FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.10.18, 13:31

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Pilkunviilausta
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 2 [3] 4 5 ... 23 Reply Print
Author Topic: Pilkunviilausta  (Read 69715 times)
fly_boy
Former member
Re: Pilkunviilausta
« Reply #40 on: 15.03.07, 15:31 »

"Kuka sun nimi on?"
Ilkka Portti
Body Monkey
Moderator

Date Registered: 31.07.01

« Reply #41 on: 15.03.07, 16:00 »

"Kuka sun nimi on?"

"Ketä se oli, joka kysy sulta tulta?" Menee jo murteiden puolelle, mutta minusta tuo "ketä"-sanan käyttö väärässä asiayhteydessä on tökerön kuuloista.

www.flyfinland.fi
juhake
Former member
« Reply #42 on: 15.03.07, 16:11 »

Eihän tuo mitään yleistämistä ole. Kyllä täällä kirjoittelee jos jonkinlaista yhdyssanavirhettä niin lukiolaiset, yläasteikäiset kuin vanhat patutkin...

Vai nimilläkö tuo olisi pitänyt sitten listata?

Onhan se yleistämistä tiettyyn ikäryhmään, vai mitä oikein ajat takaa? Minä olen lukiolainen ja siten minulla on automaattisesti yhdyssanavirheitä?

Jos sanoisin, että "Lukioikäiset maahanmuuttajat ovat ryöstelijöitä." niin sekään ei olisi sitten yleistämistä tuon logiikan mukaan. En ymmärrä tätä kuviota. Tongue

Nimilistahan olisi paras ollut, mutta "se olisi aiheuttanut kränää", eli "joku olisi vetänyt palkokasvin nenään", eli "joku olisi polttanut päreensä", eli "jonkun pinna olisi mennyt kireälle", eli joku olisi pahoittanut mielensä. Tongue Eikä tuollainen sormella osoittelu muutenkaan sovi tälläisille foorumeille.

Peace dude. Tongue
hennri
Former member
« Reply #43 on: 15.03.07, 17:36 »

Mä voin hyvin myöntää olevani lukiolainen, jolla menee pilkut oudosti, yhdyssanat miten sattuu ja kaikki muukin on vähän miten sattuu.
Niin kuin todettu suurin syy siihen, että näin tapahtuu on se, että suurin osa kirjoittamisesta tapahtuu näppiksellä tai kännykällä, jolloin ei niin mietitä pilkkuja, yhdyssanoja, isoja kirjaimia jne.
Sit se onkin hauska saada äidinkielen aineita takaisin, kun huomaa millainen värityskirja siitä omasta pikku kirjoitelmasta on tullut. Sanajärjestys tuppaa hiukan unohtua ja teksti on puhekieltä vaikka kuinka yritän tsempata sen välttämiseksi Embarrassed
PekkaK
Former member
« Reply #44 on: 15.03.07, 17:58 »

Miksei helkkarissa voida kirjoittaa shokki, shekki, shakki ja shamppanja, kuten ennenkin? En ole koskaan kuullut kenenkään
sanovan juovansa nyt "samppanjaa" tai pelaavansa "sakkia", aina noissa ne suhuässät kuulee. Silti pitäisi kirjoittaa noin.
Ja sitäpaitsi sakki on minusta jotain ihan muuta kuin joku peli...

Niin minustakin. Toisaalta kieli myös muuttuu jonkin verran. Sanottiinhan ja kirjoitettiinkin ennen esimerkiksi tušši, mikä nykyään näyttää jo vähän hassulta. Entinen esimieheni myös lausui tuota juuri noin, "tušši", pakshulla shuhu-äshshällä, mikä kuulostaa ainakin minun korvaani aika vanhanaikaiselta. Tussi on sujuvampi muoto. Tosin tämä saattaa olla vähän eri juttu kuin Sh:lla alkavat sanat. Shokki ja shakki ovat nyt aika selkeitä tapauksia.

Vähän samaa maata on pizza. Joskus se on yritetty suomalaistaa muotoon pitsa, mikä näyttää minusta oudolta. Luulisi kaikkien pizzan tietävän. Sen sijaan taksia en lähtisi kirjoittamaan taxiksi muuten kuin mahdollisesti tekstiviesteissä.  Tongue

Heikki Sten

Date Registered: 11.06.04

« Reply #45 on: 15.03.07, 18:27 »

Näin kuvapuolella sanat jotka saivat minut hämmästymään: "hyvejä kuveja" -kyllä ymmärsin ja samalla en ymmärtänyt sitä mistä moinen ilmaisu on peräisin.
Ei se ainakaan ole mitään murretta? Virheitä teen minäkin ja joskus olen vaikeuksissa yhdyssanojen sekä pilkunkäytön takia.
Tämä pilkunviilausta palsta on kuitenkin kiinnostava! -Jatkakaa!

