FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.11.17, 12:07

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Wanhiksen konekatsaus: Lama
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Wanhiksen konekatsaus: Lama  (Read 1392 times)
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Wanhiksen konekatsaus: Lama
« on: 01.01.11, 10:11 »

Aerospatiale Lama on työkone! Ehdottomasti . . tehokas työkone . . Tämä alunperin Ranskalaista alkuperää oleva helikopteri on Alouettesta Intian ilmavoimille kehitetty versio, joka tilattiin korkeita ja kuumia vuoristo-olosuhteita varten.
Vuosikymmenien kuluessa tästä tehokkaasta akseliturbiinilla varustetusta kopterista on tullut suosittu laite ja sillä tehdäänkin mitä moninaisempia työtehtäviä. Avoimen putkirunkonsa vuoksi kopteri voidaan varustella useaan erilaiseen työtehtävään sopivin varustein. Lamaa käytetään paljon erilaisissa nostotehtävissä johon se soveltuu hyvin mm. tukevan kolmilapaisen roottorin ja suuren tehonsa ansiosta. Tämä kopteri pystyy nostamaan ilmaan, vaijerin varassa roikkuvan toisen samanlaisen kopterin. Onpa tämän koneen nimissä myöskin helikopterien korkeusennätys: 12442 metriä.

Tässä konekatsauksessa tutustutaan pintapuolisesti tähän LamaX boxin sisältöön, sanon "pintapuolisesti" senvuoksi, että käsittelen vain FS2004:seen sopivaa osuutta joka sekin on tavattoman laaja, sisältäen parikymmentä eri koneversioita erilaisine varusteineen ja rahteineen, puhumattakaan erilaisista maalauksista joita on todella paljon.

FSX versio sisältää lisäksi vuoristo-tukikohta sceneryn, vuoristomökkejä ja erilaisia tehtäviä. Mutta mennäänpäs sitten asiaan ja katsotaan mikä tässä on erikoista verrattuna normaaliin kopteri lisäosaan?

[ attachment removed / expired ]

Ensimmäinen erikoisuus tulee vastaan installoinnin jälkeen. Jotta Lama toimisi optimaalisesti vaaditaan realismi asetusten muokkausta simun "settings" osiosta. Muutokset ovat pieniä mutta sentyyppisiä, että on syytä tehdä oma "Cfg" Lamaa varten.
Tämän tekemiseen annetaankin manuaalissa hyvät kuvalliset ohjeet joiden avulla se kyllä onnistuu.
Konetta kannattaa ehdottomasti lentää annetuilla asetuksilla, sillä se on todella nautinnollinen, tarkka ja vauhdikas lennettävä annetuja asetuksia käytettäessä. Asetukset tuntuvat sopivan myös moneen muuhunkin kopteriin.
On myös mahdollista tehdä työpöydälle oma simun käynnistys-ikoni "FS9 Lama" (alkuperäisen rinnalle) joka käyttää omaa  Lama cfg:tä. Ikonin tekemiseen annetaan myös hyvät ohjeet.

Katsokaapa tämä vauhdikas video oikeasta Lamasta työn tohussa. Vastaava lentäminen simuversion Lamalla on myös mahdollista.
Linkki: http://www.youtube.com/watch?v=pgW0_s679Ro

Tutustutaan maassa olevaan kopteriin: Alla olevassa kuvassa on "Heli Ski" malli. Mukana on tavarakori suksia varten ja jalaksissa "lumilevyt" Kopterin mallinnus on varsin mallikasta ja näyttävää. Etenkin nuo aidon näköiset ikkunapinnat heijastuksineen miellyttävät silmää. Ikkunoiden väri vaihtelee kopterityypeittäin, on sinertävää, lilaa ym. Mikäli tässä "spot-plane" näkymässä liikuttaa joystikkiä, niin koneen sisällä oleva ohjaus-sauva liikkuu samaan tahtiin ja roottoritaso tekee pientä kallisteluliikettä. Tällöin ymmärtää selkeästi sen miten ohjaus vaikuttaa roottoriin.
Koneen nokassa oleva musta levy on peili jota voi kääntää sisällä olevasta vivusta. Turbomegan akseliturbiini on varsin kompakti laite ja se pitää aivan omanlaistaan "vihellystä" Äänet ovat peräisin aidosta vastaavasta laitteesta.

[ attachment removed / expired ]

Tästä kuvakulmasta näkee pilotin puoleisen ikkunan "kuplan" Kuvassa oleva kopteri on "aavikkomalli" hiekka-olosuhteisiin. Moottorin ilmansuodattimet ovat suuremmat, lisäksi ohjaamon kattoon on kiinnitetty rullaverhot. Verhot saa kiinni ja auki, overhead paneelissa olevasta napista. Vasen kuva: verhot auki. Oikea kuva: verhot kiinni.

