PIK-5b, OH-PAY purjelentosimulaattori (kuvat päivitetty 17.10.2012)

(1/19) > >>

Transisto:
Ajattelin avata uuden otsikon tänään käyntiin polkaistulle purjelentokone-projektille. Alla muutama kuva tulevan simulaattorin rungosta:
http://lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/PIK-5b%2520-%2520OH-PAY/

Ohjelmistot ja elektroniikat on pitkälle speksattu Vaasan projektin mukaan:

USB kortti : http://www.leobodnar.com/products/BU0836A/

10" mittariston LCD-näyttö: http://www.tridentdisplays.fi/
(alkuperäisestä mittaristosta otetaan talteen mittarien lasit ja kehykset. Varsinaiset mittaritaulut mallinnetaan softana vastaamaan alkuperäisiä.

Mittariston yhtenä vaihtoehtona on Simmeters mittaristo: http://www.simmeters.com

Painonapit yms:
JoyToKey: http://www.electracode.com/4/joy2key/JoyToKey%20English%20Version.htm

Simulaattorin ohjelmistona toimii SilentWings simulaattori Suomen maisemapaketeilla: http://www.silentwings.no

Runko katkaistaan ohjaamon takaa, maalataan / puhdistetaan tarvittaessa sisäpuolelta.

Maisemanäytöksi tulee joko nokalle kiinnitettävä LCD-näyttö tai yksi tykki.
Pään kääntymistä simuloimaan hankitaan TrackIR laite: http://www.naturalpoint.com/trackir/

Suunnitelma varmasti elää ja muuttuu matkan varrella, mutta tässä joitan ensimmäisiä pohdintoja. Ohjaamon kuomu tod. näk. uusitaan, koska se ei ole mahdottoman vaikea rakentaa uudelleen.

Osaisiko kukaan kertoa mitkä kaksi mittaria paneelin vasemmalta puolelta nopeus- ja korkeusmittarin lisäksi puuttuvat? Variometri, kompassi, keinohorisontti, tms.?
Ajan patinaa tässä projektissa riittää. Lentomalli pystytään kuulemma melko helposti mallintamaan Silent Wings -ohjelmaan. Löysinkin jo seuraavia suoritusarvoja:

General characteristics:

    Crew: One pilot
    Length: 6.4 m (21 ft 0 in)
    Wingspan: 12.40 m (40 ft 8 in)
    Empty weight: 124 kg (273 lb)
    Gross weight: 210 kg (462 lb)

Performance:

    Maximum speed: 150 km/h (93 mph)
    Maximum glide ratio: 18:1

Koneen ohjaamossa on lisäksi ilmanopeuksille oma metallinen muistitaulukko.

[ Attachment not found - or removed ]

Juhak:
Vintage purjekonesimu  näitä ei varmasti ole maailmalla montaa kappaletta!

Quote

Osaisiko kukaan kertoa mitkä kaksi mittaria paneelin vasemmalta puolelta nopeus- ja korkeusmittarin lisäksi puuttuvat? Variometri, kompassi, keinohorisontti, tms.?

Kaivoin kirjahyllyn uumenista esiin Pik-5:n englanninkielisen myyntiesitteen (!) vuodelta 1948. Se sanoo mittareiden osalta: ...normal instruments being an air speed indicator, altimeter, rate of climb indicator, turn and bank indicator and compass.

Tuossa kirjasessa on paljon muutakin mielenkiintoista tietoa koneesta, voin skannailla tuon teille jossain välissä.
Juha

Transisto:
Quote

Vintage purjekonesimu  näitä ei varmasti ole maailmalla montaa kappaletta!

Kaivoin kirjahyllyn uumenista esiin Pik-5:n englanninkielisen myyntiesitteen (!) vuodelta 1948. Se sanoo mittareiden osalta: ...normal instruments being an air speed indicator, altimeter, rate of climb indicator, turn and bank indicator and compass.

Tuossa kirjasessa on paljon muutakin mielenkiintoista tietoa koneesta, voin skannailla tuon teille jossain välissä.
Juha

Juha, näistä perusmittarien kuvista, suoritusarvoista, yms. olisi apua projektin suunnittelussa.

Transisto:
Simmeter web-sivu (http://www.simmeters.com/) näyttää olevan alhaalla /vaiheessa. Onko kenelläkään tietoa puljun kohtalosta?

Muussa tapauksessa pitää miettiä eri mittarivaihtoehtoa. 

tässä muuten nopea amatööri-testivideo Silent Wings-demolla (peliohjaimen rudder-täysin 'vasemmalle' asennossa) 
http://lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/PIK-5b%2520-%2520OH-PAY/MVI_0924.MOV

Juhak:
Quote

Juha, näistä perusmittarien kuvista, suoritusarvoista, yms. olisi apua projektin suunnittelussa.


Esite pitäisi löytyä sähköpostista!
Ja lukemiseksi suosittelen Jukka raunion Lentäjän näkökulma kirjasarjan osaa 3 Pik-sarjan lentokoneet. Kirjassa käydään vitosen lisäksi läpi kaikki muutkin Pik-koneet. Ja fiilikseen pääsemiseksi kannattaa ehdottomasti lukea Pentti "Jänö" Kaukosen kirja Irti! Se on loistava kuvaus 1940- ja 1950-lukujen Jämistä ja tuon ajan purjelentämisestä.
Juha

Navigation

Up one level

Next page