Pilatus fani
Esa Lehtismäki

Date Registered: 26.09.03

« Reply #46 on: 15.03.07, 19:14 »

Kyllähän yhdyssanat niinkuin muukin kielioppi ovat keskimäärin paremmin hanskassa meillä vanhoilla patuilla kuin kouluikäisillä, mutta ei sen selittämiseen ihmeitä tarvita: Kouluikäisillä on oppiminen enemmän kesken. Kieli on ihan tyyppiesimerkki asiasta, jonka osaaminen kehittyy hiljalleen vuosien myötä oikeastaan koko iän. Toisin kuin vaikkapa differentiaali- ja integraalilaskenta, jonka useimmat unohtavat heti koulun jälkeen. Ei nuoren polven ole siis tarvis ottaa nokkiinsa, kyllä te meille vielä näytätte pilkunkin paikan. Eikä me keski-ikäisetkään kaikki niin hyvin kieltä osata, vaikka polleita ollaan, minkä minunkin teksteistäni huomaa, kun ihan tavallisesta, selvin päin kirjoitetusta virkkeestä voi joskus löytyä kolmekymmentä sanaa ja puolenkymmentä pilkkua Grin

Ilkka Mäkelä

Date Registered: 02.04.04

« Reply #47 on: 15.03.07, 19:20 »

Myös sanojen väärä järjestys lauseessa voi muuttaa tarkoitetun merkityksen päinvastaiseksi, vaikka kaikki pilkut olisivat kohdillaan ja kaikkia kieliopin sääntöjä noudatettu...

Muutamia esimerkkejä kielikukkasista:

http://kielikompassi.jyu.fi/opetus/kirjoitus/kukkasia.shtml

Kari Kyheröinen

Date Registered: 04.02.02

« Reply #48 on: 15.03.07, 20:24 »

Ainakin Firefox selaimeen on saatavana laajennuspalikka oman kirjoituksen tosiaikaiseen oikolukuun - Suomen kielen oikoluku [¤ Mozilla/Ville Pohjanheimo]. Oiva apu ilmeisten lipsahdusten ja kirjoitusvirheiden metsästykseen.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #49 on: 15.03.07, 22:33 »

Onhan se yleistämistä tiettyyn ikäryhmään, vai mitä oikein ajat takaa?

No ei se per.... ole mitään yleistämistä, jos karu totuus on, että melko moni noista pahimmista kirotusvirheilijöistä näyttää profiilien mukaan olevan lukiolaisia ja yläasteikäisiä. Se oli vain totuudenmukainen toteamus... Että älä ymmärrä jos et halua Tongue

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Antti Laukkanen

Date Registered: 11.11.03

« Reply #50 on: 16.03.07, 08:08 »

Mistähän muuten löytyy logiikka, miksi taive on taipeella, mutta toive on toiveella?

Näissä taitavat tulla sanojen vartalot vastaan. Auttaisiko ajatus taipua - toivoa?

-A-

Fournier pilots of the world - unite!
Petri Lehtovirta

Date Registered: 05.04.04

« Reply #51 on: 16.03.07, 08:41 »

"Ketä se oli, joka kysy sulta tulta?" Menee jo murteiden puolelle, mutta minusta tuo "ketä"-sanan käyttö väärässä asiayhteydessä on tökerön kuuloista.
Niin minustakin, tätä kuulee nykyisellään yllättävän usein TV-ohjelmissa.

Juha Hepokangas

Date Registered: 04.07.01

« Reply #52 on: 16.03.07, 18:42 »

Jospa joskus myös opittaisiin diggaamaan jotakin, EI jostakin...  Angry

Yleensäkin ärsyttää, kun joku on olevinaan kovasti cool ja yrittää virheellisesti jotain slangia, tyyliin "ootko stikannu snögee snadiin sporaan" tai "turpa kii tai mä dokaan sua röökiin".

"There's a special place I'd like to fly
Right by the moon
In the velvet darkness of the sky"

"Why drive a car when you can pilot a Saab?"

Mikko Suokas

Date Registered: 27.07.05

« Reply #53 on: 16.03.07, 19:00 »

"turpa kii tai mä dokaan sua röökiin".

