FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.09.17, 03:09

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Uusi 95 E10 bensiini
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] 3 4 ... 25 Reply Print
Author Topic: Uusi 95 E10 bensiini  (Read 71769 times)
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #20 on: 07.10.10, 19:17 »

Olipa hyvä linkki.

Näyttää olevan kansallisia eroja,ellei ole kysymys kirjoitus/käännös virheestä.

Ruotsinkielisestä saa käsityksen että 98 oktaanista saa ehkä myös 10% etanoolipitoisena.

Lainaus kysymys 4

Kravet på oktantal är alltid det primära. Märkningen E10 syftar på bensinens etanolhalt, som kan vara högst 10 volymprocent. Oktantalet är en annan egenskap hos bensinen och har inte någon fast koppling till etanolhalten. Det är sannolikt att E10-bensinen vanligtvis kommer att erbjudas som 95-oktanig och då betecknas den 95 E10. Denna bensin kan inte användas kontinuerligt i en motor vars oktankrav är över 95, exempelvis 98. Om 98 oktanig E10-bensin finns att tillgå (98 E10) kan den användas i frågeställarens bil.

Suomessa käytetään viina muualla siis.

salgmark miuku telia.com
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #21 on: 07.10.10, 19:18 »

Niin tai uskoo kerralla Grin

Uskon uskon.  Grin

salgmark miuku telia.com
Juha Hepokangas
Offline Offline

Posts: 2752
Date Registered: 04.07.01

WWW
Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #22 on: 07.10.10, 21:50 »

Kelpaa E10 ja 98E molempiin, sekä harraste- että käyttö-Saabiini. Täytyypi vain sitten seurata kulutuslukemia ja hintapolitiikkaa, jotta kumpaa siirtyy käyttämään.

"There's a special place I'd like to fly
Right by the moon
In the velvet darkness of the sky"

"Why drive a car when you can pilot a Saab?"

Timo Koski
Offline Offline

Posts: 2583
Date Registered: 11.02.04

Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #23 on: 08.10.10, 07:21 »

Kun hallitus ja verotus ovat osatekijänä, niin ainakaan valtion polttoaineverotulot eivät tuppaa pienenemään, vaan yleensä päinvastoin.
Elikä kun osa(20-25%) nykyisistä 95:en käyttäjistä pakotetaan käyttämään kalliimpaa 98:a, niin pitämällä samana uuden E10:n hinta kuin nyt 95, saadaan jo lisää tuloa silti. Tietysti voidaan epäekon 98:n hintaa nostaakin hiukan sen haitallisuuden varjolla ja eiköhän E10:kin kalliimpaa ole kuin 95 jollain syyllä. Lypsylehmä toimii thmbup. Mutta pitäähän se Arkadianmäen edustajien 6% lisäkorvaus jollain kustantaa keväällä Angry.
Teemu Hämäläinen
Offline Offline

Posts: 40
Date Registered: 10.06.10

Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #24 on: 08.10.10, 08:51 »

Uudempaan saksalaiseen "laatutuotteeseen" uusi bensiini ei sovi (yllätys, yllätys !!), mutta kohta teini-ikäinen Opel kyllä pärisee uudellakin aineella. Eli fifty-fifty- fiilikset....
Arto Virtanen
Offline Offline

Posts: 325
Date Registered: 09.06.08

Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #25 on: 08.10.10, 09:11 »

Jos hintaeroa on uuden 95-oktaanisen (E10) ja nykyisen 98-oktaanisen välillä alle 5 senttiä litralta, tulen todennäköisesti käyttämään 98-oktaanista. Ihan vain sen vuoksi että suurempioktaaninen on parempi moottorille. Ajaapahan sitä tankillisella suurempioktaanista bensaa pidemmän matkankin.

Muistelen vielä että olisi ollut puhetta E10 haitoista moottorille. Haurastuttaa tiivisteitä ja muoviosia, varsinkin polttainejärjestelmän tiivisteitä samalla rikkoen ruiskutusjärjestelmän. Mutta kaikesta huolimatta eikös kuluttaja kuitenkin vastaa viimekädessä polttoaineen sopivuudesta. Näitä tiivisteiden haurastumisia ei tuskin vielä kahden viikon käytön jälkeen näe, mutta jos on autoa tarkoitus pitää enemmän kuin viisi vuotta niin sen jälkeen on helppo olla jälkiviisas, suuntaan tai toiseen.
suvimarja
Former member
Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #26 on: 08.10.10, 10:15 »

Hienoa että ilmailijat ottavat kantaa autojensa puolesta tulevista polttoainelaaduista,älkää peljätkö autot kyllä kulkevat ne vanhemmatkin. Olisi kuitenkin hyvä kuulla kommentteja mistä lentokoneisiin saadaan tulevaisuudessa polttoainetta,ettei tarvitse pelkästään autoilla.Hauskaa syksyä ja turvallisia lentoja kaikille. Embarrassed
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #27 on: 08.10.10, 10:48 »

