FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
29.06.17, 05:22

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Pilkunviilausta
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 23 Reply Print
Author Topic: Pilkunviilausta  (Read 67349 times)
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

Re: Pilkunviilausta
« Reply #80 on: 13.09.08, 11:51 »

Tais mennä viestini pointti aika huolella ohi...? Tongue Lukekaapa uudelleen. Wink

Nyt puhutaan kuitenkin tästä aiheesta, jonka seurauksena Juha nosti sitten tämän aiheen pintaan. Ja kun viestissäsi ei ollut mitään lainausta/viittausta aiempaan, oli se hyvin helppo liittää väärään asiayhteyteen...

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Boris Grahn

Date Registered: 14.03.08

« Reply #81 on: 13.09.08, 11:57 »

Pilkut kuuluu halkaista, puolikkaat taas halkaista, neljännekset jatkohalkaista jne. Kun sitten päästään satakahdeskymmeneskahdeksasosiin, voi ryhtyä miettimään, josko jo viilaisi, vai halkaisisiko vielä muutaman kierroksen lisää...
 Wink

Yhdyssanat ovat opettavaisia! thmbup Vissi ero on äidin kielellä ja äidinkielellä. Grin

Keskustelupalstoilla näkee usein peräänkuulutettavan (ei siis perään kuulutettavan) "nais seuraa". Kyllähän monikin nais', jos vain ensin sais' - sitä naisseuraa. Grin

Tässä on hyvä tilaisuus kiittää kouluneuvos Jorma Rantaa, joka kahdeksana vuotena opetti minulle tämän toisen pakkokotimaisen varsin mallikkaasti, enkä pane pahakseni sitäkään, että opetti ilmeisesti omalle tyttärelleen vielä sitäkin paremmin. Tytär löytyy tuolta http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaisa_Häkkinen
« Last Edit: 13.09.08, 13:05 by Boris Grahn »

Business as usual is not enough and kills you in the long run!
Antton Rintala

Date Registered: 14.12.05

« Reply #82 on: 13.09.08, 12:03 »

Yhdyssanat ovat opettavaisia! thmbup Vissi ero on äidin kielellä ja äidinkielellä. Grin

Samaa mieltä!

Sitten vielä kun pilkut saisi laitettua omille paikoilleen. Äikästä tutut lauseet ovat hyvä esimerkki:
Armoa, ei hirteen.
Armoa ei, hirteen.
Boris Grahn

« Reply #83 on: 13.09.08, 13:02 »

Täälläkin nähdystä tyypillisestä nykysekoilusta huolimatta kieliopillisesti virheettömät vaihtoehdot ovat edelleen:

1. Alkaa sataa
2. Rupeaa satamaan
3. Aloittaa satamisen

Niitä EI sovi yhdistellä esim. muotoon alkaa satamaan. thmbdn

PekkaK
Former member
« Reply #84 on: 13.09.08, 13:23 »

Toivottavasti nuorempia kirjoittajia innostaa opiskelemaan se, että myöhemmin omat työhakemukset, CV:t, väitöskirjat yms., joissa on kirjoitus- ja kielioppivirheitä, joutuvat potentiaalisella työnantajalla suoraan roskikseen.

Boris Grahn

« Reply #85 on: 13.09.08, 14:32 »

Toivottavasti nuorempia kirjoittajia innostaa opiskelemaan se, että myöhemmin omat työhakemukset, CV:t, väitöskirjat yms., joissa on kirjoitus- ja kielioppivirheitä, joutuvat potentiaalisella työnantajalla suoraan roskikseen.

Edellinen tietenkin sillä varauksella, että Suomessa onnistutaan jotenkin säilyttämään jokunen potentiaalinen työnantaja. Ellei onnistuta, tilanne mutkistuu entisestään, kun pitää sanoa sama esim. hindiksi tai jollakin Kiinassa käytettävällä kielellä. Mandariinikiinaan ehkä kannattaa satsata!
 Wink thmbup

Matias Pusa

Date Registered: 06.03.08

« Reply #86 on: 13.09.08, 15:59 »

Edellinen tietenkin sillä varauksella, että Suomessa onnistutaan jotenkin säilyttämään jokunen potentiaalinen työnantaja. Ellei onnistuta, tilanne mutkistuu entisestään, kun pitää sanoa sama esim. hindiksi tai jollakin Kiinassa käytettävällä kielellä. Mandariinikiinaan ehkä kannattaa satsata!
 Wink thmbup

