korkeusperäsintrimmin pohdintaa...

(1/2) > >>

tigert:
Olen pohtinut miten tuohon OH-TWN:iin tekisi korkeusperäsintrimmin. Tästä tulee aika pitkä pohdinta joka vaatinee hiukan aiheen tuntemusta ja aivojumppaa.

Siinähän on pilotin käsillä sauvassa "sähkötrimmin" kytkin (ees-taas) ja sen lisäksi perinteinen trimmipyörä kaasukonsolin kyljessä, sekä sen vieressä trimmin indikaattori josta sen hetkisen trimmin asennon näkee. Tämä on tähän asti ihan helppoa: Sauvan kytkimet joystickin nappeina ja simusta assignmenttia kehiin. Trimmipyörä onkin jo encoderilla kytketty iocardsiin ja säätää simun trimmimuuttujaa SIOC-koodilla. Ja indikaattori tulee servolla, nyt se on ruudulla oleva gauge mutta vastaa käytännössä ihan samaa asiaa. Homma toimii, tällä hetkellä vain tuo sauvan trimminapit on kytkemättä.

OH-SIM:issähän on toteutettu taas yksi ainakin omasta mielestäni erittäin tärkeä asia: mahdollisuus trimmata korkeusperäsimen ohjainvoimat pois: Esim. hidaslentoon trimmaushan hoituu niin, että ensin vedetään sauvasta koneen nokkaa ylös (ja tietty säädetään tehot ym että lentokorkeus ei muutu) ja kun haluttu nopeus on saavutettu, tilanne on sellainen että hauis tekee töitä ja vetää sauvasta mutta kone lentää suoraan. Tämä käy tietty hankalaksi pitkän päälle ja myös vaikeuttaa ohjausherkkyyttä kun ohjainvoimat ovat isoja; on hankalaa tehdä pieniä korjausliikkeitä kun pitää vetää samalla monen kilon painoa kohti napaa. Trimmipyörästä ruuvaamalla kevityslaippa korkeusperäsimessä saa aikaan sen, että vedon tarve vähenee ja lopulta sauva pysyy juuri halutulla kohdalla itsestään jopa kädet irti siitä. Tässä on lihasmuistin/aistin kannalta erittäin tärkeä pointti joka vaikuttaa paljon simulla lentämisen "fiilikseen": "selkäytimellä tuntee" ohjatessa, missä kohdassa trimmi on suunnilleen, ja myös sen, josko esim. lähestymisessä joutuu "työntämään" tai "vetämään" vai onko trimmi kohdallaan ja kone nätisti liu'ussa. Tätä voi tulla MIK:issä OH-SIM:illä testaamaan, se toimii aika mainiosti. OH-SIM:in toteutuksessa ei kosketa ollenkaan simun omaan trimmimuuttujaan, se on aina keskellä, trimmi on täysin mekaaninen ja vaikuttaa siihen mihin kohtaan jouset keskittävät "korkeusperäsimen" ja siten se tietty trimmaa koska ohjain liikkuu. Eli härveli pelaa kuin oikea lentokone tavallaan. Tästä johtuen trimmipyörää ei ole, eikä autopilottia ole välttämättä ihan helppo kytkeä tuohon, koska simun omaa trimmiä säätäessä meillä onkin yhtäkkiä kaksi "versiota" korkeusperäsintrimmistä vaikuttamassa lentotilaan. En tiedä miten tuo toimisi käytännössä. Tai ehkä tuossa ei käytännössä ole sen kummempaa ongelmaa..?

Nythän TWN on monessa ollut SIM:in "testipenkki" jossa olen tehnyt ensin prototyypin ideasta joka on toteutettu aikanaan OH-SIM:iin, ja siinä on siksi mekanismi olemassa tuollaisen trimmin tunnon toteuttamiseen, se vain on tällä hetkellä "kylmänä" ja moottoriin ei ole vedetty johtoja. Mutta TWN:iin on tulossa autopilotti ja siinä on jo trimmipyörä ja se halutaan pitää toiminnassa.

