FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.09.17, 23:53

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Pilkunviilausta
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 21 22 [23] Reply Print
Author Topic: Pilkunviilausta  (Read 67858 times)
Tiina Mansikka

Date Registered: 16.01.12

Re: Pilkunviilausta
« Reply #440 on: 04.04.13, 20:38 »

Kyllä se on lyhyestä virsi kaunis sekä kiälipoliisikin ois yhdyssana  Wink

Teacher
a person who helps you
solve problems you´d never
have without them.
Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

« Reply #441 on: 05.04.13, 08:56 »

Olen vanha ukko ja ehkä siksi silmään pistävät nykyaikana erityisesti väärin kirjoitetut yhdyssanat. Muuten kansan "ulosanti" näyttäisi parantuneen huomattavasti 1950- ja 1960-luvuilta, jolloin monilla vähän koulutetuilla ihmisillä oli todellisia vaikeuksia ilmaista itseään sanallisesti tai kirjallisesti. Katselkaa vaikka vanhoja dokumenttielokuvia. Tosin sama asia koskee nykyäänkin monia syrjäytyneitä ihmisiä, joiden määrä tuntuu vain kasvavan.

Olen miettinyt mistä tämä yhdyssanojen osaamattomuus voisi johtua. Nuoriso ei osaa yhdyssanoja, vaikka sen enemmistö onkin muuten paljon paremmin koulutettua kuin minun kouluaikanani. Eräs syy voisi olla Englannin kielessä. Sehän on käytännössä toinen kotimainen kieli, jota kaikki suomenkieliset osaavat paremmin kuin sitä virallista toista kotimaista kieltä. Englannissa taas on hyvin vähän yhdyssanoja ja monet suomalaiset yhdyssanat kirjoitetaan englanninkielisissä vastineissaan erillisinä sanoina. Siitä se mahdollisesti tulee.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Jaakko Männistö

Date Registered: 25.10.07

« Reply #442 on: 13.04.13, 10:42 »

Pekan kanssa samaa mieltä. Vaikka ei musta oo kiälipoliisiksi,kasi oli joskus äidinkielessä  Cool Mutta tässä taas lehtimies-äikkää Iltalehdestä tältä päivältä : "Japanin länsiosia ravistutti voimakas maanjäristys varhain lauantaina paikallista aikaa."

There are no atheists in dropping airplane.
Jouko Holopainen

Date Registered: 04.10.11

« Reply #443 on: 10.09.13, 17:52 »

Mitähän se transponderi on mennyt ostamaan? Oliko ikkunaostoksilla vai ikkuna ostoksilla?

@jhol

En kaipaa kielioppi- enkä oikeinkirjoitusohjeita, enkä henkilökohtaisuuksia. Pitäkää ne omana tietonanne, kiitos.
Antti Laukkanen

Date Registered: 11.11.03

« Reply #444 on: 12.09.13, 20:17 »

Mitähän se transponderi on mennyt ostamaan? Oliko ikkunaostoksilla vai ikkuna ostoksilla?

Sigu on ilmeisesti vain yksipuolista viestintää ajatellen kirjoitettu? Että minä saan vit**illa sinulle, mutta älä sinä erehdy vitt**ilemaan minulle Wink

-A-

Fournier pilots of the world - unite!
Jouko Holopainen

Date Registered: 04.10.11

« Reply #445 on: 13.09.13, 11:42 »

Tai ehkäpä se riippuu säikeestä? Jos säikeen otsikko on "lentoyhtiö X", niin se lienee eri kuin "pilkun-piip".
Ehkä.

@jhol

En kaipaa kielioppi- enkä oikeinkirjoitusohjeita, enkä henkilökohtaisuuksia. Pitäkää ne omana tietonanne, kiitos.
Pages: 1 ... 21 22 [23] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1