Yötexturien tiedostomuoto?

(1/1)

Donald:
Nyt iski pieni probleema Wilcon emppua maalatessa Finnairin uusiin väreihin, eli missä tiedostomuodossa yötexturien pitäisi olla?
Kaikenlaisia muotoja on yritetty mm. 32-bit....

Biesse:
Tekstuurithan voivat olla 32-bittisenä bittikarttana tai DXT3 muodossa (FSX taitaa ymmärtää jotain muutakin). 32bit-tekstuurit ovat korkeatasoisempia, eli myös raskaampia koneelle. DXT3 muodossa tekstuuria pakataan, jolloin laatu ja yksityikohdat kärsivät hieman, mutta tekstuurit latautuvat nopeammin. Yötekstuurit pitävät sisällään oikeastaan vain valaistuksen, joten on järkevämpää tallentaa ne DXT3-muotoon. Näin tekstuurit ovat kevyempiä, eikä eroa huomaa, koska yksityiskohtia yötekstuureissa on vähän.

Yleensä (päivä)runkotekstuurit ja siivet yms. ovat 32-bittisenä bittikarttana, kun taas yötekstuurit ja muut vähemmän tärkeät esim. yhdenväriset tekstuurit voivat olla DXT3-muodossa. Poikkeuksiakin löytyy, eli riippuu paintkitista/valmistajasta/tekijästä. Nyrkkisääntönä siis yötekstuurit DXT3-muotoon!

Donald:
Kiitos tuosta ohjeesta! Tallensin nyt yhden yötekstuuri-tiedoston DXT3:ksi. (Kaikki muutkin ovat DXT3 )
Tilanne on  tämä:
[ attachment removed ]

Muokkasin 190_fus_1_L ottamalla yhden ensimmäisen ikkunan pois ja tallensin DXT3 muotoon... Mutta jostain kumman syystä on nyt pimeänä...

akos:
Quote

Muokkasin 190_fus_1_L ottamalla yhden ensimmäisen ikkunan pois ja tallensin DXT3 muotoon... Mutta jostain kumman syystä on nyt pimeänä...

Jos sulla on sen lightmapin alpha kokonaan valkoinen, niin se näkyy vasta laskuvalot päällä. Se kun toimii niin, että mustat alueet näytetään, kun koneessa on mikä tahansa valoista kytketty päälle, valkoiset alueet taas tulevat näkyviin laskuvalojen syttyessä. Eli kokeile lainata alpha siitä muokkaamattomasta lightmapista, niin pitäisi toimia.

Oskari

Donald:
Joo alpha oli täysin valkoinen.... Otin sitten muokkaamattoman Alpha Channelin ja pienen fixailun jälkeen alkoi pelittää loistavasti!

Kiitoksia avusta!

Navigation

Up one level