FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.11.17, 22:35

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kotiohjaamot / Home Cockpits (Moderators: Jari Mikkilä, Joni Öfverström, Tuomas Kuosmanen)
| | |-+  Ohjaamoergonomiasta
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Ohjaamoergonomiasta  (Read 1195 times)
Tero Säärelä
Offline Offline

Posts: 83
Date Registered: 05.03.03

Ohjaamoergonomiasta
« on: 23.03.11, 06:48 »

Kun olen suunnitellut oman kotiohjaamon tekoa, olen pohdiskellut ergonomia-asioita ja sitä, miten esimerkiksi jonkin Cessnan ohjaamossa asiat sijoittuvat. Tästä on sitten herännyt kysymyksiä.

Jos ajatellaan jotain pienkoneen ohjaamoa, niin kuinka esimerkiksi yoke sijoittuu korkeussuunnassa ja kuinka etäälle se tulee istuimesta? Entä mittaripaneelin yläreunan korkeus ja kytkinpaneelien sijoittumiset, onko kytkimien, radioiden ja autopilotin sijoittumiselle muodostunut jotain de facto standardia?

Kuinka vastaavat asiat kotiohjaamoissa? Monia projekteja katsoessani olen miettinyt, että visuaalin näytöt näyttävät tulevan kohtalaisen korkealle. Itse kaipaisin kotiohjaamoltani jonkin verran versatiliteettia eli tietokonetta pitäisi pystyä käyttämään esimerkiksi kuvankäsittelyssä ja ohjelmoinnissa. Näissäkin kolmen näytön työpöytä on melko kätevä. Tuntuu vain, että jos työpöydän päälle ahtaa yoken, yhden näytön mittaristolle ja pari-kolme kytkinpaneelia, niin visuaalin näytöt menevät melko korkealle.

Toinen asia sitten liittyen TripleHeadiiin. Itsellä on yksinkertaisesti kolme näyttöä suorassa rivissä, jossa on koko näytön alalla yksi näkymä. Voiko Triplen kanssa FSX:ssä tehdä niin, että laitimmaiset näytöt ovat hieman viistossa itseen päin ja näissä näytöissä on oma näkymä etuviistosta, jolloin syvyysvaikutelma olisi parempi?


Tero
Samu Mäntyniemi
Offline Offline

Posts: 282
Date Registered: 08.05.10

Re: Ohjaamoergonomiasta
« Reply #1 on: 23.03.11, 07:59 »

Näitä samoja asioita on tullut jonkun verran pohdiskeltua tässä viime kuukausina. Oikeasta pienkoneesta (ikarus c42) on kokemusta yhden lentotunnin verran, eli ei kovin paljoa Smiley

Tässä vähän sitä logiikkaa, jolla asettelin palasia paikoilleen omassa kopissani. Sanottakoon vielä, että lähdin liikkeelle samasta tilanteesta kuin sinäkin: käytössä työpöytä, jolla pitäisi tehdä muitakin hommia. Lopputulos oli, että muut hommat lempattiin lopulta pois toiselle tietokoneelle ja toiselle työpöydälle...

1) Realismin kannalta horisontin pitää olla silmien kanssa samalla korkeudella. Aluksi käytössä oli toimistojakkara, joten istuin siinä ja mittasin silmieni korkeuden lattiasta. Horisontti on keskellä monitoria, joten tämän vuoksi piti rakentaa pieni 22cm korkea lisäpöytä monitorien alle. Saitekin yoke oli silloin pöydänreunassa sopivalla korkeudella. Näppistä ja hiirtä pystyi pöydän reunalla käyttämään, mutta niska tuli kyllä kipeäksi muussa kuin simulaattorikäytössä, koska näytöt ovat liian korkealla.

