FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.11.17, 12:13

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Niilin hanhet ja FIF827 | B752 | EFHK-HEGN | IVAO
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 Reply Print
Author Topic: Niilin hanhet ja FIF827 | B752 | EFHK-HEGN | IVAO  (Read 3102 times)
ALind
Former member
Niilin hanhet ja FIF827 | B752 | EFHK-HEGN | IVAO
« on: 30.12.10, 18:48 »

Hei kaikille ja oikein mukavaa toiseksi viimeistä päivää vuodelta 2010!


Tänään suuntaamme lomalennolle Air Finlandin siivin siihen ihmeelliseen maahan, josta mm. julkkislinnut Niilin Hanhet ovat lähtöisin. Boeing 757 -tyyppinen kone vie meidät Egyptin yöelämän sydämeen, Hurghadaan. Hurghada sijaitsee Egyptin länsirannikolla, aivan Punaisenmeren tuntumassa. Hurghadan välittömässä läheisyydessä ei ole niitä ainakin Petri Koiviston jo kertaalleen etsimiä pyramiideja, vaan se on enemmänkin ihmisten myöhemmin rakentama ranta-, ja bilekaupunki. Se on talvisaikaan suosittu kohde suomalaisten tuuli-, ja vyölaukkuturistien keskuudessa. Mikäs sen mukavampaa miehelle kuin maata 20 asteen lämmössä punastuttamassa ihoaan, kun vaimo lukee vieressä mukaansa ottamaa Seuralehden vuosikertaa. No ei mikään?!  laugh

Varoitan jo tässä vaiheessa, että ne muutamat täällä, jotka pelkäävät haRDcoRE -operointia, voivat siirtyä välittömästi katsomaan seuraavaa videota. Siinä on enemmän teille nähtävää kun tässä stoorissa.
http://www.youtube.com/watch?v=AYpCBhB-kE8


Sitten itse asiaan. Air Finlandin lento numerolla OF827 on aikataulussaan lähtevinään aikaan 0900 suomalaista rannekelloa. Helsingissä aurinko nousee tänään 0925 paikallista, joten lähtö tulee tapahtumaan vielä yön vallitessa. Kyseinen, ehkä pelottavakin tosiasia, ei kuitenkaan millään tavalla vaikuta operointiimme. Rekisteritunnukseltaan kone on OH-AFK, joka on maalattu uusiin hienoihin väreihin. Lento kestää aikataulullisesti viisi tuntia ja viisi minuuttia, joten perillä pitäisi olla hieman päälle kahden iltapäivällä.

Reilu tuntia ennen arvioitua lähtöaikaa siirrymme Helsinki-Vantaan brieffingin puolelle. Siellä tarkastelemme kahta erilaista reittivaihtoehtoa, joista valitsemme toisen, kun olemme tarkastelleet erinäisiä tuulikarttoja ja reittivarakenttiä. Katsomme myös reittivarakenttien säät, ja kaikille kentille NOTAM -sanomat. NOTAMit eivät täysin kironneet lentoamme, joten uskallamme suorittaa ainakin niiden puolesta lentomme täysin.  Smiley

Printteri tulosteli seuraavanlaista sähkettä ihailtavaksenne:

[ attachment removed / expired ]

Päivän reittimme kulkee DOBAN:n kautta Viron ilmatilaan. Sieltä jatkamme Latvian ja Liettuan kautta aina Venäjän rajamaita hipoen Mustanmeren päälle, josta aina Turkin läpi Välimerelle. Välimereltä siirrymme suoraan Egyptin ilmatilaan, josta voimmekin lähestulkoon Niiliä seuraten suorittaa lähestyminen Hurghadan lentokentälle. Reitin viimeinen piste on HGD eli Hurghadan paikallinen VORri.

Kun kaikki asiaankuuluvat peipperit ja muu materiaali on tarkastettu, voimme siirtyä kellon näyttäessä 15 vailla yhdeksää koneellemme, joka on siis tänään OH-AFK. Pitkäsääri odotteleekin meillä jo näin Kuopiolaisittain kohtuullisen lämpimässä talvipakkasessa, vajaassa -10 lämpötilassa. Kipuamme matkustajasiltaa pitkin koneeseen, joka on porilla 28.

