FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
15.08.20, 10:04

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  Katana 4X ja lämpenemis ongelma
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 Reply Print
Author Topic: Katana 4X ja lämpenemis ongelma  (Read 3173 times)
tjh80
Former member
Katana 4X ja lämpenemis ongelma
« on: 30.05.11, 16:38 »

Moi

Ajattelin tässä kysellä sellaisesta ongelmasta, joka ilmenee tuossa Katanassa, eli kun käynnistetään, niin Sylinterinpään lämpötila nousee radikaalia vauhtia ja ajallaan pamahtaa moottori. Eli mistä suunnasta tuota pääsis viilentämään siten että se ei nousisi yli sietokyvyn ja lennotkin voisi aloittaa. Joo manuaalit on katseltu ja pitkälti sen proseduurien mukaan tätä ensilentoa olen harjoitellut, kun tässä nyt näin realistisesti on kaikki systeemit mallinnettu, niin aattelin sitä Realistic asetusta tässä koneessa pitää.

Eli kuinkas nuo sylinterin päät viilennetään näissä Katanoissa?

IDLE tila

[ attachment removed / expired ]

Käynnissä

[ attachment removed / expired ]
« Last Edit: 30.05.11, 16:43 by Toni Hiltunen »
Sami Qadri
Offline Offline

Posts: 478
Date Registered: 30.07.07

Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
« Reply #1 on: 30.05.11, 16:51 »

Mahtaako sinulla olla vahingossa etulämpö (carburettor heat) jäänyt päälle? MSFS:n pienistä limitaatioista johtuen Katana 4X:n CHT nousee todella korkealle, mikäli tuota pidetään pitkiä aikoja päällä varsinkin maassa, jolloin moottori tuhoutuu..  Roll Eyes


  - Flying without feathers is not easy; my wings have no feathers.
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5502
Date Registered: 14.12.05

Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
« Reply #2 on: 30.05.11, 16:53 »

Yhdessä hyvin mallinnetussa freeware-koneessa (taisi olla AN-2) oli sama ongelma. En ollut huomannut aukaista ilma-aukkoja (cowl flaps) moottorista. Sitä varten on simussa oma oletusnäppäinyhdistelmänsä (en vain nyt muista juuri tässä mikä). Ei se tosin vikaantunut heti maassa, vaan vasta jonkin ajan päästä lennettäessä. En tosin tiedä liekkö tuossa Katanassa edes sellaisia.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
tjh80
Former member
Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
« Reply #3 on: 30.05.11, 16:59 »

Mahtaako sinulla olla vahingossa etulämpö (carburettor heat) jäänyt päälle? MSFS:n pienistä limitaatioista johtuen Katana 4X:n CHT nousee todella korkealle, mikäli tuota pidetään pitkiä aikoja päällä varsinkin maassa, jolloin moottori tuhoutuu..  Roll Eyes
Kannattaako tuota siis lainkaan pitää päällä?
Sami Qadri
Offline Offline

Posts: 478
Date Registered: 30.07.07

Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
« Reply #4 on: 30.05.11, 17:04 »

Kannattaako tuota siis lainkaan pitää päällä?

No ei ainakaan maassa. Kyseinen vipuhan johtaa ilmanottoon moottoritilasta lämmintä ilmaa, jolloin estetään jäätäminen kaasuttimessa ja ilmanottoputkissa/-kammiossa. Nyrkkisääntönä on, että etulämpö otetaan päälle aina alhaisilla moottorikierroksilla lennettäessä (lähestyminen/lasku, korkeuden vähennys jne.). Maassa tuota ei pidetä koskaan päällä koekäyttöä lukuunottamatta siitä syystä, että moottoritilasta johdettu ilma on suodattamatonta ja kaikki maassa oleva scheisse saattaa lentää moottoriin.

Kannattaa kokeilla, miten tuo toimii lennossa.


  - Flying without feathers is not easy; my wings have no feathers.
tjh80
Former member
Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
« Reply #5 on: 30.05.11, 17:09 »

No ei ainakaan maassa. Kyseinen vipuhan johtaa ilmanottoon moottoritilasta lämmintä ilmaa, jolloin estetään jäätäminen kaasuttimessa ja ilmanottoputkissa/-kammiossa. Nyrkkisääntönä on, että etulämpö otetaan päälle aina alhaisilla moottorikierroksilla lennettäessä (lähestyminen/lasku, korkeuden vähennys jne.). Maassa tuota ei pidetä koskaan päällä koekäyttöä lukuunottamatta siitä syystä, että moottoritilasta johdettu ilma on suodattamatonta ja kaikki maassa oleva scheisse saattaa lentää moottoriin.

