Koneenraadosta simulaattoriksi: mitä mutkia matkassa?

(1/8) > >>

smä:
Kun katselee päiväuniaan simulaattoriharrastuksen etenemisestä, niin usein pitkän aikavälin visio sisältää ajatuksen ohjaamosta, joka olisi rakennettu oikeasta lentokoneen ohjaamosta tai yrittäisi olla muuten tarkka kopio sellaisesta. Viime viikonloppuna ruokin visioita istuskelemalla Tikkakoskella ilmailumuseon ohjaamoissa, ja siitä tietysti sai uutta pontta kaikenlaisiin kuvitelmiin.

Melko selvältä tuntuu, että jos haluan varmasti juuri tietyn konetyypin ohjaamon, niin se kannattaa rakentaa itse puusta, eikä kauhesti haaveilla juuri sopivan koneenraadon löytämisestä. Etenkin jos kyseessä olisi isompi suihkari.

Nyt olisin kuitenkin kiinnostunut kuulemaan ajatuksianne tästä toisesta vaihtoehdosta, jossa luulisin konetyypin määräytymisen olevan enemmän satunnainen prosessi. Romahtaako vaikkapa konehallin katto, ja mitä siellä sattuu olemaan sisällä ja mitä rikkoutuneille koneille sitten tehdään jne?

OH-CKU:ta ja muita projekteja on niin hyvin netissä dokumentoitu (iso kiitos siitä!) että mahdollisista rakentamiseen liittyvistä ongelmista, ratkaisuista ja tarvittavista tiedoista ja taidoista on saanut hyvän kuvan. Kaipailisin kuitenkin näkemystänne siihen vaiheeseen, jossa yritetään hankkia sopiva runko rakentelun pohjaksi.

Millaisia määriä Suomessa on lentokelvottomia GA-koneiden raatoja ja millaisia kanavia pitkin olisi parasta ryhtyä "tarjontaa" tutkimaan? Minkälaista hintaa raadoista pyydetään, vai maksetaanko niiden poisviemisestä? Mitä tässä hankkimisprosessissa kannattaisi erityisesti huomioida? En nyt osaa tässä vaiheessa muotoilla tarkempia kysymyksiä, mutta luulen että keskustelu ohjautuu järkeville urille ihan itsestään

Juhak:
Muutaman vuoden Ilmailumuseon simulaattorin kanssa puuhanneena muutama ajatus...

Museon kone on siis Piper Aztec, entisessä elämässään OH-PST.
Oikean koneen rungossa on se hyvä puoli, että aidonnäköinen ohjaamo syntyy helposti. Haittapuolena on taas se ettei oikea lentokone sovellu kovin hyvin simulaattorin rakentamiseen. Jos jostain saa hankittua koneen raadon ihan ensimmäinen homma on purkaa kaikki ylimääräinen pois koneesta, ja sen jälkeen tutkailla mitä runkoon on mahdollista saada sopimaan mitä ei. Jos nyt aloittaisin itse simulaattorin rakentamisen oikean koneen runkoon, luopuisin ajatuksesta sijoittaa tekniikka runkoon. Ottaisin peltikaapin, jonka sisään tekisin kaiken alkaen tietokoneesta. Tähän kaappiin toisin kaapelit itse simulaattorilta moninapaisillakaapeleilla ja liittimillä.

Raadossa olisi hyvä olla kiinni mahdollisimman paljon tarpeellista, esim. ohjainjärjestlmän osia, kytkimiä, mittaripaneleita jne. Jos hankkii täysin tyhjän hylsyn, on ehkä helpompi tehdä se ulkokuori vaikka vanerista suoraan simukäyttöön suunniteltuna.
Juha

smä:
Quote

Muutaman vuoden Ilmailumuseon simulaattorin kanssa puuhanneena muutama ajatus...

