puhetta, esitelmää tms. ja aloittaa sen sanoilla no niin. Toinen niskakarvoja nostattava "muoti-ilmaisu" on elikkä. elikkä sitä ja elikkä tätä. Mikä V)(/%n ELIKKÄ?Huh Se on ELI!!!
kirjoitetussa palstakielessä ei niinkään osu hermoon muuta kuin se, kun ITSE viljelen liialti hymiöitä Wink

No niin, elikkä sitä kannattaa välttää Grin Grin

Onkos "elikä" vanha muoto sanasta "eli"? Agricolan tekstiin se ainakin tuntuisi luontevasti istuvan.
« Last Edit: 19.09.08, 20:21 by Esa Lehtismäki »

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #137 on: 19.09.08, 20:25 »

Vai Lappeen rannan sanakirjasta? Grin

Kyllä se on lappeen Rannan sanakirja  Wink

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Ilkka Portti
Body Monkey
Moderator

Date Registered: 31.07.01

« Reply #138 on: 19.09.08, 20:56 »

Kyllä se on lappeen Rannan sanakirja  Wink

Ai, niinkö se menikin. Grin Muistaakseni Lappeenrannan kaupungin (turisti)kartassa lukee ihan tuo LAPPEEN RANTA erikseen kirjoitettuna allekkain ilman tavuviivaa.

My photos @ Airliners.net                           My photos @ Jetphotos.net
                                       www.flyfinland.fi
Joel Kajas

« Reply #139 on: 19.09.08, 21:02 »

KÄÄK! sano ankka

JAA PPL (A), NF, FAA PPL
Pages: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 23 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1