Sami Virkkula
Offline
Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04
|
Nokian renkaiden menestyksen selittänee ehkä se että renkaat tehdään täkäläisiin olosuhteisiin. Mutta eipä nuo Nokian puhelimetkaan enään nykyää aina aivan huipulla ole TM:n testeissäkään. Toisaalta saksalaisessa lehdistössä tuntuu olevan silmiinpistävän usein ne tietyt merkit kärjessä vertailutesteissä. Ja tämä on toki huomattavissa rengastesteissäkin. Eli ei ne ulkolaiset autolehdet ole luultavasti sen enempää "raamatun" asemassa kuin kotimaisetkaan. Päinvastoin, voisi olettaa että näissä maissa missä autoja oikeasti valmistetaan paljon, on intressejä vaikuttaa sikäläiseen lehditöönkin. Jos aletaan etsimään mörköjä ja maksettuja testejä...
Nokian renkaiden 2010 vuosikertomuksessa kerrotaan mm. Nokian henkilöautonrenkaiden liikevaihdosta vuonna 2010 noin 45 % tuli Suomesta, Ruotsista ja Norjasta. sekä Keskittymisen strategia
1. Pohjoiset olot
Nokian Renkaat keskittyy ainoana rengasvalmistajana maailmassa pohjoisten olojen asiakastarpeisiin ja tuotteisiin. Tuotteita markkinoidaan alueilla, joissa on lunta, metsää ja vuodenaikojen vaihtelusta johtuvat vaativat ajo-olosuhteet.
2. Kapeat tuotesegmentit
Keskittyminen pohjoisten olojen asiakastarpeisiin on luonut Nokian Renkaille erikoisosaamista, jota se voi lisäarvona hyödyntää kapeissa tuotesegmenteissä. Ydintuotteita ovat henkilöautojen talvirenkaat ja metsäkoneiden renkaat. Tavoitteena on paras asiakastyytyväisyys ydintuotteissa maailmanlaajuisesti. Muita kärkituotteita ovat esimerkiksi Light Truck- ja SUV-renkaat, kuorma-autojen talvirenkaat sekä satama- ja kaivoskoneiden renkaat.i Ei minusta TM:n testeissä menestyminen ole mitenkään poikkeuksellista.
|
|
|
|
|
|
Kalle Rantanen
Offline
Posts: 1347
Date Registered: 07.03.08
|
Paremminkin E10-fobiasta kärsivien jutut alkavat mennä foliohattupuolelle kun mitään todistettuja haittoja ei ole.
|
|
|
|
Erkki Pulkkinen
Offline
Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08
|
Paremminkin E10-fobiasta kärsivien jutut alkavat mennä foliohattupuolelle kun mitään todistettuja haittoja ei ole.
Eikä ole myöskään todistettuja hyötyjä. Päättäjät ja media ovat ulosmitanneet luottamuksensa ainakin muutamaan kertaa minun tapauksessani, joten viis veisaan moisesta propagandasta. Juuri äsken Autoliitto lähetti sähköpostiini kyselylinkin 95E10:stä, vastasin siihen ja annoin kuulua mielipiteeni tuosta E10 moskasta.
|
|
|
|
Kalle Rantanen
Offline
Posts: 1347
Date Registered: 07.03.08
|
Eikä ole myöskään todistettuja hyötyjä.
Tuo ei tarkkaan ottaen ole totta, koska yksi takuuvarma hyöty on ainakin öljynkäytön väheneminen mikä on ihan positiivista kun öljyvarat ovat rajalliset. Käyttöönoton syynä olevat ympäristöhyödyt ovat sen sijaan hyvinkin kyseenalaisia.
|
|
|
|
Erkki Pulkkinen
Offline
Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08
|
Tuo ei tarkkaan ottaen ole totta, koska yksi takuuvarma hyöty on ainakin öljynkäytön väheneminen mikä on ihan positiivista kun öljyvarat ovat rajalliset. Käyttöönoton syynä olevat ympäristöhyödyt ovat sen sijaan hyvinkin kyseenalaisia.
Hyöty tai ei, alkoholin tekeminen kuluttaa syötävää ruokaa 
|
|
|
|
Timo Oikarinen
Offline
Posts: 654
Date Registered: 27.10.04
|
Hyöty tai ei, alkoholin tekeminen kuluttaa syötävää ruokaa  ...paitsi jos se tehdään komposti/biojätteistä. Minä en niitä laske ainakaan enää syötäväksi ruoaksi 
|
|
|
|
Erkki Pulkkinen
Offline
Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08
|
...paitsi jos se tehdään komposti/biojätteistä. Minä en niitä laske ainakaan enää syötäväksi ruoaksi  Minulle kelpaa kun ensin jalostetaan ne sikalan kautta 
|
|
|
|
Juha Haapajärvi
Offline
Posts: 460
Date Registered: 22.09.09
|
Tää onki ilmeisesti viherpipertäjien salajuoni.