Myöhemmin kun ostin OH-CKU:n vanhan tuolin, meni moni asia uusiksi. Cessnan tuoli on noin 22cm toimistotuoliani matalampi, joten vaihtehtoina oli rakentaa 22 cm korkea lava tuolin alle tai laskea näytöt takaisin pöydälle. Helpompi oli laskea näytöt pöydälle ja tehdä tuolille vain matala alusta, johon pulttasin myös polkimet.

2) Kojelaudan yläreunan pitää peittää vähän näyttöjen alareunaa, jotta näkymään saisi realismia. Se kuinka paljon, varmaan riippuu jäljiteltävän koneen geometriasta. Tässä yleissimulaattorissa sillä ei ollut niin väliä.

Polvien ja näyttöjen alareunan välinen etäisyys sitten määräsi, millainen kojelauta väliin mahtuu. Ensimmäisen version kojelaudasta tein saitekin yoken ja toimistotuolin perusteella. Tällöin mittariston sai tehtyä sellaiseksi, että sen voi nostaa "helposti" pöydänreunalle ja pois. Cessnan tuolissa istuma-asento on "nojaavampi" kuin toimistotuolissa, ja polkimet sijoittuvat realistisemmin. Polvet samalla nousivat kuitenkin ylemmäs, joten kojelaudalle piti näyttää vähän sahaa kun tuoli vaihtui. Samalla luovuin yokesta (piti saada polvet mahtumaan entiseen yoken koloon) ja siirryin tikun käyttöön.

3) Näytöt pitäisi periaatteessa saada zoom-asetuksen mukaiselle etäisyydelle silmästä, jotta näkökenttä muodostuisi oikein. Mitä pienempi zoom, sitä lähempää pitäisi näyttöä katsoa. Minulla on kolme 22" tuuman näyttöä, joiden leveys on noin 52cm. Kuvakulmat on suunnattu suuntiin -45,0 ja 45 eli yhteinäisen kuvan muodostamiseksi pitää joka näyttöön saada 45 astetta näkökenttää. Laajakuvanäytöillä FSX:n zoom=1.25 antaa tuon sopivan näkökentän. Jotta sitten monitori kattaisi 45 astetta minun näkökentästäni, niin silmän etäisyys monitorista pitäisi olla sama kuin monitorin leveys, eli noin 52cm.
Tässä kohtaa olen joutunut realismista tinkimään, lähinnä kahdesta syystä. Pääasiallinen syy on, että monitoriin tarkentaminen 52 cm etäisyydeltä alkaa sattua silmiin ja myös viimeisetkin 3d vaikutelman rippeet katoavat noin läheltä katsottaessa. Toisaalta mittaristo pitäisi ottaa myös vähän ahdistavan lähelle, jos tämän haluaisin toteuttaa. Käytännössä katselen monitoreja 80-90cm päästä, eli näen vähän laajemmalle kuin pitäisi. Yksi ratkaisu tähän olisi vaihtaa monitorit 90cm leveisiin telkkareihin.

Lisää tarinaa tulossa, pitää käväistä välillä töitä tekemässä...
 






Osallistu maiseman luontiin:
1) http://www.youtube.com/watch?v=Q6CNXmmUaB4
2) http://osm2xp.com/

X-Plane 10 :
Vasen    : AMD Phenom II x4 965@3.74GHz/8GB/HD6970 22"/Win 7 Ultimate 64
Oikea     : i7 980x @4.6GHz /12GB/HD6970/22"+2x15"/Win 7 Ultimate 64
Keskellä : i7 2600K @4.5GHz /8GB/HD6970/22"/Win 7 Ultimate 64
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Ohjaamoergonomiasta
« Reply #2 on: 23.03.11, 08:31 »

GA-tyyppisessä ratkaisussa rattityyppisen ohjaimen läpivienti LCD-mittaripaneelin alta on kotiohjaamoiden ongelma myös kaupallisissa simuissa.
Näissäkin on jouduttu nostamaan mittaristoa ohjainakselin päälle mikä taas peittää omalta osaltaan maisemavisuaalia.

