FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.09.17, 14:45

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Pilkunviilausta
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 23 Reply Print
Author Topic: Pilkunviilausta  (Read 67867 times)
Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

Re: Pilkunviilausta
« Reply #340 on: 04.09.12, 16:02 »

...
P.S. kaikki miespuoliset ihmiset lähestyvät 70 ikävuottaan ensin 18 vuotta poikina ja sen jälkeen 52 vuotta miehinä. Vasta täytettyään 70 vuotta mies muuttuu muuksi kuin seitsemää kymppiä lähestyväksi.
edit. Tämä iän käsittely vain otsikon innoittamana.

Niin, mehän lähestymme myös kuolemaa jo heti synnyttyämme. Koska kyseessä ei ollut mikään tieteellisen täsmällisesti ilmaistu lausuma jokainen varmaan käsitti, että olen iältäni 60 ja 70 vuoden väliltä ja lähempänä 70 kuin 60 vuotta. Jos ei käsittänyt, niin ei sekään nyt niin vakavaa ole. Täsmällistä ikääni, sosiaaliturvatunnusta ja pankkitilini numeroa en ilmoita, vaikka kyseessä onkin "pilkun viilaus"  Wink

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
O-P Pietila

Date Registered: 26.09.02

« Reply #341 on: 04.09.12, 17:55 »

Liekö sitten wanha cansa ollut oikeammassa, kun esim. sana viilata oli pappani suussa aina f-kirjaimella "fiilata". Smiley
Alkuperäinen englanninkielinen vastine on kai file.
Mikko Westerlund

Date Registered: 18.09.01

« Reply #342 on: 04.09.12, 18:07 »

Liekö sitten wanha cansa ollut oikeammassa, kun esim. sana viilata oli pappani suussa aina f-kirjaimella "fiilata". Smiley
Alkuperäinen englanninkielinen vastine on kai file.

Tai ruotsinkielinen sana; fil - viila

Asus P8Z68 Deluxe, Intel i7 2600K 3,4Ghz, 16Gb 1600MHz, Asus ENGTX560 DCII TOP/2DI/1GD5, 21" BenQ, Win7@SSD, FSX, P3DV2, P3DV3
Juha Lampi

Date Registered: 10.10.07

« Reply #343 on: 04.09.12, 18:12 »

Kylläpä vaan...

"Kylläpä vain..."

....aloit tekemään...

"...aloit tehdä..."

*whistle*  Roll Eyes
Mara Aulio

Date Registered: 02.11.07

« Reply #344 on: 04.09.12, 18:35 »

Vaan ja vain sekoitetaan nykyään jatkuvasti ja surutta.

Aina ei voi voittaa. Ei edes joka kerta.
Mikko Luoto

Date Registered: 02.08.11

« Reply #345 on: 04.09.12, 19:39 »

"Kylläpä vain..."

Jos olisin ollut töissä, olisin jättänyt nuo kaksi sisällön kannalta täysin turhaa kokonaan kirjoittamatta ja säästänyt sinun editointiin käyttämääsi aikaa. Taksamittari ei tikitä - ilmaisu leviää puheenomaisen puolelle, koska voin kirjoittaa, miten haluan  Grin
Korrektius on hienoa, mutta liiallisena se käy tylsäksi. "Opettele säännöt, jotta voit rikkoa niitä", tokaisi Seppo Ahti.

Hiihtämisessä vaikeinta on pystyssä pysyminen, siksi valokuvaus.
Mikko Luoto

« Reply #346 on: 04.09.12, 19:41 »

Käy muuten toisinaan hermoille tuo englanninkielisten sanojen viljelykin suomessa, jossa sentään on n. 1 700 000 omaakin sanaa.
Mutta itse kukin whistleköön toki rauhassa.

Hanna Räihä

Date Registered: 16.07.07

« Reply #347 on: 04.09.12, 19:49 »

kyl se o kuulkaa sellane juttu, et olis tää tua noi aika tylsää luettavaa, jos kaikki iha vaan kirjakielt kirjottas.

Älä koskaan lähesty härkää edestä,  hevosta takaa äläkä idioottia mistään suunnasta.