Viedään possuilta safkat jotta saavat halpaa öljyä viherhuoneidensa lämmittämiseen ja itujen kasvattamiseen:-)
-J
|
|
|
|
Mikko Gustafsson
Offline
Posts: 1055
Date Registered: 27.03.07
|
Toisaalta saksalaisessa lehdistössä tuntuu olevan silmiinpistävän usein ne tietyt merkit kärjessä vertailutesteissä. Ja tämä on toki huomattavissa rengastesteissäkin. Eli ei ne ulkolaiset autolehdet ole luultavasti sen enempää "raamatun" asemassa kuin kotimaisetkaan. Päinvastoin, voisi olettaa että näissä maissa missä autoja oikeasti valmistetaan paljon, on intressejä vaikuttaa sikäläiseen lehditöönkin. Jos aletaan etsimään mörköjä ja maksettuja testejä...
Ainakin joku vuosi sitten piti hyvin paikkansa ainakin autobild lehden kanssa. Monessa autotestissä jos muut kuin saksalaiset autot saivat parempia tuloksia joistain testin osiosta, niin lopussa jaettiin pisteet päinvastoin. Annettiin niille vähemmän pisteitä, kuin huonomman tuloksen saanut saksalainen auto. Ei välttämättä muuttanut lopputulosta mihinkään suuntaan, mutta pitää ne pisteet silti jakaa oikein. Aloin seuraamaan sitä tarkemmin ja huomasin monessa lehdessä näin tapahtuneen. Sen jälkeen en ole enää kyseistä lehteä ostanut saati uskonut niiden saamia tuloksia.
|
|
|
|
Jukka Siirilä
Offline
Posts: 6025
Date Registered: 17.04.02
|
Minulle kelpaa kun ensin jalostetaan ne sikalan kautta  Eipä taida saada biojätteitä enää syöttää sikaloissa. Ei ole varmaan yli kymmeneen vuoteen syöttää sioille kuin kunnon ruokaa.
|
-JukSii-
|
|
|
Erkki Pulkkinen
Offline
Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08
|
Eipä taida saada biojätteitä enää syöttää sikaloissa. Ei ole varmaan yli kymmeneen vuoteen syöttää sioille kuin kunnon ruokaa.
Eipä tietenkään, jotta saataisiin alkoa bensiiniin ja halpaa öljyä itujen kasvattamiseen, eli viherpiipertäjien juoni kuten Juha edellä mainitsi 
|
|
|
|
Pekka Raninen
Offline
Posts: 816
Date Registered: 26.07.06
|
Ainakin joku vuosi sitten piti hyvin paikkansa ainakin autobild lehden kanssa. Monessa autotestissä jos muut kuin saksalaiset autot saivat parempia tuloksia joistain testin osiosta... ...Aloin seuraamaan sitä tarkemmin ja huomasin monessa lehdessä näin tapahtuneen. Sen jälkeen en ole enää kyseistä lehteä ostanut saati uskonut niiden saamia tuloksia.
Pannaan nyt täällä Suomessa vaikka Nokian renkaat, Canonin kuvauskamat ja Applen tietotekniikkavermeet. Miljoona uskollista käyttäjää saati toimittajaa ei voi olla väärässä? Kaikilla on sidoksia kaikkiin. Viime kädessä kuluttaja tekee valinnat, eli ratkaisut siitä mikä merkki menestyy ja mikä ei. Valitettavasti tekee yleensä tietämättä, kuinka paljon hänen mielipidettään ohjaillaan.
|
- P -
|
|
|
Mikko Gustafsson
Offline
Posts: 1055
Date Registered: 27.03.07
|
Kaikilla on sidoksia kaikkiin. Viime kädessä kuluttaja tekee valinnat, eli ratkaisut siitä mikä merkki menestyy ja mikä ei. Valitettavasti tekee yleensä tietämättä, kuinka paljon hänen mielipidettään ohjaillaan.
