Pages: [1]
|
 |
|
Author
|
Topic: Maisemaikkunan zoomaus yli FS-2004:n oletusarvojen -vinkki (Read 2367 times)
|
O-P Pietila
Offline
Posts: 2463
Date Registered: 26.09.02
|
Moi, Sain tietää vasta nyt tälläisestä ilmaisohjelmasta minkä avulla voisi virtual cockpitin zoom-asetusta kasvattaa yli normaalin 0.31:n. There is also another way to zoom out even further for the 180 degree view using FSUIPC and the zoommaster dll. If you use the NTHUSIM you can correct the fish-eye effect on the building. I have attached it. Just rename to from.dllx to dll and put in your fs9/ modules folder. http://www.schill-llc.com/freeware.htmlMahdollisesti erittäin hyödyllinen ohjelma, jos maisemaa ajetaan yhdessä venytetyssä, extra-leveässä etunäkymässä useamman ikkunoidun näytön sijaan. /OP
|
|
« Last Edit: 07.04.11, 19:27 by O-P Pietila »
|
|
|
|
|
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline
Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02
|
Jos testaat, niin postaatko pari screenshottia siitä miltä maisema näyttää normi-minimizoomilla versus tuo..?
//T
|
|
|
|
Ville Pietilä
Offline
Posts: 746
Date Registered: 17.05.06
|
Jos testaat, niin postaatko pari screenshottia siitä miltä maisema näyttää normi-minimizoomilla versus tuo..?
//T
Tässä olkaa hyvät: zoom 0.31 [ attachment removed / expired ] zoom 0.15 [ attachment removed / expired ] zoom 0.10 Tässä tulee jo harmaa tyhjä alue ruudun alareunaan. [ attachment removed / expired ]
|
//Vipu
|
|
|
O-P Pietila
Offline
Posts: 2463
Date Registered: 26.09.02
|
Vaikuttaa hyvältä. Propellin kokoa ja asemointia pitäisi vaan suhteessa vähän suurentaa, mutta tuonkin pystyi tekemään sieltä panel.cfg tiedostosta. Tavallisella näytöllä tuo kuva vääristyy melko paljon ja horisontti pakenee kauas, mutta kaarevalla pinnalla tämä voi olla oikeinkin hyvä. Jos vertaa tuota normaali-zoomilla otettua kuvaa ja miettii kuinka hyvin sekin taipuu visuaalikaarelle.
|
|
|
|
smä
Former member
|
Vaikuttaa hyvältä. Propellin kokoa ja asemointia pitäisi vaan suhteessa vähän suurentaa, mutta tuonkin pystyi tekemään sieltä panel.cfg tiedostosta. Tavallisella näytöllä tuo kuva vääristyy melko paljon ja horisontti pakenee kauas, mutta kaarevalla pinnalla tämä voi olla oikeinkin hyvä. Jos vertaa tuota normaali-zoomilla otettua kuvaa ja miettii kuinka hyvin sekin taipuu visuaalikaarelle.
Näyttää kyllä kätevältä tuohon tarkoitukseen. Luulisin, että myös monen ikkunan konfiguraatiossa voi periaattessa tulla tilanne jossa pitäisi zoomi saada hyvin pieneksi. Pari kysymystä tuli mieleen noita kuvia katsellessa: - Ovatko kuvat suoraan OH-CKU:n visuaalista, vai joltain eri tietokoneelta? Kuvasuhdetta ihmettelen, oletin että suhde olisi luokkaa (3 * 16) : 10 tai (3*4) : 3 - Kuinka eri zoomit muunnetaan asteiksi, eli montako astetta lisää visuaaliseinää pääsette nikkaroimaan tämän avulla? Itse olen tähän saakka säätänyt ikkunoiden zoomia yrityksen ja erehdyksen kautta kunnes oikea arvo on löytynyt. Laskukaavojen avulla nopeutuisi erilaisten ikkunayhdistelmien testaaminen huomattavasti.
|
|
|
|
O-P Pietila
Offline
Posts: 2463
Date Registered: 26.09.02
|
Kuvat on otettu kotikoneen näytöltä. Meillähän on vain yksi maisemaikkuna joka on virtual cockpit etunäkymä potkurilla. Tuo yksi ylileveä maisemanäyttö on sitten zoomattu mahdollisimman taakse, että saadaan lisää sivukuvaa näkyviin. Nyt tämän uuden ohjelman avulla zoomia saadaan vielä enemmän taakse jolloin myös reunoilta tulee lisää sivunäkymää ruudulle.