[ attachment removed / expired ]

Seuraavaksi tutustumme paneelinäkymiin. 2-D paneeli on alla näkyvän kuvan mukainen. Huomio kiinnittyy muutamaan default Bell-206 mittariin, jotka ovat graafiselta ryyliltään hieman erilaisia kuin kopterin varsinaiset mittarigauget.
defu-mittarien kallistuskulma näyttäisi myös olevan erilainen, tähän seikkaan kyllä tottuu melko nopeasti, eikä sitä enään myöhemmin huomioi.
Oikealla alhaalla oleva iso erikoisempi mittari on eräänlainen tietokone joka varoittaa äänimerkillä mikäli roottorin lapakulmia yrittää kääntää liikaa nousun aikana. Todellisuudessa tämän "tietokoneen" parametrit ovat säädettävissä lentopaikan korkeuden ym.tilanteen mukaan mutta tässä simuversiossa mittari toimii automaattisesti.

[ attachment removed / expired ]

Kun joystikin hattua kääntää takanäkyymään, muuttuu 2-Dpaneeli tämän näköiseksi. Mittarien kallistuskulmat ovat nyt myöskin kohdallaan. Osa mittareiden tauluista on ilmeisesti suoraan valokuvasta. Aluksi olin lähes varma, että mittarigaugeja puuttuu mutta en ollut uskoa silmiäni kun sitten noiden "valokuvien" mittarineulat rupesivat liikkumaan. Oikealla olevan kellon yläpuolella näkyy peili jota voi liikutella ohjaamosta käsin. Tosinn peilistä ei näy mitään järkevää vaikka siitä maastoa saakin näkyviin. Kellon "resettiä" painettaessa nollautuu AI-liikenne lähtötilanteeseen.

Pikkukuvissa näkymät vasemmalle takaviistoon ja vasemmalle etuviistoon. 3-D tekniikalla toteutetut ihmishahmot ovat luonnollisesti hieman "kökön" näköisiä niinkuin aina Fs-sarjan simuissa. Tosin tässä Laman tapauksessa noilla 3-D hahmoilla on erittäin merkittävä rooli, kuten tulemme myöhemmin huomaamaan.

[ attachment removed / expired ]

Tekniikkaan liittyvät pop-up ikkunat avautuvat tämän näköisinä. Mittarit ovat erittäin hyvän näköisiä. Aivan kaikki nappulat eivät ole toimivia, kaikki vipukytkimet kylläkin. Kopteria ei saa käyntiin "Ctrl+E" komennolla, vaan käynnistys on tehtävä tietyn kaavan mukaan. Gps:n saa aina pop-up ikkunassa näkyviin. Niissäkin Laman malleissa joihin sitä ei ole mallinnettu 2-D ja 3-D paneeliin.

[ attachment removed / expired ]

Virtual cokpit on oikein hyvä! Valmistaja suositteleekin, että kopteria lennettäisiin tästä näkymästä. Graafisesti ei toki ylletä "Carenado" laatuun mutta täytyy ottaa huomioon lisäosan ikä. Tunnelma on kuitenkin hyvä vaikkei penkkien verhoilumateriaalien kudonnasta pystykään päättelemään kankaan toimittajaa.
Tässä näkymässä nappulat ja vivut toimivat myöskin hiirellä. Pientä bugittamista tosin oli havaittavissa, ainakin minun tietokoneessani ja ajoittain jokin toiminto ei toiminutkaan. Myöskään mittaritaulun kuorman painoa osoittavaa mittaria en ole toistaiseksi saanut toimimaan.
Lisäosan tekijä kehoittaa eheyttämään kovalevyn, ennen Laman asennusta. Minulta tuo jäi tekemättä, lieneekö siinä sitten syy ajoittaiseen nappuloiden bugittamiseen.
Virtual-cokpit näkymä toimii hyvin jouhevasti, eikä kopteri muutenkaan ahnehdi frameja, jopa minun ikivanha "pena nelonen" jaksaa tätä pyöritellä aivan vaivatta.

[ attachment removed / expired ]

Mutta nyt on aika ryhtyä töihin! Pelastuspartiomme on saanut hälytyksen Menkijärvelle. Lentokentällä olevan Kahvilan kattoa puhdistamassa ollut mies on saanut "paniikki-kohtauksen" eikä uskalla tulla alas! Partiomme kiitää kohti Menkijärveä!

[ attachment removed / expired ]

Menkijärven kentällä tilanne on huolestuttava ja vaarallinen . . .

[ attachment removed / expired ]

Mies on sekavassa tilassa mutta kaikki yritävät auttaa häntä parhaansa mukaan . . . .

