FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.09.17, 16:35

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kotiohjaamot / Home Cockpits (Moderators: Jari Mikkilä, Joni Öfverström, Tuomas Kuosmanen)
| | |-+  Koneenraadosta simulaattoriksi: mitä mutkia matkassa?
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 Reply Print
Author Topic: Koneenraadosta simulaattoriksi: mitä mutkia matkassa?  (Read 3376 times)
Samu Mäntyniemi
Offline Offline

Posts: 282
Date Registered: 08.05.10

Koneenraadosta simulaattoriksi: mitä mutkia matkassa?
« on: 31.03.11, 10:09 »

Kun katselee päiväuniaan simulaattoriharrastuksen etenemisestä, niin usein pitkän aikavälin visio sisältää ajatuksen ohjaamosta, joka olisi rakennettu oikeasta lentokoneen ohjaamosta tai yrittäisi olla muuten tarkka kopio sellaisesta. Viime viikonloppuna ruokin visioita istuskelemalla Tikkakoskella ilmailumuseon ohjaamoissa, ja siitä tietysti sai uutta pontta kaikenlaisiin kuvitelmiin.

Melko selvältä tuntuu, että jos haluan varmasti juuri tietyn konetyypin ohjaamon, niin se kannattaa rakentaa itse puusta, eikä kauhesti haaveilla juuri sopivan koneenraadon löytämisestä. Etenkin jos kyseessä olisi isompi suihkari.

Nyt olisin kuitenkin kiinnostunut kuulemaan ajatuksianne tästä toisesta vaihtoehdosta, jossa luulisin konetyypin määräytymisen olevan enemmän satunnainen prosessi. Romahtaako vaikkapa konehallin katto, ja mitä siellä sattuu olemaan sisällä ja mitä rikkoutuneille koneille sitten tehdään jne?

OH-CKU:ta ja muita projekteja on niin hyvin netissä dokumentoitu (iso kiitos siitä!) että mahdollisista rakentamiseen liittyvistä ongelmista, ratkaisuista ja tarvittavista tiedoista ja taidoista on saanut hyvän kuvan. Kaipailisin kuitenkin näkemystänne siihen vaiheeseen, jossa yritetään hankkia sopiva runko rakentelun pohjaksi.

Millaisia määriä Suomessa on lentokelvottomia GA-koneiden raatoja ja millaisia kanavia pitkin olisi parasta ryhtyä "tarjontaa" tutkimaan? Minkälaista hintaa raadoista pyydetään, vai maksetaanko niiden poisviemisestä? Mitä tässä hankkimisprosessissa kannattaisi erityisesti huomioida? En nyt osaa tässä vaiheessa muotoilla tarkempia kysymyksiä, mutta luulen että keskustelu ohjautuu järkeville urille ihan itsestään Smiley

Osallistu maiseman luontiin:
1) http://www.youtube.com/watch?v=Q6CNXmmUaB4
2) http://osm2xp.com/

X-Plane 10 :
Vasen    : AMD Phenom II x4 965@3.74GHz/8GB/HD6970 22"/Win 7 Ultimate 64
Oikea     : i7 980x @4.6GHz /12GB/HD6970/22"+2x15"/Win 7 Ultimate 64
Keskellä : i7 2600K @4.5GHz /8GB/HD6970/22"/Win 7 Ultimate 64
Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: Koneenraadosta simulaattoriksi: mitä mutkia matkassa?
« Reply #1 on: 31.03.11, 10:40 »

Muutaman vuoden Ilmailumuseon simulaattorin kanssa puuhanneena muutama ajatus...

Museon kone on siis Piper Aztec, entisessä elämässään OH-PST.
Oikean koneen rungossa on se hyvä puoli, että aidonnäköinen ohjaamo syntyy helposti. Haittapuolena on taas se ettei oikea lentokone sovellu kovin hyvin simulaattorin rakentamiseen. Jos jostain saa hankittua koneen raadon ihan ensimmäinen homma on purkaa kaikki ylimääräinen pois koneesta, ja sen jälkeen tutkailla mitä runkoon on mahdollista saada sopimaan mitä ei. Jos nyt aloittaisin itse simulaattorin rakentamisen oikean koneen runkoon, luopuisin ajatuksesta sijoittaa tekniikka runkoon. Ottaisin peltikaapin, jonka sisään tekisin kaiken alkaen tietokoneesta. Tähän kaappiin toisin kaapelit itse simulaattorilta moninapaisillakaapeleilla ja liittimillä.

