FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.09.17, 07:54

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kotiohjaamot / Home Cockpits (Moderators: Jari Mikkilä, Joni Öfverström, Tuomas Kuosmanen)
| | |-+  Leveän visuaalimaiseman toteutuspohdintaa (jaettu omaksi ketjukseen OH-IMS-ketjusta)
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Leveän visuaalimaiseman toteutuspohdintaa (jaettu omaksi ketjukseen OH-IMS-ketjusta)  (Read 1327 times)
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Leveän visuaalimaiseman toteutuspohdintaa (jaettu omaksi ketjukseen OH-IMS-ketjusta)
« on: 05.04.11, 09:34 »

Jos tila riittää, tässä valmis kaari meidän visuaalista:

[ attachment removed / expired ]
Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: OH-IMS (kuvia lisätty 2.1.2011)
« Reply #1 on: 06.04.11, 05:31 »

Epäilen ettei meillä ole tilaa yhtä suurelle kaarelle kuin teillä on. Mitenköhän pienellä säteellä tehdyn kaaren kuvan pystyy vielä korjailemaan ohjelmallisesti... Toisaalta olen henkisesti valmistautunut kulmikkaan visuaalin tekemiseen.
Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
Samu Mäntyniemi
Offline Offline

Posts: 282
Date Registered: 08.05.10

Re: OH-IMS (kuvia lisätty 2.1.2011)
« Reply #2 on: 06.04.11, 05:43 »

Mitenköhän pienellä säteellä tehdyn kaaren kuvan pystyy vielä korjailemaan ohjelmallisesti...

Minulla on sama kysymys pyöriskellyt mielessä, säteenä noin metri. Sinänsä kuvan saanee korjattua ohjelmallisesti mihin tahansa kokoon (?), mutta enemmän on mietityttänyt projektorin terävyysalueen riittävyys lyhyellä matkalla. jääkö kuva laidoilta optiikan takia epäteräväksi?

Mitä lyhyempi etäisyys, niin sitä tarkemmin pitänee saada kuskin silmät keskelle kaarta. Perämiehen perspektiivin oikeellisuudesta joutuu varmaan väkisin tinkimään?


Osallistu maiseman luontiin:
1) http://www.youtube.com/watch?v=Q6CNXmmUaB4
2) http://osm2xp.com/

X-Plane 10 :
Vasen    : AMD Phenom II x4 965@3.74GHz/8GB/HD6970 22"/Win 7 Ultimate 64
Oikea     : i7 980x @4.6GHz /12GB/HD6970/22"+2x15"/Win 7 Ultimate 64
Keskellä : i7 2600K @4.5GHz /8GB/HD6970/22"/Win 7 Ultimate 64
Samu Mäntyniemi
Offline Offline

Posts: 282
Date Registered: 08.05.10

Re: OH-IMS (kuvia lisätty 2.1.2011)
« Reply #3 on: 06.04.11, 05:57 »

jääkö kuva laidoilta optiikan takia epäteräväksi?


Tuli mieleen, että tähän varmaan aika ratkaisevasti vaikuttaisi, kuinka monta astetta yhdellä tykillä yrittää kattaa ja kuinka kauas tykin saa kaaresta. Jos tykki olisi pään päällä, niin noilla short throw tykeillä saa enimmillään ilmeisesti noin 90 astetta per tykki. Jos tykin saa kauemmas niin enemmän. Teoriassa kai yhdellä tykillä saa 180 astetta kun tykin saa tarpeeksi kauas pään taakse, mutta viimeistään siinä luulisi tulevan tätä pelkäämääni laitojen terävyysongelmaa? Tietysti tässä ääritapauksessa pikseleiden korjaus ohjelmallisestikin aivan kuvan laidoissa menisi jo varmaan heikkolaatuiseksi.

