FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
26.09.17, 21:50

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Uusi 95 E10 bensiini
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 25 Reply Print
Author Topic: Uusi 95 E10 bensiini  (Read 71781 times)
Cathy Tiainen
Offline Offline

Posts: 1546
Date Registered: 01.02.05

Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #240 on: 08.03.11, 19:02 »


katsokoot se nyt sitä ensin, sitten voin mennä listan kanssa rintajoupille ja sanoa että nämä asiat on tarkastettu jo, eikä vikaa löytänyt, ja etukäteen sovitaan hintaa, nimittäin viimeks pelkkä vian ETSIMINEN sen jälkeen kun se kerran jo sanottiin olevan kunnossa, maksoi vissiin nelisen sataa euroa...

Autoliike ja autokorjaamo lisätä heti korkea hinta kun tyttö toimittaa auto huoltoon thmbdn He mahdollisesti ajatella, me ei ymmärtää auto "sielu"  Shocked

Minulla ongelma voimakas pakkanen aika: Ajovalot ja mittarit "vilkkua" paljon. Automaa korjaamo sanoa: pitää vaihtaa laturi ja kun kysyä ystävä halpa korjaamo (hän olla mies) vika olla laturi säätölaite.

Nyt säästää heti paljon raha kun ei vaihtaa laturi, only laturi osa thmbup.

Cathy

Noraneko
Ville Kokkonen
Offline Offline

Posts: 1895
Date Registered: 15.02.06

Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #241 on: 09.03.11, 05:26 »

Autoliike ja autokorjaamo lisätä heti korkea hinta kun tyttö toimittaa auto huoltoon thmbdn He mahdollisesti ajatella, me ei ymmärtää auto "sielu"  Shocked

Minulla ongelma voimakas pakkanen aika: Ajovalot ja mittarit "vilkkua" paljon. Automaa korjaamo sanoa: pitää vaihtaa laturi ja kun kysyä ystävä halpa korjaamo (hän olla mies) vika olla laturi säätölaite.

Nyt säästää heti paljon raha kun ei vaihtaa laturi, only laturi osa thmbup.

Cathy


Meillä oli aikanaan Renault 19 samantapainen vika. Viaksi selvisi loppujen lopuksi moottorin ja rungonvälinen maadoituskaapeli, joka oli syöpynyt katki, välillä sai maita ja välillä ei. Sitä ennen vaihdettiin virman piikkiin mm. vilkkuviiksi, akku ja auto oli tutkittavana useita päiviä korjaamolla. Hintaa korjauksille tuli noin 1200 euroa, jonka maksoi onneksi liike. Maksoin autosta 2300, joten liikkeelle ei tainnut olla hyväkään kauppa Grin

Ville
Arto Virtanen
Offline Offline

Posts: 325
Date Registered: 09.06.08

Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #242 on: 09.03.11, 06:06 »

mun pieneen päähäni vaan ei mee ymmärrystä että tuon verran etanolia (jos sitäkään) sisältävä polttoaine tekisi näin äkkiä näin pahaa jälkeä.

Ei ehkä näin äkkiä, mutta pidemmässä käytössä. Pitihän sikarokotteenkin olla turvallinen. Vasta myöhemmin kävi ilmi että sitä ei oltu testattukaan 2000 ihmisellä (mikä on myynitluvan raja) vaan vain 300 ihmisellä. Tällä kiirellä miten E10 on tuotu markkinoille ei varmaan ole testattu yhtään mitään. VTT puoltelee omilla "tutkimuksillaan" valtion päätöksiä kun on valtion firma. VTT ei ole löytänyt E10:stä mitään vikaa, ei mitään. Sitten vaan jostain syystä näitä käynnistymisongelmia kuulee viikoittain, siis näitä lyhyen käyttöajan vikoja. Mitäpä ne viat ovat sitten kun autoa on ajettu E10:llä yli viisi vuotta?
Hanna Räihä
Offline Offline

Posts: 2795
Date Registered: 16.07.07

Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #243 on: 09.03.11, 06:41 »

no mulla ei ollut autossa minkään valtakunnan käynnistys- tai käyntihäiriöitä, joku poikkeuksellinen jippo oli, kun se vei E10llä vähemmän kuin aiemmin, mutta se vaikutti olevan tilapäinen häiriö, paras veikkaus oli että vika oli omassa kaasujalassa... Smiley