Hyvä esimerkki on Salpiksen simulaattori:
http://www.salpauslento.fi/Galleria/Pic7

Sauvaohjaimella samaa ongelmaa ei tule. Tässä mittaripaneelin voi sijoittaa oikealle korkeudelle. Ongelman voisi ratkaista
useammasta pienestä näytöstä koostuvalla mittaripaneelilla jolloin rattiohjaimen akselin saisi vietyä mittaripaneelin keskeltä.

C152:ssahan penkki on käytännössä lattiassa kiinni ja jalat lähes suoraan polkimille. C172:ssa penkki on vähän enemmän istuvassa asennossa, mutta kuitenkin paljon matalammalla kuin tavallinen toimistotuoli tms.

Jos olette kiinnostuneita tutustumaan oikean koneen ohjaamoergonomiaan, tulkaa joskus vierailulle Poriin. Voitte samalla ottaa mittoja ohjaamosta.

T. Kuosmasella oli ainakin joskus kuvia mittojen kanssa MIK:n C172:n ohjaamosta.

Kotikäytössä sijoittaisin CH-tyyliseen ohjaimeen pitkän ohjainakselin ja veisin varsinaisen ohjaimen pöydän taakse. Näytöstä ottaisin pois jalan jolloin mittariston/ulkomaiseman saisi kiinni pöydän pintaan.

Tähän tapaan:

[ attachment removed / expired ]
« Last Edit: 23.03.11, 08:42 by O-P Pietila »
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Ohjaamoergonomiasta
« Reply #3 on: 23.03.11, 08:47 »

Tripleheadilla ja kolmella näytöllä lennettäessä kannattaa zoomata kuvaa taaksepäin jolloin saat enemmän sivunäkymiä sivuruuduille.

Samalla kannattaa taivuttaa reunimmaisia näyttöjä vähän sivulle, tähän tapaan:

http://www.lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/Visual+system+testing/171_7115.JPG

http://www.lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/Visual%20system%20testing/171_7128.JPG
henkkafinn
Former member
Re: Ohjaamoergonomiasta
« Reply #4 on: 23.03.11, 08:51 »

Toinen asia sitten liittyen TripleHeadiiin. Itsellä on yksinkertaisesti kolme näyttöä suorassa rivissä, jossa on koko näytön alalla yksi näkymä. Voiko Triplen kanssa FSX:ssä tehdä niin, että laitimmaiset näytöt ovat hieman viistossa itseen päin ja näissä näytöissä on oma näkymä etuviistosta, jolloin syvyysvaikutelma olisi parempi?

Kyllä voi, itse olen tehnyt juuri näin, paitsi että käytän vain yhtä näkymää koska kolmen näkymän avaaminen verottaa frameja aika raskaasti.

Hieman lisää O-P:n kommentteihin: Yhdellä näkymällä sivut venyvät FSX:n 'wide view aspect = true' asetuksesta huolimatta kuvan sivuilla. Syvyysvaikutelmaa järjestely ei mielestäni tuo merkittävästi mutta visuaali ja "nopeusaistimus" on aivan eri planeetalta kuin yhdellä monitorilla.
henkkafinn
Former member
Re: Ohjaamoergonomiasta
« Reply #5 on: 23.03.11, 08:58 »

Tripleheadilla ja kolmella näytöllä lennettäessä kannattaa zoomata kuvaa taaksepäin jolloin saat enemmän sivunäkymiä sivuruuduille.