[ attachment removed / expired ]

Näin olemme ohjaamossa, ja heti tekee mieli laittaa ilmastointi huutamaan täysillä hoosiannaa, jotta saadaan lämpövä koneeseen! Kyseiseen yksilöön ei ole eilisillan jälkeen koskettu, joten se on jätetty pimeäksi, ja on meidän tehtävämme hoitaa se lähtökuntoon aivan sähköjen laitosta lähtien.

[ attachment removed / expired ]

Ja näin peräsinmiehemme napsauttaa päälle virrat, kääntää IRS -kytkimet NAV -asentoon, laittaa pääälle yawdumpperit, EEC:t guarded -asentoon, moottorinhydrauliikkapumput päälle.... Ja niin samaa rataa kunnes jokainen nappula on omassa oikeassa kolossaan, ja tulos näyttää tältä.

[ attachment removed / expired ]

Kun muut tarvittavat valmistelut on tehty, on aika siirtyä FMC:n naputteluun. Suurin urakka kyseisessä hommassa on näin lomalennolla lentoreitin syöttö laatikkoon, sillä reitti on kohtuullisen pitkä, ja olemme jo muutenkin aikataulustamme myöhässä hieman. Myös suoritussivun täyttäminen on elinehto tälle lennolle.

[ attachment removed / expired ]

Ohjaamon sormikoneelle syötettynä lentoonlähtölaskelmia. Kun täytämme lähtökentän säät, koneen painot, ja halutun lentoonlähtöasun, saamme tulokseksi V- nopeudet, mahdollisen tehonvähennyksen ja tiedon siitä, paljonko koneemme kuluttaa tänään kiitotietä.

Tänään painomme lupailevat seuraavaa:

DOW             089360     
ZFW             117610  (Joka jää vielä muutamaa tonnia vajaaksi maksimista) 
TOF             030030     
TOW             147600
LDW             122600   

Polttoainetta kannamme, kuten edeltä voi huomata, reilun 30 tuhatta kilogrammaa. Kyseiset arvot saamme aikaan seuraavalla kaavalla:

TAXI                000300        
TRIP             024720       Ajallisesti 04:50h   
ALTN              001128   
CONT          000500
EXTRA           001236

Matkustajia kyydissä on 197 (plus viisi vauvaikäistä), ja miehistöä on kaksi lentäjää ja kuusi lentoemoa. Plus yksi stuertti.


[ attachment removed / expired ]

Kyseinen ohjelmisto antoi tänään hetken mietittyään seuraavanlaista dataa:

Lentoonlähtöpaino 147,6 tuhatta kilogrammaa.
Laippa-asetus lentoonlähdölle on 5 astetta.
Käytämme lentoonlähdössä moottorilämmitystä lämpötilan ja mahdollisen kosteuden muodostumisen pilvessä takia.
Vähennämme moottoreiden työntä 59 celsiusasteeseen, joka antaa meille täten N1 -teholuvuksi prosenttuaalisesti noin 86.9 %.

V1     146
VR     150
V2     155

Kyseiset nopeudet tulevat FMC:n TAKEOFF -sivun lisäksi myös analogiseen nopeusmittariin. Nopeusbugit asetetaan niin, että V1 on valkoinen bugi, samoin kun VR. V2 nopeus taasen rullataan MCP:n nopeusvalintaan, jotta kone lentäisi initiaalisti nousussa sitä tehojenvähennyskorkeuteen saakka. Kaksi viimeistä valkoista bugia asetetaan osoittamaan VREF 30+40 ja VREF 30+80 nopeuksia.