Niin, siis juurikin näin ollen on äärettömän vaikea laittaa ajatuksissa tätä vikaa uuden bensan syyksi.
Se, mitä se bensa tekee sitten pitkällä aikavälillä on vielä kaikille arvoitus. Mä en muutenkaan ymmärrä mitenkään tätä bensavouhotusta vihreiden taholta. Olis ollu vissiin fiksua ajaa tätä vaiheittain ja rinnakkain ja vääntää moottorit siihen malliin että ne varmasti kestää. Nyt ei ole annettu vaihtoehtoja kuin kalliimpaa bensaa tai tätä halpaa, jonka kulutus on isompi ja pitkällä aikavälillä myös koneet rikkova. Suurempi kulutus E10llä = X päästöt vs. pienempi kulutus vanhalla 95lla = X päästöt... Voisko ne mennä kuitenkin jotenkin tasan. Sekö nyt sitten on vihreetä ja ekologista? Ennemmin vihrerpiipertäjien olis ollu syytä kehittää esim joukkoliikennettä myös täällä maakunnissa sille tasolle, että ihmisten ei tarvis välttämättä käyttää sitä omaa autoa niin paljon. Mutta kun kämpän ohi menee bussi kerran- hyvällä tuurilla kaks tunnissa ja työmatkaa on 60 km niin pakkohan sitä olis auto olla. Mulla itselläni menee bussilla kulkiessa työmatkaan aikaa lähes 2 tuntia / suunta, se tekee 4 tuntia / päivä ja siihen työpäivä päälle ollaankin jo 12 tunnissa, joten onpahan aikaa olla kotona ja pelata äitiä...
No, verottajakaan ei tätä tietenkään ota huomioon, vaikka koittaisinkin käyttää ekologista julkista vaihtoehtoa koska matkan yhdensuuntainen aika on määreitten ulkopuolella.

No joo, jopas ärsytyskynnys on korkealla tänäaamuna... Lähden autoilemaan ympäri Pohjois-Satakuntaa ja syömään Jämille. Ees se on hyvää tässä päivässä...

Älä koskaan lähesty härkää edestä,  hevosta takaa äläkä idioottia mistään suunnasta.

This user may use sarkasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #244 on: 09.03.11, 06:59 »

Mä en muutenkaan ymmärrä mitenkään tätä bensavouhotusta vihreiden taholta. Olis ollu vissiin fiksua ajaa tätä vaiheittain ja rinnakkain ja vääntää moottorit siihen malliin että ne varmasti kestää.

Eikös perus-vihreä ole kaupungissa asuva autoton akateemikko jonka on hyvä pärrätä ekologisesti diesel bussilla kun pakottivat HKL:n (vai mikä lienee nykyisin) vaihtamaan maakaasubussit dieseleihin?
Kalle Rantanen
Offline Offline

Posts: 1347
Date Registered: 07.03.08

Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #245 on: 09.03.11, 07:28 »

Eikös perus-vihreä ole kaupungissa asuva autoton akateemikko jonka on hyvä pärrätä ekologisesti diesel bussilla kun pakottivat HKL:n (vai mikä lienee nykyisin) vaihtamaan maakaasubussit dieseleihin?

Missä vaiheessa maakaasubusseja on vaihdettu dieseleihin? Tuolla ne näyttävät edelleen surraavan.
Arto Virtanen
Offline Offline

Posts: 325
Date Registered: 09.06.08

Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #246 on: 09.03.11, 07:34 »

Pekkarisella näyttää olevan keinot miten bioaineita saadaan lisää myytyä: tehdään sitä lisää.

"Suomalaiset eivät voi paeta etanolipolttoaineita. "

"– Myös diesel tarjoaa mahdollisuuden biokomponentin lisäämiseen ja me kohta alamme valmistaa myös Suomessa biodieseliä, Pekkarinen sanoi."

Pekkarinen vielä väläyttää....

"Pekkarisen mukaan on vaikea kehittää mitään veroetuja, joilla E10 saataisiin houkuttelevammaksi."

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/E10-fiasko%20T%C3%A4ss%C3%A4%20on%20Suomen%20h%C3%A4t%C3%A4ratkaisu/art-1288374514964.html

Mikko Gustafsson
Offline Offline

Posts: 1055
Date Registered: 27.03.07

Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #247 on: 09.03.11, 08:10 »

Tällä kiirellä miten E10 on tuotu markkinoille ei varmaan ole testattu yhtään mitään. VTT puoltelee omilla "tutkimuksillaan" valtion päätöksiä kun on valtion firma. VTT ei ole löytänyt E10:stä mitään vikaa, ei mitään. Sitten vaan jostain syystä näitä käynnistymisongelmia kuulee viikoittain, siis näitä lyhyen käyttöajan vikoja. Mitäpä ne viat ovat sitten kun autoa on ajettu E10:llä yli viisi vuotta?

