FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
14.12.17, 22:57

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Pilkunviilausta
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] 3 4 ... 23 Reply Print
Author Topic: Pilkunviilausta  (Read 68166 times)
Marko Karvinen

Date Registered: 17.10.05

Re: Pilkunviilausta
« Reply #20 on: 14.03.07, 19:49 »

Ai tyyliin ihq niinq  laugh

Mutta ihan asiaa, kielenhuolto on ihan hyvä asia, mutta pitää muistaa myös se, että ihmiset kirjoittaa ihan eri tavalla riippuen siitä onko se viesti virallinen, joku foorumiviesti tai tekstari. Itsekin (minäkin) huomaan kirjoittavani eri tavalla riippuen minne kirjoitan, Messengerissä ja tejstareissa en välitä tippakaan mistään kieliopista ja kirjaimiakin jää pois, joillakin foorumeilla kirjoitan paljon huolettomampaa kieltä kuin esim. täällä, mutta virallisessa viestinnässä käytän oikeaa kirjakieltä ja kielioppia. Monta roolia, monia eri tapoja kirjoittaa

Elämässä nallekarkit ei mene aina tasan...
Mikko Suokas

Date Registered: 27.07.05

« Reply #21 on: 14.03.07, 19:53 »

Pari eniten ärsyttävää: yhdys sanat, joita ei nyky nuorisolle opeteta ilmeisesti edes ylä asteella, sekä pitkän tekstin suoltaminen tajunnanvirtatekniikalla pötkönä ilman kappalejakoa tai jopa lausejakoa. thmbdn

Usein tähän tajunnanvirtatekniikalla suollettuun tekstiin sisältyy vielä välimerkkien huolimaton käyttö. Jos niitä yleensä käytetään, niin ainakaan ei tiedetä, milloin tulee välilyönti ja milloin ei. Nykyään on yleistynyt tapa laittaa välilyönti ennen huuto- tai kysymysmerkkiä, mutta samaa käytäntöä näkee myös pilkkujen ja pisteiden kohdalla, ja vielä pahemmalta näyttää, jos pilkun tai pisteen jälkeinen lause alkaa suoraan ilman välilyöntiä. Tai sitten niin, ettei kummallakaan puolella ole niitä välilyöntejä, vaan edellisen lauseen viimeinen sana, seuraavan lauseen ensimmäinen sana ja siinä välissä oleva piste, pilkku, kysymysmerkki tms. ovat kaikki yhtä ja samaa merkkijonoa. Kysymys on toki pienistä yksityiskohdista, mutta ne pistävät tekstistä helposti silmään ja synnyttävät vaikutelman, ettei kirjoittaja ole viitsinyt lukea tekstiään läpi ennen lähetä-painikkeen painamista. Jos ei kirjoittaja itsekään vaivaudu lukemaan tuotoksiaan, miksi minun pitäisi?
Tuukka Ilomäki

Date Registered: 15.08.05

« Reply #22 on: 14.03.07, 20:05 »

Sanaa "niinku" ei pidä käyttää yksinään vaan ainoastaan idiomaattisessa ilmauksessa "niinku tota".

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.
juhake
Former member
« Reply #23 on: 14.03.07, 20:07 »

Myöskin liiallinen foorumin tarjoamien muotoilujen käyttö on todella ärsyttävää. Samaan kategoriaan voidaan lukea myös ns. joulukuusi-ilmiö. (Esitetty alla liian muotoiltuna)

Hieno juttu, kerro lisää! thmbup thmbup Tongue Grin Cheesy Wink Tongue Embarrassed laugh

Roll Eyes

Mikko Suokas

Date Registered: 27.07.05

« Reply #24 on: 14.03.07, 20:08 »

Sanaa "niinku" ei pidä käyttää yksinään vaan ainoastaan idiomaattisessa ilmauksessa "niinku tota".

Tämäkin toimii hyvin: oletteks te niinku sellainen Tuukka Ilomäki?  Grin
Tuukka Ilomäki

Date Registered: 15.08.05

« Reply #25 on: 14.03.07, 20:51 »

Tämäkin toimii hyvin: oletteks te niinku sellainen Tuukka Ilomäki?  Grin
Jos joku vielä osaa vielä teitittelyn jalon taidon, annan pikkuruisen niinku-lapsuksen ilomielin anteex eiku tota anteeksi.

