ATIS väder uppdaterar väldigt ofta

(1/2) > >>

butthead:
Jag är ny med onlineflygningar och jag tycker vädret uppdateras väldigt ofta. Jag lyssnar på ATIS innan clearence delivery och får t.ex. P, men när jag är ute på startbanan får jag av tower besked att R gäller. Jag ser på Squakbox att "weather updated at essa", nio gånger på säkert mindre än en halvtimme. Är detta normalt?

/Magnus

kpf93:

Jag är ny med onlineflygningar och jag tycker vädret uppdateras väldigt ofta. Jag lyssnar på ATIS innan clearence delivery och får t.ex. P, men när jag är ute på startbanan får jag av tower besked att R gäller. Jag ser på Squakbox att "weather updated at essa", nio gånger på säkert mindre än en halvtimme. Är detta normalt?

/Magnus

Du kan ställa in hur ofta den ska uppdatera i options Annars så rekommenderar jag att du skaffar Active sky/REX så får du realistiskt väder och vindar + att du kan stänga av vädret i squawkbox så slipper du ha att det uppdateras hela tiden.

Martin Loxbo:
ATIS kan uppdateras av andra anledningar än vädret, t.ex. om man byter bana. Om en ny flygledare har hand om ATISen kan det också hända att den "hoppar" ett steg, eller ibland om man har glömt säga vilken bokstav som var aktuell kan den nya flygledaren starta ATISen på en helt annan bokstav. Oavsett detta så borde inte ATC säga till dig att en ny ATIS gäller när du står på startbanan, utan eventuella ändringar från när du ropade upp första gången ska ATC meddela via radio.

butthead:
Hej.

REX har jag inte, dock Active Sky. Om jag stänger av vädret i Squawkbox, ligger vädret och vilken bokstav som gäller i synk med det ATC ger?

MVH
Magnus

frazer:
Det kan ju vara så att du lyssnar på ATIS säg 45 minuter i timmen. Sen kommer det ju en ny klockan 50, då upplyser ATC om det (även om de bara borde meddela skillnaderna om du redan är på väg).

Navigation

Up one level

Next page