This user may use sarkasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #348 on: 04.09.12, 20:16 »

kyl se o kuulkaa sellane juttu, et olis tää tua noi aika tylsää luettavaa, jos kaikki iha vaan kirjakielt kirjottas.

Ja se se vasta perseestä olisikin, jos kaikki vaan murteilla haastelisi. Älä siis edes leikilläsi yllytä Tongue

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Juha Lampi

Date Registered: 10.10.07

« Reply #349 on: 04.09.12, 20:29 »

Jos olisin ollut töissä, olisin jättänyt nuo kaksi sisällön kannalta täysin turhaa kokonaan kirjoittamatta ja säästänyt sinun editointiin käyttämääsi aikaa. Korrektius on hienoa, mutta liiallisena se käy tylsäksi. "Opettele säännöt, jotta voit rikkoa niitä", tokaisi Seppo Ahti.

Editointiin mennyt aika oli kuin hauskaa iltalenkkeilyä ja tuo "whistlettäminen" tähtimerkkien välissä - chattikoodia apinoiden - oli tietenkin vastaava kaulanojennus silmukkaan Grin

Puhekasvatuksen uranuurtaja ja sillä tiellä opetusneuvokseksi (ja äitienpäivämitalin saajaksi) edennyt läheiseni rakasti tarkoituksellisia virheitä viestinnässä aavistaen niiden myönteisen huomioarvon ja kynnyksenmadaltamisvaikutuksen. Oppilaille jaettu tiedonanto, joka hihittäen ja tavallista tunnollisemmin tuli toimitetuksi kotiin, päättyi allekirjoitukseen: "Anteeksi pianovirheet, Niastoimikunta". Joululahjakortissa viitattiin vanhoihin, sävyongelmaisiin liinavaatteisiin: "...mutta kun väri on väärä, kaappiin ne saavat jäärä!"
Mikko Luoto

« Reply #350 on: 04.09.12, 21:21 »

Editointiin mennyt aika oli kuin hauskaa iltalenkkeilyä ja tuo "whistlettäminen" tähtimerkkien välissä - chattikoodia apinoiden - oli tietenkin vastaava kaulanojennus silmukkaan Grin

Kävi mielessä tuo, mutta vasta kun olin jo mennyt koneelta pois...Epätäydellisyys ja tietynlainen tahallinenkin "löysyys" se on ilonamme puolin ja toisin, etenkin näin iltaisin... Tahallisista virheistä tulee mieleen ystäväni, joka on ruokakirjailija ja ravintovalmentaja. Hän pitää myös blogia. Siellä hän itsepintaisesti ja ylpeästi johdonmukaiseen tapaan kirjoittaa banaanin panaaniksi. Joku paremmin asioista perillä oleva mies oli lähestynyt häntä Facebookissa aiheesta, ojentavaan sävyyn tietysti. Kirjailija vastasi:"Sorry, liian vaigeeta. Mun dloki, mun danaanit."

O-P Pietila

Date Registered: 26.09.02

« Reply #351 on: 05.09.12, 07:19 »

Entäs sitten, tatuoidaanko vai tatuloidaanko? Itse olen vahvasti ensimmäisen puolella.  Smiley
Ilpo Isoluoma

Date Registered: 05.05.09

« Reply #352 on: 05.09.12, 07:57 »

Tässäpä eräs semantiikan ongelma. Ehkä siitä joku vielä tekee väitöskirjan. Odotan sitä innolla.
Kyseessä on sana sitoa ja sen eri muodot. Sidotuttaa on vielä ymmärrettävä toimenpide. Sitoutua on jo hankalampi temppu:Miten sitoa itse itsensä. Eroaako se jotenkin sitouduttamisesta. Aivan hämäräksi menee jos puhutaan sitoudututtamisesta. Silloin yleensä täsmennetään termiä esittämällä leikkauksia, säästöjä, vähennyksiä, saneerausta, kuristusta ja muuta vastaavaa. Oliko se Jerry Cotton joka sanoi poistavansa heti varmistimen kun kuulee sanan sitoututtaa.
Tiina Mansikka

Date Registered: 16.01.12

« Reply #353 on: 05.09.12, 08:25 »

Enpä ole koskaan tatuloimiseen törmänny..  Huh
Samaiseen kategoriaan menee siili-sanan taivutus. Aika monilla se tulee automaattisesti, että siilen, vaikka oikeasti on siilin.