"Äläkä sä tuu mulle dallaan tai mä duunaan sua spadduun."
Marko Karvinen

Date Registered: 17.10.05

« Reply #54 on: 16.03.07, 21:52 »

"Elä hippi tule meijän kylille köttyilemmään, suattaa muuten ruskettua muukin ku peräreikä..." Joskus 90-luvun alussa pitkätukkaiselle kaverilleni heitettiin tuollainen kommentti pikkupaikkakunnan grillijonossa, murteet on asiaa  thmbup

Elämässä nallekarkit ei mene aina tasan...
Petri Hellemaa

Date Registered: 10.04.05

« Reply #55 on: 16.03.07, 21:58 »

Masennun. Sad

liekö edes tietävät
Tietävätkö edes, tiennevätkö edes,
ovatko edes tienneet, lienevätkö edes tienneet.

Ennenkuin
Ennen kuin.

joku vielä osaa vielä teitittelyn
Voisitko vielä kirjoittaa vielä vielä vielä kerran vielä?

Jäätteemäkeä   
n

Miksei helkkarissa voida kirjoittaa shokki, shekki, shakki ja shamppanja, kuten ennenkin?
Kirjoitan mieluummin šokki, šekki, šakki ja šamppanja, kuten ennenkin.
Mikko Suokas

« Reply #56 on: 17.03.07, 06:26 »

Masennun. Sad
Tietävätkö edes, tiennevätkö edes,
ovatko edes tienneet, lienevätkö edes tienneet.

Niinpä. Olla-verbin potentiaalimuoto ja sen sujuva käyttö lienee yksi suomen kielen vaikeimmin opittavia asioita.

Voisitko vielä kirjoittaa vielä vielä vielä kerran vielä?

Tämä on näiden nykyisten tekstinkäsittelyohjelmien ja editorien mukanaan tuoma ilmiö. Ei ole kauaakaan, kun huomasin eräässä jo lähettämässäni sähköpostiviestissä vastaavan mokan, eli vielä-sana (tai joku muu vastaava) esiintyi samassa lauseessa kahteen kertaan: olin kirjoittanut ensin asian, ryhtynyt korjaamaan sanamuotoa poistamalla jotakin ja kirjoittamalla sen tilalle jotakin muuta, ehkä sanajärjestystäkin muuttaen, mutta en ollutkaan loppuun asti huolellinen. Voisinko siis sanoa, että kompastuin omaan näppäryyteeni: halusin tuottaa hyvää ja huoliteltua tekstiä nykytekniikan suomin mahdollisuuksin, ja kuinkas kävikään. Toisin oli ennen, kun kirjoitettiin mustekynällä paperille. Kumittaakaan ei voinut.

Kirjoitan mieluummin šokki, šekki, šakki ja šamppanja, kuten ennenkin.

Niin minäkin, mutta noiden erikoismerkkien löytäminen editorien syövereistä on joskus aika työlästä. "Alt Gr" -näppäimen painaminen samanaikaisesti s-näppäimen kanssa näkyy tuottavan tulosta, joten harjoitellaan: ennen pilviveikko kääräisi sätkäänsä hašišta eli hassista, sitten siitä tuli hasista ja nyt se on kannabista. Opiskellessani kuulin joskus puhuttavan Kutta-Joukowskin teoreemasta, ja mietin kerran, miten ranskalainen ääntäisi Joukowskin, ja Žukovskihan siitä tuli. Eli kyseessä oli venäläisen nimen translitterointi ranskaksi, josta se oli sellaisenaan siirtynyt suomeen.

t. Mikko
Jaakko Kuusisto

Date Registered: 04.04.05

« Reply #57 on: 17.03.07, 06:37 »

"Äläkä sä tuu mulle dallaan tai mä duunaan sua spadduun."
Tai.........
.....älä älä ala , on munkin fatsin rotsi ollu stadiss duunis

...... paa äkkii eldistä mun röökiin, tai alkaa paukkua fyffee.  Grin

Nämä noin "ylipäänsä" esimerkkeinä  Grin
Mikko Suokas

« Reply #58 on: 17.03.07, 06:45 »

...... paa äkkii eldistä mun röökiin, tai alkaa paukkua fyffee.  Grin

Hahahahahaa!

Tai mitenkäs olisi, jos menisi Virroilla jollakin reteellä muskeliautolla paikalliselle nakkikioskille, "luu ulkona" ja viimeisen päälle muodikkaana, Andy McCoy -tyyliin murtaen:

-Moi! Onx täs Virratis hei mitää kunnon menomestaa hei?

Voisi piankin tulla tarve laittaa legot kuntoon.
Jaakko Kuusisto

Date Registered: 04.04.05

« Reply #59 on: 17.03.07, 06:51 »

..tai tilaisi; "tsaikkatsiegurat skrebbanoilla" , tai  "salinacit muussilla".  Wink

Pages: 1 2 [3] 4 5 ... 23 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1