Ohjaamoergonomiasta

(1/3) > >>

Protek:
Kun olen suunnitellut oman kotiohjaamon tekoa, olen pohdiskellut ergonomia-asioita ja sitä, miten esimerkiksi jonkin Cessnan ohjaamossa asiat sijoittuvat. Tästä on sitten herännyt kysymyksiä.

Jos ajatellaan jotain pienkoneen ohjaamoa, niin kuinka esimerkiksi yoke sijoittuu korkeussuunnassa ja kuinka etäälle se tulee istuimesta? Entä mittaripaneelin yläreunan korkeus ja kytkinpaneelien sijoittumiset, onko kytkimien, radioiden ja autopilotin sijoittumiselle muodostunut jotain de facto standardia?

Kuinka vastaavat asiat kotiohjaamoissa? Monia projekteja katsoessani olen miettinyt, että visuaalin näytöt näyttävät tulevan kohtalaisen korkealle. Itse kaipaisin kotiohjaamoltani jonkin verran versatiliteettia eli tietokonetta pitäisi pystyä käyttämään esimerkiksi kuvankäsittelyssä ja ohjelmoinnissa. Näissäkin kolmen näytön työpöytä on melko kätevä. Tuntuu vain, että jos työpöydän päälle ahtaa yoken, yhden näytön mittaristolle ja pari-kolme kytkinpaneelia, niin visuaalin näytöt menevät melko korkealle.

Toinen asia sitten liittyen TripleHeadiiin. Itsellä on yksinkertaisesti kolme näyttöä suorassa rivissä, jossa on koko näytön alalla yksi näkymä. Voiko Triplen kanssa FSX:ssä tehdä niin, että laitimmaiset näytöt ovat hieman viistossa itseen päin ja näissä näytöissä on oma näkymä etuviistosta, jolloin syvyysvaikutelma olisi parempi?

smä:
Näitä samoja asioita on tullut jonkun verran pohdiskeltua tässä viime kuukausina. Oikeasta pienkoneesta (ikarus c42) on kokemusta yhden lentotunnin verran, eli ei kovin paljoa

Tässä vähän sitä logiikkaa, jolla asettelin palasia paikoilleen omassa kopissani. Sanottakoon vielä, että lähdin liikkeelle samasta tilanteesta kuin sinäkin: käytössä työpöytä, jolla pitäisi tehdä muitakin hommia. Lopputulos oli, että muut hommat lempattiin lopulta pois toiselle tietokoneelle ja toiselle työpöydälle...

1) Realismin kannalta horisontin pitää olla silmien kanssa samalla korkeudella. Aluksi käytössä oli toimistojakkara, joten istuin siinä ja mittasin silmieni korkeuden lattiasta. Horisontti on keskellä monitoria, joten tämän vuoksi piti rakentaa pieni 22cm korkea lisäpöytä monitorien alle. Saitekin yoke oli silloin pöydänreunassa sopivalla korkeudella. Näppistä ja hiirtä pystyi pöydän reunalla käyttämään, mutta niska tuli kyllä kipeäksi muussa kuin simulaattorikäytössä, koska näytöt ovat liian korkealla.

Myöhemmin kun ostin OH-CKU:n vanhan tuolin, meni moni asia uusiksi. Cessnan tuoli on noin 22cm toimistotuoliani matalampi, joten vaihtehtoina oli rakentaa 22 cm korkea lava tuolin alle tai laskea näytöt takaisin pöydälle. Helpompi oli laskea näytöt pöydälle ja tehdä tuolille vain matala alusta, johon pulttasin myös polkimet.

2) Kojelaudan yläreunan pitää peittää vähän näyttöjen alareunaa, jotta näkymään saisi realismia. Se kuinka paljon, varmaan riippuu jäljiteltävän koneen geometriasta. Tässä yleissimulaattorissa sillä ei ollut niin väliä.

Polvien ja näyttöjen alareunan välinen etäisyys sitten määräsi, millainen kojelauta väliin mahtuu. Ensimmäisen version kojelaudasta tein saitekin yoken ja toimistotuolin perusteella. Tällöin mittariston sai tehtyä sellaiseksi, että sen voi nostaa "helposti" pöydänreunalle ja pois. Cessnan tuolissa istuma-asento on "nojaavampi" kuin toimistotuolissa, ja polkimet sijoittuvat realistisemmin. Polvet samalla nousivat kuitenkin ylemmäs, joten kojelaudalle piti näyttää vähän sahaa kun tuoli vaihtui. Samalla luovuin yokesta (piti saada polvet mahtumaan entiseen yoken koloon) ja siirryin tikun käyttöön.