Museon kone on siis Piper Aztec, entisessä elämässään OH-PST.
Oikean koneen rungossa on se hyvä puoli, että aidonnäköinen ohjaamo syntyy helposti. Haittapuolena on taas se ettei oikea lentokone sovellu kovin hyvin simulaattorin rakentamiseen. Jos jostain saa hankittua koneen raadon ihan ensimmäinen homma on purkaa kaikki ylimääräinen pois koneesta, ja sen jälkeen tutkailla mitä runkoon on mahdollista saada sopimaan mitä ei. Jos nyt aloittaisin itse simulaattorin rakentamisen oikean koneen runkoon, luopuisin ajatuksesta sijoittaa tekniikka runkoon. Ottaisin peltikaapin, jonka sisään tekisin kaiken alkaen tietokoneesta. Tähän kaappiin toisin kaapelit itse simulaattorilta moninapaisillakaapeleilla ja liittimillä.

Raadossa olisi hyvä olla kiinni mahdollisimman paljon tarpeellista, esim. ohjainjärjestlmän osia, kytkimiä, mittaripaneleita jne. Jos hankkii täysin tyhjän hylsyn, on ehkä helpompi tehdä se ulkokuori vaikka vanerista suoraan simukäyttöön suunniteltuna.
Juha


Kiitos Juha, nämä ovat hyvin järkeenkäypiä ideoita. Kuinka helppoa tai vaikeaa näiden raatojen löytäminen sinun käsityksesi mukaan on? Onko raadoista yleensä kerätty ohjainjärjestelmät, kytkimet ja mittaripanelit varaosiksi? Kuinka OH-PST päätyi simulaattoriksi?

Oho, tulipa heti monta uutta kysymysmerkkiä...

Transisto:
OH-CKU:n tapauksessa onnekkaan epäonnisen lekohallin katon romahtamisen jälkeen me ainakin tarvitsimme virallisiin Cessna-huoltoihin
valtuutetun henkilön konetta purkamaan. Koneesta irroitettiin mittarit yms. vielä käypä tavara ja mittareihin kiinnitettiin lappu irroituspäivämäärästä
ja työn tehneestä henkilöstä. Lisäksi osion purkamiseen tarvittiin jenkkityyppiset tuuma-koon työkalut:
http://www.lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/Dismantling+of+the+fuselage%2C+2006+september/152_5236.JPG

Tiedossani on kolme runkoa Suomessa:

Jyväskylässä Konekorhosella käydessämme oli hallin peränurkassa C150:n mällätty runko. Kone oli muistaakseni tehnyt kaputin pohjois-Suomessa n. 5v sitten.
Joku muu saattaisi muistaa tapauksen ja jopa koneen rekisterin paremmin. (Edit: ilm. C150, OH-CBU, Oulu). Tästä soittaisin suoraan Jyväskylään.

Airspark Oy:llä oli ainakin vielä jokunen vuosi sitten C172 runko jota minulle tarjottiin myyntiin:
http://www.airspark.fi/
 
Runko on ollut näytteillä eri markkinoilla yms. ja on vedettävissä peräkärryllä. Tuo olisi todella hyvä simun aihio.

Kolmannesta rungosta on ollut kuva pari vuotta sitten täällä foorumilla. Alavuden laskuvarjokerholla on ladon seinään pultattu Cessnan runko hyppääjien harjoituskäytössä. Minun piti kysyä alunperin tuon perään, mutta sitten vastaan tuli tuo CKU:
http://www.alavudenilmailukerho.com/

Transisto:
Kuten Juha jo mainitsi, aitoa runkoa pitää purkaa todella paljon:
http://www.lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/Construction+of+the+fuselage%2C+September+2006+-+March++2011/31.jpg

http://www.lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/Construction+of+the+fuselage%2C+September+2006+-+March++2011/35.JPG

http://www.lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/Construction+of+the+fuselage%2C+September+2006+-+March++2011/44.JPG

http://www.lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/Construction%20of%20the%20fuselage%2C%20September%202006%20-%20March%20%202011/37.JPG

Lopputulos on kuitenkin aina aidompi jos käsiin saa aidon rungon. Onnea metsästykseen. Rungon jälkeen alkaa sitten se osien haaliminen.

Tästä keskustelusta voisi myös olla hyötyä. Mailia vaan suoraan kerhoille:
http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,35637.0.html


Katso myös tämä:
http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,61836.0.html

Navigation

Up one level

Next page