FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.09.17, 22:18

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kotiohjaamot / Home Cockpits (Moderators: Jari Mikkilä, Joni Öfverström, Tuomas Kuosmanen)
| | |-+  Keskustelua perseenpäristimistä
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 3 Reply Print
Author Topic: Keskustelua perseenpäristimistä  (Read 5957 times)
Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Keskustelua perseenpäristimistä
« on: 23.04.11, 05:59 »

Kotiohjaamoyhteisö taisi kokea kotiohjaamotapaamisesa ButtKicker-herätyksen. Ajattelin, että olisi hyvä koota keskustelua ja kokemuksia yhteen ketjuun, etteivät ne huku tuone muiden ketjujen syövereihin.

Kotiohjaamopäivän yhden messuviikonlopun kokemuksella täytyy sanoa, että täristin muuttaa simukokemusta paljon. Kun täristimen ruuvasi pois simusta, tuntuu lentäminen suorastaan tylsältä.

Itse olisin sitä mieltä, että simuissa joissa on runko tärisitin kannattaa kuitenkin kiinnittää lentäjän penkkiin, ei runkoon. Jos täristin on rungossa, joutuu sitä pitämään kovemmalla, että saadaan kunnon fiilis. Tämä tarkoittaa enemmän tärinöitä simun runkoon, mistä saattaa seurata ongelmia pitkässä juoksussa. Havaintoina tuolta messuviikonlopulta voisi sanoa, että laskutelineen jysäykset ja äänet tuntuvat todella realisisilta. Ihmettelin lauantaina kun tehon vähnnyksen jälkeen koko simu tärisi hulluna. Kun kalibroin kaasut uudelleen sunnuntaina, eivätkä kaasuvivut olleet enää ristisä juuri lainkaan, nämä tärinät hävisivät lähes kokonaan... Laskussa tömäys on aika vaimea ja tulee n. sekunnin-kaksi viiveellä. Tätä asiaa pitää tutkia, voiko esm. äänitiedostoja muuttamalla tehdä jotain.

Täristin on ehdottomasti hankintalistalla museon simuun. Hyvä visuaali+täristin kuka kapaa motionsystemejä?

Muutama linkki:
http://shakercentre.co.uk/aspbite/categories/index.asp

http://shakercentre.co.uk/aspbite/products/products.asp?intProductsID=102

http://shakercentre.co.uk/aspbite/products/products.asp?intProductsID=8


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
henkkafinn
Former member
Re: Keskustelua perseenpäristimistä
« Reply #1 on: 23.04.11, 07:01 »

Itse olisin sitä mieltä, että simuissa joissa on runko tärisitin kannattaa kuitenkin kiinnittää lentäjän penkkiin, ei runkoon. Jos täristin on rungossa, joutuu sitä pitämään kovemmalla, että saadaan kunnon fiilis.
Hyvinhän ne tärinät välittyivät runkoonkin Kickerin ollessa penkissä kiinni. Kyllä OH-IMS rämisi ihan kivasti.  Smiley

Laskussa tömäys on aika vaimea ja tulee n. sekunnin-kaksi viiveellä. Tätä asiaa pitää tutkia, voiko esm. äänitiedostoja muuttamalla tehdä jotain.

Noita voimakkuuksia voisi tutkia säätämällä FS:n Sound-valikosta Engines/Cockpit/Environment slidereitä.

Tuo viive ei taas välttämättä johdu FS:stä tai äänitiedostoista ollenkaan vaan PC:stä (rauta, ajurit tms.). Nyt kun OH-CKU:ssa on Kickeri onko siellä havaittu vastaavaa? Entä Samu (alias "Kickerlähettiläs"  Wink ), onko asiasta kokemuksia?
Samu Mäntyniemi
Offline Offline

Posts: 282
Date Registered: 08.05.10

Re: Keskustelua perseenpäristimistä
« Reply #2 on: 23.04.11, 07:14 »

Entä Samu (alias "Kickerlähettiläs"  Wink ), onko asiasta kokemuksia?