Raadossa olisi hyvä olla kiinni mahdollisimman paljon tarpeellista, esim. ohjainjärjestlmän osia, kytkimiä, mittaripaneleita jne. Jos hankkii täysin tyhjän hylsyn, on ehkä helpompi tehdä se ulkokuori vaikka vanerista suoraan simukäyttöön suunniteltuna.
Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
Samu Mäntyniemi
Offline Offline

Posts: 282
Date Registered: 08.05.10

Re: Koneenraadosta simulaattoriksi: mitä mutkia matkassa?
« Reply #2 on: 31.03.11, 10:47 »

Muutaman vuoden Ilmailumuseon simulaattorin kanssa puuhanneena muutama ajatus...

Museon kone on siis Piper Aztec, entisessä elämässään OH-PST.
Oikean koneen rungossa on se hyvä puoli, että aidonnäköinen ohjaamo syntyy helposti. Haittapuolena on taas se ettei oikea lentokone sovellu kovin hyvin simulaattorin rakentamiseen. Jos jostain saa hankittua koneen raadon ihan ensimmäinen homma on purkaa kaikki ylimääräinen pois koneesta, ja sen jälkeen tutkailla mitä runkoon on mahdollista saada sopimaan mitä ei. Jos nyt aloittaisin itse simulaattorin rakentamisen oikean koneen runkoon, luopuisin ajatuksesta sijoittaa tekniikka runkoon. Ottaisin peltikaapin, jonka sisään tekisin kaiken alkaen tietokoneesta. Tähän kaappiin toisin kaapelit itse simulaattorilta moninapaisillakaapeleilla ja liittimillä.

Raadossa olisi hyvä olla kiinni mahdollisimman paljon tarpeellista, esim. ohjainjärjestlmän osia, kytkimiä, mittaripaneleita jne. Jos hankkii täysin tyhjän hylsyn, on ehkä helpompi tehdä se ulkokuori vaikka vanerista suoraan simukäyttöön suunniteltuna.
Juha

Kiitos Juha, nämä ovat hyvin järkeenkäypiä ideoita. Kuinka helppoa tai vaikeaa näiden raatojen löytäminen sinun käsityksesi mukaan on? Onko raadoista yleensä kerätty ohjainjärjestelmät, kytkimet ja mittaripanelit varaosiksi? Kuinka OH-PST päätyi simulaattoriksi?

Oho, tulipa heti monta uutta kysymysmerkkiä...

Osallistu maiseman luontiin:
1) http://www.youtube.com/watch?v=Q6CNXmmUaB4
2) http://osm2xp.com/

X-Plane 10 :
Vasen    : AMD Phenom II x4 965@3.74GHz/8GB/HD6970 22"/Win 7 Ultimate 64
Oikea     : i7 980x @4.6GHz /12GB/HD6970/22"+2x15"/Win 7 Ultimate 64
Keskellä : i7 2600K @4.5GHz /8GB/HD6970/22"/Win 7 Ultimate 64
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Koneenraadosta simulaattoriksi: mitä mutkia matkassa?
« Reply #3 on: 31.03.11, 10:53 »

OH-CKU:n tapauksessa onnekkaan epäonnisen lekohallin katon romahtamisen jälkeen me ainakin tarvitsimme virallisiin Cessna-huoltoihin
valtuutetun henkilön konetta purkamaan. Koneesta irroitettiin mittarit yms. vielä käypä tavara ja mittareihin kiinnitettiin lappu irroituspäivämäärästä
ja työn tehneestä henkilöstä. Lisäksi osion purkamiseen tarvittiin jenkkityyppiset tuuma-koon työkalut:
http://www.lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/Dismantling+of+the+fuselage%2C+2006+september/152_5236.JPG

Tiedossani on kolme runkoa Suomessa:

Jyväskylässä Konekorhosella käydessämme oli hallin peränurkassa C150:n mällätty runko. Kone oli muistaakseni tehnyt kaputin pohjois-Suomessa n. 5v sitten.
Joku muu saattaisi muistaa tapauksen ja jopa koneen rekisterin paremmin. (Edit: ilm. C150, OH-CBU, Oulu). Tästä soittaisin suoraan Jyväskylään.

Airspark Oy:llä oli ainakin vielä jokunen vuosi sitten C172 runko jota minulle tarjottiin myyntiin:
http://www.airspark.fi/
 
Runko on ollut näytteillä eri markkinoilla yms. ja on vedettävissä peräkärryllä. Tuo olisi todella hyvä simun aihio.

