Udda/jämn flyghöjd

(1/2) > >>

butthead:
Hej!

I TSFS2010:145 tabell 6 får jag ut att 0-179 grader är udda FL och 180-359 grader är jämn FL. (IFR)
I flygningen med Lars Naur och Henrik Jarpner (SAS DVD video) flyger de ESMS - ESSA (nordöst) på FL140, FL280, FL400 alltså en jämn!

Vad är det jag missar?

/Magnus

Martin Loxbo:
Hej Magnus!

FL140 och FL280 antar jag att de fick under stigningen? Under stig och sjunk är det nämligen inte ovanligt att man får "avvikande" flygnivåer.

Marschhöjden FL400 stämmer ju dock inte med halvcirkelregeln, så att de ändå flög på den höjden kan bero en av två saker: Antingen var jämna höjder godkända på den ATS-flygvägen enligt AIP, eller så har de frågat ATC och fått klarering att flyga på den höjden.

I AIP ENR 3.3 kan man se vilka höjder som gäller på olika ATS-flygvägar. På N851 som man flyger på mellan ESMS och ESSA står det visserligen bara "odd", men jag vill minnas att det just på den rutten tidigare har stått både "odd" och "even". Eftersom N851 är enkelriktad kan man ju använda alla höjder utan att oroa sig för mötande trafik.

butthead:
Hej Martin,

Tack för ett snabbt svar. Jag antog också att de kör N851, eftersom det framgår av videon att de använder NEXIL4C och TRS, som finns på N851. För att citera Lars Naur ordagrant "in this case we are flying in an airway which is one-way..NO which is 2-way, so we have to fly an even level.". Så frågan är om han kör N851, eftersom du säger att den är enkelriktad. (Var läser man ut att den är det, förresten?)

SID angav FL40, så där började de. Sedan fick de FL90. Sedan FL140 och därefter FL280. Men han bad om att få stiga till FL400 att slippa lite headwind.

/Magnus

Johan Grauers:
Om du tar upp AIP-delen som Martin länkade (ENR3.3) så får du ett pdf-dokument (ganska stort så ha tålamod).

Leta upp N851 (sid 27).
Om du tittar på kolumnerna så ser du rätt långt åt höger pilar som går neråt. Det betyder att den flygnivån som pilen står på (I detta fallet odd) är tillgänglig i riktningen som pilen pekar (dvs LEBDA, MOSIN, GORAX, KEMAX osv).

Jämför med en dubbelriktad (t.ex P850 på sid 35) så ser du att där finns pilar i båda hållen, den är dubbelriktad med jämn i ena riktningen och udda i andra.

Martin Loxbo:
Precis som Johan säger så är N851 enkelriktad. Det verkar som det blev lite fel när kaptenen skulle förklara!

Navigation

Up one level

Next page