Uskoisin ettei esim palveluala tule mihinkään katoamaan, joten kyllä niitä työhakemuksia pitää ihmisten tulevaisuudessakin lähetellä. Vähän vois olla hankalaa tilata esim. kaikki elintarvikkeet ulkomailta..
Toni Pääkkönen

Date Registered: 10.10.07

« Reply #87 on: 13.09.08, 17:23 »

Itseäni ärsyttää se, kun joskus esim. vaikka sanasta "satamaan" väännetään versio, "siellä alkoi sataan". Niille ketkä tuollaista ilmaisumuotoa sanasta "satamaan" käyttää, niin eikö teille olla äidinkielentunneilla opetettu, että tuollaista ilmaisumuotoa ei tunneta... Tongue
Boris Grahn

« Reply #88 on: 13.09.08, 17:38 »

Palvelualat - tuo mielenkiintoinen keskustelunaihe! Undecided

Pizzan tai kebabin vääntää pääsääntöisesti tummaviiksinen mies (tai nainen). Wink

Siivota voi jokseenkin yhtä sujuvasti swahiliksi kuin suomeksi. thmbup

Bussin rattia pystyy kääntämään kielellä kuin kielellä, etenkin jos malttaa pitää sen keskellä suuta. Tongue

"Tietyt palvelualat" onkin jo aika hyvin "miehitetty" lähimaalaisilla tai kaukaisemmilla aasialaisilla. Embarrassed

Jos lentokoneelle käy käpy ja pakkolaskeudutaan viidakkoon, napajäätikölle tai valtamereen, ehkä hyvin koulutettu suomalainen lentoemo yrittää pelastaa tilanteessa, jossa Thain tai Emiraattien asiakas kuolee onnellisena, hyvin syöneenä & juoneena ja kauniissa seurassa.

Puhelinmyyjiksi varmaan jatkossakin tarvitaan suomea taidokkaasti hallitsevia, mutta aika aliarvostettu ammatti se on ja tarpeetonkin, jos ihmiset itse osaisivat valita järkevästi ja katsella ympärilleen...
 Grin

jne., jne...

Matias Pusa

Date Registered: 06.03.08

« Reply #89 on: 13.09.08, 18:15 »

Palvelualat - tuo mielenkiintoinen keskustelunaihe! Undecided

Pizzan tai kebabin vääntää pääsääntöisesti tummaviiksinen mies (tai nainen). Wink

Siivota voi jokseenkin yhtä sujuvasti swahiliksi kuin suomeksi. thmbup

Bussin rattia pystyy kääntämään kielellä kuin kielellä, etenkin jos malttaa pitää sen keskellä suuta. Tongue

"Tietyt palvelualat" onkin jo aika hyvin "miehitetty" lähimaalaisilla tai kaukaisemmilla aasialaisilla. Embarrassed

Jos lentokoneelle käy käpy ja pakkolaskeudutaan viidakkoon, napajäätikölle tai valtamereen, ehkä hyvin koulutettu suomalainen lentoemo yrittää pelastaa tilanteessa, jossa Thain tai Emiraattien asiakas kuolee onnellisena, hyvin syöneenä & juoneena ja kauniissa seurassa.

Puhelinmyyjiksi varmaan jatkossakin tarvitaan suomea taidokkaasti hallitsevia, mutta aika aliarvostettu ammatti se on ja tarpeetonkin, jos ihmiset itse osaisivat valita järkevästi ja katsella ympärilleen...
 Grin

jne., jne...

Väittäisin, että olet hyvin väärässä tästä asiasta, mutta enpä viitsi sen enempää offtopiccia kirjoitella. Ihan lukematta mitään tutkimuksiakin voi esim. kaupassa käydessään päätellä, että se kassaneiti/kassasetä kuka rahat pois vie on mitä suurimmalla todennäköisyydellä suomalainen.

Eikä ainankaan mun mielestäni siinä mitään pahaa ole, että maahanmuuttajat toimii palvelualalla. Se ei sitä tosiasiaa muuta, että palvelualalla pitää kieltä osata. Piste. Joissain palveluissa voi tietystikin pelkkä kehonkieli toimia, mutten usko että siellä työehtosopimuskaan on PAMin käsialaa.
Antti Laukkanen

Date Registered: 11.11.03

« Reply #90 on: 13.09.08, 20:01 »

Itse en näe pitkässä juoksussa tälläisessä kieliwhinessä mitään pointtia, sillä kieli pruukaa muuttua.