Minä olen yrittänyt saada laskut onnistumaan ilman tömähdyksiä, joten ei kovin paljon kokemusta ole tömähdyksen viiveestä. Tätä voisi kyllä testailla tarkoituksella. Päällimmäinen mielikuva kuitenkin on, että ainakaan noissa defu-koneissa ei laskussa kuuluva tömähdys oikein ole voimakkuudeltaan samassa sarjassa muiden äänien kanssa.

Luulisi, että tärinäkameroita voisi jotenkin käyttää apuna päristimen toiminnan viilaamisessa. Samalla kun kameraa täräytetään, soitettaisiin myös matalia ääniä samaan tahtiin. En vielä omista tärinäkameraa, ehkä niissä jo onkin mahdollisuus liittää ääntä mukaan?

Edit: Muistui vielä mieleen, että kickerin äänisignaalia ei kannata ottaa samasta ulostulosta esim. teamspeaking tai VoxATC:n kanssa. Vai onkohan olemassa sellaisia softamixereitä, joilla voisi leikata radioliikenteen matalimmat äänet pois signaalista mutta jättää simulaattorista tulevat muut äänet ennalleen?
« Last Edit: 23.04.11, 12:17 by Samu Mäntyniemi »

Osallistu maiseman luontiin:
1) http://www.youtube.com/watch?v=Q6CNXmmUaB4
2) http://osm2xp.com/

X-Plane 10 :
Vasen    : AMD Phenom II x4 965@3.74GHz/8GB/HD6970 22"/Win 7 Ultimate 64
Oikea     : i7 980x @4.6GHz /12GB/HD6970/22"+2x15"/Win 7 Ultimate 64
Keskellä : i7 2600K @4.5GHz /8GB/HD6970/22"/Win 7 Ultimate 64
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Keskustelua perseenpäristimistä
« Reply #3 on: 23.04.11, 18:25 »

Minä olen yrittänyt saada laskut onnistumaan ilman tömähdyksiä, joten ei kovin paljon kokemusta ole tömähdyksen viiveestä. Tätä voisi kyllä testailla tarkoituksella. Päällimmäinen mielikuva kuitenkin on, että ainakaan noissa defu-koneissa ei laskussa kuuluva tömähdys oikein ole voimakkuudeltaan samassa sarjassa muiden äänien kanssa.

Voisi kokeilla sitä koneen laskuäänifileä ajaa mediaplayerillä ja katsoa miten se tömähdys oikein tulee buttkickerissä silloin. Onko siinä äänifilessä vaan viivettä matalissa äänissä ensin (vrt. kumin ensikosketus asfalttiin ja sitten koneen "istunta" koko painolla laskutelineille..? Vai tuleeko se tömähdys siinä heti? Tuleeko simussa se touchdown-ääni oikeastikin viiveellä mutta sitä ei vaan huomaa niin helposti kun se ei potki persuuksille?

Quote
Edit: Muistui vielä mieleen, että kickerin äänisignaalia ei kannata ottaa samasta ulostulosta esim. teamspeaking tai VoxATC:n kanssa. Vai onkohan olemassa sellaisia softamixereitä, joilla voisi leikata radioliikenteen matalimmat äänet pois signaalista mutta jättää simulaattorista tulevat muut äänet ennalleen?

Kotiohjaamossa kannattaa joka tapauksessa jakaa äänet kahteen äänikorttiin verkkolentäessä. Kaikki moottorin ja lentokoneen ym äänet kajareista ja headsettiin sitten vain radioliikenne.

