FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.11.17, 13:11

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Pilkunviilausta
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 23 Reply Print
Author Topic: Pilkunviilausta  (Read 68114 times)
Antti Laukkanen

Date Registered: 11.11.03

Re: Pilkunviilausta
« Reply #160 on: 13.08.09, 12:33 »

Noo, se ei ole kenenkään muun kuin sun ongelma jos et ymmärrä mitä tuossa lukee. Kyllä ainakin omasta mielestä mun tekstit on kohtuu selkeää luettavaa, ja se riittää. Cool Cool Tongue Smiley Cheesy

Luetun ymmärtäminen on tietysti toinen ongelmaseikka. Tässä ei edelleenkään keskustella minun hankaluuksistani.

Minusta suurin ongelma on viestin kirjoittajalla siinä vaiheessa, jos hänen sanomansa ei mene perille. Tästäkin voidaan tietty olla monta mieltä. Mulla on kuitenkin sellainen hassu kuvitelma, jonka mukaan viestinnän perusajatus on viestin perille meneminen eikä niinkään viestittäjän oma mielikuva asiasta.

-A-

Fournier pilots of the world - unite!
Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

« Reply #161 on: 13.08.09, 12:40 »

Luetun ymmärtäminen on tietysti toinen ongelmaseikka. Tässä ei edelleenkään keskustella minun hankaluuksistani.

Minusta suurin ongelma on viestin kirjoittajalla siinä vaiheessa, jos hänen sanomansa ei mene perille. Tästäkin voidaan tietty olla monta mieltä. Mulla on kuitenkin sellainen hassu kuvitelma, jonka mukaan viestinnän perusajatus on viestin perille meneminen eikä niinkään viestittäjän oma mielikuva asiasta.

-A-
Kyllä se mun mielestä on vaan sun ongelma jos se sulle ei mene perille, mutta muille menee. Näyttihän se kyllä sullekin menevän perille kun siinä valitat kuitenkin?
Antti Laukkanen

« Reply #162 on: 13.08.09, 12:52 »

Kyllä se mun mielestä on vaan sun ongelma jos se sulle ei mene perille, mutta muille menee. Näyttihän se kyllä sullekin menevän perille kun siinä valitat kuitenkin?

Menihän se perille. Minähän sanoin jo pari viestiä sitten luetunymmärtämisen olevan ongelma, muttei minun ongelmani. Sinä tässä nyt ns. missasit koko homman pointin ja näyt missaavan edelleenkin. Mutta eipä se mitään. Minähän jo kiitin mielipiteestäsi!

-A-

Olli Vainio

Date Registered: 05.07.01

« Reply #163 on: 13.08.09, 13:01 »

No mietippä sitä Tongue Ja niin, miksei voi käyttää niitä oikeita termejä? Minusta kumi käy yhtä hyvin vanteen päälle kun sen päälle mihin sinä sitä olet luultavasti laittamassa. Tietääkseni sillä toisellakin kumilla on ihan oma nimi, eikä vaan kumi. Roll Eyes

että on muuten harvinaisen turha ketju tämäkin. Menkää kaikki johonkin äidinkielenkurssille jeesustelemaan ja kirjoittelemaan kilpaa oikein! Cheesy Mun mielestä se on kyllä se pointti että saa selvää mitä joku kirjoittaa. Esim. tuo gummi, kyllä mä ainakin sen tossa yhteydessä ymmärrän mitä se tarkottaa. Harmi jos joku ei ymmärrä.

Lähinnä naurettavaa tollanen pilkunviilaus....... Grin Siististi(/normaalisti) saa kirjottaa, kunhan ei mitään slangia ala täällä vääntämään... mitä on kyllä nähtykin...

"hei vitsi mul o ongelma ton simun kaa hei voix joku ny niinku auttaa hei?!1 en ymmärrä ny niinku mitää täst hei omg"

Siinä mun mielipide asiasta. Eli mulle ainakin riittää kunhan saa kirjoituksesta selvää ja se on helposti luettavaa ja siististi kirjoitettu. Ei vois vähempää kiinnostaa onko ne pilkut nyt oikeessa paikassa vai onko joku "termi" nyt ihan oikea, tai onko muuten täydellisesti kirjotettu. Oma ongelma jos häiritsee jos joku ei ole täydellisesti kirjotettu. Tongue
Vaikka ylläolevan kaltaisen viestin voi juuri ja juuri ymmärtää niin on se vaan kovin paljon työläämpää lukea. Hyvin kirjoitettu teksti on helpompaa ja selkeämpää lukijalle. Tämä lainattu teksti lähinnä antaa hyvin välinpitämättömän ja hälläväliä -kuvan kirjoittajastaan vaikka olisikin kirjoitettu asiasta(vaikka tällä kertaa asiasisällöstäkin voidaan olla montaa mieltä Tongue ).