Ja näin alkaa olla kunnossa kone ennen lentoonlähtöä. Nyt teemme lentoonlähtöbrieffin:

[ attachment removed / expired ]

Suoritamme lentoonlähdön kiitotieltä 04 oikea. Odotamme saavan jääneston siipipinnoillemme ennen lähtöä. Työnnön ja moottoreiden käynnistyksen jälkeen oletamme rullaavamme rullaustietä Zulu pitkin odotukseen lähtökiitotiellemme. Suoritamme lentoonlähdön edellä olevin asetuksin, ja jos ennen V1 nopeutta tulee jotain häikkää niin minä huudan STOP, ja pysäytän koneen ennen kuin kiitotie loppuu. Perämiehen tehtävä näin tapahtuessa on monitoroida, ilmoittaa lennonjohdolle ja kabiinin miehistölle. Oletettavasti pääsemme turvallisesti ilmaan, ja jos ilmassa tulee jotain ongelmaa, kuten esim. moottorihäiriö, niin proseduurin mukaan mittarin näyttäessä DME 11 Helsingin VOR:lta, käännymme oikealla käännöksellä kohti entistä PVO:n VORria.

Muutoin jatkamme ELPEN 1C lähtöreittiä pitkin, ensin suoraan eteenpäin pisteelle HK416, ja sen jälkeen suoraan ELPENin kautta DOBANille. Alkukorkeus on 4000 jalkaa, ja kiitotien suunta on 040 astetta; ja ne on laitettu MCP:lle näkyviin.

Sää kentällä on vähän tuhnuinen, kevyttä tuulta ja vähän pilviä 2400 jalassa, pilvistä 3200 jalassa. Näkyvyys yli 10 kilometriä, mutta voi mahdollisesti tippu jopa kolmeen kilometriin.
EFHK 300650Z 01004KT 9999 -SG FEW024 OVC032 M09/M11 Q1013 04410195 54450195 15450195 TEMPO 3000

SID -lähtöreitti siis kulkee seuraavan punaisen viivan mukaan.

[ attachment removed / expired ]

Jos ei lentoonlähtöbrieffingistä ole mitään suuria kysymyksiä herännyt niin eiköhän me lähdetä tästä pyytämään aamuvirkku Goldsteinsiltä pyytämään lähtöselvitystä Hurghadan suunnille.


Ja Helsinki Tower alkuaamuja, Air Finland 8-2-7, on stand 28, information ECHO, QNH 1013, Boeing 757, requesting clearance to Hurghada.
    - Air Finland 8-2-7 aamut, cleared to Hurghada via ELPEN 1C departure runway 04R. After ELPEN direct to DOBAN, UP870. Squawk 3623.

Näin ollen suunnitelmamme toteutui täysin. Nyt voimmekin ottaa yhteyttä maahenkilöstöön, käynnistää APU, ja pyytää jäänestonesteiden ruikkimista. Kyseinen neste on sekoitettu 1.55-54 -tyyppiseksi tälle lennolle. Taulukot kertovat, että kyseisen luokan tyyppi sulattaa ylimääräiset jäät noin 10 minuutiksi, joka riittää meille.

Proseduuri ennen ruiskeiden heittämistä on se, että laitamme kaikki bleedit pois päältä, ja trimmin mahdollisimman lähelle nolla-asentoa, jotta nesteet ruiskahtavat maahan eivätkä jää pyörimään siipien väliin.

[ attachment removed / expired ]

Jäämiehet (älä lue: Kimi Räikkönen) suhraavat koneen ympärillä viitisen minuuttia, jonka jälkeen meillä alkaakin olla jo hieman kiire ilmaan, koska tosiaankin aikaa on vain noin 10 minuuttia näillä lämpötiloilla. Pistämme bleedit uudestaan päälle, jotta saamme APU:lta paineilmaa mm. moottoreiden käynnistykseen. Otamme uudestaan yhteyttä maamiehiin, ja pyydämme sanomaan maavoiman (ground power) sopimukset irti. Täten meissä ei ole suuremmin enää letkuja kiinni, ja meidät voidaan työntöauton voimin työntää pois tästä seisontapaikalta.

Moottoreiden käynnistys tapahtuu järjestyksessä 2-1. Ensin laitamme kakkosmoottorin käynnistysvivun GRD -asentoon, ja seuraamme kun N2 luku nousee mittareissa. Kun N2 on noin 20 prosenttia (riippuu pitkälti lentäjän fiiliksistä ja siitä mitä manuaali sanoo), laitamme polttoainehanan auki, jotta kunnon ryyppyjuhlat voisivat alkaa.