Kannattaa kokeilla, miten tuo toimii lennossa.
Kiitoksia, eiköhän sitä näillä eväillä päästä jo varmasti pidemmälle kun 5km lentokentästä Cheesy
Jan Sandholm
Offline Offline

Posts: 957
Date Registered: 05.07.05

Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
« Reply #6 on: 30.05.11, 17:30 »

Seuraavaksi sitten A2A:n Stratocruiser alle niin saat puljailla noilla sylinterinpäillä sun muilla läpillä oikein olan takaa. Ja jokaiselle neljälle moottorille vähän omat asetuksensa... Smiley
tjh80
Former member
Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
« Reply #7 on: 30.05.11, 17:50 »

Seuraavaksi sitten A2A:n Stratocruiser alle niin saat puljailla noilla sylinterinpäillä sun muilla läpillä oikein olan takaa. Ja jokaiselle neljälle moottorille vähän omat asetuksensa... Smiley
Joo, oon kuullu että siinä ois pikkasen monimutkasemmat systeemit Cheesy
Pitääpä harkita jossain vaiheessa ostoslistalle.
Pertti Lode
Offline Offline

Posts: 2562
Date Registered: 12.01.03

Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
« Reply #8 on: 30.05.11, 20:39 »


Toni!
Mikäs Katana se sulla on kyseessä?
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
« Reply #9 on: 30.05.11, 22:39 »

Toni!
Mikäs Katana se sulla on kyseessä?

Aerosoftin Diamond DA20-100 Katana 4X:ltä vaikuttaisi.

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Tuomas Kuosmanen
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
« Reply #10 on: 31.05.11, 05:41 »

Tuossahan näyttää olevan Rotax-moottori, jonka sylinterinpäät on nestejäähdytetty. Olisiko tuoihon mallinnettu jotenkin se, että sulla on nesteet vähissä tai et konetta tarkistaessa ole tsekannut että sitä on tarpeeksi..? Wink Ainakin tuolla valmistajan screenshoteissa oli jotain preflight-paneelia missä tsekattiin sitä sun tätä..?

Ei noi meinaan kyllä noin kuumaksi varmaankaan vedä ellei jotain ole vialla. Tsekkaa tuo jäähdytinnesteen määrä ja jos se ei auta, olisiko asennuksessa mennyt jotain pieleen? En usko että tuo on lentäjän toiminnasta johtuva virhe, ei tuossa taida olla mitään kiduksia (cowl flaps) tai muutakaan millä asiaa voisi auttaa..

Ompas muuten makean näköinen katana! Tuohon sopisi OH-KAT-maalaus vaikka onkin hiukan eri versio.

//Tuomas

tjh80
Former member
Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
« Reply #11 on: 31.05.11, 08:15 »

Tuossahan näyttää olevan Rotax-moottori, jonka sylinterinpäät on nestejäähdytetty. Olisiko tuoihon mallinnettu jotenkin se, että sulla on nesteet vähissä tai et konetta tarkistaessa ole tsekannut että sitä on tarpeeksi..? Wink Ainakin tuolla valmistajan screenshoteissa oli jotain preflight-paneelia missä tsekattiin sitä sun tätä..?

Ei noi meinaan kyllä noin kuumaksi varmaankaan vedä ellei jotain ole vialla. Tsekkaa tuo jäähdytinnesteen määrä ja jos se ei auta, olisiko asennuksessa mennyt jotain pieleen? En usko että tuo on lentäjän toiminnasta johtuva virhe, ei tuossa taida olla mitään kiduksia (cowl flaps) tai muutakaan millä asiaa voisi auttaa..

Ompas muuten makean näköinen katana! Tuohon sopisi OH-KAT-maalaus vaikka onkin hiukan eri versio.

//Tuomas

Jäähdytys neste pönikkä oli täynnä lennon aikana ja nyt kun tuo CHT on pois ollu päältä niin lämmöt on olleet jo reilusti paremmat eli ei kone leikkaa enää 35min lennon jälkeen vielä Smiley Voisin tuota OH-KAT painttia väsätä, tuossa tuli mukana OH-DAA
Pertti Lode
Offline Offline

Posts: 2562
Date Registered: 12.01.03

Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
« Reply #12 on: 31.05.11, 16:12 »


Mulla on tuo DA 20-100 mutta mitä toi 4X tarkoittaa? ja minulta puuttuu RPM mittari tuosta rivistä sen tilalla on vain tuntimittari, on seka fs9 että fsx tehty.