Tulee tässä verkkolennosta pienenä kaneettina mieleen että Tyyskän Jorma tutkassa buttkickerillä höystettynä saattaisi olla aika mieleenpainuva kokemus Grin

//T

Juho Leppänen
Offline Offline

Posts: 387
Date Registered: 25.04.08

Re: Keskustelua perseenpäristimistä
« Reply #4 on: 23.04.11, 21:42 »

Tulee tässä verkkolennosta pienenä kaneettina mieleen että Tyyskän Jorma tutkassa buttkickerillä höystettynä saattaisi olla aika mieleenpainuva kokemus Grin

//T

"tuntuis jorma persuuksissa"  Grin liian paha tähän aikaa päivästä

anteeksi ot.
(en tunne enkä osoita sanomisiani sen kummemmin kehenkään)
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Keskustelua perseenpäristimistä
« Reply #5 on: 24.04.11, 05:42 »

Meillä tuo ButtKicker kiinnitettiin myös aluksi kuskin penkkiin. Ilmeisesti penkin renkaiden ja lattiakiskon välissä on kuitenkin sen verran välystä, että tärinä siirtyi ensitestien
perusteella tähän väliin ja varsinaista tärinää ei tullut. Vain epämääräistä korkeataajuuksista surinaa (vrt. partakone).  Smiley
Tänään olisi tarkoitus irrottaa tuo huonekalujalka kuljettajan penkistä ja pop-niitata se suoraan penkkien väliin,
simun lattiaan. Näin toivottavasti tuo tärinä välittyy paremmin suoraan runkoon.

Tuohon landing-äänitiedoston muokkaamiseen riittää varmasti ihan perus äänikäsittelyohjelma, kuten Cool Edit, tms. Voihan olla, että tuossa laskeutumis-äänitiedostossa
on vaan turhaa 'häntää' alussa ja sen poisleikkaamalla tuon laskeutumisen tömähdyksen saisi osumaan paremmin kohdilleen.

Pystyykö FS2004:sta kaivamaan esiin yksittäisiä äänitiedostoja? Jos joku pystyisi lähettämään minulle tuon tiedoston, voisin tutkia sitä kotona.

Seuraava ongelma menee vähän offtopic-aihepiiriin, mutta sivuaa myös tätä kicker-keskustelua. Lisäsimme hiljattain simulaattoriin ulkonäkymän koneesta.
Tästä seurasi se, että koneen äänet poimiutuvat nyt tästä ulkonäkymästä VC cockpit-sisääänien sijaan. Ulkonäkymää klikkaamalla aktivoituu taas sisä-äänet,
mutta tallennus ei muista tätä asetusta. Tuleeko mieleen miten voisi ikkunoiduista näkymistä valita mikä säilyy tallennuksenkin jälkeen aktiivisena. Näin myös
nuo sisä-äänet säilyisivät oletuksena. Kaikki ikkunat ovat siis undock-modessa.

Buttkickerin osalta selviää tänään lisää.

p.s. tälläinen edit-ohjelma äänitiedostojen muokkaamiseen tuli vastaan:
http://www.fssoundstudio.com/

"Using Notepad to manually edit sound.cfg files is slow and error prone. Then you need to start FS2004 to hear your changes. FS Sound Studio lets you quickly and easily change the sounds you hear, and has a Preview mode which allows you to hear exactly what your aircraft will sound like. Hear the changes you make instantly"
« Last Edit: 24.04.11, 06:04 by O-P Pietila »
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Keskustelua perseenpäristimistä
« Reply #6 on: 24.04.11, 08:16 »

Meillä tuo ButtKicker kiinnitettiin myös aluksi kuskin penkkiin. Ilmeisesti penkin renkaiden ja lattiakiskon välissä on kuitenkin sen verran välystä, että tärinä siirtyi ensitestien
perusteella tähän väliin ja varsinaista tärinää ei tullut. Vain epämääräistä korkeataajuuksista surinaa (vrt. partakone).  Smiley
Tänään olisi tarkoitus irrottaa tuo huonekalujalka kuljettajan penkistä ja pop-niitata se suoraan penkkien väliin,
simun lattiaan. Näin toivottavasti tuo tärinä välittyy paremmin suoraan runkoon.