Sama toistetaan vasemmalle moottorille kun ykkösmoottorin luvut tasaantuvat, ja öljyn lämpötilat, ym., ovat stabiilit.

[ attachment removed / expired ]

Tässä vaiheessa työntöauto on jo irrotettu koneesta, ja olemme valmiita liikkumaan omalla voimalla eteenpäin. Otamme ylös off-block ajan (0720Z, eli 20 minuuttia aikataulussa myöhässä koska Suomen hiihtomaajoukkueen suksibägit eivät mahtuneet ruumaan), ja sammutamme ohjaamovalaistuksen, jättäen toki päälle himmeämmät tuikut, jotta näemme asettaa alas laipat, ja niin edelleen. Eli rullausvalo päälle ja menoksi!

[ attachment removed / expired ]

Torni selvittää meidät ZULUa pitkin odotukseen kiitotielle 04R, kuten aavistelimmekin. ZULUhan tunnetusti kulkee kiitotien vierusreunaa pitkin aina kiitotien päästä päähän. Tässä vaiheessa on hyvä asettaa laipat numerolla viisi, kokeilla että ohjainpinnat liikkuvat, sekä varoittaa matkustamohenkilokuntaa, että kohta saatetaan lähteä kuin Santelin tukka hänen mennessään inttiin!

[ attachment removed / expired ]

Ja näin saamme lentoonlähtöselvityksen Blue 1:n Boeing 717 perään, ja on aika laittaa valkoiset strobovalot ilmoittamaan olinpaikastamme, käynnistää kello, sekä vilkauttaa päälle laskeutumisvalot.

[ attachment removed / expired ]

Ja näin! Aikaan 0724Z huudahdan takeoff! ja painan N1EPR -nappulasta. Kyseinen namikka lisää automaattisesti halutun tehoasetuksen, ja matka voi alkaa.
[ attachment removed / expired ]

Näin mennään munakkaalla tuhannen jalan nousunopeudella kohti alkukorkeutta, 4000 jalkaa. LNAV kytketään päälle 400 jalkaa maan pinnasta, ja VNAV 1500 jalan korkeudessa, jossa myös teho vähennetään CLIMB 1- asetukselle. Laippaa otetaan sisään kolmannen valkoisen bugin kohdalla, ja siitä 20 solmun päässä uudestaan.

[ attachment removed / expired ]

ELPENin päältä matka jatkuu kohti Viron rajaa ja DOBANia! Tässä kuvassa mennäänkin jo läpi pinnan 100, jossa sammutamme laskeutumisvalon, ja samoilla nurkilla päästämme myös karjan takantamme vapaaksi sammuttamalla turvavyömerkkivalon.

[ attachment removed / expired ]

Helekkarin komia auringonnousu oli vasemmalla puolella. Mikäs tässä aamukroisanttia syödessä ja aamukahvia juodessa.  Cheesy
[ attachment removed / expired ]


Kymmenen minuuttia ja FL270. On se tykki!

[ attachment removed / expired ]

Kapteeni Saikkonen paineli vähän vähemmän tehokkaalla koneella alta jättäen jättövanaa.

[ attachment removed / expired ]

Hei ilmaan päästyämme Otto Nieminen ja tuntemattomaksi jäänyt ruotsalaiskuski lähestyivät minua ACARS -tekstijärjestelmän kautta. Ja ei, älkää kysykö miksi.  Grin

ACARS mode: 2 Aircraft reg: LN-RPB [Boeing B736]
Message label: H1 Block id: 8 Msg no: F13A
Flight id: SK0073 [OSD-ARN]  [Scandinavian Airlines]
Message content:-
#(.)(.)

----------------------------------------------------------[ 30/12/2010 09:32 ]-
ACARS mode: 2 Aircraft reg: OH-AFK [Boeing B752]
Message label: H1 Block id: 8 Msg no: F13A
Flight id: OF0827 [HEL-HRG]  [Air Finland]
Message content:-
#TISSIT
----------------------------------------------------------[ 30/12/2010 09:33 ]-

ACARS mode: 2 Aircraft reg: SE-KXY [CONCORDE]
Message label: H1 Block id: 8 Msg no: F13A
Flight id: SEX0069 [PSY-ANL]  [SWERIGE AIR LINES]
Message content:-
#TISSIT.MAINITTU
----------------------------------------------------------[ 30/12/2010 09:34 ]-

Matka edistyy jo Latvian ilmatilaan, jossa suoritamme Liettuan rajalla ensimmäisen hypyn lentopinnalle 350.

