X-Plane kotiohjaamossa

(1/5) > >>

smä:
Tässä muutamana iltana on tullut kokeiltua kakkoskoneella X-Plane demoa. FSX:n verrattuna visuaalinen kokemus jää kovasti jälkeen, mutta toisaalta lentomallit tuntuvat jotenkin uskottavammilta. Pientä placebo-efektiä tässä ehkä minulla on kun on tullut luettua x-planen mallinnusperiaatteista ennen vertailua. Kuitenkin, kiinnostus tulevien rakenteluprojektien perustamisesta X-Plane:n ympärille on herännyt. Ajattelen tässä tulevaa 10-versiota.

Sikäli kun ymmärsin, niin nykyisessä X-Planessa olisi muutama ohjaamorakentamisessa kätevä ominaisuus:

-"WideView" tulee vakiona, eli useamman visuaalin pyörittäminen monella koneella pitäisi olla "helppoa" ilman lisäohjelmia
-Näkymän FOV:n voi valita asteina suoraan valikosta, ei tarvitse yrittää laskea zoomin kautta tai kokeilla sitä varten tehtyjen maisemalisurien kautta.
-Tasoprojektion sijasta voi valita myös sylinteri tai palloprojektion 3d näkymän laskemisessa. Käsittääkseni parissa muussa ketjussa tässä vasta käsitellyt horisontin käyttäytymiseen liittyvät erilaiset ongelmat johtuvat MSFS:n tasoprojektiosta, jolloin yhdellä isolla ikkunalla horisontti  vääristyy reunoilta kovasti, ja tämän korjaaminen useammalla pienemmällä ikkunalla taas antaa keskimäärin oikeamman mutta kulmikkaan horisontin ja voi tuoda vähän FPS ongelmaa. Sylinteriprojektiossa tämän ei pitäisi olla ongelma, kun 3d objektit on laskettu kaarevalle pinnalle jolloin käsittääkseni horisontti taipuu pehmeästi kaarelle käännöksissä ja nousuissa ja laskuissa. Tämän kun sitten heijastaa kaarevalle pinnalle ja sitä katsoo pinnan polttopisteestä niin horisontin pitäisi toimia aivan oikein ilman vääristymiä tai kulmikkuutta. X-plane foorumilta ymmärsin kuitenkin, että esim 180 astetta yhdessä ikkunassa ei  toimisi tästä huolimatta kovin hyvin, joten pitäisi kai käyttää useampaa näkymää kuitenkin.

IOCards pitäisi toimia X-plane:n kanssa ja XPUIPC on tehty emuloimaan FSUIPC:tä.

Mutta mitäs muita hyviä tai huonoja puolia x-planessa on kotiohjaamon kannalta? Tietoa / kokemuksia?



tigert:
Yksi toinen mitä aina välillä pitää takaraivossa, on FlightGear. (www.flightgear.org) - se on opensource-lentosimulaattori mitä ilmeisesti käytetään myös tutkimustyössä. Jos et pidä lentomallista, voit koodata oman jne..

Mutta Flightgear on siis täysin avoin systeemi johon on mahdollista tehdä itse kaikenlaista. Tavallaan ajatuksena aika mielenkiintoinen, koska simun ohjaamon rakentaminen on aika iso investointi, rahallisesti ja varsinkin ajan käytön ja vaivannäön suhteen.

Olisi ihan kiva varmistaa se, että simusofta ei "kuole" alta pois vuosien mittaan (FS) ja tuo FlightGear on siihen aika mielenkiintoinen ajatus. Eihän sen visuaalimallinnus ole samalla tasolla eikä lisäosia ym ole niin paljon, mutta siinä on muita puolia mitkä ovat kiinnostavia.. yksi asia pidettäväksi silmällä, tai kenties hypättäväksi mukaan..?

//T

OLaine:
XPlanessa hyvää myös, että datareffit on samat kaikille koneille, mikkisoftassa vissiin joudutaan konekohtaisesti koodailemaan näissä sioc hommissa.Näin huhu kertoo.
Mikkisoftasta ei kyllä minkään näköstä kokemusta mulla et tiä sitten.Kohta pitäis alottaa koodihommat xplanessa tulevaan A320 projektiin.

cos:
Olen pyörittänyt X-Plane simpitissä useamman vuoden. Yllämainittujen lisäksi voisi mainita esim:

  - Hyvin dokumentoitu laaja plugin-api. Itsekin olen pari plugaria jo tehnyt.

  - Pyörii myös Linuxissa ja Macissa, etuna vakaampi alusta ja osalle mielyttävämpi käyttö- ja kehitysympäristö.

  - Maisemien importtaus MSFS:stä onnistuu, tosin ei aina täydellisesti.

  - Tukee visuaalien, ohjaamojen ja kouluttajan työasemien verkkohajautusta.

  - Plane-makerilla onnistuu esim mittaristojen virittely nopeasti.

smä:
Paljon tuntuisi hyviä puolia löytyvän.Kuvat uudesta versiosta näyttävät lupailevan että visuaalinen puoli olisi myös paranemassa.

Mutta entäs kolikon kääntöpuoli? Ilmeisesti huonot puolet muihin simulaattoreihin verrattuna eivät juuri liity suoraan ohjaamorakentamiseen? X-planelle näyttää olevan IVAOon oma plug-in,joten verkkolentämisessäkään ei kaiketi eroja juuri synny.

Pieni miinus lienee hinta (1000$), ainakin jos sylinteri- tai palloprojektion haluaa käyttöön. Toisaalta kokonaisbudjetissa ei tuo ei liene se suurin menoerä jos ajattelee about 180-270 asteen visuaaliin muuten tarvittavien kamppeiden hintaa.

Olenko ymmärtänyt oikein, että nykyisellä X-plane versiolla ei voisi ajaa kuin yhtä visuaalinäkymää per tietokone? Yhden näkymän saanee venytettyä eyefinity /th2go työpöydälle, mutta saako siihen työpöydälle vierekkäin näkymiä useampaan suuntaan?

Navigation

Up one level

Next page