Kannattaa laittaa johonkin tukevamopaan kohtaan runkoa (tuliseinä tai laskutelineen vahvistettu kohta) - muuten se simun lattiapelti ym vaan notkuu ja hukkaa suuren osan värinöistä. Moottoripukista se oikeakin tärinä tulee ja fillareista laskussa. Rungon vahvojen rakenteiden kautta se värinä menee joka paikkaan minimienergialla, vrt se Aztecin runkoputki (Aztecissahan taitaa olla cessnasta poiketen putkirunkokehikko joka pitää koneen kasassa, kun taas tuo C172 on kasattu runkokaarista ja rungon pinta itsessään muodostaa sen rakenteen joka ottaa vastaan aerodynaamiset ja muut voimat..)

Eli johonkin sellaiseen paikkaan se päristin kiinni missä oikeassakin koneessa tulee potkua. niin rakenne kestää ja potkut välittyvät oikeaan osoitteeseen Wink

Quote
Pystyykö FS2004:sta kaivamaan esiin yksittäisiä äänitiedostoja? Jos joku pystyisi lähettämään minulle tuon tiedoston, voisin tutkia sitä kotona.

Eikös ne ole siellä aircraft-folderissa, kun joka koneella on kuitenkin omat äänet...?

Quote
Tuleeko mieleen miten voisi ikkunoiduista näkymistä valita mikä säilyy tallennuksenkin jälkeen aktiivisena. Näin myös
nuo sisä-äänet säilyisivät oletuksena. Kaikki ikkunat ovat siis undock-modessa.

Mites AutoHotkey? Sillä on meillä tehty noi EHSI:n napin painallukset simun gaugen nappeihin kun painaa iocards-inputtia, sioc tekee näppäineventin minkä toi autohotkey nappaa ja tekee hiiri-eventin. Tuo on tosi monipuolinen softa ja sillä varmasti saa aikaan eventin jolla klikkaa sopivaa ikkunaa..?

//Tuomas

Samu Mäntyniemi
Offline Offline

Posts: 282
Date Registered: 08.05.10

Re: Keskustelua perseenpäristimistä
« Reply #7 on: 24.04.11, 09:16 »

Meillä tuo ButtKicker kiinnitettiin myös aluksi kuskin penkkiin. Ilmeisesti penkin renkaiden ja lattiakiskon välissä on kuitenkin sen verran välystä, että tärinä siirtyi ensitestien
perusteella tähän väliin ja varsinaista tärinää ei tullut. Vain epämääräistä korkeataajuuksista surinaa (vrt. partakone).  Smiley
Tänään olisi tarkoitus irrottaa tuo huonekalujalka kuljettajan penkistä ja pop-niitata se suoraan penkkien väliin,
simun lattiaan. Näin toivottavasti tuo tärinä välittyy paremmin suoraan runkoon.

Olisiko se penkin alla oleva pelti vain ollut jotenkin liian "löysä"? Jos kokeilisi väliaikaisesti laittaa kickerin johonkin penkin putkista, vaikka joutuukin vaakatasoon hetkeksi laittamaan. Kuvittelisi että penkkiin välittyvä tärinä olisi vielä pienempi, jos kickeri on penkkikiskon "väärällä"puolella. Toisaalta voihan olla, että rungon kautta tuleva kumahtelu antaisi silti paremman kokonaiselämyksen vaikka takalistossa ei niin suoraan tuntuisikaan.

Minulla penkki myös kuultavasti surisee, mutta tömähdykset silti tuntuvat ihan hyvin.

Quote

 Tuleeko mieleen miten voisi ikkunoiduista näkymistä valita mikä säilyy tallennuksenkin jälkeen aktiivisena. Näin myös
nuo sisä-äänet säilyisivät oletuksena. Kaikki ikkunat ovat siis undock-modessa.

FSX:ssä ikkunan aktiivisuus valitaan .FLT tiedostossa samalla kun ikkunoiden zoomit ja suuntaukset valitaan. Ehkä FS9:ssä on joku samantapainen mahdollisuus.


