FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.07.17, 18:49

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Virtual Finnair (Moderators: Sami Puro, Mika Mononen)
| | |-+  PPL lennot
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 3 Reply Print
Author Topic: PPL lennot  (Read 6177 times)
Tero H Nylund
Offline Offline

Posts: 472
Date Registered: 18.11.10

PPL lennot
« on: 23.03.11, 18:45 »

Eli tein PPL teorian äsken ja läpi päästiin 89% 31/35 ja nyt lueskelin noita lentoja. En ole vielä yhtään lentoa tehnyt. Onko väliä suorittaakko lennot kokeen jälkeen?? Huh
Joonatan Anttila
Offline Offline

Posts: 285
Date Registered: 05.12.10

Re: PPL lennot
« Reply #1 on: 23.03.11, 19:40 »

Ei ole, kunhan lennät lennot, ja merkkaa ne lokikirjaan niin asian pitäisi olla selvä!
Joonatan Anttila
Offline Offline

Posts: 285
Date Registered: 05.12.10

Re: PPL lennot
« Reply #2 on: 23.03.11, 20:00 »

Vielä tähän samaan ketjuun!

Tarvitsisin hieman neuvoja trimmaukseen (C172). Teorioissa on kyllä ohjeet, mutta käytännön ohjeitusta tarvitsisin.

Ohje: Trimmaa kone vaakalentoon. Eli miten toimitaan, mihin suuntaan trimmiä pyöritetään ja miten paljon. Tavoitteena siis tasainen lento, sehän löytyy kokeilemalla, mutta vinkeilllä se tulee olemaan helpompaa..

Ohje: Trimmaa kone nousuun. - ll - . Tavoitteena, että  kone jatkaa nousua.

Ohje: Trimmaa kone laskuun. - ll - . Tavoittteena, että kone laskee ilman kokoaikaista ohjain sauvan räpeltämistä eteenpäin.


Kyllä nuo jo ihan hyvin osuu ja harjoitus tekee mestarin, mutta kertokaas nyt tietäjät vähän lisää tästä trimmauksesta! Oma aloitteisuutta löytyy, sen perään on turha huudella.
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14274
Date Registered: 21.07.04

Re: PPL lennot
« Reply #3 on: 23.03.11, 23:22 »

Oma aloitteisuutta löytyy...
No eipä siltä tunnu... Tongue Eikös tuo kokeilemalla selviä? Mitä ohjeita tarvitset? Trimmaa se kone niin (pyöritä niin paljon ja siihen suuntaan mihin täytyy = ylös tai alas...), että se tekee tuota mitä käsketään/halutaan... Tongue Vähän vaikea sitä on varmaan neuvoa, että niin ja näin paljon, kun kaikki riippuu pitkälti kaikesta... Grin Reenaamaan reenaamaan!
Ville-Veikko Sjöholm
Offline Offline

Posts: 19
Date Registered: 04.08.10

Re: PPL lennot
« Reply #4 on: 24.03.11, 07:11 »

Harjoituslento 3 Pyydetään kuuntelemaan ATIS käynnistyksen jälkeen. Mistähän tämä kuunnellaan kun se ei näy ATC-ikkunassa kuten normaalisti? ATC-ikkunassa on vain PORI ground vaihtoehtona.
Tero H Nylund
Offline Offline

Posts: 472
Date Registered: 18.11.10

Re: PPL lennot
« Reply #5 on: 24.03.11, 07:43 »

Harjoituslento 3 Pyydetään kuuntelemaan ATIS käynnistyksen jälkeen. Mistähän tämä kuunnellaan kun se ei näy ATC-ikkunassa kuten normaalisti? ATC-ikkunassa on vain PORI ground vaihtoehtona.
Juu itte oon samassa kohassa eli lento #3 mutta ei sitä käsketä kuuntelemaan
voit vain käyttää pika näppäimiä kuten ohjeessa luki Wink
Robert Lagerström
Offline Offline

Posts: 238
Date Registered: 28.07.10

Re: PPL lennot
« Reply #6 on: 24.03.11, 18:30 »

Mitä ihmettä!! Käynnistin äskön ensimmäisen harjoitus lennon FSX:ltä ja koneena oli se ihme riippu liidin hössäkkä. Missä vika?

Nähty: HEL, CHP, VIE, PRG, LPA, CDG, LHR
Juho Mustaparta
Offline Offline

Posts: 528
Date Registered: 30.12.09

Re: PPL lennot
« Reply #7 on: 24.03.11, 18:33 »

Ootkohan sä nyt asentanu ne ihan oikein? Nimittäin meikäläisellä puolet lennoista takana, ja hyvin pelittää.  thmbup
Robert Lagerström
Offline Offline

Posts: 238
Date Registered: 28.07.10

Re: PPL lennot
« Reply #8 on: 24.03.11, 19:13 »

Latasin ne uudellee nii nyt on sen tää oikee kone Smiley

Nähty: HEL, CHP, VIE, PRG, LPA, CDG, LHR
Sami Qadri
Offline Offline

Posts: 478
Date Registered: 30.07.07

Re: PPL lennot
« Reply #9 on: 24.03.11, 19:42 »

Vielä tähän samaan ketjuun!

