Bokningssystem på flygklubbar

(1/3) > >>

kitte:
Då det är ett gäng på 7-8 ålänningar som skall/håller på och utbildar sig på UL (vid Swedish Ultraflyers), kommer det att bli en hel del mera aktiviteter i den lokala flygklubben. Egentligen började det redan för 1,5 år sedan då ett Skyranger-byggpaket inköptes och som faktiskt blev klart för några dagar sedan - http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=45&t=7125. Men vi har nu börjat fundera på det rent praktiska flygande och allting däromkring - inte minst bokningar av flygplan då detta aldrig varit aktuellt tidigare i flygklubben (klubben har aldrig tidigare ägt flygplan).

Min fundering är vilka bokningsystem som används ute bland flygklubbar och hur väl de fungerar. Jag har ett testkonto till myweblog som används av bl a Swedish Ultraflyers och detta verkar riktigt bra plus att många i klubben automatiskt blir vana vid det när de skolar sig. Finns det någon orsak att titta på något annat?

Synpunkter mottages tacksamt!

/Kitte

frazer:
Siddubarra! Fasen va kul att det börjar komma igång flygverksamhet på EFMA
Har man löst det så man slipper betala 35€ för varje start? Kommer man få flyga även om tornet är stängt?

Finns det någon orsak att titta på något annat?

Det är väl snarare vår fråga till dig, är det något du inte är nöjd med hos myweblog?
Det enda alternativet jag kan komma på, på rak arm, är http://bokaplan.com/. Vet att SUF bytte från BokaPlan till MyWebLog så du kanske gör enklast i att fråga någon där vad som skiljde och varför de bytte?

thomashjelm:

Jag har använt både Bokaplan och Myweblog i samma klubb. Bokaplan var lite gammal och ofta väldigt långsamt. Myweblog fungerar fint, ger en bra översikt och bra informationsfunktioner så använder man det ser jag inget behov av att byta.

/T

kitte:

Siddubarra! Fasen va kul att det börjar komma igång flygverksamhet på EFMA
Dessutom märker man att det  har väckts ett väldigt stort intresse bland andra ålänningar som hör att vi börjat med det, så eventuellt hamnar vi inför ett dilemma. Skyrangern lär ju vara ett väldigt trevligt plan, men det är väl lämpligast som en skolkärra? På Åland vill man gärna ha ett plan på flottörer och kanske också en resekärra, och då måste vi börja titta på nyinvesteringar. Och DÅ måste man veta hur mycket av detta intresse som verkligen är genuint och inte bara tomt prat!

Har man löst det så man slipper betala 35€ för varje start?
Egentligen finns det ingen startavgift utan den är inbakad i en landings- och parkeringsavgift på 30 euro. Om man istället parkerar vid vårt klubbhus vilket är helt ok, så är avgiften 18 € så det hamnar man på att betala i varje fall!

Kommer man få flyga även om tornet är stängt?
Har du haft problem med det? Det landar ju plan här stup i kvarten efter kl21 då tornet stänger. Det ska heller inte göra någon skillnad att du flyger från /till utlandet.

Nu har jag ingen erfarenhet av de krav man ska ställa på bokningssystem då jag aldrig har använt ett sådant - jag har ju inte ens cert ännu och vet inte om jag ens FÅR börja flyga ännu. Men det finns andra i klubben som är mera erfarna så jag tänkte vidarbefordra förslag till dem. Som jag ser det, används myweblog av många flygklubbar så någonting måste de göra rätt, kostnaden är väldigt rimlig och som sagt, de flesta i vår flygklubb blir ju vana vid det när du skolar vid SUF.

Mitt problem med att få börja flyga har att göra med att mina triglyceridvärden (blodfetter) var extremt höga. Normalt ska man ha max 2,5 och jag hade över 13. Men vad jag reagerade på var att det aldrig efterfrågades sådana värden vid den medicinska undersökningen för att få elevansökan. Om för höga värden är orsak till att inte få flyga, varför undersöks de då inte?! Jag råkade bara nämnda det i förbifarten själv och då ville han ha siffror och då blev det nej.... Nu har jag sänkt värdena till nästans normala nivåer efter kort tids medicinering och handläggarna på luftis trodde att det inte skulle bli något problem. Detta blev OT, men jag vara mäkta förgrymmad på mig själv efteråt att jag hade öppnat munnen om värdena...

/Kitte

frazer:

Egentligen finns det ingen startavgift utan den är inbakad i en landings- och parkeringsavgift på 30 euro. Om man istället parkerar vid vårt klubbhus vilket är helt ok, så är avgiften 18 € så det hamnar man på att betala i varje fall!

Har du haft problem med det? Det landar ju plan här stup i kvarten efter kl21 då tornet stänger. Det ska heller inte göra någon skillnad att du flyger från /till utlandet.

Så pass, ja 18€ är ju betydligt mer OK (billigare än många flygplatser i Sverige, framförallt med så fördelaktig euro-kurs).
Ja jag har blivit nekad att landa av Tampere eftersom tornet var stängt och jag var tvungen att tulla in mig. Jag "har en kompis" som landat när tornet var stängt, men han fick ljuga för Tampere att han redan tullat in med åländska tullen Med denna sänkta avgift, och om det går att lösa med flygning efter öppettider, så lär jag besöka EFMA betydligt oftare än tidigare!

Navigation

Up one level

Next page