Concordella lentäminen IVAOssa?

<< < (5/7) > >>

Dmitri Glouchenko:
ok, selvittelin vähän asiaa ja wikipediasta löytyi seuraavaa:
"Concorde did not travel on the North Atlantic Tracks as it flew to the United States from the United Kingdom and France from a much higher altitude, between 45,000ft and 60,000ft, its relatively high service ceiling. The weather variations at these altitudes were so minor that Concorde followed the same route each day, traveling to and from Europe to North America on fixed tracks. These fixed tracks were known as 'Track Sierra Mike' (SM) and 'Track Sierra Oscar' (SO) for westbound flights and 'Track Sierra November' (SN) for eastbounds. An additional route, 'Track Sierra Papa' (SP), was used for seasonal British Airways flights from London Heathrow to/from Barbados."
Täyskokoinen kuva concorden NATeista http://afconcorde.free.fr/SSCroute.htm

B-7-5-7:
Quote

ok toinen kysymys, pystyykö siis maassa oleva ihminen käytännössä kuulemaan yliäänilennon, joka tapahtuu esim FL590. millä matkalla/korkeudella se paineaalto vaimenee niin paljon, ettei se sitten enää kuulu maahan ?

Kyllähän tuo maahan asti kuuluu. Juuri siksi se lentäminen mantereella yli Mach 1.00 on kielletty.

Juhozzz:
Quote

Kyllähän tuo maahan asti kuuluu. Juuri siksi se lentäminen mantereella yli Mach 1.00 on kielletty.


Jep. Mantereella tuo pamaus, joka siitä lähtee, rikkoisi talojen ikkunoita ja saisi ihmiset sotajalalle kyseistä konetta/lentoyhtiötä vastaan... 

Dmitri Glouchenko:
No concorde on kyllä suunniteltu ylisooniselle lennolle ja muotoiltu niin, että sen aiheuttama paineaalto olisi mahdollisimman pieni:
"If you’ve ever seen a Concorde, its nose is very sharp compared with other subsonic planes. The reason for this sharp nose is to decrease the intensity of the sonic boom created at the nose of the plane."

Lisäksi paineaalto kuten muukin väliaineessa kulkeva ääniaalto vaimenee nopeasti äänilähteen etäisyyden kasvaessa:
"As you move further away from the source of a sound, its intensity becomes weaker. It is no different with sonic booms. Therefore, the higher a supersonic aircraft is, the less intense its sonic booms are at sea level. "
Näin ollen on varmasti olemassa rajapinta (lentokorkeus), jonka jälkeen paineaalto tuskin kuuluu (tai ainakin hyvin vaimeasti) maahan. Kysymys onkin vain siinä, että kuinka korkealle pitää mennä.

Lisäksi lämpötilamuutos korkealla lennettäessä estää tietyissä olosuhteissa paineaallon kantautumisen maahan kokonaan:
"For example, when sea-level temperature is 59 degrees Fahrenheit (15 °C), the temperature at 30,000 feet (9,100 m) drops to minus 49 degrees Fahrenheit (−45 °C). This temperature gradient helps bend the sound waves upward. Therefore, for a boom to reach the ground, the aircraft speed relative to the ground must be greater than the speed of sound at the ground. For example, the speed of sound at 30,000 feet (9,100 m) is about 670 miles per hour, but an aircraft must travel at least 750 miles per hour (Mach 1.12, where Mach 1 equals the speed of sound) for a boom to be heard on the ground.[1]"
eli esim alle 1,12M ylisooninen lento (FL300) ei kuulu maahan ollenkaan. (tietysti nopeuden kasvaessa paineaalto vahvistuu myös)

"The Concorde-type aircraft climbed to FL290 at 375kt IAS
and went supersonic at FL320, reaching Mach 1.13 at FL390." (Tämä nopeusalue oli täysin kriteereiden sisällä melua ajatellen myös maa-alueella (sama kuin normikoneella))
The aircraft then accelerated to Mach 1.8 in a climb to FL450. (Tämä alue oli sallittu vasta merialueella meluisan paineaallon takia)

The climb continued at Mach 2.2 to an initial cruising altitude
of FL540, which was reached at a point some 470 n.m. after
take-off. The aircraft then entered a cruise climb condition at
Mach 2.2, gaining altitude to approximately FL590 at end of
cruise. The descent profile was similar to that of the faster aircraft."
*FAA Report RD-67-38: ATC Concepts for Supersonic yehicles
Part 2-1. Federal Aviation Administration, NAFEC, Atlantic City,
NJ 08405. Price S3.

B-7-5-7:
Se nyt lienee kaikille selvää, että Concorde on suunniteltu ja muotoiltu ylisoonisia nopeuksia silmälläpitäen Mitä tuolla hait takaa?

Navigation

Up one level

Next page

Previous page