Osallistu maiseman luontiin:
1) http://www.youtube.com/watch?v=Q6CNXmmUaB4
2) http://osm2xp.com/

X-Plane 10 :
Vasen    : AMD Phenom II x4 965@3.74GHz/8GB/HD6970 22"/Win 7 Ultimate 64
Oikea     : i7 980x @4.6GHz /12GB/HD6970/22"+2x15"/Win 7 Ultimate 64
Keskellä : i7 2600K @4.5GHz /8GB/HD6970/22"/Win 7 Ultimate 64
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: OH-IMS (kuvia lisätty 2.1.2011)
« Reply #4 on: 06.04.11, 09:05 »

Tässä varmasti ratkaisee myös visuaalikaaren jyrkkyyden lisäksi se miten tuo maisema toteutetaan. Yleensä nämä on tehty niin, että taustalle asetetaan ensin mahdollisimman vähän laskentatehoa vaativa 'ylänäkymä'. Sen päälle ikkunoidaan 3 tai 5 kpl maisemanäyttöjä joista muodostuu tuo 180- tai 220 asteen maisema.

Meillä simulaattorissa taas on täysin taakse zoomattu etunäkymä yhdessä ikkunassa. Tässä toteutuksessa sivunäkymät venyvät jonkin verran, mutta ei häiritsevästi. Luultavasti tähän auttaa kaaren suuri säde. Jos taas väännetään kaarta pienempään tilaan tuo venyminen varmasti korostuu merkittävästi.

Toisaalta, ei tuo useammalla ikkunanäytöllä toteutettu ratkaisukaan mikään ideaali ole, koska siinä ikkunoiden väleihin jää mustat raidat ja ikkunoiden välinen horisontti taipuu pois muodosta noustessa, kaarroksissa ja laskeuduttaessa.

Juhan mainitsema kulmikas visuaalikaari vie saman tilan kuin vastaava pyöreä joten toteuttaisi tuo kaaren kuitenkin kaarevana kulmikkaan sijaan, vaikkakin sitten rajoitetummalla näkymällä (etuviistot ja keskinäkymä). Ja tuon tekisin nimenomaan yhdellä maisemanäytöllä ja oikealla zoom-asetuksella.


Kummassakin toteutuksessa short throw-tykeistä on hyötyä.
Samu Mäntyniemi
Offline Offline

Posts: 282
Date Registered: 08.05.10

Re: OH-IMS (kuvia lisätty 2.1.2011)
« Reply #5 on: 06.04.11, 10:46 »

Tässä varmasti ratkaisee myös visuaalikaaren jyrkkyyden lisäksi se miten tuo maisema toteutetaan. Yleensä nämä on tehty niin, että taustalle asetetaan ensin mahdollisimman vähän laskentatehoa vaativa 'ylänäkymä'. Sen päälle ikkunoidaan 3 tai 5 kpl maisemanäyttöjä joista muodostuu tuo 180- tai 220 asteen maisema.

Tämä voidaan varmaan yleistää sillä tavalla, että eri suuntiin osoittavia ikkunoita ladotaan 1-100 (tai joku muu iso luku) ja zoom- ja suunta-asetuksilla näillä katetaan haluttu visuaalikaari joka voi olla mitä vaan 1-360 asteen välillä, kun oletetaan riittävä määrä projektoreita. Ikkunoiden lukumäärä kannattaa olla pariton, koska muuten ikkunoiden sauma sattuu suoraan eteen (jos käyttää tasakokoisia ikkunoita, mikä ei ole pakollista). Käytännössä 3 ikkunaa syö FPS:ää jo huomattavasti, joten koneessa saa olla potkua. Isompi ikkunoiden määrä pitänee hajauttaa useammalle koneelle videview:n tms avulla.

Quote
Meillä simulaattorissa taas on täysin taakse zoomattu etunäkymä yhdessä ikkunassa. Tässä toteutuksessa sivunäkymät venyvät jonkin verran, mutta ei häiritsevästi. Luultavasti tähän auttaa kaaren suuri säde. Jos taas väännetään kaarta pienempään tilaan tuo venyminen varmasti korostuu merkittävästi.

