Söker någon med kompetens inom flygregler.

(1/2) > >>

marcusnyberg:
Hej!

Vi har precis startat upp ett flightsimulator-projekt som involverar en fiktiv flygplats, och vi söker någon med kompetens inom inflygningsförhållanden. Det vi behöver är helt enkelt någon som kan avgöra hur en realistisk synvinkel hur vida våra inflygningsplaner är genomförbara eller inte. Den personen kommer att ha en viss påverkan på vårt projekt och varför vi söker någon som har lust att hjälpa till på längre sikt än bara ställer frågor här är helt enkelt att vi behöver att denna person kan följa projektets gång och föra en aktiv dialog.

Det hela handlar enkelt om hur vi ska forma den ö-grupp vi håller på att skapa och läge för flygplats för att det ska vara möjligt att landa, avbryta landning och starta på denna med såväl större som mindre flygplan. Vi är ett team av en yrkesutbildad arkitetekt, en civil-ingenjör med stor kunskap i mesh och jag som art director och är utbildad i 3d och yrkesfotograf och ingen av oss besitter alltså någon större koll på flygets fysiska begränsningar.

Vi söker även, om denna person inte är det, en trafikpilot till beta-testning i framtiden.

Maila mig gärna!

/Marcus

pil22:
Om ni inte promt vill uppfinna hjulet en gång till kan ni titta in på swedlanda.se. En av medlemmarna där har skapat en fiktiv flygplats i en av sveriges största sjöar. En fiktiv ö med en flygplats större än arlanda, innehåller även en militär sektion samt ett gräsfält för klubbflyg.

marcusnyberg:
hehe, vi uppfinner det gärna igen. att göra en fiktiv värld är inte skapa hjulet på nytt.
men kanske kan vi lära oss något av det. tar en titt.

Martin Loxbo:
Det verkar vara ett intressant projekt, men jag skulle gärna vilja veta lite mer detaljer. Är det till MSFS eller någon annan typ av flygsimulator? Snackar vi om en konstgjord ögrupp (tänk Dubai eller Hong Kong) eller fiktiva men "riktiga" öar? Med andra ord, kan man forma ön efter flygplatsen eller måste flygplatsen mallas in på en befintlig ö?

Vilken nivå av kunskap är ni ute efter? De flesta piloter har endast ytliga kunskaper i hur inflygningsprocedurer är uppbyggda. Alla krav regleras i detalj i PANS-OPS (ICAO Doc 8168) och man kan säga att det är en vetenskap i sig.

marcusnyberg:
Det är en fiktiv ö-grupp som kommer ligga i nordatlanten, vart är inte exakt bestämt än, det är bland annat detta vi behöver hjälp med. Vi vill att den ska ligga belägen inom en radie till större flygplatser där mellanstora jet ska kunna trafikera, den ska alltså vara placerad på det viset att virtuella flygare ser sig ha en anledning att ta sig dit. Den kommer lanseras till Flight simulator 2004 / X.

Ö-gruppen i sig är först och främst en större ö med en smärre avancerad inflygning och det är där vi främst söker lite mer expertis. Eftersom ö-gruppen är helt och hållet fiktiv kan ön i sig anpassas till det som är lämpligt men vi ser ju helst att vår grundidé finns kvar om öns utformning.

Tanken är att denna större ö ska ha en grupp mindre öar i närheten varav en ska ha ett mindre flygfält där man alltså ska kunna trafikera mellan huvudön och den mindre ön med mindre flygplan, tänk två-motorigt prop.

Öarna i sig är ägnade åt ett fiktivt projekt med marinbiologiska forskningsstationer, möjligen ett nyskapat multinationellt samverkningsprojekt därav merparten av byggnaderna kommer vara arktitektritade i en modernistisk arkitektur som samverkar med de kala bergsformationernas material och kommer huvudsakligen gå i mörkare träslag, metall och nyskapande formationer. Det där ligger ju inte riktigt på mitt bord, men av de förklaringar, skisser och modeller som arkitekten har levererat så är det någonstans åt det hållet det rör sig.

Tanken är alltså en fiktiv ö-grupp där man såväl ska kunna trafikera från större hubbar men likaså inom ö-grupperna och det kommer finnas något slags utforskarmoment kring öarna där man får chansen att leva sig in i en värld vi skapat. Allt kommer ju självklart vara verklighetstroget i sin fiktion men vi vill att det ska vara en helhetsupplevelse. Det kommer alltså vara en spektakulär, smått avancerad inflygning som bygger mycket på det visuella och vissa färdigheter i sin flygning, möjlighet för kortare flygningar mellan öarna, utforskningsmoment baserat på de marinbiologiska forskningsenheterna. Tänk lite Lost, lite Jurrasic Park, men utan det overkliga. En upplevelse helt enkelt.

Inflygningen i sig måste inte följa de riktiga procedurerna till punkt och pricka men vi vill gärna ha någon slags expertis på de grundläggande kring den, vad som är möjligt, vad som inte är möjligt, hur man bäst placerar en flygplats för att få det vi vill ha men ändå ha realismen där. Vi vill också begränsa det hela så man inte kan exempelvis flyga hit med större jet. Äventyr är ju inte så värst spännande om man inte har lite begränsningar.

Så kortfattat; ett visuellt mästerverk som ska locka såväl de som är ute efter det men likaväl de som vill ha testa sina färdigheter som virtuell pilot, det ska finnas något för de som gillar kortare flygningar med mindre flygplan men även för de som gillar motsatsen, utmaningar och utforskningsmoment i ögruppen och allt med en visuell upplevelse med realism som utgångspunkt men ändå en fiktiv värld där man får lite av allt på ett välbalanserat sätt.

De kunskaper vi är ute efter är alltså någon som helst själv flyger har större flygkunskaper, med leksinne som är beredd att under en längre tid fungera som informationskälla. Att ha kunskap om olika varianter av inflygningsljus och på vilket sätt man kan leka med dessa regler, är också ett plus alternativt om det finns någon som jobbar som flygledare eller har dessa kunskaper så kan det hela helt enkelt vara två olika personer.

Man kan säga att vi i gruppen har expertis om det visuella men vi behöver någon/några som kan komma med de realistiska förutsättningarna och hjälpa oss skapa inflygningar, placeringar av flygplatser och som är beredd att tänka lite utanför lådan och skapa en inflygning som inte existerar idag.

Navigation

Up one level

Next page