3) Näytöt pitäisi periaatteessa saada zoom-asetuksen mukaiselle etäisyydelle silmästä, jotta näkökenttä muodostuisi oikein. Mitä pienempi zoom, sitä lähempää pitäisi näyttöä katsoa. Minulla on kolme 22" tuuman näyttöä, joiden leveys on noin 52cm. Kuvakulmat on suunnattu suuntiin -45,0 ja 45 eli yhteinäisen kuvan muodostamiseksi pitää joka näyttöön saada 45 astetta näkökenttää. Laajakuvanäytöillä FSX:n zoom=1.25 antaa tuon sopivan näkökentän. Jotta sitten monitori kattaisi 45 astetta minun näkökentästäni, niin silmän etäisyys monitorista pitäisi olla sama kuin monitorin leveys, eli noin 52cm.
Tässä kohtaa olen joutunut realismista tinkimään, lähinnä kahdesta syystä. Pääasiallinen syy on, että monitoriin tarkentaminen 52 cm etäisyydeltä alkaa sattua silmiin ja myös viimeisetkin 3d vaikutelman rippeet katoavat noin läheltä katsottaessa. Toisaalta mittaristo pitäisi ottaa myös vähän ahdistavan lähelle, jos tämän haluaisin toteuttaa. Käytännössä katselen monitoreja 80-90cm päästä, eli näen vähän laajemmalle kuin pitäisi. Yksi ratkaisu tähän olisi vaihtaa monitorit 90cm leveisiin telkkareihin.

Lisää tarinaa tulossa, pitää käväistä välillä töitä tekemässä...
 





Transisto:
GA-tyyppisessä ratkaisussa rattityyppisen ohjaimen läpivienti LCD-mittaripaneelin alta on kotiohjaamoiden ongelma myös kaupallisissa simuissa.
Näissäkin on jouduttu nostamaan mittaristoa ohjainakselin päälle mikä taas peittää omalta osaltaan maisemavisuaalia.

Hyvä esimerkki on Salpiksen simulaattori:
http://www.salpauslento.fi/Galleria/Pic7

Sauvaohjaimella samaa ongelmaa ei tule. Tässä mittaripaneelin voi sijoittaa oikealle korkeudelle. Ongelman voisi ratkaista
useammasta pienestä näytöstä koostuvalla mittaripaneelilla jolloin rattiohjaimen akselin saisi vietyä mittaripaneelin keskeltä.

C152:ssahan penkki on käytännössä lattiassa kiinni ja jalat lähes suoraan polkimille. C172:ssa penkki on vähän enemmän istuvassa asennossa, mutta kuitenkin paljon matalammalla kuin tavallinen toimistotuoli tms.

Jos olette kiinnostuneita tutustumaan oikean koneen ohjaamoergonomiaan, tulkaa joskus vierailulle Poriin. Voitte samalla ottaa mittoja ohjaamosta.

T. Kuosmasella oli ainakin joskus kuvia mittojen kanssa MIK:n C172:n ohjaamosta.

Kotikäytössä sijoittaisin CH-tyyliseen ohjaimeen pitkän ohjainakselin ja veisin varsinaisen ohjaimen pöydän taakse. Näytöstä ottaisin pois jalan jolloin mittariston/ulkomaiseman saisi kiinni pöydän pintaan.

Tähän tapaan:

[ Attachment not found - or removed ]

Transisto:
Tripleheadilla ja kolmella näytöllä lennettäessä kannattaa zoomata kuvaa taaksepäin jolloin saat enemmän sivunäkymiä sivuruuduille.

Samalla kannattaa taivuttaa reunimmaisia näyttöjä vähän sivulle, tähän tapaan:

http://www.lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/Visual+system+testing/171_7115.JPG

http://www.lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/Visual%20system%20testing/171_7128.JPG

henkkafinn:
Quote

Toinen asia sitten liittyen TripleHeadiiin. Itsellä on yksinkertaisesti kolme näyttöä suorassa rivissä, jossa on koko näytön alalla yksi näkymä. Voiko Triplen kanssa FSX:ssä tehdä niin, että laitimmaiset näytöt ovat hieman viistossa itseen päin ja näissä näytöissä on oma näkymä etuviistosta, jolloin syvyysvaikutelma olisi parempi?


Kyllä voi, itse olen tehnyt juuri näin, paitsi että käytän vain yhtä näkymää koska kolmen näkymän avaaminen verottaa frameja aika raskaasti.

Hieman lisää O-P:n kommentteihin: Yhdellä näkymällä sivut venyvät FSX:n 'wide view aspect = true' asetuksesta huolimatta kuvan sivuilla. Syvyysvaikutelmaa järjestely ei mielestäni tuo merkittävästi mutta visuaali ja "nopeusaistimus" on aivan eri planeetalta kuin yhdellä monitorilla.

Navigation

Up one level

Next page