Wink

Mikäli tuossa ei olisi hymiötä, voisin sanoa, ettet ole tosiaan nähnhyt, mutta hymiö pelastakoon  laugh

Mutta heivatkaa nyt ihan oikeasti se "itse" helevettiin. Minä (itse) en vaan saata ymmärtää, miksi sitä täytyy käyttää. Minusta (itsestäni) tuntuu aika suunnattoman vastenmieliseltä lukea moista itsekkyyttä, kun siihen ei ole mitään tarvetta. Mielestäni (itse koen, että) itse-sanan käyttö korvaamaan persoonapronominia "minä" oli aikanaan ihan hyvä tehokeino, mutta jos joku tulee nykypäivänä esittämään minulle (itselleni) jotakin vakavaksi tarkoitettua itse-kyllästeistä tekstiä, se lentää roskikseeni (itseni roskikseen) ennen kuin mela vilahtaa.

Se nyt vaan on sillä lailla, että kielessä on säännöt ja silloin, kun kirjoitetaan korrektiksi tarkoitettua tekstiä, ne säännöt pitää tuntea ja niitä täytyy osata käyttää. Opeteltuaan säännöt niitä voi alkaa soveltaa tai jopa rikkoa. Kieltä hallitseva ei kuitenkaan tee perusmokia vahingossa. Ihan tosissaan, joskus siellä työnantajapuolellakin vielä kohtaa ihmisiä, jotka osaavat kieltä. Siinä vaiheessa saattavat hyvätkin paperit päätyä mäkeen, jos itse (tässä oikein käytettynä) hakemus on kirjoitettu nettifoorumitasoisella kielellä.

Sitä paitsi on turha väittää, että kyllähän sitä foorumeille voi kirjoitella mitä sattuu, jos oitis näkee, ettei siitä tekstistä tule sen kummoisempaa yrittämälläkään.

Lauseenvastikkeet tuntuvat myös olevan nykysukupolvelle täysin tuntematon käsite.

-A-

Fournier pilots of the world - unite!
jansip
Former member
« Reply #91 on: 13.09.08, 22:08 »

Ainakin Firefox selaimeen on saatavana laajennuspalikka oman kirjoituksen tosiaikaiseen oikolukuun - Suomen kielen oikoluku [¤ Mozilla/Ville Pohjanheimo]. Oiva apu ilmeisten lipsahdusten ja kirjoitusvirheiden metsästykseen.

Hyvä juttu,kunnes päivität selaimesi 3.0.1-versioon.Vai pitäiskö sanoa versioksi? Viilatkaa siitä,sanoo koneistaja.
Boris Grahn

« Reply #92 on: 14.09.08, 06:03 »

Kehittyyhän kieli aikojen saatossa ja etenkin nuorison suussa aina vain aggressiivisempaan suuntaan.

A G G R E S S I I V I

Suomen kielen vanhojen modusten rinnalle on puhekielessä vakiintunut aggressiivi. Se taipuu persoonissa ja luvuissa ja kaikissa tempuksissa. Aggressiivin tunnus on toistaiseksi hyvin vaikeasti mihinkään sanaluokkaan määriteltävissä oleva ***tu.

***tu ei koskaan esiinny yksin, se edustaa siis eräänlaista pohjarakennetta tai osamorfeemia. Vittuun agglutinoidaan aina jokin persoona- tai relatiivipronomini. Jälkimmäiset esiintyvät poikkeuksetta paikallissijoissa.

***tu + pronomini-kombinaatio muodostaa siis aggressiiville tunnusomaisen modusrakenteen. Aggressiivirakenteen rektio on sellainen, että se vaatii peräänsä joko kieltomuodon pääverbin tai vaihtoehtoisesti paikallissijamuotoisen (harvemmin partitiivimuotoisen) kielteisen liitepartikkelin sisältävän pronominirakenteen. Funktioltaan aggressiivirakenne on siis kieltoapuverbiä (en, et, ei) vastaava.

PREESENSTAIVUTUS

1.sg vittumä jaksa mihinkään venäjän tenttiin lukea.
2.sg vittusä rupee mulle iniseen.
3.sg vittuse tullu ees paikalle, turhaan venasin.
1.pl vittume mitään pikkulapsia syödä, paskapuhetta.
2.pl vittute mihinkään raflaan tule, kunhan jauhatte.
3.pl vittune mistään mitään tiedä.