Osallistu maiseman luontiin:
1) http://www.youtube.com/watch?v=Q6CNXmmUaB4
2) http://osm2xp.com/

X-Plane 10 :
Vasen    : AMD Phenom II x4 965@3.74GHz/8GB/HD6970 22"/Win 7 Ultimate 64
Oikea     : i7 980x @4.6GHz /12GB/HD6970/22"+2x15"/Win 7 Ultimate 64
Keskellä : i7 2600K @4.5GHz /8GB/HD6970/22"/Win 7 Ultimate 64
henkkafinn
Former member
Re: Keskustelua perseenpäristimistä
« Reply #8 on: 24.04.11, 18:52 »

Tämä viesti on off-topic, pahoittelen.

FSX:ssä ikkunan aktiivisuus valitaan .FLT tiedostossa samalla kun ikkunoiden zoomit ja suuntaukset valitaan. Ehkä FS9:ssä on joku samantapainen mahdollisuus.

Esimerkki FS9:n FLT-tiedoston kyseisestä osiosta:

[Window.1]
Order=0
Active=True
Undocked=False
Maximized=False
ScreenUniCoords=0, 0, 8191, 2557
UndocCoords=0, 0, 0, 0
ViewMode=Cockpit
ViewDir=Forward
CockpitZoom=001.00
VirtualZoom=001.00
TowerZoom=008.00
TrackZoom=004.00
SpotZoom=001.00
MapZoom=011.00
SpotDirection=090.00
SpotDistance=+000315
SpotTransitionType=Roll
SpotFastTransition=False
SpotAltitude=+000003
PanHeading=360.00
PanPitch=360.00
PanBank=360.00
ChaseTarget=1
SavedViewMode=Cockpit
henkkafinn
Former member
Re: Keskustelua perseenpäristimistä
« Reply #9 on: 24.04.11, 19:09 »

Eli johonkin sellaiseen paikkaan se päristin kiinni missä oikeassakin koneessa tulee potkua. niin rakenne kestää ja potkut välittyvät oikeaan osoitteeseen Wink

Jokaisessa rungossa on todennäköisesti jossain määrin omat ominaispiirteet ja voimme tässä keskustelussa arvailla loputtomiin. Paras (yksilöllinen) ratkaisu selvinnee yksinkertaisesti laajalla testaamisella, sillä sen verran uusi juttu on vielä tämä pärisyttäminen tämänlaisella vekottimella näissä kuvioissa.

Tuomaksen huomio rakenteen kestämisestä on mielestäni tärkeä. Ei välttämättä se hetken tärähdys vaan tiima pitkässä juoksussa saattaa aiheuttaa ties mitä ylläreitä, nämä simut kun ovat täynnä hienomekaniikkaa ja elektroniikkaa.
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Keskustelua perseenpäristimistä
« Reply #10 on: 24.04.11, 19:50 »

Testasimme sekä penkkiin, että lattiaan. Lopulta oikeilla säädöillä penkkiin kiinnitys toimi paremmin.

Äänitiedostoista selvisi sen verran, että käyttämämme RealAirC172 paketin laskeutumisääni on todella paljon hiljaisempi kuin esim. Flight1 172-paketin.
Ääniin pääsee onneksi suoraan käsiksi niin, että esim. F1 Cessnan paketista voi kopioida wav-muodossa laskeutumisäänen ja korvata tällä RealAirin oman tiedoston.

Erojakin paketeista löysin. Flight1 käyttää kolmea äänitiedostoa samaan aikaan, eli left, center ja right, kun taas RealAir-paketissa on vain kaksi eri voimakkuudella
tallennettua laskeutumisääntä (ilm. pehmeään ja ei niin pehmeään laskeutumiseen).

ts. tallentamalla F1 Cessnan center-touchdown äänen RealAirin alkuperäisten tiedostojen päälle saa paljon paremmat tömähdykset ulos Kickeristä.