Kolmannesta rungosta on ollut kuva pari vuotta sitten täällä foorumilla. Alavuden laskuvarjokerholla on ladon seinään pultattu Cessnan runko hyppääjien harjoituskäytössä. Minun piti kysyä alunperin tuon perään, mutta sitten vastaan tuli tuo CKU:
http://www.alavudenilmailukerho.com/
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Koneenraadosta simulaattoriksi: mitä mutkia matkassa?
« Reply #4 on: 31.03.11, 10:58 »

Kuten Juha jo mainitsi, aitoa runkoa pitää purkaa todella paljon:
http://www.lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/Construction+of+the+fuselage%2C+September+2006+-+March++2011/31.jpg

http://www.lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/Construction+of+the+fuselage%2C+September+2006+-+March++2011/35.JPG

http://www.lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/Construction+of+the+fuselage%2C+September+2006+-+March++2011/44.JPG

http://www.lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/Construction%20of%20the%20fuselage%2C%20September%202006%20-%20March%20%202011/37.JPG

Lopputulos on kuitenkin aina aidompi jos käsiin saa aidon rungon. Onnea metsästykseen. Rungon jälkeen alkaa sitten se osien haaliminen.

Tästä keskustelusta voisi myös olla hyötyä. Mailia vaan suoraan kerhoille:
http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,35637.0.html


Katso myös tämä:
http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,61836.0.html
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Koneenraadosta simulaattoriksi: mitä mutkia matkassa?
« Reply #5 on: 31.03.11, 11:08 »

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Koneenraadosta simulaattoriksi: mitä mutkia matkassa?
« Reply #6 on: 31.03.11, 11:22 »

Samu Mäntyniemi
Offline Offline

Posts: 282
Date Registered: 08.05.10

Re: Koneenraadosta simulaattoriksi: mitä mutkia matkassa?
« Reply #7 on: 31.03.11, 11:26 »

Google Maps:n Street View kuvan aikoihin näyttää edelleen olevan HD Centerillä, riprap:

Koneen runko ja pyrstö näkyvät aidan vieressä.  Wink

Heh, no niinpä näkyy.

Ihan vielä ei ole tässä tarkoitus hypätä raato-ostoksille. Makustelen tässä vähän asiaa tulevia vuosia silmälläpitäen. Tällä hetkellä ei ole tilan puolesta resursseja projektille mutta jahka saan sopivan autotallin ostettua talon kera, niin asia alkaa tulla enemmän ajankohtaiseksi.

Äkkiseltään tässä nyt muodostuu sellainen kuva, että romukoneet kunnostetaan takaisin lentokuntoon vielä melkoisten mällien jälkeen ja koneen elinkaari on näin hyvin pitkä. Sopivat aihiot/vuosikymmen olisivat siten yhden tai kahden käden sormilla laskettavissa?

Ilmeisesti joutuisi ikäväkseen seuraamaan ilmailuonnettomuuksia, se lienee ainoa reitti josta hylkyjä tulee. Koneet eivät vanhuuttaan kai juuri poistu käytöstä?

Osallistu maiseman luontiin:
1) http://www.youtube.com/watch?v=Q6CNXmmUaB4
2) http://osm2xp.com/

X-Plane 10 :
Vasen    : AMD Phenom II x4 965@3.74GHz/8GB/HD6970 22"/Win 7 Ultimate 64
Oikea     : i7 980x @4.6GHz /12GB/HD6970/22"+2x15"/Win 7 Ultimate 64
Keskellä : i7 2600K @4.5GHz /8GB/HD6970/22"/Win 7 Ultimate 64
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Koneenraadosta simulaattoriksi: mitä mutkia matkassa?
« Reply #8 on: 31.03.11, 11:37 »

Tuo HD Centerin raato voisi kyllä olla pätkäistynä hyväkin simun aihio. Koneelle löytyy valmis modelikin:
http://lionheartcreations.com/Trinidad.html

Joku paikallinen voisi käydä korjaamassa rungon talteen tai ainakin katsomassa onko sitä enää tuolla.
« Last Edit: 31.03.11, 11:45 by O-P Pietila »
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Koneenraadosta simulaattoriksi: mitä mutkia matkassa?
« Reply #9 on: 31.03.11, 13:47 »

Ämarin kentällä Virossa oli joskus vuosia sitten Cessna Skymasterin (twin) runko, en tiedä onko enää ja mistä tuosta kannattaisi kysellä, mutta olisi hieno simuaihio sekin..