[ attachment removed / expired ]

Lennon aikana oli syytä katsoa myös reittivarakenttien säitä. Tilanne Vilnuksessa ei näyttänyt niin lupaavalta...

[ attachment removed / expired ]

Henksun ja Nixuttimen suosima pelikuvakulma jeesjees!  Cool Cool

[ attachment removed / expired ]

Försti käytti telezoomia ja sain näpsäytti tämän kuvan!

[ attachment removed / expired ]

Ja nyt kun kerta matkalle päästään, niin täytyyhän sen edetäkin... Bulgayriän päällä ja stepataan viimeiselle lentopinnalle 370 ennen maahan tuloa.

[ attachment removed / expired ]

Peräsinmies käytti telezoomiaan myös siipikuvaan. Taustalla näkyy Bulgayriän niemismaa.

[ attachment removed / expired ]

Illan ensimmäinen "Mikä kenttä" -kysymys?

[ attachment removed / expired ]

Kapteenin ohjaamonurkkaus lennon aikana. Huomatkaa yokeen intengroitu näyttö!

[ attachment removed / expired ]

Sitten jo pikkuhiljaa siirrymme kruisesta siihen kaikista jännittävimpään saapumisvaiheeseen. Koodaamme boksiimme Hurghadan VOR:n kautta ILS lähestymisen kiitotielle 34, ja se näyttää boksissa tältä.

[ attachment removed / expired ]

Tulemme tämän kartan osoittamalla tavalla siis ILS lähestymiseen Hurghadan päältä, josta jatkamme radiaalilla 141 aina 10 mailiin saakka, ja siitä tiukalla oikealla kurvilla suunsäteeseen kiitotielle 34. Normaali kolmen asteen liuku alkaa 2200 jalasta, ja VOR:n päällä pitäisi olla 4000 jalassa. Minimi meidän C -luokan koneellemme on 290 jalkaa. Jos tulee go aroundin paikka, kiipeämme radiaalilla 342 2000 jalkaan, ja siitä oikealla käännöksellä odotuskuvioon kentän päälle VORrin kylkeen.

Tuttuun tapaan punainen viiva osoittaa menoreitin.

[ attachment removed / expired ]

Niilin Hanhien päämaja, Kairo! Kaupunki keskellä ja Niili luikertelee oikeassa yläkulmassa.

[ attachment removed / expired ]

Tässä lähestymme jo top of descent -pistettä, josta lähdemme alaspäin kohti 4000 jalkaa.

Laskupainomme tulee olemaan noin 124,3 tuhatta kiloa, joka antaa seuraavanlaista nopeusarvoa laippa-asteella 30:

VAPP   140
VREF   134

Käytämme automatiikkajarrutuksen asentoa kaksi, jonka pitäisi reverssien ja ilmajarrujen ohella tarjota laskumatkaksi noin 2100 metriä. Täten ollen oletamme vapauttavamme kiitotien vähän reilusta puolesta välistä, kohdast FOXTROT.

Sää Hurghadassa on hieman pilvinen, lämpötila 23 astetta. Ukkosta ja turbulerssiä voi muodostua CB pilvien kera, mutta muutoin sää on kohtalaisen nätti, mutta hyvin tuulinen. Ongelmaa voi aiheuttaa hieman sivussa tuleva 20 solmun puhallus, mutta se ei kuitenkaan vielä ylitä maksimi sivutuulikomponenttia.
HEGN 301200Z 30020KT 9999 FEW020 CB SCT100 23/13 Q1009 NOSIG

[ attachment removed / expired ]

HUOMAA!! HUOMAA!! HUOMAA!! HUOMAA!! HUOMAA!! HUOMAA!!