Näkymä kasvaa kyllä, mutta niin kuin Samukin tuossa esitti pitäisi katselupaikka samalla siirtää lähemmäksi. Zoomaamalla näkökenttä (asteina mitattuna) ei kasva kuin marginaalisesti. Projektoriratkaisusssa tämä näkökenntäkysymys (asteina) ei ole ongelma.
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Ohjaamoergonomiasta
« Reply #6 on: 23.03.11, 09:40 »

Tuon 180-asteen näkymän voi tehdä myös näytöillä, mutta tähän tarvitaan enemmän LCD-näyttöjä.
Tässä yksi tuollainen projekti:
http://www.flugsimulation-vfr.ch/simulator.php5

Vaihtoehtoja on kaksi:
- Käytetään useampaa konetta ja WideView-ohjelmistoa maisemien pyörittämiseen. Huono puoli tässä on se, että tarvitaan useampi kone ja synkkaus koneiden välillä ei aina toimi oikein. Lisäksi on melko haastava tekninen ympäristö.

- Toisena vaihtoehto tarvii myös useampia näyttöjä. Tekniikkana on ajaa yhdellä koneella ikkunoituja näyttöjä niin, että näistä muodostuu 180"-asteen
kuva. Yksi tälläinen projekti on Ivar Hestnesin 225"-asteen visuaali. Vastaavat ikkunat voisi toteuttaa myös tykkien sijaan näytöille:
http://www.ivarhestnes.com/index.php?option=com_content&view=article&id=109:225visual&catid=60:visuals&Itemid=53

Ongelmana tässä on horisontin hajoaminen kaarroksissa, laskeutumisissa ja nousuissa sekä mustat viivat undock-ikkunoiden rajoilla (ei liene ongelma LCD-näytöillä).
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Ohjaamoergonomiasta
« Reply #7 on: 23.03.11, 09:48 »

Syvyysvaikutelman lisäämiseksi voi tietysti lisätä triplenäyttöjen eteen Fresnel lens:n:
http://www.youtube.com/watch?v=DMYE6y-ozZA

MIK:n OH-TWN:ssä tälläinen on käytössä yhden maisemanäytön edessä:
http://mik.1g.fi/kuvat/Tapahtumat%20-%20Vuosi%202011/Verkkolentop%E4iv%E4%205.2.2011/OH-TWN%20paikallislennolla%20Porin%20l%E4hialueella.jpg/full
Samu Mäntyniemi
Offline Offline

Posts: 282
Date Registered: 08.05.10

Re: Ohjaamoergonomiasta
« Reply #8 on: 23.03.11, 14:02 »

Tuon 180-asteen näkymän voi tehdä myös näytöillä, mutta tähän tarvitaan enemmän LCD-näyttöjä.
Tässä yksi tuollainen projekti:
http://www.flugsimulation-vfr.ch/simulator.php5

Vaihtoehtoja on kaksi:
- Käytetään useampaa konetta ja WideView-ohjelmistoa maisemien pyörittämiseen. Huono puoli tässä on se, että tarvitaan useampi kone ja synkkaus koneiden välillä ei aina toimi oikein. Lisäksi on melko haastava tekninen ympäristö.

- Toisena vaihtoehto tarvii myös useampia näyttöjä. Tekniikkana on ajaa yhdellä koneella ikkunoituja näyttöjä niin, että näistä muodostuu 180"-asteen
kuva. Yksi tälläinen projekti on Ivar Hestnesin 225"-asteen visuaali. Vastaavat ikkunat voisi toteuttaa myös tykkien sijaan näytöille:
http://www.ivarhestnes.com/index.php?option=com_content&view=article&id=109:225visual&catid=60:visuals&Itemid=53

Ongelmana tässä on horisontin hajoaminen kaarroksissa, laskeutumisissa ja nousuissa sekä mustat viivat undock-ikkunoiden rajoilla (ei liene ongelma LCD-näytöillä).

Minulla on siis käytössä tämä jälkimmäinen vaihtoehto, eli kolme ikkunaa eri suuntiin samalla koneella TH2Go:n kautta. Kuten Henri tuossa mainitsi, tämä syö reippaasti frameja, siksi on pitänyt raahata rautaa rajalle ja grafiikkaslidereita alaspäin. Ikkunoiden reunat jäävät monitorien kehysten alle, joten tämä ei tosiaan ole näyttöjen kanssa ongelma.