On sillä jotain testejä kuitenkin tehty. Tässä yksi mielenkiintoinen tutkimus: http://www.springerlink.com/content/0706k5577j331765/ Melko tiivistettyä tekstiä ja paljon asiaa mittausmenetelmistä ja tuloksista viidessä sivussa. Olisi kyllä voitu mitata myös osien kuluminen ja kertoa niistä tarkemmin, mutta kuitenkin aika reilusti käytetty kaikkia moottoreita ja havannoitu miten E10 eroaa normaalista bensiinistä.

Tässä pari pätkää pdf:stä:
Quote
test run was conducted on a fleet of 12 national vehicles. Eight of the vehicles were run under E10 and four vehicles were tested with regular unleaded gasoline. All vehicles had a complete checkup at the end of each 15,000 km and the test run was completed after 100,000 km.

The measurement and recording process was carried out
following a European standard driving cycle (ECE 15-04)

On the whole, based on our standard driving cycle (ECE
15-04), CO and UHC emissions dropped by 16.3 and
13.6%, respectively, whereas there was a 5.9% increase in
NOx emission. Although the engine power was raised by
about 5%, the fuel consumption increased by 5.07%

Moottorien vikaantumisesta ei mainittu mitään. Huomionarvoista tässä on myös se, että tässä tutkimuksessa käytettiin moottoria XU7JP, johon Peugeot tai Citroën ei ole antanut lupaa käyttää E10 polttoainetta. Tai käsittääkseni kyseistä moottoria ei ole myyty enää suurissa määrin vuoden 2000 jälkeen, johon vedettiin raja E10 soveltuvuudesta.
« Last Edit: 09.03.11, 08:25 by Mikko Gustafsson »
Timo Oikarinen
Offline Offline

Posts: 654
Date Registered: 27.10.04

Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #248 on: 09.03.11, 09:21 »

Ymmärtääkseni Ranskassa E10-bensa on ollut myynnissä vuodesta 2009 (tarkkaa päivää en löytänyt äkkiä googlaamalla). Sieltä luulisi olevan enemmänkin kokemuksia asiasta, jos todellisia ongelmia olisi.

Oma kokemukseni ranskalaisen auton omistajana on, että tuota pientä kulutuksen lisäystä lukuun ottamatta mitään eroa en ole huomannut. Aion siis käyttää E10:ä tulevaisuudessakin, koska auton valmistajan mukaan sen autoomme soveltuu.

Kokonaan toinen asia on sitten se, onko ekologisesti järkevää tuoda etanolia Etelä-Amerikasta. Itse en tätä ymmärrä, ja siksi omat tankkaukset keskittyvät nykyisin ST1:lle, jonka etanoli on sentään (ainakin osin) Suomessa biojätteestä tislattua.
Jukka Joutsijärvi
Offline Offline

Posts: 1163
Date Registered: 06.12.01

Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #249 on: 09.03.11, 11:37 »

Jos tämä uusi E 10 bensa olisi niin hyvin testattu ja luotettava vaihtoehto E 5 bensalle niin miksi sitten asiantuntijatkit ovat tahoillaan eri mieltä tästä bensasta? Edes siitä ei ole yhteisymmärrystä lisääkö E 10 käyttä moottoriöljyn ohenemista ja vettä öljyn joukkoon vaiko ei!!  Jos tällaisista peruskysymyksistäkin ollaan eri mieltä niin silloin kyllä tämä alkaa tuntumaan siltä että ensin ON HUTKITTU ja SITTEN VASTA TUTKITTU!!  Tuskinpa nämä lisääntynéet ongelmat autoissa vuodenvaihteen jälkeen mitään mielikuvitusta ovat puhumattakaan siitä että valmistajat alkavat tutkimaan vasta nyt vaikutuksia kun ollaan jo ajettu uutta E 10 bensaa markkinoille.   Jos Ranskassa ollaan muutama vuosi autoiltu niin se kerro mitään.  Syyt ja suraukset tämän bensan käytöstä saattavat tulla esiin vasta vuosien kuluttua joten tällainen muutama vuosi ei ole mikään sopiva "testijakso" jonka kansalaiset suorittavat omilla autoillaan uudella bensalla.  Eiköhän Suomen lainsäätäjät tämänkin pulman korjaa kun suomalainen kalliilla bensalla ajava kuluttaja testaa nöyrästi autollaan vuosikausia E 10 litkua koska niin on käsketty tehdä.  Ja meissä kun asuu se herranpalko sitkeästi!!!