Intuitio minulla sanoisi, että kaaren säteellä ei pitäisi olla vaikutusta venymiseen, jos zoom asetus on sama ja katsojan silmä on ihan kaaren keskellä. Ja vain kaaren sädettä pienennetään. Silloin kuva vain olisi lähempänä  silmää. Mitä kauempana, sen paremmin saa syvyysvaikutelman aikaiseksi. Lähemmäs tuotuna kuvan pitäisi silmään olla ihan saman kokoinen ja samoilla mittasuhteilla (jos projektori on pään päällä), mutta aivot käsittävät sen enemmän "pintana". Kaaren pienentyessä samalla tietty tulee koko ajan vaikeammaksi pitää silmä siinä kaaren keskipisteessä, joten siinä mielessä venyminen varmaan häiritsisi kokonaisuudessa kuitenkin enemmän, kun pää heilahtelee pois "paikaltaan"?


Quote
Toisaalta, ei tuo useammalla ikkunanäytöllä toteutettu ratkaisukaan mikään ideaali ole, koska siinä ikkunoiden väleihin jää mustat raidat
Ikkunoiden saumoihin tosiaan ainakin FSX:ssä jää pieni raita. Uusimmassa nthusimin versiossa mainostetaan edge blending toimintoa, sen tarkoitus on kaiketi vähän piilottaa näitä saumoja? Vai onko siitä apua vain projektorien välisiin saumoihin?

Quote
ja ikkunoiden välinen horisontti taipuu pois muodosta noustessa, kaarroksissa ja laskeuduttaessa.
Minusta tuntuisi, että jos zoom asetus on oikein suhteessa katselupaikkaan, niin horisontin muodon pitäisi mennä oikein. Tosin horisonttiin tulee väkisellä pykäliä ikkunoiden saumojen kohdalle, jotka ovat sitä huomattavampia mitä jyrkemmästä kaarrosta tai laskusta/noususta on kyse. Jokaisen ikkunan keskellä horisontti on oikeassa kulmassa katselijaan nähden, mutta ikkunan reunalle mennessä horisontin virheasento kasvaa ja objektit alkavat näyttää venyneiltä. Mitä suurempi näkökenttä yhdessä ikkunassa on sitä enemmän reunoilla horisontti on väärässä asennossa ja objektit venyneitä. Mitä useamman ikkunan laittaa vierekkäin, sitä vähemmän yhteen ikkunaan jää näkökenttää ja samalla ikkunoiden saumakohdissa esiintyvät kulmat ja venyminen vähenevät.

Yhden ikkunan selkeä etu on laskennan keveys ja horisontin pykälättömyys, haittana venyminen reunoilla ja se että sivuikkunasta ei näe osoittaako nokka ylös vai alas, horisontti näkynee sivulla aina suorana ellei samalla kaarreta, eikö vain? Jos taas vaakalennossa kaartaa vasemmalle, niin vasemman sivuikkunan perusteella voisi luulla että nokka on ylöspäin ja oikean ikkunan perusteella näyttäisi että mennään alaspäin?

Teoriassa parasta olisi latoa suuri määrä ikkunoita vierekkäin, jolloin saumojen kohdalla olevat pykälät jäävät huomaamattomiksi, käytännön ongelmana mustat viivat ja mahdoton laskentakuorma.

Näistä voi valita kompromissin aina tilanteen mukaan.


Quote
Juhan mainitsema kulmikas visuaalikaari vie saman tilan kuin vastaava pyöreä joten toteuttaisi tuo kaaren kuitenkin kaarevana kulmikkaan sijaan, vaikkakin sitten rajoitetummalla näkymällä (etuviistot ja keskinäkymä). Ja tuon tekisin nimenomaan yhdellä maisemanäytöllä ja oikealla zoom-asetuksella.

Tuon ylläolevan pähkäilyn perusteella päätyisi siihen, että kaareva visuaali kannattaisi tehdä jokatapauksessa. Ikkunoiden lukumäärä on täysin liukuva, voihan valita oman mieltymyksen mukaan montaako ikkunaa milloinkin käyttää. Kunhan vaan aluksi laskee muutaman ikkunakonfiguraation valmiiksi ja tallentaa .flt tiedostot pohjaksi muille lennoille.