CKU käyttää TSS C172 -äänipakettia, mutta tiedostot ovat korvattavissa varmaan samaan tapaan. F1 Cessnassa ei ainakaan tömähdyksissä ollut viivettä.
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Keskustelua perseenpäristimistä
« Reply #11 on: 24.04.11, 20:25 »

Googlettelin vähän, siellä pitäisi (ei ole fs:ää tässä millä tsekata) olla sound.cfg koneen hakemistossa missä riittää tutkittavaa ja tuunattavaa. Smiley

Nythän voisi kokeilla esim. audacityllä generoida ja muokkailla sopivia tosi matalia ääniä buttkickerin maksimaaliseen hyödyntämiseen (tässähän on hauskaa projektia loppuvuodeksi Grin) ja miksata niitä sitten noihin normiwaveihin mukaan... Esim. vessan pöntön veto muunnettuna tosi matalaksi saattaisi antaa aika mielenkiintoisia tärähdyksiä, tai joku norsun töräytys tms...? Tai löytyisikö googlella jotain toimivia valmiita tai tietoa aiheesta?

//T

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Keskustelua perseenpäristimistä
« Reply #12 on: 24.04.11, 20:46 »

Ajattelin yhdistää default Cessnan renkaanvingahduksen ja F1 Cessnan tömähdyksen yhdeksi stereo waviksi.

Carenadon C172 audiopaketti on vielä laskeutumisäänien osalta tutkimatta.
« Last Edit: 24.04.11, 21:24 by O-P Pietila »
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Keskustelua perseenpäristimistä
« Reply #13 on: 25.04.11, 04:39 »

Tuo Audacity tosiaan on hyvä äänieditori, suosittelen: http://audacity.sourceforge.net/

Kokeiles kun sulla on se buttkicker, audacityllä Generate > Chirp, amplitude vaikka 1->200hz, joku kymmenen sekkaa tms, ja katso miten buttkicker reagoi eri taajuuksiin. Tuossa on muitakin äänigeneraattoreita, esim. toi "risset drum" generoi rumpusoundin jonka taajuuksia voi valita, sillä saattais kanssa saada aikaan jotain käyttökelpoista, miksailee niitä sit noihin simun ääniin mukaan..?

//Tuomas

Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: Keskustelua perseenpäristimistä
« Reply #14 on: 25.04.11, 06:45 »

Tuomaksen huomio rakenteen kestämisestä on mielestäni tärkeä. Ei välttämättä se hetken tärähdys vaan tiima pitkässä juoksussa saattaa aiheuttaa ties mitä ylläreitä, nämä simut kun ovat täynnä hienomekaniikkaa ja elektroniikkaa.

Juuri tämän takia asentaisin täristimen penkkiin, en runkoon. Tärkeintä on saada fiilis kohdalleen lentäjän pakalla istuvalle, rungon tärinät ja vibrat ovat mielestäni toissijaisia juttuja. Jos täristimen laittaa kiinni runkoon se tärisyttää pahemmin koko simua, ja sitä joutuu todennäköisesti pitämään kovemmalla jotta lentäjän penkkiin välityvät tärinät ovat kunnolliset. OH-IMS:n kohdalla minua huolestuttaa erityisesti runkoon asennettu tietokone, mitä se tykkää pitkäaikaisesta tärinästä...
Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Keskustelua perseenpäristimistä
« Reply #15 on: 25.04.11, 15:48 »

Eri laskeutumisäänien yhdistäminen Cool Editillä oli kahden minuutin juttu. Lisäsin F1 paketista tömähdyksen ja default Cessnan renkaan vingahdukset mitä taas ei F1 paketissa ole.
Kovertointi stereo-wav:ksi. Todella helppoa.
« Last Edit: 25.04.11, 16:38 by O-P Pietila »
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Keskustelua perseenpäristimistä
« Reply #16 on: 25.04.11, 17:05 »

Muistakaa että iso osa tärinöistä tulee myös ratin ja poljinten ja kaasuvipujen kautta, siksi paasaan tuosta rungosta välittyvästä vibrasta tässä. Esim. se kerta kun OH-SIMissä oli subbari kakkoskuskin jalkatilassa jytisemässä, fiilis oli tosi aito juuri siksi että kaasua säätäessä tehonmuutos tuntui kaasukädessä samoin kuin ratissa, startatessa samoin.