Jukka
« Last Edit: 09.03.11, 11:41 by Jukka Joutsijärvi »
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #250 on: 09.03.11, 12:03 »

Missä vaiheessa maakaasubusseja on vaihdettu dieseleihin? Tuolla ne näyttävät edelleen surraavan.

Ei vielä mutta kohta

http://yle.fi/alueet/helsinki/2010/08/joukkoliikenteen_paastot_uhkaavat_nousta_helsingissa_1874720.html
Quote
Kaasulinjureita käyttää myös Tammelundin Liikenne. Se on jo ennen mahdollista veronkorotusta päättänyt, että vuoden vaihteessa yhtiön kaasubusseista poistuu liikenteestä noin puolet. Päätös johtuu siitä, että maakaasubusseille liikennöinti ei tälläkään hetkellä ole taloudellisesti kannattavaa. Yhtiöllä on käytössä 16 maakaasubussia.

Pekkarisella näyttää olevan keinot miten bioaineita saadaan lisää myytyä: tehdään sitä lisää.

"Suomalaiset eivät voi paeta etanolipolttoaineita. "

"– Myös diesel tarjoaa mahdollisuuden biokomponentin lisäämiseen ja me kohta alamme valmistaa myös Suomessa biodieseliä, Pekkarinen sanoi."

Pekkarinen vielä väläyttää....

"Pekkarisen mukaan on vaikea kehittää mitään veroetuja, joilla E10 saataisiin houkuttelevammaksi."

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/E10-fiasko%20T%C3%A4ss%C3%A4%20on%20Suomen%20h%C3%A4t%C3%A4ratkaisu/art-1288374514964.html

Heh Heh Pekkarinen ei muista että on ihan itse omin pikku kätösin vihkinyt Porvoon Biodiesel laitoksen käyttöön toukokuussa 2007  laugh

http://www.nesteoil.fi/default.asp?path=35;52;88;100;101;7438;8399

Quote
Kauppa-ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen vihki uudet tuotantolaitokset käyttöön. Neste Oil arvioi uuden diesellinjan vaikutuksen näkyvän yhtiön kokonaisjalostusmarginaalissa tämän vuoden kolmannella neljänneksellä. Myös biodiesellaitoksen tuotanto alkaa kesän aikana.

Avustaja vois vihjata Maukalle että veronalennus olisi yksi tehokas veroetu Wink

Mitä tuohon Biodieseliin tulee niin se on hyvää staffia. nimim. kokemusta on 100%:sta aineesta.
« Last Edit: 09.03.11, 12:10 by Sami Virkkula »
Timo Oikarinen
Offline Offline

Posts: 654
Date Registered: 27.10.04

Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #251 on: 09.03.11, 12:24 »

Kaikille fanaatikoille tiedoksi: Kyseessä on kuitenkin vain auto ja sen polttoaine. Jos olisi kyse ruoan lisäaineista, niin sitten kiihkoilulle olisi perusteita. Mutta että auton vuoksi  Cool

Arto Virtanen
Offline Offline

Posts: 325
Date Registered: 09.06.08

Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #252 on: 09.03.11, 12:30 »

Kaikille fanaatikoille tiedoksi: Kyseessä on kuitenkin vain auto ja sen polttoaine. Jos olisi kyse ruoan lisäaineista, niin sitten kiihkoilulle olisi perusteita. Mutta että auton vuoksi  Cool

Kyllä, onneksi on kyse vain autosta, niitähän saa vaan kun hakee omansa autoliikkeestä. Perheen toiseksi kallein hankinta, jonka pitää toimia säässä kuin säässä. Joka päivä, joka aamu. Tilanteessa kuin tilanteessa. Josta valtio ottaa veroja joka käänteessä, jonka ylläpitokustannukset ovat kalliita, huolloista puhumattakaan tai katsastusmaksujen hinnoista. Rahalla saa ja hevosellä pääsee!