Laskun voit ikuistaa ja taltioida seuraavasta linkistä. Kyseessä on nopeutettu versio, ja se kannattaa katsoa ainakin GPWS:n huutamien onnioravaäänien vuoksi.  Smiley

http://www.youtube.com/watch?v=5SxItZcbnrs

HUOMAA!! HUOMAA!! HUOMAA!! HUOMAA!! HUOMAA!! HUOMAA!!

[ attachment removed / expired ]

Kauniita maisemia kerkesi katsella näinkin leppoisan tuloreitin myötä.

[ attachment removed / expired ]

Siitä sitten HDG -VOR:n päältä alaspäin 2200 jalkaan ja kohti radiaalin 141 pistettä 10 mailin päässä. Tässä vaiheessa oli hyvä himmailla vähän nopeutta alaspäin, jotteivat alla olevat rantabaarilaiset soittaisi Iltalehteen liian nopeasti lentävästä esineestä.

[ attachment removed / expired ]

Ja käännöstä suuntasäteeseen kiitotielle 34. Laippaa asentoon yksi, ja myöhemmin alaspäin yhdessä nopeuden kanssa.

[ attachment removed / expired ]

Se olisi sitten niin hyvinkin suunsäteessä. Navakka tuuli painaa konetta vasemmalta 20 solmun voimalla, mutta mitä se estää kun alla on reilu 100 tonnia painava laite! Kiitotie näkyy oikeassa kulmassa.

[ attachment removed / expired ]

Käsiohjaukselle sanoi Otto kun minimit paukkui. Tässä vaiheessa renkaat alas, ja varmistetaan kolme vihreää. Samalla annetaan kabiiniin hälytys, että nyt istumaan kuin olisitte jo!

[ attachment removed / expired ]

Tuulen vaikutus on käsin kosketeltava.  laugh

[ attachment removed / expired ]

Ja pehmeän laskun jälkeen (kuten videosta voi nähdä) asematasolle. Nyt valitsemme APU:n päälle, jotta sähkönsaanti olisi taattu moottoreiden sammutuksen jälkeenkin. Perämies lukee myös laskeutumisen jälkeen -tarkastuslistat.

[ attachment removed / expired ]

Ja siihen nin seisontapaikalle 16 pimeäksi. Polttoainehanat kiinni, irssit pois, löpöpumput pois, hydrauliikat pois, majakkavalo pois, istuinvyömerkkivalo pois........
[ attachment removed / expired ]

Ja tsadam, näin! 4 tuntia ja 40 minuuttia lentoaikaa, lämpötila 21 astetta. Ansaitulle parin päivän lepotauolla Egyptin auringon alle.

[ attachment removed / expired ]

Matkalla kului polttoainetta 21600 kiloa, ja jäljelle jäi hieman laskelmien päälle jäänyt 8400 kiloa. Toivottavasti nautitte tarinasta, kysymyksiä ja kommentteja saa esittää!  Smiley



Loppuun vielä lainaten Ottoa:
"NOOH PIKKU AMATÖÖRIPOJAT, KYLLÄHÄN _MEILLE_ KOKENEILLEKIN PARROILLE TOISINAAN SATTUU VIRHEITÄ, ESIMERKIKSI EILISELLÄ VUOROLENNOLLANI BRYSSELIIN NAPSAUTIN LOGOVALOT POIS VASTA 10 500 JALASSA NORMAALIN 10 000 SIJAANNÄÄÄNÄÄÄNÄÄÄ"
Samuli Hämäläinen
Offline Offline

Posts: 661
Date Registered: 10.05.08

Re: Niilin hanhet ja FIF827 | B752 | EFHK-HEGN | IVAO
« Reply #1 on: 30.12.10, 18:50 »

Varoitan jo tässä vaiheessa, että ne muutamat täällä, jotka pelkäävät haRDcoRE -operointia, voivat siirtyä välittömästi katsomaan seuraavaa videota. Siinä on enemmän teille nähtävää kun tässä stoorissa.
http://www.youtube.com/watch?v=AYpCBhB-kE8

No voihan... Mä kun luulin et sielt pomppais kanssa se babushka..  Sad Mutta todella hienoja kuvia varsinkin koneen ulkopuolelta otetut.
Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Re: Niilin hanhet ja FIF827 | B752 | EFHK-HEGN | IVAO
« Reply #2 on: 30.12.10, 18:58 »

Kenttä taitaa olla AYT? Onkos toi 28 jo non-schengen alueen portteja, vai bongasinko evon?

Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4443
Date Registered: 13.04.09

Re: Niilin hanhet ja FIF827 | B752 | EFHK-HEGN | IVAO
« Reply #3 on: 30.12.10, 18:59 »

Mahtavat kuvat  thmbup  Oisko toi kenttä Ferihegy?
ALind
Former member
Re: Niilin hanhet ja FIF827 | B752 | EFHK-HEGN | IVAO
« Reply #4 on: 30.12.10, 19:04 »

Leskinen osuu oikeaan, Antalyahan se! Se voi tosiaan olla asia niin, evoiks meni...  thmbdn
Joonas Nukarinen
Offline Offline

Posts: 891
Date Registered: 29.10.09

Re: Niilin hanhet ja FIF827 | B752 | EFHK-HEGN | IVAO
« Reply #5 on: 30.12.10, 19:08 »

Illan ensimmäinen "Mikä kenttä" -kysymys?

Korjaan, toinenRoll Eyes

Hienot kuvat ja tarina!
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Niilin hanhet ja FIF827 | B752 | EFHK-HEGN | IVAO
« Reply #6 on: 30.12.10, 19:09 »

Joono lähestyminenhän oli aivan kamalaa katsottavaa  thmbup
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14288
Date Registered: 21.07.04

Re: Niilin hanhet ja FIF827 | B752 | EFHK-HEGN | IVAO
« Reply #7 on: 30.12.10, 19:20 »

Hurghadan välittömässä läheisyydessä ei ole niitä ainakin Petri Koiviston jo kertaalleen etsimiä pyramiideja, vaan se on enemmänkin ihmisten myöhemmin rakentama ranta-, ja bilekaupunki.
Sori vaan, mutta se oli Sharm El Sheikh mistä etsin yritin etsiä ko. rakennelmia... Grin
« Last Edit: 30.12.10, 19:25 by Petri Koivisto »
ALind
Former member
Re: Niilin hanhet ja FIF827 | B752 | EFHK-HEGN | IVAO
« Reply #8 on: 30.12.10, 19:26 »

Sori vaan, mutta se oli Sharm El Sheikh mistä etsin yritin etsiä ko. rakennelmia... Grin

Samalla suunnalla kummatkin!
Miska Suoreijus
Offline Offline

Posts: 825
Date Registered: 07.10.09

Re: Niilin hanhet ja FIF827 | B752 | EFHK-HEGN | IVAO
« Reply #9 on: 30.12.10, 19:28 »

ACARS mode: 2 Aircraft reg: LN-RPB [Boeing B736]
Message label: H1 Block id: 8 Msg no: F13A
Flight id: SK0073 [OSD-ARN]  [Scandinavian Airlines]
Message content:-
#(.)(.)

----------------------------------------------------------[ 30/12/2010 09:32 ]-
ACARS mode: 2 Aircraft reg: OH-AFK [Boeing B752]
Message label: H1 Block id: 8 Msg no: F13A
Flight id: OF0827 [HEL-HRG]  [Air Finland]
Message content:-
#TISSIT
----------------------------------------------------------[ 30/12/2010 09:33 ]-

ACARS mode: 2 Aircraft reg: SE-KXY [CONCORDE]
Message label: H1 Block id: 8 Msg no: F13A
Flight id: SEX0069 [PSY-ANL]  [SWERIGE AIR LINES]
Message content:-
#TISSIT.MAINITTU
----------------------------------------------------------[ 30/12/2010 09:34 ]-

Swerige kuskilla tosiaan myös keskusteluun sopiva rekkari Grin
Ja tosiaan taas mahtavat kuvat thmbup

Nikon D200, Nikon 70-300mm f/4-5.6 ED, Sigma 10-20mm f/4, Nikon 24-120mm
Kuvia: http://www.flickr.com/photos/kaakka/
ALind
Former member
Re: Niilin hanhet ja FIF827 | B752 | EFHK-HEGN | IVAO
« Reply #10 on: 30.12.10, 19:34 »

