FSX prestanda (framerate)

(1/2) > >>

butthead:
Hej!

Jag får väldigt bra framerate när jag kör i FSX standard sceneryområden med FSX standardplan (>100FPS) även med höga inställningar på grafiken. Men när jag kör i Stockholm Arlanda Airport (add-on) med Ultimate Terrain och Ground environment, samt add-on plan som iFly 737NGX eller PMDG MD-11 blir det så lågt som 6FPS speciellt när jag är inne i cockpit, outside view blir dock lite bättre, ca 20FPS.

Jag sitter förmodligen med för klen hårdvara, även om den inte är helt kass:

AMD Athlon II 630 X4 2,8GHz
Asus Moderkort M4A785TD-M EVO (5200MT/s)
2x2GB DDR3 1600MHz CL7
Win7 64-bit
GTX460

Jag uppgraderar gärna hårdvaran; det sägs ju att FSX är väldigt CPU krävande, men det konstiga är att CPU inte utnyttjas till 100%, även fast jag enablar alla kärnor för FSX, samt valt prioritet hög. Och minnet utnyttjas bara totalt till 2,5GB av 4GB möjliga. Hårddisklampan lyser knappt.

Prislappen på moderkort och CPU var i 900kr klassen. Kanske bara det säger att det är low-end prylar som inte duger för FSX. Eller är det någon speciell CPU parameter som är viktig?

Eller kan ni rekommendera något benchmarkprogram så man kan hitta flaskhalsen?

MVH
Magnus

jhz94:
Brukar vara tvärt om för mig, låga ute och höga inne :/

ggustavsson:
Flaskhalsen är ganska klart CPU, Athlon II 630 saknar dels L3 cache dels lite lågt klockad, med en Phenom II minst 955 så blir det bättre, men kanske inte så bra som du vill, En dyrare lösning men ganska mycket bättre är nytt moderkort och en Intel Sandy bridge CPU 2500K eller 2600K gärna som överklockas också.

Nippegubbe:
Jag sitter med en dator byggd för att klara FSX. FSX klarar den så länge jag kör default scenerier, men så fort jag är på en flygplats med Aerosofts scenerier så dyker FPSen till mycket åga värden. Inte ens FSX Booster hjälper mig att få upp FPSen.

frazer:

En dyrare lösning men ganska mycket bättre är nytt moderkort och en Intel Sandy bridge CPU 2500K eller 2600K gärna som överklockas också.

En sådan dator har vi på Swesim, med ett GTX570-kort och en 6gbps SSD, och det finns inte en hint om att tappa FPS över Aerosoft Arlanda exempelvis. Då är den bara överklockad 200 mhz.

Navigation

Up one level

Next page