Edit: pari kuvaa, onkohan tuo vielä jossain? Saisi törkeen hienon simun kun näkis vaivaa.. Tongue





//T
« Last Edit: 31.03.11, 16:51 by Tuomas Kuosmanen »

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Koneenraadosta simulaattoriksi: mitä mutkia matkassa?
« Reply #10 on: 31.03.11, 19:59 »

Huh, tuo on kyllä hieno ja tosi hyvässä kunnossa.
Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: Koneenraadosta simulaattoriksi: mitä mutkia matkassa?
« Reply #11 on: 01.04.11, 04:57 »

Kiitos Juha, nämä ovat hyvin järkeenkäypiä ideoita. Kuinka helppoa tai vaikeaa näiden raatojen löytäminen sinun käsityksesi mukaan on? Onko raadoista yleensä kerätty ohjainjärjestelmät, kytkimet ja mittaripanelit varaosiksi? Kuinka OH-PST päätyi simulaattoriksi?

Tuossa on jo tullutkin vastauksia raadoista, mutta sanoisin aihion löytymisen olevan kiinni aktiivisuudesta ja onnesta. Se mitä raadoista on purettu pois riippuu varmasti myös paljon siitä mikä on johtanut koneen hylkäämisen. CKU:n tapauksessa kaikki irtilähtevä lähti hyötykäyttöön mekaanikon irroittamana, PST oli käytännössä hylätty sellaisenaan.

OH-PST kärsi laskuvaurion Virossa koululennolla käsittääkseni 1990-luvun lopulla. Runko on katkaistu 2000-luvun puolivälin tienoilla. Kun museo alkoi etsimään simuaihiota yhtenä vaihtoehtona kartoitettiin Malmilla paloharjoituskäytössä(?) olevan Cessna 400:n rungon tilannetta. Tässä yhteydessä törmättiin sitten PST:n runkoon, ja museo teki diilin rungon omistajan kanssa.

Jos hankkii esim. pakkolaskun tehneen rungon, kannattaa varautua isoihin töihin pelkästään vaurioiden korjaamisessa. Aztecissa on käytännössä koko rungon alaosa tehty uudelleen. Siipisalosta taaksepäin rungon pohja oli niin pahasti vaurioitunut etei siitä saanut kalua. Aikani pähkäiltyä, sahasin koko rungon alaosan pois, ja tein alumiinipellistä uuden kotelomaisen rakenteen.

Oletko tulossa kotiohjaamotapaamiseen 9.4 museolle? Jos pääset paikalle, niin ihmetellään Aztecia enemmän ja samalla voit jutella O-P:n kanssa CKU:sta.
Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
Samu Mäntyniemi
Offline Offline

Posts: 282
Date Registered: 08.05.10

Re: Koneenraadosta simulaattoriksi: mitä mutkia matkassa?
« Reply #12 on: 01.04.11, 06:48 »


Kiitokset kaikille ajatuksista ja nyt tarjolla olevista runkoesimerkeistä. Näistä on varmasti apua suunnitelmieni hahmottelussa kun mietin mikä on realistista ja mikä taas ei. Raatoja näyttää olevan sen verran vähän tarjolla, että luultavasti päätös raatoprojektiin lähtemisestä pitäisi saada ensin tehtyä, vaikka ei olisi sijoituspaikkaakaan vielä tarkasti tiedossa. Paikan löytäminen lienee helpompaa kuin sopivan raadon. Näin voisi sopivan bongatessaan tehdä raatokaupat ja vuokrata välivaraston kunnes sijoituspaikka on tiedossa.


Oletko tulossa kotiohjaamotapaamiseen 9.4 museolle? Jos pääset paikalle, niin ihmetellään Aztecia enemmän ja samalla voit jutella O-P:n kanssa CKU:sta.
Juha

Osallistuminen on vielä epävarmaa, mutta intoa olisi kyllä kovasti. Alunperin ajattelin, että olisin tuonut Cessnan penkin+saitekin polkimet+buttkickerin+hotas warthogin kokeiltavaksi, mutta lapsenhoitovuoro nyt heikentää näitä mahdollisuuksia. Tutkiskelen tässä mahdollisuutta tulla käväisemään lapsi kainalossa. Siinä tapauksessa voisin pistää buttkickerin reppuun, senhän voi hetkessä ruuvata melkein mihin penkkiin tahansa.