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Pintapelastaja laskeutuu vaijerilla alas ja vinssin käyttäjä istuu kopterin oviaukossa. Eri toimintavaiheita ohjataan kuvassa näkyvän valikon avulla. Vinssi liikkuu ylös ja alas "Shift+E" näppäiyhdistelmää painelemalla. Kuvassa näkyvän ohjausvalikon ulkonäkö ja toiminnot vaihtelevat sen mukaan mikä kopteri ja minkälainen tehtävä on menossa. Henkilövinssillä varustetuissa koptereissa valikko on vasemman kuvan mukainen.

[ attachment removed / expired ]

Tähän asti kaikki on ollut melko vaativaa mutta nyt tilanne muuttuu erittäin vaativaksi, kun kopteri täytyy pitää leijunnassa tai vain hyvin hitaassa liikkeessä. Pintapelastajasta tulee muuten "heiluri" joka saattaa osua rakennuksiin tai puihin.

[ attachment removed / expired ]

Näin otamme paniikkiin joutuneen miehen katolta mukaan ja aloitamme noston kopteriin. Ohjainvalikosta napsauttamalla vaijerin päähän ilmestyy pintapelastajan lisäksi pelastettava.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Kuten jo edellä tuli mainittua, niin kopterityyppejä on joka lähtöön. Alla olevassa kuvassa "Bush Pilot" kellukemalli ja vesakonruiskutukseen tarkoitettu versio. Tämä "Spray" versio sumuttaa torjuntaainetta kun painaa "I" näppäintä.
Tässä yhteydessä voisi myös mainita, että Näillä Lama koptereilla on mahdollista tehdä hallittu "Autorotaatio" laskeutuminen.
Nämä eivät putoa pyörien maahan kuten defaut kopterit, kun polttoianesyöttö katkaistaan ja moottori lakkaa vetämästä. On todella nautinnollista tuoda Lama maahan autorotaatiossa. Aikaa sopivan laskupaikan etsntään riittää mainiosti ja kopteri on täysin hallinnassa jopa niin, että loppuvaiheessa voi vielä vaikka ottaa hieman lisää korkeuttakin puiden ylitykseen, mikäli vain vauhtia on tarpeeksi ja roottorissa riittää kierroksia.

[ attachment removed / expired ]

Alla kuva palontorjunta-versiosta. Kopterin alla on vesisäiliö johon voidaan imeä vettä kuvassa näkyvän putken kautta. Lennon ajaksi putki kääritään laskutelineiden ympärille. Vettä voidaan ottaa mukaan haluttu määrä.
Säiliö käydään tyhjäämässä palopaikalle ja sitten palataan takaisin järven rantaan hakemaan uutta lastia. Erilaiset kuormat tuntuvat kopterin suorituskyvyssä selvästi, mikä lisää todentuntua mukavasti.

[ attachment removed / expired ]

Lopuksi vielä kuvia erilaisista kuormista. Mikäli ymmärsin oikein, niin Fsx versiossa on esimerkiksi tehtävä jossa täytyy pelastaa lehmä! Fs9:ssä tehtävät on sitten keksittävä itse kuten tuolla edellä jo teinkin.

Hyvää uutta vuotta kaikille toivoo: Wanhis. J Vanhatupa

[ attachment removed / expired ]

Heikki O Salonen
Offline Offline

Posts: 1165
Date Registered: 26.04.10

WWW
Re: Wanhiksen konekatsaus: Lama
« Reply #1 on: 01.01.11, 10:46 »

Todella hieno kuvasarja! thmbup

Canon 6D + Canon 24-70 f/4 L IS USM + Canon 16-35 f/4 L IS USM + Canon 85 f/1,8 USM + Sigma 35 f/1,4 ART + Canon 70-200 f/2,8 L IS USM II
Miska Suoreijus
Offline Offline

Posts: 825
Date Registered: 07.10.09

Re: Wanhiksen konekatsaus: Lama
« Reply #2 on: 01.01.11, 11:35 »

Juu, on kyllä todella hyvä esittely tuosta kopusta thmbup
Aika paljon eri variaatioita näköjään tulee mukana Smiley

Nikon D200, Nikon 70-300mm f/4-5.6 ED, Sigma 10-20mm f/4, Nikon 24-120mm
Kuvia: http://www.flickr.com/photos/kaakka/
Jukka Juutilainen
Offline Offline

Posts: 1574
Date Registered: 03.11.07

Re: Wanhiksen konekatsaus: Lama
« Reply #3 on: 01.01.11, 12:19 »