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.
Superfinnair
Former member
« Reply #26 on: 15.03.07, 06:42 »

terve Tuloa rova Niemen Lento Asemalle!

Eli, kyllähän noita kirjoitusvirheitä täällä näkyy. Tuskin niitä saadaan ikinä kokonaan karsittua pois. Nykyään tulee nähtyä punaista, kun monilla on yksinkertaisesti liikaa niitä yhdyssanavirheitä ja lauseet aloitetaan pienellä alkukirjaimella. Undecided
Esa Lehtismäki

Date Registered: 26.09.03

« Reply #27 on: 15.03.07, 07:01 »

- Lähes enäänin laajuinen perusmokien äiti ja isäpuoli: Nyt on pakko alkaa tekemään asiat toisin.

Tuossa tietääkseni Kielitoimisto on jo antanut periksi: nykyään saa alkaa puhumaan noin, kuten myös alkaa puhua niinkuin ennenkin. Tai ruveta puhumaan. Mutta ei sentään vielä ruveta puhua. Käsittämätöntä vellihousuisuutta tuommoinen kielivirheiden hyväksyminen kyllä, jos minulta kysytään Grin

Mulla tökkii silmään sanojen kirjoittaminen englantilaisittain ilman järkevää syytä. Mitä mieltä on kirjoittaa "camera", kun suomenkielinen sana on "kamera"? Puhutussa kielessä taas riipii korvia, kun sekä-että -parin tilalla käytetään germaanista sekä-ja -muotoa, joka ei sovi suomeen sitten niin kirveelläkään. Toimittajat puhuvat sekä huonosti ja virheellisesti. Paljon kuulee myös niin-kuin -parin jälkiosan korvaamista ja-sanalla. Tätä esiintyy niin radiossa ja televisiossakin.

Jukka Nisula

Date Registered: 01.12.04

« Reply #28 on: 15.03.07, 07:07 »

PERUSKAURA-sana on alkanut tympimään tuolla kuvapuolella, kun melkein joka päivä jostakin päin Suomea tulee "peruskauraa"... thmbdn Kyllä luulisi löytyvän mielenkiintoisempi otsikko, joka houkuttaisi jopa katsomaan kyseistä kuvasarjaa.

On hienoa, että tällaiseen asiaan kiinnitetään huomiota. Harrastetoimittajana (Feeniks) joudun jatkuvasti olemaan tarkkana kieliopin suhteen, ja myöskin konetyyppien oikeinkirjoituksen kanssa. Sekin on tärkeä osa tätä puolta. Foorumilla voi, riippuen tietenkin vähän aiheesta, olla hieman eri tyyli kirjoittaa. Oikeinkirjoitukseen tulee kuitenkin kiinnittää aina huomiota, se on myös lukijoiden arvostamista. Ei ole kiva lukea tekstiä josta puuttuu isot kirjaimet kokonaan, sanat on kirjoitettu vain pötkönä ilman välimerkkejä, ja yhdyssanat on "pätkitty" kahteen osaan. Terävyyttä kirjoittamiseen!

Jukka
« Last Edit: 15.03.07, 08:36 by Jukka Nisula »

-Enthusiast of Aviation History-
Antti Laukkanen

Date Registered: 11.11.03

« Reply #29 on: 15.03.07, 08:37 »

Hienoa! Aihe onkin saanut paljon hienoja kommentteja ja hyviä oivalluksia. Peruskaurasta täytyy nyt mainita, kun juuri eilen sitä viljelin tuossa kuvaketjussani, sen olevan kaiketi aika vakiintunut vitsi tällä foorumilla. No, toki vitseistäkin menee terä, kun niitä kyllin viljellään.

Kielitoimiston ei missään tapauksessa pitäisi mennä lannistumaan tuossa "alkaa tekemään" -asiassa. Tämä kansa on vielä koulutettavissa!