Osallistu maiseman luontiin:
1) http://www.youtube.com/watch?v=Q6CNXmmUaB4
2) http://osm2xp.com/

X-Plane 10 :
Vasen    : AMD Phenom II x4 965@3.74GHz/8GB/HD6970 22"/Win 7 Ultimate 64
Oikea     : i7 980x @4.6GHz /12GB/HD6970/22"+2x15"/Win 7 Ultimate 64
Keskellä : i7 2600K @4.5GHz /8GB/HD6970/22"/Win 7 Ultimate 64
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: OH-IMS (kuvia lisätty 2.1.2011)
« Reply #6 on: 06.04.11, 12:14 »

Muihin asioihin kantaa kiireen takia ottamatta, Nthusim pehmentää vain tykkien välisiä rajoja, eli näihin ikkunoitujen ruutujen välisiin mustiin viivoihin ei voi vaikuttaa.
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: OH-IMS (kuvia lisätty 2.1.2011)
« Reply #7 on: 06.04.11, 13:27 »

Toisaalta, ei tuo useammalla ikkunanäytöllä toteutettu ratkaisukaan mikään ideaali ole, koska siinä ikkunoiden väleihin jää mustat raidat ja ikkunoiden välinen horisontti taipuu pois muodosta noustessa, kaarroksissa ja laskeuduttaessa.

Ei siihen jää mustia raitoja jos yksi ikkuna on per tykki - ne voinee häivyttää kyllä ne rajat.. Zoomaa hiukan ulos että tulee pikkuisen samaa kuvaa kumpaankin ikkunaan ja häivyttää joko niillä sahalaitapahveilla tms tai sit kaiketi tuolla nthusimillä tms softallakin vois tehdä saman.

Mutta siis hmm, horisontti taipuu joo vähän, mutta paha sanoa onko se käytännössä kuinka häiritsevää..? Kokeilitteko? Tuohan tietty menisi parhaiten niin että tekisi monta kapeaa "ikkunaa" kuin pystysuuntaiset säleverhot.. Sillä saa kuitenkin sit oikeasti suoraan sivulle sen perspektiivin oikein. Tosin tuo mikin simunkin yksi leveä ikkuna on ihan toimiva kompromissi, vääristää reunoista jonkun verran mutta käytännössä toimii ihan ok.

Tässä on monen koneen wideview-setuppi näemmä, näyttää kanssa ihan hyvältä mutta tuo horisontin "kulmikkuus" näkyy hiukan.. ehkä siihenkin tottuu..? http://www.youtube.com/watch?v=t2Cg7Xvo-sM

//Tuomas

Samu Mäntyniemi
Offline Offline

Posts: 282
Date Registered: 08.05.10

Re: OH-IMS (kuvia lisätty 2.1.2011)
« Reply #8 on: 06.04.11, 14:59 »

Quote


Tässä on monen koneen wideview-setuppi näemmä, näyttää kanssa ihan hyvältä mutta tuo horisontin "kulmikkuus" näkyy hiukan.. ehkä siihenkin tottuu..? http://www.youtube.com/watch?v=t2Cg7Xvo-sM

//Tuomas

Mulla tosiaan on kolme erillistä ikkunaa th2go:n kautta. Horisontti taipuu silmääni jonkun verran, kun en ole jaksanut viilata zoomia vastaamaan silmän etäisyyttä monitoreista. Nyt on 45 astetta per monitori, pitäisi ilmeisesti olla noin 36 astetta eli zoomi luokkaa 1.5, jotta horisontti ei taipuisi  vaan olisi vain kulmikas. Minun silmäni on kulmikkuuteen tottunut, ehkä sen vuoksi että ikkunoiden rajat jäävät monitorien reunojen alle. Häiritsee minua vähemmän kuin yhden ikkunan venyminen, makuasiahan tämä on.

Tuntuisi, että perspektiivin laskennassa voisi tämän kulmikkuuden korjata projisoimalla näkymän suoraan pallon tai kaaren pinnalle eikä tasoon?

Yhden illan värkkäsin wideview:n kanssa ja yritin saada neljättä monitoria toimimaan synkassa muiden kanssa. Ei onnistunut vielä kovin hyvin, mutta kun noita muiden virityksiä katsoo, niin kyllä sen pitäisi mahdollista olla. Lisää työtä siis vielä tarvitaan.