Tarkoitus tässä on yhdistää nämä kaksi maailma keskenään. Jos pysytte vielä kärryillä, keksin itse ainakin sellaisen ongelman, että sähkötrimmihän nyt säätää korkeusperäsinpotentiometrin asetusta, koska sauva liikkuu. Mutta samalla myös simun "oma" trimmimuuttuja liikkuu, eli meillä on tuo ylläolevan kaltainen kaksoiskytkentä: trimmaat nokkaa ylös, jolloin simun trimmi nostaa nokkaa ja moottori säätää mekaanista trimmiä joka myös nostaa nokkaa. Ajattelin josko tuon voisi tehdä niin, että SIOC:illa tai LUA:lla muokkaisi simun korkeusperäsinpotentiometrin skaalaa jotenkin niin että se kompensoisi pois tuon mekaanisen trimmin "ajomatkan" vaikutuksen ohjaimen liikkeeseen. Eli, simusta katsoen sauva pysyy paikallaan, vaikka oikeasti se liikkuukin trimmatessa..?

Vai onko tuossa mitään tolkkua? Onko kukaan tehnyt primääriohjainpintoja SIOC:illa tai LUA:lla, riittääkö siihen fsuipc:n nopeus? Vai saako tässä lopullisesti sekopääsäätäjän maineen jos sellaista ei vielä ole tullut? 

Kysyy nimimerkki pohdiskelija... 

jounipyh:
Koodasin alunperin kaimalle aileronit ja elevatorit SIOCilla. toimi oikein hyvin, eli performanssissa ei ongelmaa tule..
Saakos tuon ratkaistua jotenkin allaolevan koodin tapaan.. En tosin kokeillut toimivuutta mutta ensimmäinen ajatus ois näin:

V0.2:
Code:

Var 0001, name FLT_ELEVATOR, Link USB_ANALOGIC, Input 1, PosL 110, PosC 150, PosR 190 //elevator arvo ohjaimelta 0-255
{
  L0 = &FS_ELEV_TRIM + 16383 // trimmin keskikohta nollasta 16383:ksi
  L0 = L0 / 128 //muokataan trimmi ohjainarvon kans samaan skaalaan
  L0 = &FLT_ELEVATOR - &L1 // otetaan trimmi huomioon. jos arvot on samat niin lähetetään simulle 0 -> trimmissä
  // tähän väliin voi rakentaa jotain vertailua jos haluaa että esim autopilot kytkeytyy irti kun ohjainta revitään kunnolla :)
  L0 = L0 * 128 // tulos simun skaalaan
  L0 = L0 - 16383 // ja keskikohta nollaan
  &FS_ELEVATOR = L0
}

Var 0002, name FS_ELEV_TRIM, Link FSUIPC_INOUT, Offset $0BBE, Length 2, Type 1 // simun oma trimmi -16383 to +16383
{
  // tähän väliin ohjaimen liikutus kun trimmi liikkuu...servo pyörimään?
}

Var 0003, name FS_ELEVATOR, Link FSUIPC_INOUT, Offset $0BB2, Length 2, Type 1 // simun oma elevator -16383 to +16383


EDIT: jotain alkua tosta. logiikka pitää tarkistaa ja varmaan lisätä viel jotain..

pulakutka:
Entä jos jalostaisi tuota OH-SIM toteutusta, siten että sähkötrimmin ja sähköporakoneen sijaan käyttäisi trimmipyörää mekaanisesti. Vaijerin ja sopivien hammasrattaiden avulla välittäisi liikkeen trimmipyörästä kelkkaan, jonka avulla ohjaussauvan asento / kireys muuttuu.

Tässä toteutuksessa ei kajota simulaattorin trimmiarvioihin millään tavalla, joten autopilotin toteuttaminen olisi iso kymysmerkki.

Transisto:
Jostain vanhan MS Sidewinder II tikun moottorit/piirilevyt ja FS Forcen ohjelmisto?
http://www.fs-force.com/

tigert:
Jouni, jep jotain tuollaista. Tuo olisi hyvä feature tosiaan että jos ohjaa vastaan, autopilotti putoaa pois.

Varmaan releillä ajetaan tuota moottoria sitten aikanaan kun ehditään, meillä tais olla usb relays -korttikin, toisaalta releen voinee kytkeä ledi-outputtiin ihan OK myös.

Pitää vaan kytkeä nuo kaikki härpäkkeet ensin ja sitten kokeilla erilaisia koodeja.

// Tuomas

Navigation

Up one level

Next page