FSX/FS9 Dator

(1/3) > >>

fredde:
Ja, jag vet det finns tusen trådar om detta, men ingen verkar beskriva precis det jag vill ha

Jag tänkte investera i en ny dator men jag skulle gärna vilja ha en som jag både kan ha FS9 och FSX på, väntar på PMDG 737NGX och mycket annat som finns till fsx, men samtidigt behålla fs9 eftersom det finns mycket scenery och grejer dit.

Men jag är inte så speciellt insatt i datorer, men vad jag skulle vilja ha ut ur datorn i så fall är inget lagg överhuvudtaget, att inte ha den bästa skärpan på omgivningen stör mig inte så mycket. Däremot skulle jag villa flyga helt laggfritt, inga små hack eller frysningar.Om ni förstår

Så jag antar att man skall satsa på en bra processor.

Kom gärna med förslag och hur mycket det skulle kosta

Jag har tänkt lite

Intel Core i5
GTX460
4gb ram

och allt annat förstås!

Men räcker det till FSX är väl frågan

Tack på förhand

ggustavsson:
en Intel sandy bridge 2500k eller 2600K är en bra ide, just nu är det lite knepigt med moderkort till dessa då
Intel upptäckte ett fel i styrchipet, men snart finns det nya felfria moderkort, nya Sandy bridge är inte dyrare en tex I5 760.

Grafikkort ok, dock du vill nog ha lite mer ram, speciellt som du kanske kör förutom FSX med en del tredje parts program
trafik, väder osv, gå på 8Gb RAM, och ram är billigt.

Vill du ha nått närmaste veckan/veckorna kan en I7 950 rekommenderas + 6Gb Ram eller mer.

fredde:

en Intel sandy bridge 2500k eller 2600K är en bra ide, just nu är det lite knepigt med moderkort till dessa då
Intel upptäckte ett fel i styrchipet, men snart finns det nya felfria moderkort, nya Sandy bridge är inte dyrare en tex I5 760.
vad är det egentigen? en ny CPU

ggustavsson:
Ja det är intels nya generation (sandy brige) http://www.inet.se/filter/156/intel?property0=3&property45=984&property377=1598&property81=
helt ny arkitektur, prestandan är ett skapligt hopp uppåt. 
se här en jämförelse med I5 760 intels gamla, med nya i5 2500K se här http://www.anandtech.com/bench/Product/191?vs=288
eller om man jämför med en i7 950 http://www.anandtech.com/bench/Product/191?vs=288

Dom 2 som är intressanta är i5 2500K och i7 2600K bägge kör med socket 1155 som också är ny.
bägge 2 går att överklocka också dels lättare än förut och också till högre frekvenser, många får lätt upp dom till 4,5Ghz samt en del även till 5 Ghz
självklart med lämplig bra kylare.

Tänk bara på att sandy bridge utan K på slutet inte går att överklocka, lämpliga moderkort baseras på P67 chipet, finns även H67 skillnaden är att H67 även har utgångar oftast för bildskärm då dessa CPU även har integrerad grafikdel dock H67 har begränsad förmåga för överklockning.
så kombinationen moderkort med P67 + CPU som slutar på K är vad man vill ha om man vill överklocka

Moderkort kommer vara tillgängliga om ungefär någon månad då intel hitta ett fel i SATA styrningen och drog tillbaka alla moderkort, moderkorten har socket 1155

fredde:
Sitter och tittar på ett exempel från multitronic

6 GB DDR3 1333 mhz
Core I5 720
Cooler Master Stacker RC-830
Corsair 800 Watt 14cm Fan
ATI 5850 1GB
WD CAVIAR GREEN 1TB SATA2 64MB INTELLIPO
DVDRW

Hur skulle detta funka?

942,21€

Åsikter?