Normaali-zoomillahan ei saada näkyviin täyttä 180"-astetta, mutta tällä uudella varmasti lähemmäs tuota arvoa.
|
|
|
|
smä
Former member
|
Kuvat on otettu kotikoneen näytöltä.
Ok, no se selittää. Tuo yksi ylileveä maisemanäyttö on sitten zoomattu mahdollisimman taakse, että saadaan lisää sivukuvaa näkyviin. Nyt tämän uuden ohjelman avulla zoomia saadaan vielä enemmän taakse jolloin myös reunoilta tulee lisää sivunäkymää ruudulle.
Aivan. Eikö samalla kuitenkin joudu levittämään tykkien kuvaa laajemmalle kun kuvaan tulee lisää asteita? Muuten kai käy niin, että objekti joka oli ennen suunnassa 45 astetta siirtyy visuualissa lähemmäs suuntaa 0, jos kuvan laajuutta zoomilla lisätään ilman, että sitä samalla levitetään laajemmalle kaarelle? Normaali-zoomillahan ei saada näkyviin täyttä 180"-astetta, mutta tällä uudella varmasti lähemmäs tuota arvoa.
Ilmeisesti tekin olette joutuneet kokeilun kautta hakemaan zoomin joka vastaa visuaalikaaren asteita? Ajatuksissa on ollut ottaa kynä käteen ja selvittää kuinka zoomi muunnetaan asteiksi, kun ei ole tullut näitä kaavoja missään vastaan. Jos kaavat olisi joku jo ratkonut, niin teillä jos kellä ne varmaan olisivat jo tiedossa 
|
|
|
|
O-P Pietila
Offline
Posts: 2463
Date Registered: 26.09.02
|
Me ei olla kyllä viety pohdintoja tuolle tasolle vaan vedetty vaan etunäkymä leveäksi kaarevalle ruudulle, korjattu vääristymät Nthusimilla ja lennetty.  Meillä on jossain vaiheessa tarkoitus siirtää tykkejä vähän taaksepäin niin, että saamme koko visuaalikaaren peittävän kuvan käyttöön. Nyt kaaren reunasta jää n. 50cm käyttämättä, kun tykkien kuva ei yllä peittämään sitä. Samalla, kun tykkejä siirretään kannattaisi ottaa tätä zoomia taaksepäin ja suurentaa propellia. Tässä videossa näkyy hyvin, miten tuo kuva ei vielä peitä koko kaarta: (kohdissa 0:30 ja 4:47) http://www.youtube.com/user/Cessna172sim#p/u/10/8yPfiuGOTCY
|
|
« Last Edit: 08.04.11, 08:21 by O-P Pietila »
|
|
|
|
|
smä
Former member
|
Me ei olla kyllä viety pohdintoja tuolle tasolle vaan vedetty vaan etunäkymä leveäksi kaarevalle ruudulle, korjattu vääristymät Nthusimilla ja lennetty.  Meillä on jossain vaiheessa tarkoitus siirtää tykkejä vähän taaksepäin niin, että koko saamme koko visuaalikaaren peittävän kuvan käyttöön. Nyt kaaren reunasta jää n. 50cm käyttämättä, kun tykkien kuva ei yllä peittämään sitä. Samalla, kun tykkejä siirretään kannattaisi ottaa tätä zoomia taaksepäin ja isontaa propellia. Tässä videossa näkyy hyvin, miten tuo kuva ei vielä peitä koko kaarta: (kohdissa 0:30 ja 4:47) http://www.youtube.com/user/Cessna172sim#p/u/10/8yPfiuGOTCYKieltämättä tässä nyt rupesi niin kiinnostamaan tuo zoomin laskenta, että meinaa lentäminen unohtua Uudestaan kun aihetta guuklasin, niin löytyi tällainen http://www.mycockpit.org/forums/showthread.php/20216-Borders-on-windows-window-alignment-tooljossa on myös viritelty excel-tiedosto (FSX:lle) ikkunoiden koodaamiseksi suoraan .flt tiedostoon. Tässä on oletettu että zoom=34/(näkökenttä per ikkuna), mikä ei voi pitää paikkansa. Silloinhan yhteen ikkunaan saisi 360 astetta zoomilla 0.094. Hieman alle 180 astetta pitäisi kuitenkin olla maksimi yhdessä ikkunassa minun järkeni mukaan. Alempana ketjussa tekijä onkin huomannut että tuo ei mennyt ihan oikein, joten tässä näköjään olisi nyt pienen aivojumpan paikka. Postaan kaavat tänne jos mitään käyttökelpoista syntyy.