Tämä on oikein mielenkiintoista pohdiskelua, mutta taitaa mennä ketjun aiheesta sillä tavalla yleisemmälle tasolle, että voisi olla oma ketjunsa erilaisten visuaalitoteutusten hyvistä ja huonoista puolista?

Osallistu maiseman luontiin:
1) http://www.youtube.com/watch?v=Q6CNXmmUaB4
2) http://osm2xp.com/

X-Plane 10 :
Vasen    : AMD Phenom II x4 965@3.74GHz/8GB/HD6970 22"/Win 7 Ultimate 64
Oikea     : i7 980x @4.6GHz /12GB/HD6970/22"+2x15"/Win 7 Ultimate 64
Keskellä : i7 2600K @4.5GHz /8GB/HD6970/22"/Win 7 Ultimate 64
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Leveän visuaalimaiseman toteutuspohdintaa (jaettu omaksi ketjukseen OH-IMS-ketjusta)
« Reply #9 on: 07.04.11, 18:58 »

Tämä uusi löytö voisi auttaa täälläkin:

There is also another way to zoom out even further for the 180 degree view
using FSUIPC and the zoommaster dll. If you use the NTHUSIM you can correct
the fish-eye effect on the building. I have attached it. Just rename to
from.dllx to dll and put in your fs9/ modules folder.
http://www.schill-llc.com/freeware.html
« Last Edit: 07.04.11, 19:16 by O-P Pietila »
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Leveän visuaalimaiseman toteutuspohdintaa (jaettu omaksi ketjukseen OH-IMS-ketjusta)
« Reply #10 on: 18.09.11, 18:26 »

Nostan ylös vanhaa aihetta. Kaupallisella puolella visuaalikaaren kuva on nykyisin toteutettu seuraavasti:
- kolme kpl Canon XEED SX60-tykkejä.
- ScreenStar Projection Conversion linssit tykkien optiikan edessä kuvaa suurentamaan.
- tykkien eteen asennettavilla 'rajaus/peitelevyillä.

http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Multimedia_Projectors/xeed/XEED_SX60/
http://presentation.navitar.com/pages/product_information/screenstar_projection_conversion_lenses/overview.cfm
http://presentation.navitar.com/pdfs/17866_OL.pdf

Mukavan hintaisia muuten nuo Screenstarin linssit.  Tongue
(tosin vastaavia saattaisi löytyä 0.65 kuvasuhteella muiltakin valmistajilta)
http://shop.avscience.com/Projection-Conversion-Lenses_c_47.html
http://www.independentproducts.co.uk/ip_optoma_ym07_conversion_lens.htm

[ attachment removed / expired ]
« Last Edit: 18.09.11, 18:33 by O-P Pietila »
Marco Tammes
Offline Offline

Posts: 737
Date Registered: 23.07.07

WWW
Re: Leveän visuaalimaiseman toteutuspohdintaa (jaettu omaksi ketjukseen OH-IMS-ketjusta)
« Reply #11 on: 18.09.11, 19:35 »

Terve,

Noista linsseistä sen verran, että mulla oli tarkoitus testata jossain vaiheessa kameroihin tarkoitetulla wide lisäkkeellä. Jos tuolla toimisi, niin olispahan erittäin halpa ratkaisu.

t-Marco


https://www.facebook.com/MakoysB777er
E6700 3,2 @ 4 GHz,  Mushkin Redline 4x2 Gb,  GTX 560TI,  2 x HyperX SSD,   850W,   Win7  64bit
Jari Kaskelin
Offline Offline

Posts: 136
Date Registered: 13.10.08

Re: Leveän visuaalimaiseman toteutuspohdintaa (jaettu omaksi ketjukseen OH-IMS-ketjusta)
« Reply #12 on: 19.09.11, 16:15 »

Onko kukaan kokeillut leventää projektorin kuvaa amorfisella linssillä?
http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=69131
Kuva laatu heikkenee laitoja kohti, mutta vääristymät pienenevät jonkin verran kaarevalla kankaalla. Tässä tosin puhutaan lievästä kaarevuudesta. Simuissa käytetty kaarevuus huonontaa kuvanlaatua vielä lisää.
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1