Tietysti kuluttaja tekee sen viimeisen valinnan. Usein sekin on valitettavasti kompromissi. Yleensä ei voi eikä pysty saamaan kaikessa parasta mahdollista, joko mieltymysten tai muiden syiden takia. Hain tässä takaa tätä autobildin räikeää pisteiden laskentaa. Testin alussa mitataan jotain ominaisuutta ja kerrotaan tulokset tekstin joukossa, jossa esim.naapurimaan auto saa paremmat tulokset. Lopussa yhteenvetotaulukossa tämä auto saa kuitenkin vähemmän pisteitä kuin Saksalainen joka sai mitatusta testistä huonomman tuloksen. Varmasti näin tehdään, että ne jotka eivät syvällisesti perehdy artikkeleihin, vaan tyytyvät katsomaan pisteet vakuuttuvat kotimaan tuotosten ylivertaisuudesta. En tiedä tekevätkö tätä enää, mutta ovat tehneet. Enkä millään jaksa uskoa että menee näppäilyvirheeksi. Ehkä täälläkin tapahtuu tätä samaa kotiinpäin vetämistä, mutta se on kyllä mennyt suurimmilta osin ohi, tai sitten minutkin on aivopesty!!
|
|
|
|
|
Pekka Raninen
Offline
Posts: 816
Date Registered: 26.07.06
|
Ehkä täälläkin tapahtuu tätä samaa kotiinpäin vetämistä, mutta se on kyllä mennyt suurimmilta osin ohi, tai sitten minutkin on aivopesty!!
Eikö ole mielenkiintoista, että hieman yleistettynä Nokian gummit voittavat aina TM:n rengastestit, Nokian puhelimet saman lehden puhelintestit, ja Canonin laitteet kameratestit.  Tuohon autojuttuunhan taas sopii 50 vuotta vanha vitsi silloisesta Tsekkoslovakiasta. Paikallinen lehti uutisoi kahden automerkin välisen kilpailun lopputulosta: "Skoda toinen, Ford viimeistä edellinen!". 
|
- P -
|
|
|
Kalle Rantanen
Offline
Posts: 1347
Date Registered: 07.03.08
|
Eikö ole mielenkiintoista, että hieman yleistettynä Nokian gummit voittavat aina TM:n rengastestit, Nokian puhelimet saman lehden puhelintestit, ja Canonin laitteet kameratestit.  Mielenkiintoista on lähinnä se miten ihmisten mielestä jokin merkki voittaa aina jos kyseinen uskomus sattuu sopimaan kyseisen henkilön omiin preferensseihin. Yhtä mielenkiintoista on miten kyse on aina räikeästä korruptiosta kun voittaja ei ole itselle mieleinen. Nokian puhelimet tuskin ovat voittaneet kovinkaan montaa testiä viime vuosina kuin korkeintaan halpapuhelimissa. Nokian renkaat tuppaavat kyllä olemaan kärjessä, mutta esimerkiksi tässä viimeisimmässä eivät voittaneet. Ja Canon taas voittaa minusta yllättävän harvoin ottaen huomioon, että Canon on se merkki jota uskaltaa yleensä varauksetta suositella. Muiden kohdalla on sitten tapauskohtaista. //edit: Piti vielä oikein tarkistaa. Pikaisesti hakien TM:stä löytyi kuusi (6) kännykkätestiä vuodesta 2005 lähtien, joista Nokian puhelin on voittanut yhden (1). Mutta tokihan Nokian puhelimet voittavat aina jos on niin päättänyt.
|
|
« Last Edit: 21.03.11, 09:07 by Kalle Rantanen »
|
|
|
|
|
Pekka Raninen
Offline
Posts: 816
Date Registered: 26.07.06
|
Pikaisesti hakien TM:stä löytyi kuusi (6) kännykkätestiä vuodesta 2005 lähtien, joista Nokian puhelin on voittanut yhden (1).
Kiitos viitseliäisyydestä.  Tosin olen itse lukenut mainittua lehteä noin v:sta 1980 lähtien (viimeisen 10 vuoden sisällä kieltämättä vain satunnaisesti). Kännykkäkin on ollut 90-luvun alusta. Matkan varrella on nähty ja luettu kaikenlaista.
|
- P -
|
|
|
Juha-Matti Hakala
Offline
Posts: 2288
Date Registered: 22.05.08
|
Mulla vaihto 95e10stä 98iin poisti käyntihäröt ja nykimiset. Kulutus laski noin 0,3-0,6desiä huntilla, vaihdellen vähän. Menokeinona Astraali Ooppeli jostain 1900 luvulta. 1,6iivari patana.
|
Lee Wulff is my co-pilot
|
|
|
|