Tarvitsisin hieman neuvoja trimmaukseen (C172). Teorioissa on kyllä ohjeet, mutta käytännön ohjeitusta tarvitsisin.

Ohje: Trimmaa kone vaakalentoon. Eli miten toimitaan, mihin suuntaan trimmiä pyöritetään ja miten paljon. Tavoitteena siis tasainen lento, sehän löytyy kokeilemalla, mutta vinkeilllä se tulee olemaan helpompaa..

Ohje: Trimmaa kone nousuun. - ll - . Tavoitteena, että  kone jatkaa nousua.

Ohje: Trimmaa kone laskuun. - ll - . Tavoittteena, että kone laskee ilman kokoaikaista ohjain sauvan räpeltämistä eteenpäin.


Kyllä nuo jo ihan hyvin osuu ja harjoitus tekee mestarin, mutta kertokaas nyt tietäjät vähän lisää tästä trimmauksesta! Oma aloitteisuutta löytyy, sen perään on turha huudella.

Trimmipyörällähän sitä konetta ei koskaan saa ohjata. Trimmauksen ainoa tarkoitus on ohjainvoimien poistaminen kokonaan, jolloin kone lentää halutussa asennossa ilman että lentäjän täytyy tehdä ohjaimilla muita kuin pieniä korjausliikkeitä.

Esimerkiksi:

Haluat koneen nousuun. Vedät ensin sauvasta taaksepäin saadaksesi nokan haluamaasi asentoon, ja sen jälkeen pyörität trimmipyörää taaksepäin/alaspäin. Simussahan et sinällään ohjainvoimia tunne joten trimmaaminen ei toimi aivan samoin kuin oikeassa lentokoneessa joten trimmatessasi päästä samalla hitaasti joystick/yoke keskiasentoon kuitenkin niin, että nokka pysyy koko ajan samassa asennossa. Kun olet siinä vaiheessa että ohjaimista voi käytännössä jo päästää irti, trimmaus on valmis. Päinvastaiseen suuntaan (eli alas) trimmatessa tee aivan samoin, mutta pyörittäen trimmipyörää päinvastaiseen suuntaan.


  - Flying without feathers is not easy; my wings have no feathers.
Joonatan Anttila
Offline Offline

Posts: 285
Date Registered: 05.12.10

Re: PPL lennot
« Reply #10 on: 24.03.11, 19:58 »

Trimmipyörällähän sitä konetta ei koskaan saa ohjata. Trimmauksen ainoa tarkoitus on ohjainvoimien poistaminen kokonaan, jolloin kone lentää halutussa asennossa ilman että lentäjän täytyy tehdä ohjaimilla muita kuin pieniä korjausliikkeitä.

Esimerkiksi:

Haluat koneen nousuun. Vedät ensin sauvasta taaksepäin saadaksesi nokan haluamaasi asentoon, ja sen jälkeen pyörität trimmipyörää taaksepäin/alaspäin. Simussahan et sinällään ohjainvoimia tunne joten trimmaaminen ei toimi aivan samoin kuin oikeassa lentokoneessa joten trimmatessasi päästä samalla hitaasti joystick/yoke keskiasentoon kuitenkin niin, että nokka pysyy koko ajan samassa asennossa. Kun olet siinä vaiheessa että ohjaimista voi käytännössä jo päästää irti, trimmaus on valmis. Päinvastaiseen suuntaan (eli alas) trimmatessa tee aivan samoin, mutta pyörittäen trimmipyörää päinvastaiseen suuntaan.

Kiitos tästä, harjoittelun jälkeen se jo sujuukin. Tämä kyllä selvensi asiaa!
Ilari Kousa
Offline Offline

Posts: 1188
Date Registered: 11.01.06

WWW
Re: PPL lennot
« Reply #11 on: 24.03.11, 20:23 »

Hyvä Joonatan kun kysyit. Lentäminen on taito, ja tietyiltä ihmisiltä täällä odottaisi hieman innostavuutta vasta-alkajia kohtaan.

Ilari

===TruScenery sceneries for X-Plane===
Ilari Kousa
Offline Offline

Posts: 1188
Date Registered: 11.01.06

WWW
Re: PPL lennot
« Reply #12 on: 25.03.11, 13:36 »

Mikä on aerodynaaminen selitys tähän?

===TruScenery sceneries for X-Plane===
Sami Qadri
Offline Offline

Posts: 478
Date Registered: 30.07.07

Re: PPL lennot
« Reply #13 on: 25.03.11, 15:20 »

Pieni tarkennus vielä hyvään ohjeeseen. Eli korkeusperäsintrimmillä nimenomaan trimmataan kone lentämään nopeutta, ei asentoa.

