Concordella lentäminen IVAOssa?

(1/7) > >>

Dmitri Glouchenko:
Tämä on ollut aika kuuma aihe täällä foorumilla. Laittakaa nyt mielipiteitä perusteluineen.
Onko concordella tai vastaavalla yliäänikoneella lentäminen

sallittua - kiellettyä?
toivottovaa -  vältettävää?
Hauskaa - ikävää?
Realistisa - epärealistista?

Liittyykö yliäänilentoihin sääntöjä/rajoituksia verkossa? (nyt puhutaan virallisista IVAOn säännöistä)
Pilaako Concorden näkeminen muiden virtuaalilentjien fiiliksen (Huom. Finnairin Concordea ei oo mahollista nähdä IVAOssa) Vai onko se mukava yllätys nähtäessä?

Miten tulisi lentää Concordea, ilman RNAV navigointilaitteita? Lennetäänkö vorrien vai gepsin mukaan? entä Atlantin ylitys?
Lennetäänkö RNAV menetelmiä "survomalla" vai pyydetäänkö suosiolla vektoreita? Miten/millainen reittisuunnitelma?
Nyt tulinen keskustelu aiheesta, mutta vain asiallisia kommentteja, kiitos.

B-7-5-7:
Concordella lentäminen on täysin sallittua verkossa. Myös hauskaa, eikä tuo kovin epärealistista ole.

Yliäänilentoja koskee samat rajoitukset kun niitä koski oikeassakin elämässä. Eli ainoastaan merten päällä saa lentää yli M100. Ja Intian päällä poikkeuksellisesti myös (britit ja intialaiset kävivät tästä kovan kädenväännön aikoinaan). Muuten mantereen päällä ylisoonisella nopeudella lentäminen kielletty.

Concordessa ei juu tunnetusti mitään RNAV kelpoisia vehkeitä ole. RVSM ilmatilassa sillä saa (erikoisluvalla?) lentää. Concordessahan on tämä INS järjestelmä, joka perustuu siis mekaanisiin hyrriin jotka laskevat kiihtyvyyksiä ja siten paikan muutosta. Wikipedia selittäkööt tarkemmin http://en.wikipedia.org/wiki/Inertial_navigation_system. RNAV menetelmiä ei lennetä, koska koneesta ei sellaiseen löydy tarvittavaa laitteistoa. Vektoreita mikäli menetelmät vaativat RNAV kelpoisuuden (mainittu kartoissa). Jos sen sijaan on mahdollista lentää VOR/DME laitteistolla niin sitten vedetään lähtö- ja tuloreitit niillä. Näin esimerkiksi Lontoossa ja New Yorkissa.

Samppu:
Concorde on aivan täysin käypä lentolaite IVAOssa lennettäessä, siinä missä muutkin koneet ovat. IVAO organisaationa ei tee mitään linjauksia tai määrittele sääntöjä lentotoiminnan suhteen, vaan kaikessa operoinnissa noudatetaan kunkin maan ilmailuviranomaisen sekä ylikansallisten viranomaisten vahvistamia määräyksiä. Näitä määräyksiä kukin divisioona soveltaa parhaansa mukaan simulaatiokäyttöön sopiviksi.

Navigoinnin osalta, on kokonaan lentäjän vastuulla ilmoittaa lennonjohtajalle lentosuunnitelmassaan paikkansapitävät tiedot lentolaitteensa varustuksesta, ja toimia niiden puitteissa. Se, mitä tarkotat RNAV-menetelmien "survomisella" jää minulle hämärän peittoon, sillä ethän toki voi edes yrittää sellaisen menetelmän lentämistä jota varten lentolaitteesi ei ole varustettu. Mitä tulee Atlantin ylittämiseen, se tapahtuu siinä missä muillakin koneilla, koordinaattipisteitä käyttäen. Concordin tapauksessa ei käytetty Atlantin ylityksessä standardi NATeja, vaan luotiin erityisiä fiksattuja reittejä (NATSM, NATSN, NATSO) yläilmatilaan (>FL410) korkeuksille, joissa sääilmiöt eivät enää juurikaan vaikuttaneet. Tämän ansiosta voitiin käytännössä lentää samaa reittiä pitkin joka kerta. Uskoakseni IVAOssa voit nykyään Concordella käyttää sekä tavallisia NATeja että edellämainittuja vanhoja Concorde-reittejä.

Tosin oletan, että koskapa olet mainostanut lentäväsi Concordella verkossa niin tiedät jo nämä asiat ja tunnet myös cruise climb-menetelmät sekä niiden plaanaamisen lentosuunnitelmaan.

Dmitri Glouchenko:
Quote

Yliäänilentoja koskee samat rajoitukset kun niitä koski oikeassakin elämässä. Eli ainoastaan merten päällä saa lentää yli M100. Ja Intian päällä poikkeuksellisesti myös (britit ja intialaiset kävivät tästä kovan kädenväännön aikoinaan). Muuten mantereen päällä ylisoonisella nopeudella lentäminen kielletty.
Mutta tämä vain siksi koska yliäänivallin ylitys aiheutti pamauksen ja häiritsi siviiliväestöä. IVAOssa ei ole siviiliväestöä eikä pahemmin ole yliäänivalli-pamaustakaan. Näin ollen >M1.0 tulisi olla ihan käytettävissä myös maan päällä.
Quote

Se, mitä tarkotat RNAV-menetelmien "survomisella" jää minulle hämärän peittoon
Kaikkihan sen tietää että ainakin HV on mahdollista lentää RNAV arrivaleja "sinnepäin" vorreja, hdgiä ja gepsiä hyväksikäyttäen. (melko tarkasti). Erääthän täällä sitä huutelivatkin, että tulis lentää, vaikka koneessa ei olis mitään RNAV laitteita. Sama koskee RNAV reittejä.
Quote

Tosin oletan, että koskapa olet mainostanut lentäväsi Concordella verkossa niin tiedät jo nämä asiat ja tunnet myös cruise climb-menetelmät sekä niiden plaanaamisen lentosuunnitelmaan.
Kyllä crz ja step clbit on tuttuja, mutta plaanaaminen ei niinkään, täytynee tutustua asiaan tarkemmin. En oo mainostanut yhtään mitään, mutta Concordella lentämisessä ei ole mielestäni mitään vikaa.

ILKevin:
Quote

Mutta tämä vain siksi koska yliäänivallin ylitys aiheutti pamauksen ja häiritsi siviiliväestöä. IVAOssa ei ole siviiliväestöä eikä pahemmin ole yliäänivalli-pamaustakaan. Näin ollen >M1.0 tulisi olla ihan käytettävissä myös maan päällä.

Eikös IVAOn ja yleensäkkin nettilentämisen tavoite ole pyrkiä realistiseen operointiin? Monessa muussakin asiassa pyritään "oikeaoppiseen" toimintaan online-lentämisessä. Tietenkin tekijöitä ja mielipiteitä löytyy joka lähtöön. Osa haluaa lentää "as real as it gets" ja toiset sitten ei niin tarkasti, mutta tämä oli vain minun näkemys asiaan. Mitään selvää "kyllä/ei" -linjausta tähänkään asiaan ei voida vetää.

// Ilkka

Navigation

Up one level

Next page