Löytyhän se sieltä, näyttää olevan uudempi versio FSX ja saa halvemmalla jos on se vanhempi ostettu sieltä.
« Last Edit: 31.05.11, 16:26 by Pertti Lode »
Vesa Rautakoura
Offline Offline

Posts: 178
Date Registered: 02.03.10

Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
« Reply #13 on: 31.05.11, 18:08 »

Haluuks joku nopeesti antaa pikareviewin tosta koneesta? Onko hyvin toteutettu? FPS syöppö jne? Verrataan esim A2A:n tuotteisiin. Onko tuossa liioiteltu kulumista? Luulisi, että perus rotax ei ihan pienellä simukäytöllä mene miksikään, ilman siis tietysti rääkkiä.
lekale20
Former member
Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
« Reply #14 on: 01.06.11, 04:39 »

Tossa nopeasti katoin, niin eikös kyseiseen vehkeeseen saanut Reality XPn GPSn?

-Leevi
tjh80
Former member
Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
« Reply #15 on: 01.06.11, 06:01 »

Tossa nopeasti katoin, niin eikös kyseiseen vehkeeseen saanut Reality XPn GPSn?

-Leevi
Juu, siihen siis erilleen "Asennetaan" sellaisen control panelin kautta joko tuo RXP GNS tai sitten simun perus GPS.
Asennettaessa siinä menee jokunen tovi, eli sellainen ajankulun mittari näyttää kuinka kauan menee kun esim tuo RXP on asennettuna.
Tuomas Kuosmanen
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
« Reply #16 on: 02.06.11, 16:13 »

Juu, siihen siis erilleen "Asennetaan" sellaisen control panelin kautta joko tuo RXP GNS tai sitten simun perus GPS.
Asennettaessa siinä menee jokunen tovi, eli sellainen ajankulun mittari näyttää kuinka kauan menee kun esim tuo RXP on asennettuna.

Jahas, sarjassamme "mallinnamme kaiken" -lisäosa Grin Näyttääkö se myös sen, kuinka pirusti kaikkeen kuluu rahaa ja mitä lentotunti kustantaa nykyisillä lentobensan hinnoilla? Tosin rotaxissa voinee käyttää 98-oktaanista jos etanolia vain on tarpeeksi vähän... ;-)

//Tuomas


tjh80
Former member
Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
« Reply #17 on: 02.06.11, 16:19 »

Jahas, sarjassamme "mallinnamme kaiken" -lisäosa Grin Näyttääkö se myös sen, kuinka pirusti kaikkeen kuluu rahaa ja mitä lentotunti kustantaa nykyisillä lentobensan hinnoilla? Tosin rotaxissa voinee käyttää 98-oktaanista jos etanolia vain on tarpeeksi vähän... ;-)

//Tuomas


Kaikki tallentuu korjauksia, polttoaine ostoja ja öljy/jäähdytysnesteitä myöten sellaseen data.cfg tiedostoon. Eli suht realistiseen laitteeseen on ominaisuuksiltaan panostettu. Kyllä voin suositella tuota ehdottomasti, nytten on kone pysynyt hyvin ilmassa, kun asensin 1.01 beta päivityksen joka korjasi lievää ylilaukomista koneen CHT puolella.
Harri Kontturi
Offline Offline

Posts: 449
Date Registered: 25.08.09

Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
« Reply #18 on: 03.06.11, 07:16 »

Mjeh mjeh.

Suomen rekkarissa on tietääkseni vain yksi DA20-100 Katana, OH-JIK Wink

Ulkoa


Sisältä



Ja Tuomakselle voinen kertoa, että koneelle kelpaa max 5% etanolilla oleva, eli nykyään 98E5 täyttää vaatimukset.


PPL(A) + FI(A) + NF

hkontturi@gmail.com
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Katana 4X ja lämpenemis ongelma
« Reply #19 on: 03.06.11, 07:46 »

Mjeh mjeh.

Suomen rekkarissa on tietääkseni vain yksi DA20-100 Katana, OH-JIK Wink

Daa!! Onpas!! Nimittäin OH-DAA Wink


Kjäh kjäh  Grin

Tosin OH-DAA on mallia DA20-A1. Onko -A1:lla ja -100:lla mikä ero? No, Katana mikä Katana Smiley

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Pages: [1] 2 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1