Veikkaan että se kokonaisuus on aika tärkeä. Kannattaa varmaan simussa testatessa lentää silmät kiinni noita ja vaan "tunnustella" niitä efektejä mikä toimii itselle parhaiten, kovin subjektiivisiahan noi jutut kuitenkin on. Mutta muistan tuon subbaritestin ja sen miten häkellyttävän paljon se muistutti oikean koneen "tärinämaailmaa" Wink

//Tuomas

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Keskustelua perseenpäristimistä
« Reply #17 on: 28.04.11, 06:52 »

Äänitiedostojen muokkaaminen osoittautuikin mutkikkaammaksi kuin oletin. FS2004:ssa osa äänitiedostoista on Aircraft-kansion alla, koneen omassa Sound-hakemistossa, mutta osa äänistä tuodaan FS2004:n pääkansion alla olevasta Sound-kansiosta, esim. cmtouch.wav (8kpl) laskeutumisääniä.

Ääniä ja sound.cfg tiedostoa pitää siis muokata jonkin verran, että pääsee toivottuun lopputulokseen. Itse boostasin FS2004/sound-hakemistosta löytyviä cmtouch-ääniä. Katsotaan oliko hyötyä.
henkkafinn
Former member
Re: Keskustelua perseenpäristimistä
« Reply #18 on: 28.04.11, 19:17 »

Testissä FS2004 defu King Airilla en havainnut mitään viiveitä äänien ja ruudun tapahtumien välillä. Olisiko mahdollista että äänitiedostojen lataamiseen kuluva aika (tai joku tökkiminen) aiheuttaa viiveen? Nimittäin defu äänet ovat näköjään aika pieniä tiedostoja mutta miten on lisureiden kohdalla? Tuli vain mieleen... en edes tiedä missä kohtaa FS lataa nuo äänitiedostot muistiin... vai lataako ollenkaan?
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Keskustelua perseenpäristimistä
« Reply #19 on: 28.04.11, 19:56 »

Äänitiedostojen muokkaaminen osoittautuikin mutkikkaammaksi kuin oletin. FS2004:ssa osa äänitiedostoista on Aircraft-kansion alla, koneen omassa Sound-hakemistossa, mutta osa äänistä tuodaan FS2004:n pääkansion alla olevasta Sound-kansiosta, esim. cmtouch.wav (8kpl) laskeutumisääniä.

Ääniä ja sound.cfg tiedostoa pitää siis muokata jonkin verran, että pääsee toivottuun lopputulokseen. Itse boostasin FS2004/sound-hakemistosta löytyviä cmtouch-ääniä. Katsotaan oliko hyötyä.

Tässähän on vähän niin, että kotisimussa tehdään tavallaan omaa lisäosakonetta. Aihiona on joku kone johon tehdään custom-paneeli ja ihan samoin voisi ajatella että ääniefektejä muokataan tarpeen mukaan jne. Siinä mielessä voisi olla fiksua lisätä ne muokatut äänet custom-ääninä ko. koneeseen sen sijaan että muokkaa simun default-ääniä, pystyy backuppaamaan simun customoinnit paljon helpommin, menee kaikki kätevästi sen lentokoneen kanssa, jos vaikka joutuu päivittämään koneen ja asentamaan simun uusiksi. Eipä pääse vahingossa unohtumaan että simun omassa sounds-kansiossa olikin jotain muokattuna mikä jäi ottamatta talteen... :-)

SIOCillahan voi kanssa laittaa muuten noita, siellä on se IOCPSound-moduli tms millä voi fsuipc:n eventtien mukaan pistää wavia soimaan, onko kukaan kokeillut moista? Sillä voisi soitella buttkicker-spesifisiä waveja simun omien lisäksi, ja voisi koodilla sitoa ääniefektejä aika monipuolisesti eri parametreihin. Esim. turbulenssiin vähän hytinää persuuksiin jne..?

//T

Pages: [1] 2 3 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1