Ruokaan tungetaan kyllä myrkkyjä, mutta niissä onkin vara valita mitä ostaa. Bensa-asemilla ei ole kovin montaa laatua tarjolla. Ja sielläkin näyttää että  yhdestä letkusta tulee pskaa laatua.
Timo Oikarinen
Offline Offline

Posts: 654
Date Registered: 27.10.04

Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #253 on: 09.03.11, 12:33 »

Kyllä, onneksi on kyse vain autosta, niitähän saa vaan kun hakee omansa autoliikkeestä. Perheen toiseksi kallein hankinta, jonka pitää toimia säässä kuin säässä. Joka päivä, joka aamu. Tilanteessa kuin tilanteessa. Josta valtio ottaa veroja joka käänteessä, jonka ylläpitokustannukset ovat kalliita, huolloista puhumattakaan tai katsastusmaksujen hinnoista. Rahalla saa ja hevosellä pääsee!

Ruokaan tungetaan kyllä myrkkyjä, mutta niissä onkin vara valita mitä ostaa. Bensa-asemilla ei ole kovin montaa laatua tarjolla. Ja sielläkin näyttää että yhdestä letkusta tulee pskaa laatua.
Niin, lähinnä vaan ajoin takaa sitä, että auton polttoaineen puhtaudesta ja hyvyydestä ja ylipäätänsä auton hyvinvoinnista ollaan kyllä kiinnostuneita. Sen sijaan ruoka saa olla kyllästetty millä hyvänsä, eikä se näytä kuluttajia kiinnostavan.

Juha Haapajärvi
Offline Offline

Posts: 460
Date Registered: 22.09.09

Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #254 on: 09.03.11, 13:42 »

Eiköhän ruveta vaatimaan että juomaveteen on lisättävä 10% etanolia - mieluumin 40%

-J


Niin, lähinnä vaan ajoin takaa sitä, että auton polttoaineen puhtaudesta ja hyvyydestä ja ylipäätänsä auton hyvinvoinnista ollaan kyllä kiinnostuneita. Sen sijaan ruoka saa olla kyllästetty millä hyvänsä, eikä se näytä kuluttajia kiinnostavan.


Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #255 on: 09.03.11, 13:44 »

Joo kirkkaseen veteen 37 ja jos ruskehtavaa mielellään siinä 45 paikkeilla.

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #256 on: 09.03.11, 14:14 »

Kyllä tässä on ruvettava perumaan puheitaan vaikka aiemmin väitin että amerikkalaiset on ajateet etanolibensalla jo kauan ilman mitään ongelmia. No, ongelmat onkin näköjään pitkävaikutteisia. Vai miten muuten olis muka mahdollista että vain 54 000 mailia ajetusta Daewoosta kilahtaa jakopään rissa 16 000 mailia ennen hihnan vaihtoväliä. Laadukasta Korealaista bakeliittia oleva rissa ilmiselvästi on saanut tarpeekseen etanolibensan aiheuttaman huonon tyhjäkäynnin nykimisestä ja levinnyt kuin Jokisen eväät.



[ attachment removed / expired ]

Pirullisia ovat noitten tappajabensojensa kanssa. Voiskohan jostain hakea korvauksia rikkinäisistä rystysistä ja mustista kynnenalusista?  Cool

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #257 on: 09.03.11, 14:30 »

Mutta eivätkö melkein ministeriä myöden juurikin todistaneet että vain EU etanoli pitää autot piiitkään ehjänä.Se teitin litku juuri tuollaista aiheuttaa.

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Erkki Pulkkinen
Offline Offline

Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08

WWW
Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #258 on: 09.03.11, 14:34 »

On the whole, based on our standard driving cycle (ECE
15-04), CO and UHC emissions dropped by 16.3 and
13.6%, respectively, whereas there was a 5.9% increase in
NOx emission. Although the engine power was raised by
about 5%, the fuel consumption increased by 5.07%

Mitenkä Trafi mahtaa huomioida tuon CO-arvon alenemisen autojen käyttömaksutaulukkojen soveltamisessa
Kalle Rantanen
Offline Offline

Posts: 1347
Date Registered: 07.03.08

Re: Uusi 95 E10 bensiini
« Reply #259 on: 09.03.11, 16:10 »

Jos tämä uusi E 10 bensa olisi niin hyvin testattu ja luotettava vaihtoehto E 5 bensalle niin miksi sitten asiantuntijatkit ovat tahoillaan eri mieltä tästä bensasta?

Sellaista asiaahan ei olekaan, josta ei löytyisi joku asiantuntijaksi itseään nimittävä joka on eri mieltä.
Pages: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 25 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1