Jos trimmaat koneen vaakalentoon vakiotehoasetuksella ja nopeus on esimerkiksi 110KIAS, tehoa vähentäessä koneen nokka pyrkii alaspäin korkeuden mukana säilyttäen tuon 110KIAS. Tästä on eritoten apua lähestymisessä, jossa voidaan nopeutta stabiloida helposti pitämällä kone trimmattuna oikealle lähestymisnopeudelle.

Totta, oikeastihan se menee näin. Vielä vähän enemmän pilkkua viilaten voidaan sanoa, että korkeusperäsintrimmillä voidaan asettaa koneen kohtauskulma (ja siten siis nopeus) vakioksi. Yksinkertaistettuna kun pilotti vähentää tehoa, kohtauskulma (nokan ollessa tietyssä asennossa) kasvaa ilmanopeuden pienentyessä ja kone pyrkii laskemaan nokkaansa alaspäin aiemmin trimmatun kohtauskulman säilyttämiseksi.


  - Flying without feathers is not easy; my wings have no feathers.
Joonatan Anttila
Offline Offline

Posts: 285
Date Registered: 05.12.10

Re: PPL lennot
« Reply #14 on: 25.03.11, 20:25 »

Kiitoksia teille kaikille! Mukava kun oppii koko ajan uutta. Juuri sujui Harjoituslento III komeasti, mitä nyt pieniä korkeuden muutoksia!

Missäs vaiheessa te muut olette?
Iiro Helminen
Offline Offline

Posts: 965
Date Registered: 04.02.10

Re: PPL lennot
« Reply #15 on: 26.03.11, 00:33 »

Tänään tehtiin teoriakoe, melkeen heittämällä läpi  Embarrassed ekalla yrittämällä kuitenkin  thmbup

ASUS P8Z68-V/GEN3 || Core i5 2500K @4,8Ghz || HyperX 1600Mhz 16Gb || ASUS GTX1070 8Gb || Corsair TX650 V2 || Corsair H100i || 120Gb SSD || 1,5 Tb HDD || FD Define R4
Robert Lagerström
Offline Offline

Posts: 238
Date Registered: 28.07.10

Re: PPL lennot
« Reply #16 on: 26.03.11, 08:04 »

Kiitoksia teille kaikille! Mukava kun oppii koko ajan uutta. Juuri sujui Harjoituslento III komeasti, mitä nyt pieniä korkeuden muutoksia!

Missäs vaiheessa te muut olette?


Kohtaa puoli alottelen harjoitus lentoo 9

EDIT: Tänään kun olen ahkerasti lentänyt niin olen meilkein siinä vaiheessa, että lentokoe olisi seuraava. Niin osaako joku sanoa, että tuleeko automaattisesti kokeesta hylätty jos laskeutuu siten, että PAPI-valot näyttävät jotain muuta kuin 2 punaista ja 2 valkoista? Ja sitten on vielä yksi ongelma, että kun yritän tallentaa lentokoetta niin siellä ei ole tallennusmahdollisuutta.
« Last Edit: 26.03.11, 17:05 by Robert Lagerström »

Nähty: HEL, CHP, VIE, PRG, LPA, CDG, LHR
Joonatan Anttila
Offline Offline

Posts: 285
Date Registered: 05.12.10

Re: PPL lennot
« Reply #17 on: 26.03.11, 17:39 »


Kohtaa puoli alottelen harjoitus lentoo 9

EDIT: Tänään kun olen ahkerasti lentänyt niin olen meilkein siinä vaiheessa, että lentokoe olisi seuraava. Niin osaako joku sanoa, että tuleeko automaattisesti kokeesta hylätty jos laskeutuu siten, että PAPI-valot näyttävät jotain muuta kuin 2 punaista ja 2 valkoista? Ja sitten on vielä yksi ongelma, että kun yritän tallentaa lentokoetta niin siellä ei ole tallennusmahdollisuutta.

Luulisin, ettei laskeutumis hetkellä valojen väreillä ole väliä, kunhan lähestymisessä pysyvät kurissa!
Jarmo Torvikoski
Offline Offline

Posts: 327
Date Registered: 31.07.08

Re: PPL lennot
« Reply #18 on: 26.03.11, 18:43 »

En lähtis henk. koht. kokeilemaan onnea sinnepäin suorituksella.  Cheesy

Joonatan Anttila
Offline Offline

Posts: 285
Date Registered: 05.12.10

Re: PPL lennot
« Reply #19 on: 26.03.11, 19:55 »

En lähtis henk. koht. kokeilemaan onnea sinnepäin suorituksella.  Cheesy

No ei tietenkään mitään, näillä mennään vetoa!
Pages: [1] 2 3 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1