Uusi 95 E10 bensiini

<< < (57/99) > >>

Tape:
Quote

Ainakin omassa autossani käy näin 1.6 FSI moottorissa (Octavia). Olenkin tankannut ysikasia juurikin siksi että se antaa kyseisessä moottorissa muutaman kilowatin lisätehoa ja kulutus pienenee jonkun desin satasella. Kuitenkin, tankilla hintaero on tullut jotakuinkin takaisin kulutuksess,a plus ne muutamat hevosvoimat (mitä en ole käytännössä havainnut  )
Uuden E10:n kohdalla en ole vertailua vielä tehnyt ja hintaerokin on kasvanut. Mutta "ennen" oli ainakin tässä juuri näin, kuten Tarmo kysyi.


Kiitos Henri vastauksestasi, tarkoitin kyllä nykyhetkeä kun ei ole valittavana kuin 95e10 ja 98e5.

 Ennenmuinoin mopokin kulki 99:llä reilusti kovempaa kuin 92:lla.

TOC:
Tässä yksi näkökulma lisää. 

http://www.iltasanomat.fi/autot/Raju%20v%C3%A4ite%20suomalaisprofessorilta%20T%C3%A4ss%C3%A4%20salattu%20syy%20E10-bensalle/art-1288375291940.html

jjjarvi:
"KL: Kohu-uutisten raju seuraus - kansa hylkäsi E10-bensan
Julkaistu: 09.03.2011 07:46  Kommentteja ()
Kauppalehden mukaan autoilijat ovat tehneet  rajun U-käännöksen bensavalinnoissaan.

Kauppalehden printtiversion mukaan E10-bensan kysyntä on romahtanut Suomessa.

Tuoreimpien kohu-uutisten myötä 98-laadun myynti on noussut paikoin jopa 60 prosenttiin.

Huoltamot kertovat E10:n myynnin romahduksen syyksi riskit, jotka voivat liittyä etanolinpolttoon eri ikäluokan automerkeissä.

Teboil-ketjun toimitusjohtaja Ilpo Kuusimaa sanoo lehdelle, että ysikasin myynti on lyönyt kaikki ennusteet ja
yläkanttiin.

Ysikasin osuus kohoaa yli 40 prosenttiin Teboilin koko bensakaupasta.

– Teboil mitoitti 98-oktaanisen myynnin alle 30 prosenttiin. Uhkaksi tulee jo se, että ysikasilta loppuvat säiliötilat. Jatkuva täyttöralli tulee kalliiksi, Kuusimaa kertoo lehdelle

Samalta näyttää tilanne Neste Oilillakin.

Yhtiön vähittäismyynnistä vastaava johtaja Sakari Toivola sanoo, että ysikasin osuus ponnahti helmikuussa noin 40 prosentin tasolle yhtiön bensakaupasta. Tammikuussa ysikasin osuus oli vielä 30 prosenttia."


IS

Joo enpä näköjään ole yksin näkemyksineni.

Jukka

jjjarvi:
Ja lisää löylyä:

"Ilta-Sanomien lukijat ovat äänestäneet vuodenvaihteessa myynnistä poistuneen vanhan E95-bensiinin palauttamisesta mittareihin. Tulokset ovat murskaavia.

Uuden, aiempaa enemmän etanolia sisältävän E10-bensiinin lanseeraus on epäonnistunut Suomessa pahasti. Tällä hetkellä IS:n kyselyssä äänensä antaneista noin 50000 lukijasta peräti 97 prosenttia kannattaa vanhan perusbensan palauttamista.

Nettikeskustelujen perusteella autoilijat ovat kokeneet joutuneensa E10-bensiinin käytön ongelmien koekaniineiksi. Kansalaiset pelkäävät runsaammin etanolia sisältävän bensiinin rikkovan heidän autojensa moottorit tai ainakin aiheuttavan lisäkuluja uusien huoltojen muodossa.

Monen autoilijan huolena on myös kulutuksen kasvaminen enemmän kuin viranomaiset ovat antaneet ymmärtää. Ilta-Sanomat on seurannut tilanteen kehittymistä tiiviisti verkkosivuillaan aivan helmikuun alusta alkaen.

Saksan Auto Bild -lehti uutisoi helmikuussa, että E10-bensiinin käyttö lisäsi testiautossa kulutusta jopa yli 5 prosenttia. Yleistyksenä tämä tarkoittaisi sitä, että 98- ja 95-oktaanisten bensiinilaatujen hinnanero olisi myös Suomessa selvä - tutumman, korkeampioktaanisen hyväksi.

Ongelmaa ei pienennä, että 98-oktaaninen käy varmasti ongelmitta kaikkiin bensiiniautoihin. Myös kiinteillä polttoainesäiliöillä varustettuihin moottoriveneisiin on suositeltu nimenomaan 98-oktaanista.

IS kertoi verkkosivuillaan jo 4. helmikuuta, että E10-bensiinin käyttö saattaa aiheuttaa autoilijoille lisäkustannuksia. Pidemmän ajan kuluessa polttoainesäiliöön muodostuu mahdollisesti etanolista ja vedestä koostuva neste, joka saattaa muodostaa hyvin voimakkaita orgaanisia happoja. Ne voivat syövyttää polttoainesäiliön tai polttonestejärjestelmän metallisia osia.

Myös järjestelmien kumi- ja muoviosat saattavat olla vaarassa. E10-bensiinin käytöstä aiheutuvista mahdollisista haitoista Suomen oloissa ei ole tehty pitkäaikaisia tutkimuksia.

Taloussanomien haastatteleman Öljyalan keskusliitto ÖKL:n toimitusjohtajan Helena Vänskän mukaan E10-tiedotus on kuitenkin onnistunut Suomessa hyvin.

- Asiakkailta ei ole tullut yhtään konkreettista kuluttajavalitusta. Normaalikuluttaja ei pysty arkiajelussaan erottamaan, mikä polttoaineen muutoksen merkitys kulutuksessa, Vänskä summaa."

Jukka


kille:
Sanotaanpa kerrankin suoraan että ellei sitten ole kysymys jostain Tukiaisjutuista, tuollaiset "iltasanomien lukijagallupit" voi työntää vaikka matkamiehen persiiseen.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page