Olisi kuitenkin hyvä kuulla kommentteja mistä lentokoneisiin saadaan tulevaisuudessa polttoainetta,ettei tarvitse pelkästään autoilla.Hauskaa syksyä ja turvallisia lentoja kaikille. Embarrassed

Onhan teilläkin jo yksi dieseli!  laugh

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Arto Virtanen
Offline Offline

Posts: 325
Date Registered: 09.06.08

Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #28 on: 09.10.10, 13:49 »

Huomasin tuossa että auton takuu ei kata -osiossa oli yhtenä kohtana mainittu biopolttoaineesta johtuvat viat jos seos on yli 5%. Ettäpä silleen... kuka tuota uutta nyt sitten uskaltaa käyttää?
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #29 on: 09.10.10, 13:54 »

Huomasin tuossa että auton takuu ei kata -osiossa oli yhtenä kohtana mainittu biopolttoaineesta johtuvat viat jos seos on yli 5%. Ettäpä silleen... kuka tuota uutta nyt sitten uskaltaa käyttää?

Se, jonka auton takuuehdoissa ei ole tuollaisia mielivaltaisia pykäliä Grin

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #30 on: 09.10.10, 14:10 »

Huomasin tuossa että auton takuu ei kata -osiossa oli yhtenä kohtana mainittu biopolttoaineesta johtuvat viat jos seos on yli 5%. Ettäpä silleen... kuka tuota uutta nyt sitten uskaltaa käyttää?

Kandee hakee lupa maahantuojalta litkun käyttöön jos auto uusi.

Elänyt ymmärryksessä että tämä E10 eroaa vain etanolin määrällä aikaisemmasta menovedestä,näin ei taida ollakkaan...

salgmark miuku telia.com
Per-Elof Nyman
Offline Offline

Posts: 107
Date Registered: 05.12.07

Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #31 on: 09.10.10, 14:24 »

Kai se kuuluu Nesteelle hommata semmonen bensa joka sopii autoihin..
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #32 on: 09.10.10, 14:27 »

Kai se kuuluu Nesteelle hommata semmonen bensa joka sopii autoihin..

Näinhän sen pitäisi olla,onko herää kysymys. Tongue


salgmark miuku telia.com
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #33 on: 09.10.10, 14:40 »

Kai se kuuluu Nesteelle hommata semmonen bensa joka sopii autoihin..

Juu,Ruotsiissa myytiin/myydään E85 litkua jossa sulffapitoisuus niin suuri että esim Ford kehoitti ajamaan bensalla toistaiseksi,kunnes E85 muutetaan.Makso maltaita monelle remontit,Ford ei korvaa,bensayhtiöt,ken tietää.

Että näin kuuluu.

Saab ratkaisi homman näin.  thmbup

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/saab-korvaa-etanolipolttoaineen-aiheuttamia-vikoja-ruotsissa

« Last Edit: 09.10.10, 14:50 by Olle Sälgmark »

salgmark miuku telia.com
Arto Virtanen
Offline Offline

Posts: 325
Date Registered: 09.06.08

Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #34 on: 09.10.10, 20:17 »

Se, jonka auton takuuehdoissa ei ole tuollaisia mielivaltaisia pykäliä Grin

Tai sitten haitoista ei ole varmuutta. Tuskin on ehditty testaamaan vielä kuinka paljon haittaa moottorille aiheuttaa etanolipitoisuuden lisääminen, kun tuota litkua käytetään esim. yli kolme vuotta. Toki jotain voi jo arvailla siitä että erikseen takuuehtoihin on tuo jo laitettu. Varsinkin kun takuuaika on yleensä 2-3 vuotta. Joten jotain haittaa aiheuttaa siis jo parin vuoden käytön aikana? Ei helv....  thmbdn Tuskin sitä nyt noihin takuuasioihin ihan huvin vuoksi on kirjattu. Mutta hieno homma tuo Saabin juttu, mutta ilmeisesti vain Saab ja vain Ruotsissa?

Hyvä tässä asisassa on kuitenkin se, että löytyy se 98-oktaaninen vaihtoehto ensi vuonnakin.  Ainahan sitä suurempioktaanista voi tankata.
« Last Edit: 09.10.10, 20:21 by Arto Virtanen »
Kari Vaittinen
Offline Offline

Posts: 29
Date Registered: 19.08.07

Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #35 on: 10.10.10, 10:54 »

Vaikka omaan lullaan ilmeisesti käykin tämä uusi bensiini, siirryn kuitenkin 98 käyttäjäksi. Etanoli bensiinissä kohottaa koneen palolämpötiloja, ja mitä tehneekään katalysaattorille ja lambda-anturille. Moottorikin voi kärsiä liiallisesta etanolista jo ihan kuumuusvaurioita.

Vanha tyttö saa käydä ehkä kallimmalla mutta toimivammalla bensiinillä sen mitä käy.