Persoonattomia:

Vittusiellä mitään ilmaista viinaa ollu.
Vittutäällä mikään kesä ole.
Vittutäällä jaksa pitempään notkua.

Muissa tempuksissa aggressiivi taipuu saman kaavan mukaan.

Imperfekti: Vittumä jaksanu sitä kissaa pelastaa.
Perfekti: Vittumä oo jaksanu kahteen viikkoon tiskata.
Pluskvamperfekti: Vittumä ollu jaksanu ees syödä päiväkausiin
ennenku jouduin tiputukseen.

HUOM!

Lause "Vittuse tippu tohon avantoon" ei ole aggressiivi, koska lauseen imperfektimuotoinen predikaatti on indikatiivissa! Kyseessä on siis tavallinen kirosanalla höystetty indikatiivilause, jonka nimeäminen aggressiiviksi osoittaa sangen pitkälle kehittynyttä lingvistisen silmän verkkokalvon rappeumaa.

AGGRESSIIVI MODUKSENA

Koska aggressiivi on modus, se ei voi esiintyä samassa lauseessa eri modukseksi laskettavan predikaattimuodon kanssa. Aggressiivi, vanhan kansan suussa ponsitapa, ilmaisee aktiivista närkästystä, kyllästymistä, turhautumista, hermostumista ja suoranaista suuttumusta. Tarkemman taustatunteen voi vastaanottaja päätellä kontekstista.
Aggressiivin yhteydessä käytetään eräissä piireissä tehokeinona elekieltä,jonka luonne voi vaihdella sormimerkeistä aina täyskontaktimanööveriin.

Tämänhetkisen tietämyksen mukaan aggressiivia ilmaistaan samalla tavalla suurimmassa osassa maailman viittomakieliä.

Wink Grin

Ilkka Portti
Body Monkey
Moderator

Date Registered: 31.07.01

« Reply #93 on: 14.09.08, 07:39 »

Mutta heivatkaa nyt ihan oikeasti se "itse" helevettiin. Minä (itse) en vaan saata ymmärtää, miksi sitä täytyy käyttää. Minusta (itsestäni) tuntuu aika suunnattoman vastenmieliseltä lukea moista itsekkyyttä, kun siihen ei ole mitään tarvetta. Mielestäni (itse koen, että) itse-sanan käyttö korvaamaan persoonapronominia "minä" oli aikanaan ihan hyvä tehokeino, mutta jos joku tulee nykypäivänä esittämään minulle (itselleni) jotakin vakavaksi tarkoitettua itse-kyllästeistä tekstiä, se lentää roskikseeni (itseni roskikseen) ennen kuin mela vilahtaa.

Purnasin samasta asiasta reipas vuosi sitten: http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,66663.msg745225.html#msg745225

Valitettavasti olen itsekin syyllistynyt itse-sanan väärinkäyttöön välillä..

My photos @ Airliners.net                           My photos @ Jetphotos.net
                                       www.flyfinland.fi
Esa Lehtismäki

Date Registered: 26.09.03

« Reply #94 on: 14.09.08, 10:08 »

Itsekin muistan tuosta keskustellun Grin Olen edelleen sitä mieltä, että minän korvaaminen itsellä toimii joissain yhteyksissä. Tuo avauslause on väärin, mutta tämä minusta ei ole: "Monet syövät hampurilaisia. Itse en niistä välitä". Tuohan on lyhennelmä muodosta "Minä itse en niistä välitä". Eli olisiko nyrkkisääntö se, että voi sanoa "itse" kun voi sanoa "minä itse"?

Antti Laukkanen

Date Registered: 11.11.03

« Reply #95 on: 15.09.08, 08:02 »

Ei se oikein toimi. Minä itseä voi käyttää yhtä lailla väärin kuin pelkkää itseä. Mikä vika olisi tuossa sanoa "Minä en niistä välitä"?? Tuolla tapaahan sitä itseä juuri käytetään kaiken aikaa. No, tietysti suuri osa foorumikirjoituksista alkaa: "Itse teen", "Itse koen, että", "Itse olen havainnut" tai mikä karmeinta "Itseni mielestä", "Itseni mummo totesi muuten aikoinaan, että"... Mutta ei se edeltävä lause oikein muuta tekstiä sen paremmin vaatimaan itsekkyyttä.