Horisontin "hajoaminen" on kiinteästi yhteydessä zoomin määrään ja silmän etäisyyteen monitorista. Jos silmä on zoomia vastaavalla kohdalla monitorien edessä, eli minulla 52cm päässä, niin horisontti näyttää päätä kääntäessä yhtenäiseltä viivalta kuten pitääkin. Jos koneen nokka on ylöspäin vaakalennossa, niin edessä horisontti on vaakasuorassa ja sivussa vähän vinossa niinkuin pitääkin. Sivukuvan näen kuitenkin vain päätä kääntämällä, jolloin syntyy illuusio suorasta horisontista. Jos taas vedän pään kauemmas, niin alkaa näkyä kalansilmäefektiä: horisontti taipuu u:n muotoiseksi kun nokkaa laskee alaspäin jne. Mutta tämä siis johtuu siitä, että zoomi ei vastaa silmäni paikkaa, näen liikaa kerralla jolloin horisontti taipuu ja "hajoaa". Minun pitäisi siis kasvattaa zoomia ja pienentää näkökentää, jotta lentäisin realistisemmalla horisontilla. Mitä useamman ikkunan latoisi vierekkäin, niin sitä paremmin horisontti näyttäisi yhtenäiseltä kun päätä kääntää. Tällä tavalla jos toteuttaa, niin sivumonitorit kannattaa kääntää vähän vinoon itsensä ympärille, samassa kulmassa kuin näkymä ulos on asetettu.

Toinen vaihtoehto on tosiaan käyttää yhtä suurta ikkunaa, joka osoittaa eteenpäin. Hyvänä puolena tässä on, että graafikkasliderit voi kääntää kireämmälle, ja horisontti on aina suorassa. Jälkimmäinen on samalla myös huono puoli, koska jos kone on nousussa tai laskussa niin sivulle katsoessa horisontti on silti aina suorassa. Toinen minua häiritsevä seikka tässä on kuvan venyminen reunoilta, joka ilmenee siten, että sivumonitorin ulkoreunaa kohti mentäessä objektit näyttävät olevan paljon lähempänä ja pitkulaisempia kuin ne ovatkaan, ja tästä johtuen myös tekstuurit näyttävät epätarkoilta. Kääntyminen VFR perusosalta finaaliin tuntuu oudolta, kun kääntyessä kenttä tavallaan "pakenee" kauemmas. Mitä pienempi zoomi, sitä suuremmaksi tämä ongelma tuntuu muodostuvan. Tämä ongelma kaiketi vähenee tai jopa poistuu, kun kuva heijastetaan kaarevalle kankaalle ja muoto korjataan ohjelmallisesti, kuten OH-CKU:ssa. Päättelisin, että sivuikkunan horisontti pysyy silti suorassa, jos vaakalennossa kääntää nousuun tai laskuun? Vai miten teillä käy, O-P?

Nyt tuli mieleen, että näyttöjen kanssa tätä reunojen venymistä voisi periaatteessa korjata kääntämällä sivumonitoreja itsestä poispäin.

Minulla on suunnitelmissa valjastaa wideview:n kautta hitaampi tietokone näyttämään vasenta sivuikkunaa suunnassa -90, eli näitä kahta (kolmea?) tapaa voi hyvin myös yhdistellä.

Osallistu maiseman luontiin:
1) http://www.youtube.com/watch?v=Q6CNXmmUaB4
2) http://osm2xp.com/

X-Plane 10 :
Vasen    : AMD Phenom II x4 965@3.74GHz/8GB/HD6970 22"/Win 7 Ultimate 64
Oikea     : i7 980x @4.6GHz /12GB/HD6970/22"+2x15"/Win 7 Ultimate 64
Keskellä : i7 2600K @4.5GHz /8GB/HD6970/22"/Win 7 Ultimate 64
Samu Mäntyniemi
Offline Offline

Posts: 282
Date Registered: 08.05.10

Re: Ohjaamoergonomiasta
« Reply #9 on: 23.03.11, 14:15 »

Vielä vähän jatkoa, kun tätä nyt tuntuu tuutista tulevan.