Swerige kuskilla tosiaan myös keskusteluun sopiva rekkari Grin
Ja tosiaan taas mahtavat kuvat thmbup


Kiitos! Tällainen tosikuski ei hämmenny vaikka matolootaan tupsahtaisikin rivoja sanoja!
Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3053
Date Registered: 12.01.09

WWW
Re: Niilin hanhet ja FIF827 | B752 | EFHK-HEGN | IVAO
« Reply #11 on: 30.12.10, 19:46 »

Mahtavaa thmbup

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
ALind
Former member
Re: Niilin hanhet ja FIF827 | B752 | EFHK-HEGN | IVAO
« Reply #12 on: 30.12.10, 20:08 »

Kiitos ja kummarrus kommenteista! Smiley
Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Re: Niilin hanhet ja FIF827 | B752 | EFHK-HEGN | IVAO
« Reply #13 on: 30.12.10, 20:21 »

Quote from: Aleksi Lindén
Rekisteritunnukseltaan
kone on OH-AFK, joka on maalattu uusiin
hienoihin väreihin
Näin sivuseikkana mainittakoon, että elävässä elämässä AFK on vielä vanhoissa, vähemmän hienoissa väreissä Smiley

ALind
Former member
Re: Niilin hanhet ja FIF827 | B752 | EFHK-HEGN | IVAO
« Reply #14 on: 30.12.10, 20:24 »

Näin sivuseikkana mainittakoon, että elävässä elämässä AFK on vielä vanhoissa, vähemmän hienoissa väreissä Smiley

Nyt meni fiilikset! Joo IRL yksilö oli AFI tänään, mutta itse jo eilisiltana plaanatessa laitoin AFK:n... No aina ei voi voittaa. Smiley
Joonas Mustonen
Offline Offline

Posts: 2185
Date Registered: 31.07.09

Re: Niilin hanhet ja FIF827 | B752 | EFHK-HEGN | IVAO
« Reply #15 on: 30.12.10, 21:19 »

Näitä on aina mukava lukea, kiitos  thmbup

Ilari Kousa
Offline Offline

Posts: 1188
Date Registered: 11.01.06

WWW
Re: Niilin hanhet ja FIF827 | B752 | EFHK-HEGN | IVAO
« Reply #16 on: 31.12.10, 10:20 »

[Perseenkaivantamoodi päälle]... moottorihäiriön sattuessa kone ei lennä *automaattisesti* MCPlle asetettua nopeutta, vaan se asetetaan varoiksi[/Perseenkaivantamoodi pois päältä]

===TruScenery sceneries for X-Plane===
ALind
Former member
Re: Niilin hanhet ja FIF827 | B752 | EFHK-HEGN | IVAO
« Reply #17 on: 31.12.10, 10:33 »

[Perseenkaivantamoodi päälle]... moottorihäiriön sattuessa kone ei lennä *automaattisesti* MCPlle asetettua nopeutta, vaan se asetetaan varoiksi[/Perseenkaivantamoodi pois päältä]

Moro, voisitko vielä täsmentää, esttä missä kohtaa väitin sen noin tekevän? Itselläni ei näin väsymyksen vallitessa osunut silmään.  Embarrassed
Henri Juhantila
Offline Offline

Posts: 1637
Date Registered: 18.08.09

Re: Niilin hanhet ja FIF827 | B752 | EFHK-HEGN | IVAO
« Reply #18 on: 02.01.11, 13:39 »

Heipä hei!

Mistä olet Aleksi hommanut ton suoritusarvo ohjelman?

ALind
Former member
Re: Niilin hanhet ja FIF827 | B752 | EFHK-HEGN | IVAO
« Reply #19 on: 02.01.11, 13:49 »

Heipä hei!

Mistä olet Aleksi hommanut ton suoritusarvo ohjelman?

Moikka moi,

kyseessä on Topcat -niminen ohjelma, ja se on PC:lle, vaikka kehnosta kuvanmuokkauksesta sen voisi luulla jopa olevan iPadille:

http://www.topcatsim.com/
Pages: [1] 2 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1