Tämä aihe kun nyt puskee lekan lailla otsaan joka kerran esiintyessään, olen tässä viime vuosien saatossa havainnut jopa korkeasti kunnioitettujen lyyrikkovainaiden Gösta Sundqvistin ja Juice Leskisen käyttäneen itseä. Lyriikassa tietty tehokeinoina sallitaankin aivan muita asioita, ja näissäkin valinta on perusteltu. Mutta miettikääpä, niin ette voi enää koskaan kuunnella paria kappaletta ajattelematta tätä aihetta Cheesy

Leevi and the Leavings: Elina, mitä mä teen. Pari lainausta... "Itse kun en saanut töitä, yhdessä me öitä valvottiin". "Ne oli vaatimattomat hautajaiset, itse samanlaiset tahtoisin".
Juice Leskinen: Syksyn sävel: "Kun tulen kiinni sinuun, jumalatkin uskoo minuun, vaikka itse aina usko en".

Kuten voimme havaita, noissa riimeissä itsen korvaaminen minällä johtaisi huonoon lopputulokseen, joskin jos nämä kerrottaisiin tarinana, ei itsen käytössä olisi enää perusteita muuta, kuin tuossa Juicen tapauksessa, jossa on oikein oiva esimerkki siitä, missä itsen käyttö on osuvaa. Hienot tommoset sisäsointuhenkiset nuo Göstan riimit kyllä Smiley

-A-

Fournier pilots of the world - unite!
FireHawk
Former member
« Reply #96 on: 15.09.08, 08:25 »

Erinomainen aihe  thmbup

Olen itsekin (!!) huolestuneena seurannut, kuinka yläaste- ja lukioiässä olevat kaverit kirjoittavat suomea ihan miten sattuu. Yhdyssanoista ei mitään hajua, liekö edes tietävät niiden olemassaolosta ja siksi kirjoittavat kaikki eri sanoina. Lappeen rannan sana kirjastakin sen luulisi löytyvän.
Yksi monista kielen nykyilmiöistä, joka koskee omaan korvaani, on ketä.
Ketä sen teki.

Tosiaankin Lappeenrannan sanakirjasta sen luulisi löytyvän.  Grin
Ilkka Portti
Body Monkey
Moderator

Date Registered: 31.07.01

« Reply #97 on: 15.09.08, 09:34 »

Tosiaankin Lappeenrannan sanakirjasta sen luulisi löytyvän.  Grin

Vai Lappeen rannan sanakirjasta? Grin

My photos @ Airliners.net                           My photos @ Jetphotos.net
                                       www.flyfinland.fi
Arto Eriksson

Date Registered: 11.03.06

« Reply #98 on: 15.09.08, 09:46 »

Voin sanoa luettuani tätä ketjua että jos kaikki tähän ketjuun kirjoittaneet siirrettäisiin poriin asumaan vuodeksi joutuisi aika moni napsimaan psyykelääkkeitä ennen kuin puolivuotta olisi kulunut, senverta omalaatuinen höpötystapa meillä Grin

Nikon D610, D600,Nikon D700,NIKKOR AF-S 50/1.8G, NIKKOR AF-S 28-300/3.5-5.6G ED VR II.NIKKOR 85mm f1.8G Tamron 90mm F2.8 makro,Tokina AT-X SD 16-28/2,8 PRO FX. sigma 70-200mm f2.8 ex dg os hsm
Pori Jazz photographer 2011,2012.2013.
Everyone's gonna get fucked sooner or later.
Esa Lehtismäki

Date Registered: 26.09.03

« Reply #99 on: 15.09.08, 10:50 »

Ei se oikein toimi. Minä itseä voi käyttää yhtä lailla väärin kuin pelkkää itseä. Mikä vika olisi tuossa sanoa "Minä en niistä välitä"?? Tuolla tapaahan sitä itseä juuri käytetään kaiken aikaa.

Ei siinä mitään vikaa ole, mutta se ei ole merkitykseltään aivan sama. "Itsellä" korostetaan laumasta eriytymistä. Eikä se muuten ole edes aina "minä". Esim: "Ekonomit haukkuvat insinöörejä, vaikka itse eivät erota pulttia mutterista". Tuohan lienee sinustakin oikein? Ihan sama on: "Minä ekonomina haukun insinöörejä, vaikka itse en erota pulttia mutterista" ja edelleen: "Insinöörit ovat fiksuja. Itse en erota pulttia mutterista". Huomannet eron minä-sanan synonyyminä käyttämiseen?

Pages: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 23 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1