Toisaalta mittaristo pitäisi ottaa myös vähän ahdistavan lähelle, jos tämän haluaisin toteuttaa. Käytännössä katselen monitoreja 80-90cm päästä, eli näen vähän laajemmalle kuin pitäisi. Yksi ratkaisu tähän olisi vaihtaa monitorit 90cm leveisiin telkkareihin.

Ainakin teoriassa näytöt voisi tuoda lähemmäs, jos käyttää 3d laseja ja sopivaa ajuria. Silloin silmät voisi tarkentaa näyttöjen taakse samaan tapaan kuin O-P:n linkkaaman fresnel-linssin avulla.

Palaan vielä työpöydän ja simulaattorin sekakäyttöön ajatuksella jota haudoin, mutta en tullut toteuttaneeksi:

Rakenna noin 150x50cm lava, alle pienet renkaat ja päälle auton/lentokoneen penkki ja polkimet. Lavan reunoille penkin etureunan etupuolelle pystyyn tukipilarit ja niiden varaan mahdollisimman litteästi toteutettu kojelauta. Päälle pieni pätkä heijastussuojaa realismia antamaan. Näytöt pöydälle mahdollisimman lähelle etureunaa, jotta saat ne lähemmäs silmiä. Koko ohjaamon voisi rullata pois työpöydältä jos malttaa lopettaa lentämisen ja on joku paikka mihin 150x130 senttisen kyhäelmän siksi aikaa varastoi. Ohjain voisi olla O-P:n piirroksen mukaan koko ajan siellä pöydän takana odottamassa, yoke sitten vaan putken avulla kiinni ohjaimeen samalla kun ohjaamon telakoi taas kiinni pöydän reunaan.


Osallistu maiseman luontiin:
1) http://www.youtube.com/watch?v=Q6CNXmmUaB4
2) http://osm2xp.com/

X-Plane 10 :
Vasen    : AMD Phenom II x4 965@3.74GHz/8GB/HD6970 22"/Win 7 Ultimate 64
Oikea     : i7 980x @4.6GHz /12GB/HD6970/22"+2x15"/Win 7 Ultimate 64
Keskellä : i7 2600K @4.5GHz /8GB/HD6970/22"/Win 7 Ultimate 64
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Ohjaamoergonomiasta
« Reply #10 on: 23.03.11, 17:18 »

Meillä on tosiaan käytössä kolmen videotykin kautta heijastettava yksi ylileveä, kokonaan taakse zoomattu Virtual Cockpit-etunäkymä. Tuota venymistä ja horisontin paikkaa pääsee muokkaamaan vapaasti Nthusimin
ristikosta joten kuvaa voi taivuttaa miten haluaa. Meidän on käytettävä tätä ratkaisua myös muokatun virtual cockpit maiseman takia (VC:n muut osat paitsi propelli poistettu). Useammalla erillisellä ikkunalla propellia ei voi toteuttaa. Lisäksi virtual cockpit-näkymän päällä on siipinäkymä joka on muokattu tavallisesta '2D' mittaritaulusta niin, että ensin kaikki tekstuurit on maalattu läpinäkyvällä alpha black-värillä, sitten mittarit poistettu panel.cfg filestä ja lopulta mittaripaneelin tekstuurien tilalle lisätty siipinäkymät. Siipinäkymä piti vielä normaalilla monitorilla lytistää, koska kaarevalle visuaalille heijastettaessa siivet venyvät. Potkurin zoom-asetuksia ja kuskin eyepoint:ia joutuu pari kertaa aircraft.cfg tiedostosta muokkaamaan, kunnes näyttää oikealta, mutta simua ei tarvi välissä käynnistää uudelleen. Riittää kun lataa tallennetun lennon uudelleen ja tallentaa muokattavan tiedoston.


