Leveän visuaalimaiseman toteutuspohdintaa (jaettu omaksi ketjukseen OH-IMS-ketjusta)

(1/3) > >>

Transisto:
Jos tila riittää, tässä valmis kaari meidän visuaalista:

[ Attachment not found - or removed ]

Juhak:
Epäilen ettei meillä ole tilaa yhtä suurelle kaarelle kuin teillä on. Mitenköhän pienellä säteellä tehdyn kaaren kuvan pystyy vielä korjailemaan ohjelmallisesti... Toisaalta olen henkisesti valmistautunut kulmikkaan visuaalin tekemiseen.
Juha

smä:
Quote

Mitenköhän pienellä säteellä tehdyn kaaren kuvan pystyy vielä korjailemaan ohjelmallisesti...


Minulla on sama kysymys pyöriskellyt mielessä, säteenä noin metri. Sinänsä kuvan saanee korjattua ohjelmallisesti mihin tahansa kokoon (?), mutta enemmän on mietityttänyt projektorin terävyysalueen riittävyys lyhyellä matkalla. jääkö kuva laidoilta optiikan takia epäteräväksi?

Mitä lyhyempi etäisyys, niin sitä tarkemmin pitänee saada kuskin silmät keskelle kaarta. Perämiehen perspektiivin oikeellisuudesta joutuu varmaan väkisin tinkimään?

smä:
Quote

jääkö kuva laidoilta optiikan takia epäteräväksi?



Tuli mieleen, että tähän varmaan aika ratkaisevasti vaikuttaisi, kuinka monta astetta yhdellä tykillä yrittää kattaa ja kuinka kauas tykin saa kaaresta. Jos tykki olisi pään päällä, niin noilla short throw tykeillä saa enimmillään ilmeisesti noin 90 astetta per tykki. Jos tykin saa kauemmas niin enemmän. Teoriassa kai yhdellä tykillä saa 180 astetta kun tykin saa tarpeeksi kauas pään taakse, mutta viimeistään siinä luulisi tulevan tätä pelkäämääni laitojen terävyysongelmaa? Tietysti tässä ääritapauksessa pikseleiden korjaus ohjelmallisestikin aivan kuvan laidoissa menisi jo varmaan heikkolaatuiseksi.

Transisto:
Tässä varmasti ratkaisee myös visuaalikaaren jyrkkyyden lisäksi se miten tuo maisema toteutetaan. Yleensä nämä on tehty niin, että taustalle asetetaan ensin mahdollisimman vähän laskentatehoa vaativa 'ylänäkymä'. Sen päälle ikkunoidaan 3 tai 5 kpl maisemanäyttöjä joista muodostuu tuo 180- tai 220 asteen maisema.

Meillä simulaattorissa taas on täysin taakse zoomattu etunäkymä yhdessä ikkunassa. Tässä toteutuksessa sivunäkymät venyvät jonkin verran, mutta ei häiritsevästi. Luultavasti tähän auttaa kaaren suuri säde. Jos taas väännetään kaarta pienempään tilaan tuo venyminen varmasti korostuu merkittävästi.

Toisaalta, ei tuo useammalla ikkunanäytöllä toteutettu ratkaisukaan mikään ideaali ole, koska siinä ikkunoiden väleihin jää mustat raidat ja ikkunoiden välinen horisontti taipuu pois muodosta noustessa, kaarroksissa ja laskeuduttaessa.

Juhan mainitsema kulmikas visuaalikaari vie saman tilan kuin vastaava pyöreä joten toteuttaisi tuo kaaren kuitenkin kaarevana kulmikkaan sijaan, vaikkakin sitten rajoitetummalla näkymällä (etuviistot ja keskinäkymä). Ja tuon tekisin nimenomaan yhdellä maisemanäytöllä ja oikealla zoom-asetuksella.


Kummassakin toteutuksessa short throw-tykeistä on hyötyä.

Navigation

Up one level

Next page