Teitittelyn jalo taito tuntuu olevan tosiaan hukassa valtaosalta Suomen toimittajakaartiakin, muusta kansanosasta puhumattakaan. Pitäisi siis teititellä "Oletteko te, arvon herra, käynyt viime aikoina ravitsemusliikkeessä?" eikä suinkaan "Oletteko te, arvon herra, käyneet viime aikoina ravitsemusliikkeessä?". Jälkimmäistä käytetään niin paljon, että itkettää, kun moiset pikkuseikat on kotona opetettu jo alle kouluikäisenä.

Sitten tuli mieleeni aivan joka päivä näkyvä ilmiö, kun ihmisraukat eivät osaa omistusliitteitä. Maailman ohuimpiin kirjoihin teoksen "Italian armeijan uroteot Toisessa Maailmansodassa" ohella kuuluu tunnetusti Anssi Kukkosen "Kaikki minun osaamat possessiivisuffiksit". Moni muukin voisi kirjoittaa vastaavan teoksen. "Minun pullat on (niin tuokin vielä) nyt hyvin uunissa." Pullani oli se, jonka puuttumista piti kritisoimani, mutta todella tuon jälkimmäisen verbin taivutushan menee pieleen tämän tästä. Siis "Minun pullani ovat nyt hyvin uunissa."

Ymmärrettäköön edelleen puhekieltä, tekstarikieltä, foorumikieltä ja niiden useinkin aika nopeaa ja loppuun saakka miettimätöntä tuottamista. Nämä samat virheet pomppivat kuitenkin silmille kaiken aikaa niin virallisissa tiedotteissa kuin lehdissäkin. Se harmi tästä runsaasta nettikirjoittelusta on, että tulee helposti kirjoitetuksi aika heikkoa kieltä silloinkin, kun tarvittaisiin hyvää tekstiä. Oikaisemisiin ja puhekieleen jää jotenkin kiinni.

Kouluaikaan luokkakaverit noituivat äidinkielen tunteja ja väittivät, ettei niistä ole heille mitään hyötyä. Nyt moni heistä on DI:n koulutuksella töissä jossain vähintään viiden tonnin kuukausipalkalla eivätkä osaa kirjoittaa edes alaisilleen oikeakielistä tiedotetta. Semmoinen minua vähän jurppii. (Jurppia on aika hieno verbi mielestäni!)

-Antti-

PS. Äitee opetti äidinkieltä (muillekin kuin lapsillensa) ennen eläköitymistään, niin nämä asiat on taottu kalloon kakarasta lähtien. Siksi ne kiusaavat kenties keskivertoihmistä enemmän...

Fournier pilots of the world - unite!
Mika Grekin

Date Registered: 20.08.06

« Reply #30 on: 15.03.07, 08:41 »

Tuossa tietääkseni Kielitoimisto on jo antanut periksi: nykyään saa alkaa puhumaan noin, kuten myös alkaa puhua niinkuin ennenkin.

Saa nimenomaan alkaa puhumaan, mutta ei kirjoittaa:  Grin

"Kouluissa on vuosikymmeniä opetettu, että alkaa tekemään on virheellinen muoto; pitää sanoa alkaa tehdä tai ruveta tekemään. Kaikesta valistuksesta ja opetuksesta huolimatta alkaa tekemään on silti hyvin tavallinen. Kielitoimiston suosituksista kulkee maailmalla kaikenlaisia huhuja, ja joskus kuulee väitettävän, että alkaa tekemään olisi yleisyytensä vuoksi jo hyväksytty yleiskieleenkin. Tämä luulo on kuitenkin väärä. Suositus on edelleen ennallaan." (Kielikello 2/1999)

"Alkaa tehdä (puhutussa kielessä myös ”alkaa tekemään”) ruveta t. ryhtyä tekemään." (MOT Kielitoimiston sanakirja 1.0)
juhake
Former member
« Reply #31 on: 15.03.07, 11:35 »

Olen itsekin (!!) huolestuneena seurannut, kuinka yläaste- ja lukioiässä olevat kaverit kirjoittavat suomea ihan miten sattuu.

Ei saa yleistää. Wink
Henkka
Former member
« Reply #32 on: 15.03.07, 11:55 »

Yksi monista kielen nykyilmiöistä, joka koskee omaan korvaani, on ketä.
Ketä sen teki.

