Nybörjarobjektiv. (Canon)

(1/3) > >>

Wasso:
God fortsättning!

Jag har precis införskaffat en EOS 1000D för att mjukstarta lite med framförallt flightspotting. Objektivet som följde med var ju inte mycket att hurra för, så därför undrar jag. Skulle Tamron AF 55-200/4-5,6 Di II Macro fungera som ett absolut nybörjarobjektiv? Sen, om jag skulle fastna för detta, skulle då Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS fungera som ett steg uppåt? Som ni kanske förstår har jag en ganska tajt budget, men förslag runt 2500 är välkommna!

Tack på förhand! 

othic:

God fortsättning!

Jag har precis införskaffat en EOS 1000D för att mjukstarta lite med framförallt flightspotting. Objektivet som följde med var ju inte mycket att hurra för, så därför undrar jag. Skulle Tamron AF 55-200/4-5,6 Di II Macro fungera som ett absolut nybörjarobjektiv? Sen, om jag skulle fastna för detta, skulle då Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS fungera som ett steg uppåt? Som ni kanske förstår har jag en ganska tajt budget, men förslag runt 2500 är välkommna!

Tack på förhand! 

EF-s 55-250 är ett fint objektiv för pengarna och sen om du vill komma upp ett steg skulle jag rekommendera EF 70-300 f4-5.6 IS ev. EF 70-200 f4 (utan IS)

simonbrygg:
Vet inte om du kollat på våran guide om utrustning, kanske ger en del svar:

http://osdphoto.blogspot.com/2010/06/fotoskolan-del-1-utrustningen.html

Simon Brygg - Ostersund Photography 

Wasso:
Tack båda!

Så jag borde satsa på en brännvidd upp emot 300? Hur är det med IS? Är det något man blir lidande av utan? Hittade nämligen Canon EF 75-300/4-5,6 III DC på cyber för 1900. Det låter ju väldigt lockande, men objektivet saknar IS... Är detta något jag skulle märka stor skillnad av? Om det är en vesentlig skillnad lägger jag nog hellre lite mer pengar på 250 med IS...

Tack återigen 

Swesim:
Hej Arvid!

När jag hade min 1000D använde jag ett Tamron 70-300mm F/4,0-5,6 Di LD Macro till planespotting. Bra nybörjarobjektiv för en billig slant.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1557455

Dock så kan man upptäcka kromatisk aberration vid allt för höga kontraster, glaset ger väl inte direkt knivskarpa bilder men man får faktiskt mycket objektiv för pengarna.

Har bland annat fått till denna bild.

Ett till tips, när du sedan ska uppgradera dig bör du satsa mest på objektiven och inte lägga ut allt på kamerahuset. Givetvis kan du uppgradera till ett bättre kamerahus men enligt mitt tycke så är det smartast att satsa lite mer på objektiven, som sagt.

Navigation

Up one level

Next page