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Juha Lampi

Date Registered: 10.10.07

« Reply #164 on: 13.08.09, 13:05 »

Toisessa(kin) "kieliketjussa" todettiin aika laajasti, etteivät kirjoittajan puutteelliset taidot niinkään haittaa lukijaa. Paljon suurempi ongelma on viestittäjän ylimielisyys ja piittaamattomuus siitä, tuleeko oikein - tai ollenkaan - ymmärretyksi. Tässä kuitenkin kirjoittaja ampuu omaan nilkkaansa. Lukijassa herää näet väkisinkin kysymys, minkä arvoisiksi tekijä itsekään ajatuksensa asettaa.

Onneksi viestinnän merkityksen sekä seurausten ymmärtäminen ja sosiaalisen elämän taidot yleensä karttuvat kun se otsalohko kypsyy iän myötä Smiley
Ari Kopra

Date Registered: 04.02.07

« Reply #165 on: 13.08.09, 13:16 »

Vielä jäi kaivelemaan tuo agressiivi kieliopillinen keskustelu sen verran että aiheesta löytyy lisää tuolta:

http://kotinetti.suomi.net/jussi77/humoraggr.html

HAA HAA     Roll Eyes
Elias Lohilahti

Date Registered: 05.11.07

« Reply #166 on: 13.08.09, 13:38 »

Toisessa(kin) "kieliketjussa" todettiin aika laajasti, etteivät kirjoittajan puutteelliset taidot niinkään haittaa lukijaa. Paljon suurempi ongelma on viestittäjän ylimielisyys ja piittaamattomuus siitä, tuleeko oikein - tai ollenkaan - ymmärretyksi. Tässä kuitenkin kirjoittaja ampuu omaan nilkkaansa. Lukijassa herää näet väkisinkin kysymys, minkä arvoisiksi tekijä itsekään ajatuksensa asettaa.

Onneksi viestinnän merkityksen sekä seurausten ymmärtäminen ja sosiaalisen elämän taidot yleensä karttuvat kun se otsalohko kypsyy iän myötä Smiley

Vain tuohon ymmärtämiseen liittyen, monesti kun jollekin (tai eräälle Grin) kaverille huomauttaa käsialasta (voisit sä kirjottaa vähän siistimminkin, tosta saa kukaa selvää), tulee monesti vastaukseksi: Miks siitä pitäis saaha selvää? Grin

=Jos kirjoittaja kirjoittaa niin, että et ymmärrä sitä, hän voi jopa haluta sitä. Wink
Juha Lampi

« Reply #167 on: 13.08.09, 13:41 »

Vain tuohon ymmärtämiseen liittyen, monesti kun jollekin (tai eräälle Grin) kaverille huomauttaa käsialasta (voisit sä kirjottaa vähän siistimminkin, tosta saa kukaa selvää), tulee monesti vastaukseksi: Miks siitä pitäis saaha selvää? Grin

=Jos kirjoittaja kirjoittaa niin, että et ymmärrä sitä, hän voi jopa haluta sitä. Wink

aHAA, vanha kunnon "apteekkireseptikikka": kun on tarpeeksi epäselvä paperi, se käy reseptistä, viisumista, vekselistä jne... Grin
Juha-Matti Hakala

Date Registered: 22.05.08

« Reply #168 on: 13.08.09, 14:12 »

Niin, kaikkihan sen myöntää ja ymmärtää että jos ja kun ulkomailla asuva suomenkielen taitoinen kirjoittaa hiukan huti, niin siitä ei saa ärsyyntyä.
Tai jos lukihäiriöinen tekee samaa.

Kysymys kuuluukin, että mistä tiedän, että milloin saan ärsyyntyä?  Grin

En mä ainakaan tiedä asuuko Teijo, Risto, Pentti, Jaska, Mikko tai Väinö ulkomailla tai onko niillä lukihäiriö. (Nimet ihan satunnaisesti päästä vailla linkkiä todellisuuteen)

No, tää nyt lähinnä eniten tuohon otsikkoon liittyen, heh.

Lee Wulff is my co-pilot
Hanna Räihä

Date Registered: 16.07.07

« Reply #169 on: 13.08.09, 14:24 »

[off topic]
se on taas niin helppoa muualla maailmassa... siellähän voi viljellä "aggressiivia" ihan sopivissakin paikoissa..

# "Where the f**k are we?" - Christopher Columbus   

# "Scattered showers, my f**k**g arse." - Noah   

# "Call that a f**k**g smile?" -Leonardo da Vinci   

# "Keep f**k**g Still." -William Tell   

# "What the f**k was that?" - Mayor of Hiroshima

# "Where did all these f**k**g Indians come from?" - General Custer

# "Any f**k**g idiot could understand that!" - Einstein

# "It does SO f**k**g look like her!" - Picasso

# "How the f**k did you work that out?" - Pythagoras

# "You want WHAT on the f**k**g ceiling?" - Michelangelo

# "I don't suppose it's gonna f**k**g rain?" - Joan of Arc

# "I need this parade like I need a f**k**g hole in my head!" - J.F.K.

# "Who the f**k is going to know?" - Bill Clinton

[/off topic]

Älä koskaan lähesty härkää edestä,  hevosta takaa äläkä idioottia mistään suunnasta.