Osallistu maiseman luontiin:
1) http://www.youtube.com/watch?v=Q6CNXmmUaB4
2) http://osm2xp.com/

X-Plane 10 :
Vasen    : AMD Phenom II x4 965@3.74GHz/8GB/HD6970 22"/Win 7 Ultimate 64
Oikea     : i7 980x @4.6GHz /12GB/HD6970/22"+2x15"/Win 7 Ultimate 64
Keskellä : i7 2600K @4.5GHz /8GB/HD6970/22"/Win 7 Ultimate 64
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Koneenraadosta simulaattoriksi: mitä mutkia matkassa?
« Reply #13 on: 01.04.11, 08:24 »

Juha, Guuggel löysi hienoja vintage-kuvia OH-PST:stä:  Smiley
http://www.oy-reg.dk/register/1032.html

Tässä muuten vielä kuva Alavuden rungosta. Kysyin huvikseni tuon perään:

[ attachment removed / expired ]

Voisikos tänne kotiohjaamot-palstan alle laittaa uuden pysyvän otsikon missä haetaan/ostetaan käytöstä poistettuja runkoja.Näin voitais saada lisää simurunkoja ennen turhaa romutusta.
« Last Edit: 01.04.11, 11:02 by O-P Pietila »
Harri Kontturi
Offline Offline

Posts: 449
Date Registered: 25.08.09

Re: Koneenraadosta simulaattoriksi: mitä mutkia matkassa?
« Reply #14 on: 01.04.11, 12:05 »

Nyt kun kerhollemme tulikin Diamondi oikeaksi koneeksi, niin ei tarvinne pimitellä enää omana tietonani.

Joensuun hallissa lymyää kaksi särkynyttä konetta. Toinen on C188 AgTruck (siivet ainakin rikki) ja toinen on C182 (OH-SIA, siivet ja runko ottanut osumaa).
Kannattaa varmaan kysellä infoa Joen Serviceltä. http://www.joenservice.com/index.html

Yleensäkin näitä romuttuneita koneita kannattanee kysellä huoltavilta firmoilta.


PPL(A) + FI(A) + NF

hkontturi@gmail.com
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Koneenraadosta simulaattoriksi: mitä mutkia matkassa?
« Reply #15 on: 01.04.11, 12:22 »

Kiitos Harrille tiedosta! (löytyykö rungoista kuvia?)

Näitä simu-runkoja kysellään täällä melko usein joten nyt kyllä kannattaisi toimia, jos rungon meinaa hankkia. Näitä kun ei tule ihan joka päivä (tai edes vuosi) vastaan.

edit: Kyseessä ilm. tämä kone?
http://www.airpics.com/photos/132587
« Last Edit: 01.04.11, 12:26 by O-P Pietila »
Harri Kontturi
Offline Offline

Posts: 449
Date Registered: 25.08.09

Re: Koneenraadosta simulaattoriksi: mitä mutkia matkassa?
« Reply #16 on: 01.04.11, 12:39 »

Ei taida olla kuvia tarttunut kennolle.
Yritän muistaa napsasta, kunhan käyn kentällä.

Kyseessä on juuri tuo kone. Tehnyt "kolmipistelaskun" veteen (spinneri eka, sit tuulilasi, ja lopuks beacon).
Kuulemani perusteella runko on vaurioitunut siten, että sen korjaus lentokelpoiseksi maksaisi suunnilleen saman kuin uusi kone. Ulkoisesti runko on kuitenkin hyvin siisti.


PPL(A) + FI(A) + NF

hkontturi@gmail.com
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Global Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Koneenraadosta simulaattoriksi: mitä mutkia matkassa?
« Reply #17 on: 01.04.11, 12:43 »

Nyt kun kerhollemme tulikin Diamondi oikeaksi koneeksi, niin ei tarvinne pimitellä enää omana tietonani.

Mitämitämitä?  Roll Eyes

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Harri Kontturi
Offline Offline

Posts: 449
Date Registered: 25.08.09

Re: Koneenraadosta simulaattoriksi: mitä mutkia matkassa?
« Reply #18 on: 01.04.11, 12:48 »

Mitämitämitä?  Roll Eyes
Etkönää ny naamasta tunnistanu, että minähän siinä DA20:n puikoissa olin tuolta wings viewistä?  Wink


PPL(A) + FI(A) + NF

hkontturi@gmail.com
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Global Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Koneenraadosta simulaattoriksi: mitä mutkia matkassa?
« Reply #19 on: 01.04.11, 13:02 »

Etkönää ny naamasta tunnistanu, että minähän siinä DA20:n puikoissa olin tuolta wings viewistä?  Wink

No joo kyllä toki molemmat teidän tunnistin, mutta ei siinä lukenut, että JIK(?) on tuollaisen hankkinut  Roll Eyes Joko se on Suomessa ja mitä tunnusta se tottelee?

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Pages: [1] 2 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1