Minä olen kuullut tuota lähinnä vanhemman kansan suusta.
Timo Koski

Date Registered: 11.02.04

« Reply #33 on: 15.03.07, 12:01 »

Sanokaa nyt sitten mielipiteenne sanoista viipeellä/viiveellä. Tuo viipeellä on muistaakseni ihan kielitoimiston tms suositus ja olen sitä jostain kuullut ja lukenut, mutta ei se kyllä minun kielikorvaani soinnu, päinvastoin. Tietysti on sana viipyä, mutta kyllä on viivekin eikä mikään viipe. Embarrassed
Esa Karanko

Date Registered: 31.12.05

« Reply #34 on: 15.03.07, 12:32 »

Päättökoe. Lopputulema. Huomasin äsken ilokseni, että monet minua nuoremmat FlightForumille kirjoittavat ovat huolissaan suomenkielestä. Omalta osaltani lainaan entistä pääministeriä Anneli Jäätteemäkeä. Minä kirjoitan niin hyvää suomea kuin osaan.   

ATCO: obbi omdb omsj omrk efhk efka efta eflp efkk efva efhf efnu
Mika Grekin

Date Registered: 20.08.06

« Reply #35 on: 15.03.07, 12:42 »

Sanokaa nyt sitten mielipiteenne sanoista viipeellä/viiveellä. Tuo viipeellä on muistaakseni ihan kielitoimiston tms suositus ja olen sitä jostain kuullut ja lukenut, mutta ei se kyllä minun kielikorvaani soinnu, päinvastoin. Tietysti on sana viipyä, mutta kyllä on viivekin eikä mikään viipe. Embarrassed

MOT Kielitoimiston sanakirja 1.0 kertoo taivutuksesta näin: "Viive (taivutus: viipeen t. viiveen, viivettä, viipeet t. viiveet jne.)". Molemmat taivutusmuodot ovat siis "virallisesti" oikein. Ja kun mielipidettä kysyttiin, niin viive-taivutus ilman peetä on mielestäni parempi.
Antti Laukkanen

Date Registered: 11.11.03

« Reply #36 on: 15.03.07, 13:46 »

Tulipa taas yksi ärsytys mieleen; nimittäin suoraan käännetyt ilmaukset. Ylivoimaisesti ärsyttää englannista (in the long run) käännetty äärimmäisen liikaa käytetty "pitkässä juoksussa". Argghh!  Angry

Fournier pilots of the world - unite!
Esa Lehtismäki

Date Registered: 26.09.03

« Reply #37 on: 15.03.07, 14:46 »

Viipeestä saan minäkin näppylöitä, mutta ei sille mitään mahda. Mistähän muuten löytyy logiikka, miksi taive on taipeella, mutta toive on toiveella? Viive on viiveellä niin kauan kuin minä elän Cool

Ville Elomaa

Date Registered: 17.12.01

« Reply #38 on: 15.03.07, 14:59 »

Minä olen muuten ihmetellyt Kielikeskuksen suosittelemaa ylisuomentamista tietyissä sanoissa.
Törmäsin äskettäin tällaiseen virkkeeseen yhdellä nettisivulla:
- Lisäksi lentoliikenne on ulkoisille sokeille hyvin haavoittuva, kuten 2000-luvulla on nähty, Hienonen toteaa.

Jouduin hetken aikaa miettimään, että mitä ne ulkoiset sokeat oikein ovat ja mitä tekemistä niillä on lentoliikenteen kanssa, kunnes tajusin, mitä tuossa tarkoitettiin.  Grin

Miksei helkkarissa voida kirjoittaa shokki, shekki, shakki ja shamppanja, kuten ennenkin? En ole koskaan kuullut kenenkään
sanovan juovansa nyt "samppanjaa" tai pelaavansa "sakkia", aina noissa ne suhuässät kuulee. Silti pitäisi kirjoittaa noin.
Ja sitäpaitsi sakki on minusta jotain ihan muuta kuin joku peli...

- Ville -

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #39 on: 15.03.07, 15:19 »

Ei saa yleistää. Wink

Eihän tuo mitään yleistämistä ole. Kyllä täällä kirjoittelee jos jonkinlaista yhdyssanavirhettä niin lukiolaiset, yläasteikäiset kuin vanhat patutkin...

Vai nimilläkö tuo olisi pitänyt sitten listata?

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Pages: 1 [2] 3 4 ... 23 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1