Mitä taas tulee soveltuvuuteen lentomoottoreihin, siitä pitää ottaa selvää. Onhan jo nyt 100LL:n ja 95 ja 98 moottoribensiinin hintaero huomattava. Taitaa vaan tulla normi ST1 automaatti tai mistä sen tietää vaikka Malmin platalle tulisi Kanasen kopin sijaan täyden palvelun 24h huoltamo kahviloineen ja kauppoineen.  Cheesy
Jukka Joutsijärvi
Offline Offline

Posts: 1163
Date Registered: 06.12.01

Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #36 on: 10.10.10, 14:20 »

Jos hintaeroa on uuden 95-oktaanisen (E10) ja nykyisen 98-oktaanisen välillä alle 5 senttiä litralta, tulen todennäköisesti käyttämään 98-oktaanista. Ihan vain sen vuoksi että suurempioktaaninen on parempi moottorille. Ajaapahan sitä tankillisella suurempioktaanista bensaa pidemmän matkankin.

Muistelen vielä että olisi ollut puhetta E10 haitoista moottorille. Haurastuttaa tiivisteitä ja muoviosia, varsinkin polttainejärjestelmän tiivisteitä samalla rikkoen ruiskutusjärjestelmän. Mutta kaikesta huolimatta eikös kuluttaja kuitenkin vastaa viimekädessä polttoaineen sopivuudesta. Näitä tiivisteiden haurastumisia ei tuskin vielä kahden viikon käytön jälkeen näe, mutta jos on autoa tarkoitus pitää enemmän kuin viisi vuotta niin sen jälkeen on helppo olla jälkiviisas, suuntaan tai toiseen.

Koko ajanhan tuota etanolia on tankattu autoihin vuosikaudet ollut pitoisuus 5% bensan seassa ja niin ovat käyneet ja kukkuneet ongelmitta!!  Otin itse selvää Saksasta kun on 96 Scorpio Coshworth 3.0 litranen ja 74 Granada 3.0 litranen. Kyllä ne kovasti väittää että kossuun voi tankata 10% etanolia sisältävää bensaa mutta granttuun se ei käy museoauto vaatii kunnon aineet! Tosin en luiota noihin vakuutteluihin ja aion tankata 98E5 bensaa jatkossa Scorppioonkin.
Näin vihreä liitto kyykyttää ja määrää millä autolla ajetaan suomessa tulevaisuudessa!

Jukka
« Last Edit: 20.02.11, 18:54 by Jukka Joutsijärvi »
Jarmo Kohtanen
Offline Offline

Posts: 1142
Date Registered: 04.08.10

Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #37 on: 11.10.10, 00:30 »

Shellin V-Powerissa näyttäisi olevan etanolia vain alle 0,5 % mutta eetteriä puolestaan jopa 15 %
Mitenkäs tuo eetteri mahtaa vaikuttaa koneeseen? Se ilmeisesti palaa samallalailla kuumempana
kuin etanolikin ja rasittaa konetta enemmän ja lisää kulutusta?

http://www-static.shell.com/static/fin/downloads/tt/v-power_bensiini_tt.pdf
Mikko Suokas
Offline Offline

Posts: 298
Date Registered: 27.07.05

Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #38 on: 11.10.10, 05:28 »

Se ilmeisesti palaa samallalailla kuumempana
kuin etanolikin ja rasittaa konetta enemmän ja lisää kulutusta?

Onko jossakin ihan tutkimuksiin ja mittauksiin perustuvaa luotettavaa tietoa siitä, että runsaasti etanolia tai eetteriä sisältävä bensiini palaisi kuumempana? Olen katsos tähän saakka ollut siinä käsityksessä, että alkoholien palamislämpötilat ovat alhaisempia kuin bensiinin ja siten myös runsaalla alkoholipitoisuudella pitäisi olla palamislämpötiloja alentava vaikutus. Laihalla käyvä moottori tietysti käy kuumempana, mutta jos moottorissa on lambda-anturi ja säätöautomatiikkaa, pitäisi seoksen mennä automaattisesti rikkaammalle, jotta ilmakerroin saadaan pidettyä ykkösenä.

En toki väitä, että käsitykseni olisi oikea, mutta jotakin mitattua faktaa tahtoisin nähdä, joilla nämä oletukset voidaan joko vahvistaa tai kumota.

Lähinnä tuossa uudessa bensassa mietityttää juuri sen vaikutus muovi- ja kumitiivisteisiin. Lämpöongelmia en usko tulevan, jos vain seokset ovat kohdallaan.

t. Mikko
Juha Lehtola
Offline Offline

Posts: 208
Date Registered: 02.04.06

Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #39 on: 11.10.10, 10:46 »

Lähinnä tuossa uudessa bensassa mietityttää juuri sen vaikutus muovi- ja kumitiivisteisiin. Lämpöongelmia en usko tulevan, jos vain seokset ovat kohdallaan.

Juurikin näin. Kaikki tiivisteet (erilaisia kumi ja/tai muoviseoksia) polttoaineen jakolaitteistossa ei kestä etanolia. Osa autojen valmistajista on huomioinut tuon jo hieman aiemmin, kuten tuolta listalta www.e10bensiini.fi nähdään. Hieman perseestähän se on kun mediassa kouhkataan että, käykö vai eikö käy ja varsinaista juurisyytä asian taustalla ei kerrota.
Pages: 1 [2] 3 4 ... 25 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1