Blackhawk - 24 år för sent.

(1/1)

jhz94:
Igår kom ju beskedet att Försvarsmakten har köpt Blackhawks på grund utav förseningarna med NH-90. Men hur många visste att Sverige utvärderade blackhawks för 25 år sen innan köpet av Superpuma. Blackhawk hade kunnat blivit Helikopter 9, men så blev inte fallet.
Säger bara det att det är ett dåligt hanterande av svenska skattepengar att köpa Blackhawks då man kunnat haft kvar Vertol i drift istället.

andm31:

Säger bara det att det är ett dåligt hanterande av svenska skattepengar att köpa Blackhawks då man kunnat haft kvar Vertol i drift istället.

Försvarsmakten (eller kanske snarare våra riksdagspolitiker (menar faktiskt överlag, inte något enskilt parti) är väl kanske inte kända för att lyckas planera långsiktigt när det gäller försvarsmaktens stora inköp... Så jag instämmer i den dåliga hanteringen av våra skattepengar...

I och för sig så började väl HKP 4 bli lite dyr i drift den också men man undrar ju ändå lite hur många år man hade kunnat hålla de individer man har i försvarsmakten igång för kostnaden av inköp av blackhawk... Antagligen rätt många år gissar jag.

Gripen94:
Tror som Anders säger, vertolen är väldigt dyr i drift, den är också gamal.
Blackhawken kan även bära vapen så som tex raketer, kulsprutor mm (Beroende på vilken modell dom införskaffar).

Samtidigt är detta en väldigt slittålig helikopter vad jag vet som ska klara ett fall på x antal meter (över 10 har jag för mig) och piloter med besättning ska kunna gå ur helikoptern utan en skråma mer eller mindre, detta förtsatt att helikoptern landar med hjulen först.

/Oskar

Navigation

Up one level