Virtual Eurocontrol - lentosuunnitelman validointiketju

(1/11) > >>

Samppu:
Hyvät foorumilaiset,

Me verkkolentämisen kehittäjät olemme panneet merkille, että viime aikoina virtuaalipiloteilla on ollut ongelmana erityisesti lentosuunnitelman lähettäminen oikeassa formaatissa lennonjohdolle. Asialle tulee tehdä jotain, ja pidämme tätä palstaa hyvänä välineenä tavoitteeseemme pääsemiseen. Kuten tiedätte, "oikeassa elämässä" kaikki lentosuunnitelmat lähetetään nykyään Suomesta Brysseliin Eurocontrol CFMUn validoitavaksi. Ideana on, että vastaanotetun lentosuunnitelman mahdolliset (pienet) virheet korjataan, ja vasta sen jälkeen laitetaan menemään eteenpäin asianomaisille ATS-elimille. Eikö tällainen menettelytapa olisikin mitä mainioin myös verkossa? Varmasti, mutta koska samankaltaisen ja hyvin toimivan järjestelmän pyörittämiseen tarvittaisiin paljon resursseja sekä omistautumista, ei aivan yhtenevää systeemiä pystytä käytännössä toteuttamaan.

Tämän ketjun tehtävänä on auttaa virtuaalipilotteja lentosuunnitelman viimeistelyssä. Ideana on, että lentäjä lähettää (mahdollisimman hyvissä ajoin) alustavan lentosuunnitelmansa kokonaisuudessaan tänne, ja sen tarkastaa joku kokenut lentäjä/lennonjohtaja. Validointiin voi osallistua ainakin näin alkuun kuka tahansa lennonsuunnittelusta perillä oleva henkilö, ja ko. henkilön on oltava varma siitä mitä tekee. Mikäli tämä järjestely ei näin kokeiluasteella toimi tyydyttävästi, harkitsemme muita vaihtoehtoja validoijien suhteen. Suosittelemme KAIKKIA lentäjiä, jotka etukäteen ovat lentosuunnitelmansa valmistelleet, lähettämään sen tänne vaikka plaani menisikin eurocontrolin validaattorista läpi (ko. validaattori ei yksinään usein saa plaaneja aivan siihen kuntoon, että ne menisivät täysin läpi oikeassa lentotoiminnassa).

Toimintaohjeet

Lentosuunnitelmat lähetetään ketjuun ns. "sähkemuotoisena" kokonaisuudessaan. Mitään tietoja ei saa puuttua tarkoituksenmukaisesti, sillä muuten ko. suunnitelma sivuutetaan. Validoija käy kaikki lentosuunnitelman osiot läpi mukaanlukien konetyypin varustelun (voiko reittiä lentää ilmoitetulla varustuksella?), lentosäännöt ja lennon tyyppi, reitti, arvioitu lentoaika, toiminta-aika jne. Mikäli lentosuunnitelma on järkevästi korjattavissa, palauttaa tarkastaja sen korjattuna tähän ketjuun sekä ilmoittaa tekemänsä muutokset. Mikäli taas lentosuunnitelmassa on huomattavia virheitä/poikkeamia eikä lentosuunnitelmaa pystytä näinollen korjaamaan, postaa validoija tähän ketjuun ja indikoi suurimmat virheet tai puutteet jotka tulisi korjata ennen uudelleen yrittämistä.

Esimerkki lentosuunnitelmasta:

(FPL-FIN3125-IS     <-----Kutsutunnus, lentosäännöt sekä lennön tyyppi.
-A320/M-SDGJPRXWYZ/S     <-----Konetyyppi sekä pyörrevanaluokka, varustus.
-EFHK1730     <-----Lentoonlähtöpaikka ja -aika
-N0443F360 ELMUT UM6 NISIX M6 SVD N872 DEMIR UN872 PAM UL980 LOGAN     <-----Lentokorkeus, matkalentonopeus sekä reitti.
LAM3A
-EGLL0230 EGGW     <-----Määrälentopaikka, EET sekä varalentopaikka.
-EET/EFIN0016 ESAA0025 EKDK0109 EDVV0126 EHAA0145 EGTT0214     <-----Muuta tietoa
REG/OHLXE SEL/EFBG OPR/FIN DOF/110209 RVR/75 RMK/TCAS DAT/V
NAV/RNAV1 RNVD1E2A1
-E/0340)     <-----Toiminta-aika

HUOM. Muistathan, että ainakin lentosääntöjen, lennon tyypin, konetyypin ja varusteiden sekä toiminta-ajan tulee täysin vastata todellisuutta.

HUOM2. Mielipiteitä itse ideasta tai sen kehittämisestä saa toki esittää, mutta pidetään muuten turha keskustelu toisissa ketjuissa!

Pe7e:
Muy bien, toivottavasti toimii suunnitellusti. Täytyy testata jahka jaksaa taas lennellä...

Miksu:
Kuullostaa itseasiassa aika h*lvetin hyvältä, vaikka satun myös oikeita plaaneja käyttämään. (Kiitos TRA!) Mutta kun tulee jotain muita lentoja niin onhan tämä hyvä. Mites muuten jos on tiedossa lennettävän konetyypin equipment lista tms, niin riittääkö pelkkä reitti, kone ja EET?

Dmitri Glouchenko:
(FPL-CONC2-IS    
-CONC/H-SDGIR/C    
-KJFK1730    
-M202F570 PUT J581 TOPPS N111B DOTTY 52N050W 53N040W 53N030W 54N020W DOGAL DCT BEXET DCT NIBOG UN552 MAC UN562 SAB UM89 RIVOT UM82 NIVUN UP609 NARIT UP607 LINSA UN873 LAKUT    

-EFHK2130 ULLI      

RVR/75 RMK/TCAS NAV/RNAV1 RNVD1E2A1
-E/0500

Tämmönen vähän rnavilla modattu Concorde
Katsotaan kuin pal pieles tää plääni on.

EDIT: ei mikää suorin mahdollinen mutta ei oo parempaa lähdettä kuin RouteFinder, sillä mentävä.

OH-TDI:
Quote

(FPL-CONC2-IS    
-CONC/H-SDGIR/C    
-KJFK1730    
-M202F570 PUT J581 TOPPS N111B DOTTY 52N050W 53N040W 53N030W 54N020W DOGAL DCT BEXET DCT NIBOG UN552 MAC UN562 SAB UM89 RIVOT UM82 NIVUN UP609 NARIT UP607 LINSA UN873 LAKUT    

-EFHK2130 ULLI      

RVR/75 RMK/TCAS NAV/RNAV1 RNVD1E2A1
-E/0500
 
Tämmönen vähän rnavilla modattu Concorde
Katsotaan kuin pal pieles tää plääni on.

EDIT: ei mikää suorin mahdollinen mutta ei oo parempaa lähdettä kuin RouteFinder, sillä mentävä.



Ja tuo lentoaika.

Navigation

Up one level

Next page