Teacher
a person who helps you
solve problems you´d never
have without them.
Pekka Suikka

Date Registered: 12.08.11

« Reply #354 on: 05.09.12, 08:51 »

Sitten on vielä tuo 'vuo' sana (jonka sanan englannin sekamelskaa en tähän laita, mutta mm. 'flow', 'flux' tai 'field' voi joskus tulla kyseeseen..).
Onko se suomeksi vuo ja monikkoa mm. vuot, voiden, voita, voihin, voitta, voina jne...?
No wiki kertoo, että on:
http://fi.wiktionary.org/wiki/vuo  // Vuo sanan taivutus
Markus Valo

Date Registered: 14.03.06

« Reply #355 on: 05.09.12, 13:07 »

Vuo sanan taivutus

Vuo-sanan taivutus
Jouko Holopainen

Date Registered: 04.10.11

« Reply #356 on: 05.09.12, 13:08 »

"...aloit tehdä..."

Taisit missata (haha) vitsin kokonaan ...

Pointtini oli, ja sitä ironisoin, että suomessa ei "aloiteta tekemään" vaan "tehdään". Näin mulle ainakin opetettiin.
Eikä kommentoimani "pistää huolettamaan" ole mielestäni yhtään parempi.

@jhol

En kaipaa kielioppi- enkä oikeinkirjoitusohjeita, enkä henkilökohtaisuuksia. Pitäkää ne omana tietonanne, kiitos.
Arne Wallen

Date Registered: 23.08.06

« Reply #357 on: 05.09.12, 13:34 »

Taisit missata (haha) vitsin kokonaan ...

Pointtini oli, ja sitä ironisoin, että suomessa ei "aloiteta tekemään" vaan "tehdään". Näin mulle ainakin opetettiin.
Eikä kommentoimani "pistää huolettamaan" ole mielestäni yhtään parempi.

Minulla on parikin kaveria jotka aloittavat tekemisen suunnittelemalla vuoden tai pari. Cool

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Tuukka Ilomäki

Date Registered: 15.08.05

« Reply #358 on: 05.09.12, 16:45 »

Tässäpä eräs semantiikan ongelma. Ehkä siitä joku vielä tekee väitöskirjan. Odotan sitä innolla.
Kyseessä on sana sitoa ja sen eri muodot. Sidotuttaa on vielä ymmärrettävä toimenpide. Sitoutua on jo hankalampi temppu:Miten sitoa itse itsensä. Eroaako se jotenkin sitouduttamisesta. Aivan hämäräksi menee jos puhutaan sitoudututtamisesta. Silloin yleensä täsmennetään termiä esittämällä leikkauksia, säästöjä, vähennyksiä, saneerausta, kuristusta ja muuta vastaavaa. Oliko se Jerry Cotton joka sanoi poistavansa heti varmistimen kun kuulee sanan sitoututtaa.
Tämä problematiikka ei rajoitu pelkästään sitomiseen vaan sen taustalla on eräs suomen kielelle ominainen piirre: mahdollisuus johtaa verbeistä uusia verbejä, joissa tekemisestä tehdään teettämistä. Esimerkiksi pesen, pesetän, pesetätytän, pesetätytätytän jne. Yritäpä kääntää sana "pesetätytätyttäminen" vieraalle kielelle!

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.
Jouko Holopainen

Date Registered: 04.10.11

« Reply #359 on: 05.09.12, 18:12 »

Minulla on parikin kaveria jotka aloittavat tekemisen suunnittelemalla vuoden tai pari. Cool

Päteekö tähän "aloittamiseenkin", että hyvin tehtynä on homma lähes puoleksi valmis?  Smiley

@jhol

En kaipaa kielioppi- enkä oikeinkirjoitusohjeita, enkä henkilökohtaisuuksia. Pitäkää ne omana tietonanne, kiitos.
Pages: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 23 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1