Shift+1 näppäimiä painamalla voi virtual cockpit (meillä propelli) kuvan päälle lisätä 2D paneelin (meillä siivet). Näin muodostuu yhdeltä näyttävä maisemakuva missä on sekä propelli, että siivet.

[ attachment removed / expired ]

Ratkaisu on hyvin framefriendly. Lopputulos näyttää isolla visuaalilla tältä:
http://www.youtube.com/watch?v=33unCCayzfQ&feature=channel_video_title

Markus Mäkelän bussisimussa on toteutettu myös kuskinpuoleinen 90"-sivunäkymä. FSX:ssä pitää käyttää erillistä panel positioning-ohjelmaa joka muistaa ikkunoitujen ruutujen paikat.
FSX kadottaa nämä muuten jokaisella simun latauskerralla.

Pahoittelut jos rönsyilin alkuperäisestä asiasta.  Wink
« Last Edit: 23.03.11, 17:28 by O-P Pietila »
Tero Säärelä
Offline Offline

Posts: 83
Date Registered: 05.03.03

Re: Ohjaamoergonomiasta
« Reply #11 on: 23.03.11, 18:45 »

Kiitoksia näkemyksistänne! Pitää ottaa mietinnän alle, jahka saa tuon tulevan harrastehuoneen raivattua ja remontoitua. Tulin juuri laittaneeksi Saitekin yoken ja pedaalit. Alustavasti olen ajatellut laittaa pienen näytön yoken päälle mittareiksi ja sen viereen sitten noita Saitekin kytkinpaneeleita. Visuaalin näytöt sitten aavistuksen korotettuna niiden taakse. Harrastehuoneeseen voisi rakentaa ihan dedikoidun pöydän.

Tero
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Ohjaamoergonomiasta
« Reply #12 on: 23.03.11, 21:55 »

Rakenna noin 150x50cm lava, alle pienet renkaat ja päälle auton/lentokoneen penkki ja polkimet. Lavan reunoille penkin etureunan etupuolelle pystyyn tukipilarit ja niiden varaan mahdollisimman litteästi toteutettu kojelauta. Päälle pieni pätkä heijastussuojaa realismia antamaan. Näytöt pöydälle mahdollisimman lähelle etureunaa, jotta saat ne lähemmäs silmiä. Koko ohjaamon voisi rullata pois työpöydältä jos malttaa lopettaa lentämisen ja on joku paikka mihin 150x130 senttisen kyhäelmän siksi aikaa varastoi. Ohjain voisi olla O-P:n piirroksen mukaan koko ajan siellä pöydän takana odottamassa, yoke sitten vaan putken avulla kiinni ohjaimeen samalla kun ohjaamon telakoi taas kiinni pöydän reunaan.

Tuntuu tutulta ajatukselta... :-) OH-TWN on aika lailla juuri noin tehty. Pari ajatusta:

1. Ratti voi olla myös "tolppamallia" eli tulla lattiasta ylös, jolloin se ei mene paneelin läpi

2. Jos laittaisi pari widescreen-tft:tä vierekkäin, paneeli ei olisi niin korkea, siihen saisi ihan hyvin yoken alta. Esim. C172:ssa kuitenkin on aika korkea paneeli josta suht iso osa on ihan yoken putken yläpuolella

Mittoja OH-CTL:n ohjaamosta löytyy tästä. Huomatkaa että C172:ssa on korkeussäädettävä penkki jolloin pilotin nenää saadaan nostettua tarpeen mukaan. Mittaripilotti voi istua alempana ja keskittyä paneeliin, kun taas ulos näkee parhaiten jos nostaa penkkiä ylemmäs.

Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1