|
|
|
|
Harri Kontturi
Offline
Posts: 449
Date Registered: 25.08.09
|
FSX:ää koskien tota samaa kyselisin, eli onko siihen tullu jo kokemuksia, että voiko zoomilla vetää yli ton 0.3:n? Tai oikeastaanhan se menee jo alle. Olis TH2GO johon vois lätkiä kolme näyttöä kiinni ja pyöräyttää maisemaa leveämmäksi...
|
|
|
|
O-P Pietila
Offline
Posts: 2463
Date Registered: 26.09.02
|
|
|
|
|
Harri Kontturi
Offline
Posts: 449
Date Registered: 25.08.09
|
Kiitti O-P! Paan kokeiluun. Onkos muita rajoitteita saada th2go:sta 3x1920x1080 kuva kun dual link DVI:tä tukeva näyttis? Tietysti se, että jaksaako kone vääntää, mutta noin muuten?
|
|
|
|
O-P Pietila
Offline
Posts: 2463
Date Registered: 26.09.02
|
Ainakin analogisen ja digitaalisen TripleHeadin välillä on eroa. Digitaalinen pystyi parempiin resoluutioihin.
|
|
|
|
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline
Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02
|
Tässä venytetyssä on vain se iso ongelma, jos oikein olen ymmärtänyt, että se on "suora" etunäkymä (vrt. hirmuisen leveä monitori joka on suora taso.
Jos sen kääntää kaareksi, perspektiivi vääristyy. Se näyttää ihan periaatteessa hyvältä lentäessä koska enimmäkseen katsotaan suoraan eteen, mutta ongelmaksi tulee se, että kun katsot suoraan vasemmalle, siellä näkyvä maisema ei ole suoraan vasemmalla vaan vasemmalla etusektorissa. Ongelma on esim. siinä kun lennät myötätuuliosalla, kiitotie ei näy oikeassa kohtaa siiven kärjen päässä, ja perusosalle kääntyminen tuntuu oudolta kun kaarrat, eikä maisema käyttäydy "oikein". MIK:issähän ratkaisu on tuossa cessna-simussa ollut vähän noiden puoliväli - on leveä etunäkymä ja noin 120 asteen visuaalikaari niillä peileillä. Siinäkin tuota ongelmaa hiukan on, mutta maisema ei näy suoraan sivulla muutenkaan, joten ongelma ei ole ollut niin iso.
Onko teillä Porissa X-Planessa miten tuota ajateltu ratkaista?
//Tuomas
|
|
|
|
O-P Pietila
Offline
Posts: 2463
Date Registered: 26.09.02
|
Jos olen ymmärtänyt oikein, saa X-Planessa aidon 180-asteen näkymän, mutta näkymän pyörittämiseen tarvitaan kolme konetta (kai..). Nykyisellään näkymä on vastaava kuin FS2004:ssa, eli laajennettu etunäkymä kolmella tykillä. Hiljattain muuten juteltiin myös tästä sivunäkymien venymisestä. Etuprojektorin näyttöaluetta leventämällä ja sivutykkien aluetta kaventamalla saadaan näkymästä luonnollisempi. Nythän tykkien näyttöalueet ovat tasalevyisiä. Parempi lopputulos saataisiin jos etunäkymää venytettäisiin ja sivunäkymiä lytättäisiin. Näin sivuosat visuaalista eivät venyisi niin paljon.
|
|
|
|
|
Pages: [1]
|
|
|
|
|
|