This user may use sarkasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Osku Leskinen

Date Registered: 08.06.07

« Reply #170 on: 13.08.09, 14:31 »

Noo, se ei ole kenenkään muun kuin sun ongelma jos et ymmärrä mitä tuossa lukee. Kyllä ainakin omasta mielestä mun tekstit on kohtuu selkeää luettavaa, ja se riittää. Cool Cool Tongue Smiley Cheesy

Jaa-a, kylläpä on taas hienoa, monipuolista ja viisasta viestittelyä...  Roll Eyes

Petri Hellemaa

Date Registered: 10.04.05

« Reply #171 on: 13.08.09, 15:48 »

Tämähän on agressiivi
Suomessa mitään agressiivia tarvita!
tuo agressiivi kieliopillinen keskustelu

Aggressiivi.
Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

« Reply #172 on: 14.08.09, 01:18 »

Tämä lainattu teksti lähinnä antaa hyvin välinpitämättömän ja hälläväliä -kuvan kirjoittajastaan
Njaaha. Noh, kait sitä voi noinkin ajatella Huh

Jaa-a, kylläpä on taas hienoa, monipuolista ja viisasta viestittelyä...  Roll Eyes
Toi sun kommentointi se vasta viisasta onkin?
« Last Edit: 14.08.09, 01:26 by Petri Koivisto »
Olle Sälgmark

Date Registered: 12.06.07

« Reply #173 on: 14.08.09, 04:36 »

Aggressiivi.

Päivän pisteet. thmbup

salgmark miuku telia.com
Antti Laukkanen

« Reply #174 on: 14.08.09, 10:12 »

Tulipa mieleen yksi asia, jota en ole ehkä vielä aiemmin muistanut mainita. Minkä takia täsmentävällä sivulauseella halkaistun päälauseen jälkimmäinen puolisko pitää aloittaa tyyten turhalla niin-partikkelilla? Oheen lainaus päivän muuten ihan kelpoisasta mielipiteestä Hesarin Malmi-keskustelussa: "Onhan se toki pelottavaa tulla maalta, jossa on vain pari risteystä ja suora tie, niin tänne keskustaan ajamaan."

Rasittavan ärsyttävää, turhaa ja tälläkin foorumilla runsain mitoin käytettyä. Aiheesta on jokin toinenkin kieroutunut tapa yleisessä käytössä, mutten nyt juuri saa sitä päähäni. Voisin toki kirjoittaa myös: Vaikka asiasta on jokin toinenkin kieroutunut tapa yleisessä käytössä, niin en saa sitä juuri nyt päähäni. Minkä ihmeen takia tuohonkaan pitäisi tunkea "niin"?

-A-

Juha Lampi

« Reply #175 on: 14.08.09, 10:28 »

Nii-in! Grin

Kinkimistä puolestaan käytetään häiritsevästi tähän tapaan: "Sittenpä kävikin niinkin, että minäkin lähdinkin sinnekin". Ehkäpä vielä kirjoitetaan "sinnekkin"  Shocked

Forumilla paljon käytetty ilmaisu "juurikin" ei kuitenkaan nirhaise pahasti kielisilmääni. Jostain syystä se näkyy minulle lempeähkönä humoristisena itseparodiana Smiley
Kristian Pöykkö

Date Registered: 11.03.06

« Reply #176 on: 14.08.09, 11:50 »

Nii-in! Grin

Kinkimistä puolestaan käytetään häiritsevästi tähän tapaan: "Sittenpä kävikin niinkin, että minäkin lähdinkin sinnekin". Ehkäpä vielä kirjoitetaan "sinnekkin"  Shocked

Forumilla paljon käytetty ilmaisu "juurikin" ei kuitenkaan nirhaise pahasti kielisilmääni. Jostain syystä se näkyy minulle lempeähkönä humoristisena itseparodiana Smiley
Onkohan tuo -kin päätteen käyttö jonkinasteista itsetehostusta? Minä saan ihottumaa ja näppylöitä TV:n sääprofeetoista: Aurinkoistakin, sadekuurojakin, liukastakin, pilvipeite rakoileekin jne.

Canon 450D EF-S 17-55/f2.8 IS USM + EF 70-300 f4-5.6 IS USM
Juha Lampi

« Reply #177 on: 14.08.09, 11:57 »

Kin-pääte tarkoittaa sanaa myös ja sillä simppeli! Niinpä sana myöskin tarkoittaa myösmyös  Tongue
Antti Laukkanen

« Reply #178 on: 14.08.09, 12:50 »

Oikea muoto on tietysti jostakin Cheesy

"Juurikin" on jotenkin(!) söötti sana. Olkoon sitten vaikka lempeähkön humoristinen.

-A-

Juha Lampi

« Reply #179 on: 14.08.09, 13:06 »

Oikea muoto on tietysti jostakin Cheesy

Noooooooh, eräät noudattavat oikeakielisyyttä ja toiset luovat siitä  thmbup

(Tämä tekosyy täten annettakoon vapaasti muidenkin käyttöön)
Pages: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 23 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1