Jätkät vain hymyilee ohjaamossa.  Grin

Loistava esittely Lamasta! Pikku lamaa (vuodelle 2011) hieman peläten... ettei vain tuo euro(star) sakkkaisi.  Tongue

Santeri Saikkonen
Offline Offline

Posts: 2137
Date Registered: 08.02.10

Re: Wanhiksen konekatsaus: Lama
« Reply #4 on: 01.01.11, 14:03 »

Komia esittely Jarilta! Näitä kaivattaisiin muistakin koneista!  thmbup

Nähty: POR HEL DXB MIA JFK FRA LHR CDG HRG ORD OUL ARN RIX TMP CPH PBI AMS GDN DFW KEV NRT BUD MXP FCO TXL MUC RVN PVG TLV AYT GOT KUO BKK KIX BRU AGP
Juho Mustaparta
Offline Offline

Posts: 530
Date Registered: 30.12.09

Re: Wanhiksen konekatsaus: Lama
« Reply #5 on: 01.01.11, 14:39 »

Komia esittely Jarilta! Näitä kaivattaisiin muistakin koneista!  thmbup

Olen täysin samaa mieltä! Jespirihän voisi tehdä Fokkeristaan esitelmän, kun on niin kovasti siitä hypettänyt.  Grin
Pertti Lode
Offline Offline

Posts: 2381
Date Registered: 12.01.03

Re: Wanhiksen konekatsaus: Lama
« Reply #6 on: 01.01.11, 15:00 »

Kiitos Jari esittelystä, tuo kopteri taitaa olla paras tai ainakin niitä parhaimpia mitä rahalla saa simuun, jollen muista väärin niin tuo oli ilmainen ennenkuin siihen pantiin hintalappu, mulla oli ainakin se silloin joskus, Tiedätko mitä eroa on sen Alouette II kanssa muuta kuin että se on 5€ halvempi ?
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Wanhiksen konekatsaus: Lama
« Reply #7 on: 01.01.11, 15:52 »

Kiitos Jari esittelystä, tuo kopteri taitaa olla paras tai ainakin niitä parhaimpia mitä rahalla saa simuun, jollen muista väärin niin tuo oli ilmainen ennenkuin siihen pantiin hintalappu, mulla oli ainakin se silloin joskus, Tiedätko mitä eroa on sen Alouette II kanssa muuta kuin että se on 5€ halvempi ?

Kiitoksia mukavista kommenteista . . . Smiley

Ymmärtääkseni tuo Alouette on myöhemmin tehty mallinnus kuin tämä Lama, vaikka todellisuudessa nuo kopterien iät menevätkin juuri päinvastoin.
Kun noita kuvia katselee tuosta Alouettesta, niin näyttäisi olevan graafisesti hieman pidemmälle viety. Koneversiot ovat myös ihan erinäköisiä ja mukana näyttää olevan myös sotilasmalleja.
Jokatapauksessa niin paljon on erilainen, että sellainen on myös hankittava jossainvälissä. Tämä Lama on kolmas tai neljäs versio siitä alkuperäisestä freewaremallista ja sisältää enemmän kaikkea kivaa. Tuota Alouettea ja Lamaa kun vielä vertailee, niin olisikohan tässä Lamassa keskitytty enemmän esim. Rahtien kuljettamiseen ja muuhun sellaiseen? Aika näyttää . . kunhan tuo toinen malli sitten joskus hangaariin ilmestyy.
 Smiley

Santeri Saikkonen
Offline Offline

Posts: 2137
Date Registered: 08.02.10

Re: Wanhiksen konekatsaus: Lama
« Reply #8 on: 01.01.11, 15:56 »

Olen täysin samaa mieltä! Jespirihän voisi tehdä Fokkeristaan esitelmän, kun on niin kovasti siitä hypettänyt.  Grin

Aivan samaa mieltä!  Smiley

Nähty: POR HEL DXB MIA JFK FRA LHR CDG HRG ORD OUL ARN RIX TMP CPH PBI AMS GDN DFW KEV NRT BUD MXP FCO TXL MUC RVN PVG TLV AYT GOT KUO BKK KIX BRU AGP
Esa Sulanko
Offline Offline

Posts: 2338
Date Registered: 28.06.05

Re: Wanhiksen konekatsaus: Lama
« Reply #9 on: 01.01.11, 18:06 »

Tjenare Gamling!
Kylläpä oli taas silmänruokaa katsella kuvia ja lukea mielenkiintoinen selitys koneen ominaisuuksista ja precentation koneen oikeassa työtehtävässä.

M.V.H:                       
Esa    "Emeritus Tribolog"                      

HPE-120sc. Intel(R) Core(TM) i7 CPU 860@2.80GHz. 2048MB DDR-SDRAM(1333MHz) x3=600BG
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1